Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34

Auteur Topic: Gezocht: aansluit connectoren voor draadlampjes en LEDs  (gelezen 3840 keer)

Ben de Vink

• Offline Offline
Gezocht: aansluit connectoren voor draadlampjes en LEDs
« Gepost op: 24 July 2008, 04:47:56 »
 ::) Alsof er niet genoeg nieuwe topics en vragen zijn binnen dit segement:

??? ??? Waar oh waar zijn kleine connectoren te koop waarmee je draadlampjes en LEDS kunt verbinden met een voedingsbron.
(Solderen aan een stuk koperdraad is geen oplossing !!) >:(
In de eletronica business en de chip industrie (japanners :-X) moet toch iets verkrijgbaar zijn van bijvoorbeeld 5 x 5 mm. Die ouwe terminalstrip van o.a. Faller voldoet niet voor de dunne draadjes van LEDs e.d.  :-[
Ik heb al overwogen een brief te schrijven naar Viessmann maar dit lijkt me zinvoller...... Bedankt voor jullie inbreng ;D
Ben
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Gezocht: aansluit connectoren voor draadlampjes en LEDs
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2008, 04:55:06 »
Ik gebruik daar altijd female headers voor: de female headers met 'gedraaide' busjes, die je zeg maar kan gebruiken om je eigen IC voetjes te maken: LED's passen hier met hun pootjes over het algemeen in: maar er zijn leds met dikkere pootjes, die passen er helaas niet in.

Heb het hier in gebruik als LED'tester, en werkt heerlijk. De headers hebben een rastermaat van 2,54 mm, en zijn dus te solderen op 'reguliere' print (tis maar wat je regulier noemt tegenwoordig, maar in ieder geval het gaatjes en banenprint wat je in winkel kan kopen)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 24 July 2008, 08:03:29 »
Nou misschien wel bij www.conrad.nl
Bestnr.: 739391 connector
Bestnr.: 736376 connector
Bestnr.: 527610 strokenprint

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben de Vink

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2008, 00:08:43 »
De laatste twee van Conrad zien er veelbelovend uit maar zijn ze aan te sluiten op een trafo? Hoe maak je de draadjes vast. ???
En is er nog meer van belang om te weten als het gaat om aansluiten van LEDs zoals het maximaal aantal te sluiten i.v.m. overbelasting, het voorzien in een overspanningsbeveiliging etc. :-[
BVD voor jullie input ;D
Ben  :) de electronica analfabeet

P.S. : op de site van Herpa gevonden: in hun produkt progamma
          van Wings (modelvliegtuigen) het volgende item gevonden: (zie link)

http://www.herpa.de/collect/(S(iaszqzzqz45l4n45nzvjts3w))/detail.aspx?ProductID=520522&lang=en-GB&express=1&thumb=1

Zou dit ook bruikbaar zijn voor 'onze' modelhobby?
« Laatst bewerkt op: 25 July 2008, 01:49:57 door Ben de Vink »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2008, 04:23:01 »
Ik zie niet precies wat het betreffende artikel van Herpa voor moet stellen/moet doen, en kan dus ook wat moeilijk zeggen of het bruikbaar is of niet.

OVer het aansluiten van LED's: het is over het algemeen niet gebruikelijk om LED's parallel te plaatsen, omdat deze bij verschillende productielijnen kleine afwijkingen in de doorlaatspanning kunnen hebben, daardoor loop je een risico op doorbranden van 1 van de LED's, waarna de andere LED het ook begeeft, omdat de weerstand voor 2 LED's berekend was.

Dit verhaal van hierboven gaat echter vaak niet op: in de modelbouwwereld branden de meeste LED's op vol vermogen veel te fel, en kun je ze gerust parallel zetten. Als je de LED's serieel schakelt (plus van LED 1 aan min van LED 2, plus van LED 2 aan min van LED 3 enz...) wordt de totale doorlaatspanning hoger.

