Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:22:27
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 12:21:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Led verlichting knippert door Pauldg
Vandaag om 11:48:47
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 10:06:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper  (gelezen 3769 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Gepost op: 26 July 2008, 20:30:36 »
Ik heb het baanplan voor mijn schaduwstation van Hookyville ontworpen met veel lange sporen en de wens om een aantal van die sporen met meer treinstellen te vullen.

Nu kan ik hier natuurlijk gewoon met 50 bezetmeldpunten voor stroomdetectie gaan werken en net doen alsof het een normale treinbaan betreft met blokken en daarin weer drie secties. Maar dat betekent ook dat ik 3 of 4 terugmelddecoders moet gaan inzetten. Dat lijkt me te gortig. Bovendien zouden er vast andere mogelijkheden moeten zijn. Ik heb zelf niet echt een idee hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Ik heb in de manual van Koploper wel gelezen over dynamische blokken, maar werd meteen overvallen met lichtsluizen.

Wie heeft een goede oplossing hiervoor? Ik hoop dat deze vraagstelling een beetje duidelijk is. Voor de goede orde zet ik mijn baanplan er bij. Voor alle duidelijkheid: de treinstellen komen via het blauwe spiraalspoor in het schaduwstation uit en gaan er via het rode spiraalspoor weer uit of ze rijden een rondje om de spiraal heen. Er wordt dus alleen met de klok mee gereden.





Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2008, 21:08:25 »
De handleiding van Koploper is er erg duidelijk in, je hebt twee mogelijkheden,
de eerste is met 2 lichtsluizen, de andere is met 2 bezetmelders per spoor, dus even snel is dat voor jouw baan 20 meldpunten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2008, 22:01:51 »
Wim, waar zou je die dan moeten plaatsen en spreken we dan nog over binnenkomstmelders en stopsecties?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2008, 22:15:49 »
Op blz 257 staat het duidelijk uitgelegd, als je het niet helemaal snapt, maak dan een proef opstelling en probeer het een en ander uit.
De goedkoopste oplossing is het werken met 2 lichtsluizen, en daarmee heb je ook een optimale werking van het geheel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2008, 22:35:40 »
Wim, ik zie het al. Je plaatst geen binnenkomstmelders, maar hanteert twee stopsecties in een spoor. En door de keuze bij onderhouden blokken in te stellen op optimale lengte kan Koploper efficiënt met de ruimte omgaan. Is het dan zo dat als je een sectie in het midden van een spoor legt en eentje aan het eind, dat Koploper dan zelf wel bepaalt waar een trein achter een ander kan staan en dat de eerste stopsectie best eens overschreden kan worden of is het gewoon stoppen in de stopsectie?

Pauls voorbeeld over de lengte van de treinen met een tussenruimte van 5 cm, is erg mooi, maar dat kan dus alleen met een lichtsluis?

In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Met vriendelijke groet,

Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2008, 12:51:29 »
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2008, 13:17:46 »
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.

Wim,

Over welk spoor heb je het nu? Dat in haalspoor bovenaan tussen 2 en 3, het meest linker spoor dat in feite de rondgang bevordert en een trein meteen weer in de spiraal kan sturen (dus dan wel als passeerspoor)?

Groeten,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2008, 14:54:42 »
In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2008, 16:22:17 »
Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Het had ook het antwoord op deze vraag kunnen zijn. Maar om helemaal zeker te zijn, wil ik dat dan toch nog even verifiëren.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.