Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Op vakantie in 1:100  (gelezen 17360 keer)

Sander.

• Offline Offline
Re: Op vakantie in 1:100
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2008, 15:16:35 »
...nou, ik heb de Grill Express (of wat er voor door moet gaan) eens even uitelkaar gehaald.
Een zijde van het rijtuig was voorzien van diverse soorten rood en roze. Ik denk ook verschillende verfsoorten, want aan het bladderen te zien konden ze het niet goed vinden samen. De andere zijde is redelijk origineel, alleen wat bruine verf bij een deur.
Het dak is vrolijk voorzien van de kleuren rood, geel, groen, blauw en zwart.  Magnefiek als je het mij vraagt.   :o
Verder zijn de kopse kanten inclusief de vouwbalg zwaar gehavend.

Om ook wat postieve punten te noemen: De draaistellen zijn aanwezig en het rijtuig heeft aan 1 zijde een Symoba koppeling. Ook zijn alle 4 de buffers nog aanwezig.
Het dak en het glaswerk vormt één geheel.
Dat Lima heel lang geleden al een heel modern bedrijf was wordt wel bewezen door het feit dat het dak ook van doorzichtig kunststof is welk in Italië metallic grijs gespoten is.

Om het rijtuig een beetje herkenbaar te maken hebben ik de ernstigste oneffenheden zojuist even lichtjes opgeschuurd. Een deel van de vrolijke verfjes is verdwenen en het dak en zijwand voelen weer gladjes aan.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus: 

Een vrolijke kar, maar valt er nog iets van te maken.....????

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2008, 16:00:56 »
Ondanks dat ik nog een hoop te doen heb vandaag kon ik het toch niet laten het rijtuig nog eens ter hand te nemen.
Ik had toch straks de doos met spuitbusjes gevonden............. ::)

Om even een andere (vooral rustigere) indruk van het rijtuig te krijgen nog gauw effe in de weer geweest:

zo, dat doet wat minder pijn aan de ogen, maar nu leg ik het spul weg, anders komt er van m'n andere bezigheden weer niets terecht...

mvg

Sander.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2008, 16:29:01 »
Heey Sander,

Ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik heb nog wel een link voor je mocht het flink mislukken. (maar daar gaan we natuurlijk niet van uit ;) :) )

Groetjes,

Antal

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 August 2008, 14:15:54 »
Niet echt een vordering (wegens gebrek aan tijd), maar meer een paar constateringen:

Het dak is krom  :-| in het midden zit een duidelijke deuk. Als het dak in het midden van de bak netjes aansluit dan wijzen de beide uiteindes iets naar boven....

Verder heb ik geconcludeerd dat er aan 1 zijde 2 ramen dienen te verdwijnen en dan klopt de indeling met het grote voorbeeld.

Ik had het idee dat het rijtuig vrij hoog was tov de Roco's waar hij straks (ooit) mee moet samen werken.... in de bak met onderdelen en andere snuisterijen vond ik nog 4 Lima asjes (ik gok afkomstig van DDM) met een kleine diameter.
Hele handel even geplaatst en ik moet zeggen: het valt niet tegen!!
Zou nog een kleine mm vanaf kunnen zo op het oog, maar och.

Heb het rijtuig geplaatst tussen de WLAB en de Bcvmh en dat ziet er dan zo uit:

Op de foto lijkt de Bcvmh opeens iets hoger te staan dan de buffet kar terwijl het dus juist andersom is????   Raar. De overgang van blauw naar grijs op het dak zit bij de Roco iig een kleine mm lager dan bij de Lima.

De vouwbalgen zijn zwaar gehavend en veel te smal. 2 Roco exemplaren (Plan W oid) van 2,3 X 1,8 cm zouden niet misstaan. (Hint, hint   ;D )

Tips en ideeën zijn van harte welkom. Met name tav het kromme dak.
Heeft iemand nog een suggestie van hoe de verflagen te verwijderen. Helemaal omdat het waarschijnlijk meerdere verfsoorten door elkaar zijn?

Ochja, en zo rommelen we rustig verder...

mvg

Sander.

ReesCees

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 16 August 2008, 17:05:08 »
Alleen schuren zodat de bak glad is. alle verf weghalen is onzinnig Mi (en ik ben nu met ICRm's bezig van Lima).

Kees-jan

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2008, 22:50:28 »
Goede avond,

van de week is de vakantietrein uitgebreid met een Märklin T2s. Een mooi gaaf exemplaar, dus ik kan weer iets door strepen op het lijstje.

Moet nog wel een kortkoppel mechaniek onder, maar dat zal geen probleem opleveren.

Ben ook nog even aan het rommelen geweest met het Buffetrijtuig.
De 2 ramen die moesten verdwijnen heb ik dicht gezet met een plaatje styreen:

De naadjes geplamuurd en daarna de hele bak geschuurd.
Op het oog leek alles netjes glad, maar door het gevlamde uiterlijk van het rijtuig vond ik het toch moeilijk te beoordelen... verder zijn er nog steeds plekken te vinden die aangetast zijn door naar ik denk meerdere verfsoorten die elkaar niet kunnen verdragen. Zo ook op 1 van de deuren. Helaas krijg ik dit met schuren niet weg.  :(

Ik had het idee het rijtuig weer van een laagje witte primer te voorzien, maar helaas, spuitbusje leeg.
Toen voor de gekkigheid maar met wat kleur aan de slag. Op zich onzinnig, omdat er toch nog aardig wat aan de bak gebeuren moet, maar wel een leuke vooruitblik naar het toekomstig resultaat.