BIj het parallel schakelen zal de doorlaatspanning hetzelfde blijven, maar de stroom toenemen: hier dien je dus ook op te letten bij het kiezen van een weerstand (bij in serie schakelen gaat er vaak minder vermogen verloren in de weerstand, omdat je de doorlaatspanning van de LED's dicht bij de voedingsspanning kan krijgen, door het bijplaatsen van een LED: tot de boel niet meer oplicht, want dan is de doorlaatspanning hoger geworden dan de voedingsspanning.

Hmm... nou ja... tis een beetje laat (of vroeg, zoals je wilt) dus ik hoop dat dit duidelijk is.

ronv

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2008, 16:40:33 »
De laatste twee van Conrad zien er veelbelovend uit maar zijn ze aan te sluiten op een trafo? Hoe maak je de draadjes vast. ???
Solderen misschien? Of is dat ook nu geen optie - en waarom dan niet?

Als ik zo je berichtjes lees: koop een eenvoudig boekje over elektrotechniek op de modelbaan, en leer solderen. Voor elektronica-analfabeten klinkt dat natuurlijk wel eng  ;D, maar echt, als je serieus met een modelbaan aan de gang wilt heb je er enorm veel plezier van.

Ben de Vink

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2008, 16:28:17 »
Ik bedoelde eigenlijk hoe verbind je de draadjes van de LED's met die stekkers, is dat in steken en vastklemmen o.i.d. en solderen kan ik al alleen bij grote aantallen gaat het sneller als je het inderdaad kan klemmen! ;D Bovendien hoe geleid je de draden zo dat het geen spagetti wordt :P Heb helaas :-[ geen installatie techniek gestudeerd!
Dat ding van Herpa is volgens mij in functie het zelfde als een Faller terminalstrip: in de gaatjes stop je de draadjes die vervolgens met een voeding worden doorverbonden. Alleen ziet deze er minder 'lomp' uit dan die van Faller ;D

Nog twee vraagjes:
1) ik heb een Digirails wagonverlichting strip verbouwd en nu vraag ik me af; kan dit ? (niet voor verlichting van een wagon  ;D maar de 'lashingbridges' *)van mijn conatainerschip ;D ;D)
Het gaat om het volgende: Ik heb van twee strips één gemaakt door een klein stukje af te knippen van elke strip (waar het mag ;)) en de twee lange strips te verbinden door er twee draadjes tussen te solderen  :D. Kan dit qua spanning, weerstand etc.
2) De gebruiksaanwijzing van die van de Viessmann variant spreekt van 'mogelijke warmteontwikkeling op een bepaald gedeelte' wat moet ik me bij die warmte voorstellen (smelt temperatuur  van plastic ??:o)

*) lashingbridge: een dwars op het schip staande ballustrade waarop o.h.a. de onderste 2 lagen containers worden vast gesjoord.
P.S.: I love Smiley's

ronv

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2008, 19:51:08 »
Ik bedoelde eigenlijk hoe verbind je de draadjes van de LED's met die stekkers, is dat in steken en vastklemmen o.i.d. en solderen kan ik al alleen bij grote aantallen gaat het sneller als je het inderdaad kan klemmen!
Eh, wacht even, ik snap het even niet meer. Je wilt de pootjes van de LEDs in aansluitblokjes steken om niet te hoeven solderen. Maar in neem aan dat je vanaf die aansluitblokjes weer met draden verder wil - en het lijkt me dat je die dan toch weer aan de aansluitblokjes moet solderen, dus het is met niet duidelijk wat je er mee opschiet. Aansluitstrookjes waarmee je door klemmen 2 draden (of een draad en een LED-pootje) kan verbinden ken ik niet, althans niet in de kleine afmetingen die je zoekt.