Duidelijk te zien dat de dicht gezette ramen nog meer plamuur behoeven en dat er nog plekken zijn waar de bak niet glad is.
Ik krijg het met schuren niet opgelost, dus als iemand een tip heeft hoe alle verf te verwijderen dan hoor ik het graag.
Ook is duidelijk te zien dat het dak nog steeds niet helemaal recht is...

Ik heb nu iig wel een goed beeld van hoe het rijtuig zich verhoudt tot de andere rijtuigen. Het valt me allemaal niet tegen. Ook de (voor mij) nieuwe T2s vormt een aardige combinatie met het buffet rijtuig.

mvg

Sander.

stig

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2008, 23:27:45 »
Met schuren krijg je alles glad. Je moet alleen wel goed schuren. Waarschijnlijk moet je wat hulpstukjes maken waarom je een dun strookje schuurpapier kunt slaan en dan het deurtje schuren. Loop alle naden nog maar eens na met plamuur, want het is wel erg duidelijk te zien. Maar dat had je zelf ook al gezien.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 August 2008, 00:34:25 »
Stig,

als jij zegt dat je alles glad krijgt met schuren dan geloof ik dat direct. Zal het gewoon nog eens proberen. Eerst nog maar eens verder plamuren en dan aan de gang met hulpstukken  :)
Ik geef het niet op.
Zodra ik weer tijd heb ga ik gewoon weer vrolijk verder...(helemaal nu ik het ding in het blauw gezien heb)

mvg

Sander.

ReesCees

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 28 August 2008, 08:05:45 »
haal een tube seconde gel en gel daar de naad van het éne ruitje mee dicht.  Vervolgens plamuur van bij tamiya (putty) er op. Laten drogen, schuren en zonodig herhalen van het smeren met putty.

Kees-Jan

PS: kleinspoor verf zeker?

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #24 Gepost op: 28 August 2008, 08:50:55 »
Sander, om verf het beste weg te krijgen is het laten weken van de kap in Bluewonder in veel gevallen dé oplossing. Ik zou trouwens nooit tijdens de bouw alvast voor de grap de kap spuiten, omdat het eindresultaat vaak veel minder stark wordt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 August 2008, 09:54:38 »
@Kees-Jan:  seconde gel klinkt als seconde lijm.... bevind ik me dan op de goede afdeling in de winkel? Tamiya Putty heb ik hier idd vaker voorbij zien komen, dat weet ik wel te vinden.
Je vraag:  Kleinspoorverf?  als het gaat om het blauw en grijs zeg ik nee. Dat is Tamiya uit een spuitbus. Als het gaat om wat er al op zat zeg ik zou kunnen. Het is vooral de roze verf die die zo bladderend reageert. Geen ervaring verder met Kleinspoor verf.

@Overlast: Blue Wonder, nu je het zegt heb ik die tip hier idd al eens eerder voorbij zien komen. Dank U. Ik hou het in het achterhoofd. Ik probeer het eerst nog eens met schuren op te lossen, maar mocht dat me echt niet lukken dan is dit de volgende optie.
Verder is dit de eerste keer dat ik zo'n ombouw project begonnen ben. Het is nog allemaal een verrassing over het hoe en wat. Als het zou gaan om een duur en perfect rijtuig dan zouden de verfjes zeker voorlopig in de kast zijn gebleven, maar aangezien dit rijtuig toch al zo zwaar gehavend is zag ik er geen kwaad in... eerder een motivatie om door te zetten.
Ik heb er iig veel plezier in en hoop dat het me allemaal gaat lukken.
Zodra ik weer tijd heb ga ik vrolijk verder...

mvg

Sander.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 August 2008, 13:29:44 »
Heey,

Hier een foto van mijn trein:

De trein telt op het moment 8 rijtuigen.
2 Roco Couchette rijtuigen
1 Ferien Express rijtuig
1 Marklin NS TEn rijtuig
4 FS rijtuigen (1 en 2e klasse rijtuigen)

Groetjes,

Antal

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #27 Gepost op: 28 August 2008, 13:52:47 »
Sander,

Helaas lees ik deze draad nu pas, maar waarom plaats je niet een LSM of Kleinspoor Buffet in je trein? In het echie zijn deze rijtugien korter dan de couchettes. De modellen zijn weliswaar 1:87, maar nu 1,5cm langer dan de couchettemodellen.
Ik heb de Kleinspoor in mijn trein lopen, en ik moet zeggen dat het verschil mij niet tegenstaat. Integendeel!

Mocht je deze wijze ook acceptabel vinden, dan kan ik je ook het LSM AB30 slaaprijtuig aanbevelen! Zelfde idee als met de Buffet, want de echte AB30 is ook korter dan de couchettes.

Mijn samenstelling van een fictief sleepje internationale NS rijtuigen:

Loc (1211)
Bvcmh (Roco)
Bcvmh (Roco)
Bcm (Marklin)
Buffet (Kleinspoor)
Bcvhm (Roco)
WLAB (Roco)
WLAB30 (LS Models)

Succes verder!

Antal,
Die trein van jou vraagt wel om meer foto's hoor! Vooral die Italianen wil ik zien!  :P :P ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Antal

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 August 2008, 14:41:16 »
Heey Jeroen,

Foto is aan het uploaden en is zo klaar. :)

Groetjes,

Antal

(die morgen op jacht gaat naar wat rijtuigen :) (in Wesel en Doorneburg) )

Antal

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 August 2008, 14:47:28 »
Hier 2 foto'tjes nog. :)
Ze zijn niet zo best maar je ziet wel iets. :P

Groetjes,

Antal