Of je de aansluitstrips, zoals bijv. door Wim Ros genoemd, kan gebruiken om LEDs aan te sluiten lijkt me onzeker. De pootjes van de meeste LEDs zijn toch tamelijk dik, en de meeste aansluitstrips zijn bedoeld voor IC-pootjes of de aansluitingen van LCD's, en die zijn een stuk dunner. In sommige aansluitstrips zal het wel lukken met enig geweld de pootjes van LED's te duwen, maar nogmaals, wat schiet je er mee op? Bovendien moet je dan nog bedenken hoe je voorkomt dat je de LED verkeerd-om aansluit, want als je een aansluitblokje gebruikt zul je beide pootjes even lang moeten afknippen, en hoe weet je dan waar de plus moet en waar de min?

Wat betreft het ordelijk aanleggen van bedrading zijn op dit forum al vaak ideeën gegeven, dus blader eens terug zou ik zeggen. Ik weet trouwens zeker dat er heel wat modelbouwers zijn die zonder diploma installatietechniek een spaghettivrije baan hebben weten te bouwen, dus waarom jij niet?

Ben de Vink

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2008, 18:00:30 »
Ik bedoel ook niet die LEDs met korte pootjes. Ik bedoel draadlampjes en Viessmann nr. 6333 (zie afbeelding) deze hebben dunne aansluitdraadjes
van 10-20 cm lang.

Gezien de dikte van deze draadjes is aansluiten op de terminalstrip van bijv. Faller nogal buiten proportie.  >:(  Bovendien moet die strip kleiner kunnen worden uitgevoerd waardoor je hem makkelijker kan verbergen.
Ik denk dat een strip met een zelfde aantal aansluitpunten (10) maximaal
5 x 1 cm zou kunnen meten.   Mogelijk worden dit soort componenten in de (micro) electronica gebruikt en het zou me niet verbazen als deze geproduceerd worden in Japan, Taiwan, China etc. Ik heb daar geen inzicht in, maar er zullen toch vast wel electronica experts onder de leden zijn die hier wel mee bekend zijn?  ??? 

ronv

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 August 2008, 20:55:23 »
Een miniatuur-uitvoering die vergelijkbaar is met de Faller terminalstrip ken ik niet kant en klaar, ik zou ook niet weten waar die in de micro-elektronica toegepast zou moeten worden (maar ja, ik werk dan ook pas 30 jaar in de microelektronica  :)). Men gaat daar toch iets andere met verbindingstechnieken om.

Maar je kan hem wel eenvoudig zelf maken. Neem een dubbele female aansluitstrip (bijv. conrad 736376) en soldeer hem op een klein stukje strokenprint (bijv. conrad 529607).  Niet groter dan 2,5 x 0,5 cm. En met andere lengtes aansluitstrip en andere printkaarten kan je allerlei eigen variaties maken. Of met een plaatje van de onderdelen die ik noemde (conrad website en control-P...) naar de plaatselijke elektronicaboer, natuurlijk.

Tip: op internetshops (zoals conrad, rs components etc.) is het vaak wat lastig zoeken is als je niet zo goed weet wat er op het gebied van elektronica allemaal te koop is. Trouwens, ook als je wel thuis bent in de elektronica brengt zomaar wat bladeren in een catalogus je vaak op ideetjes. Via de duitse site van Conrad kan je hun duitse catalogi downloaden, en vooral de business-to-business catalogus is veel dikker dan de nederlandse conrad gids (zo'n 2500 blz.). Wel bijna 1/2 GB download, maar ach... Niet alles in die gids is via conrad nederland te bestellen, maar het meeste wel (gewoon het nummer uit de duitse gids invullen op de nederlandse site). Nederland is meestal wel iets duurder.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2008, 21:07:06 door ronv »

Ben de Vink

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2008, 13:53:19 »
Bedankt ronv,
Kijk, dit zijn nou tips waar je wat aan hebt! ;D
Ik ga er eens induiken en zien wat het oplevert!

Ben de Vink

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2008, 14:16:21 »
Oeps foutje in de regie ;)