Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 18:32:03
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 18:03:14
Minder wissels door henk
Vandaag om 17:57:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:41:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:10
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 17:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 17:29:54
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 15:49:20
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 15:46:50
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tijgernootje
Vandaag om 15:34:46
Au bord de la Cèze door tijgernootje
Vandaag om 15:31:48
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 15:06:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:37:09
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:19:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01
Mooi weer om buiten te spelen door tijgernootje
Vandaag om 14:06:21
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 13:48:21
trix vraagje door henk
Vandaag om 13:00:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
Vandaag om 12:28:30
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:22:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:32:57

Auteur Topic: Terpentine, wasbenzine en thinner  (gelezen 43838 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Terpentine, wasbenzine en thinner
« Gepost op: 22 July 2008, 00:00:27 »
Terpentine, wasbenzine en thinner... Ik lees op de flessen dat het allemaal de verf verdunt, maar wat zijn nou de verschillen. Als ik een ouder potje Humbrol weer wat dunner wil maken, welk van de drie moet ik gebruiken? Welke van de drie is nou de grootste rotzooi en kan ik dus beter vermijden? M'n kwast kan ik met elke van deze producten schoonmaken, maar uit gewoonte pak ik wasbenzine. Ook schoonmaken van messing voor het airbrushen doe ik met wasbenzine. Welke van de drie gebruik ik het beste voor het verdunnen voor een airbrush. Kortom, ik zou graag wat meer willen weten van "de drie" die ik vermijd als het kan en daarom er weinig van weet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

btraornsuhobcd

• Offline Offline
Re: Terpentine, wasbenzine en thinner
« Reactie #1 Gepost op: 22 July 2008, 00:07:50 »
Als je Thinner over een plastic kap gooit, ben ik er zo goed als zeker van dat je geen kap meer over houd, erg agresief spul dus. Ik gebruik Thinner daarom ook nooit.
Meestal om de airbrush schoon te maken gebruik ik terpetine voor de airbrush zelf en wat wasbenzine voor het bekertje. verder gebruik je Terpetine ook om verf te verdunnen of om je kwasten mee uit te spoelen. voor zover ik weet.

mvg
Bart

KC

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 July 2008, 01:01:15 »
Even googelen en dan krijg je het volgende:

Citaat
Terpentine is een verdunner voor (alcyd)verven en kan gebruikt worden om verfvlekken, die net zijn gemaakt, te verwijderen, kwasten mee schoon te maken enzovoort. Omdat terpentine van zichzelf enigszins vettig is, is het niet geschikt om een oppervlak te ontvetten voor je iets gaat lijmen of schilderen. Terpentine is van de drie genoemde in verhouding de minst agressieve oplosser, en dus minder slecht voor je handen (maar niet meer gebruiken dan strikt noodzakelijk, liever handschoenen dragen...).

Wasbenzine is een volkomen vetvrij oplosmiddel en ook niet heel erg agressief, dat betekent dat de meeste kunststoffen er niet in oplossen (ze kunnen er wel dof door worden). Met wasbenzine kun je heel goed vetvlekken uit kleding verwijderen, een oppervlak ontvetten om het te lijmen. Niet om grote oppervlakten te ontvetten, want het is erg brandbaar.

Thinner is een zeer agressieve verdunnervloeistof, oorspronkelijk bedoeld als oplosmiddel voor contactlijmen. Het lost heel veel kunststoffen op, en is zeer agressief voor je huid. Het bevat het giftige tolueen, en is uiterst brandbaar.
Daarom geldt vooral bij thinner de extra waarschuwing voor brandgevaar, zeker wanneer het voor ontvetten van houtsoorten (o.a. eiken) in grotere hoeveelheden gebruikt wordt.

Klik voor de volledige tekst hier.

Gr/Kees (die zelf ook regelmatig met deze vraag zat)
« Laatst bewerkt op: 22 July 2008, 06:40:33 door KC. Reden: typos »
Groetjes van Kees

Deka

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 July 2008, 07:44:18 »
 Als beroepschemicus (met 41 jaar ervaring) kan ik hierover het volgende zeggen:
Van al deze oplosmiddelen geldt de volgorde: wasbenzine, terpentine en thinner.
Het zijn alle drie aardoliedestillaten die ook synthetisch gemaakt worden, alleen is de samenstelling en het kookpunt verschillend, en daarmee ook de eigenschappen.
In genoemde volgorde neemt het kookpunt toe en zal het middel dus minder snel verdampen.
De samenstelling gaat van zuivere alkanen voor wasbenzine, idem met enige aromaten (terpentine), en ook nog ketonen erin bij thinner. De werking hangt sterk van de samenstelling af. Qua agressiviteit neemt die in genoemde volgorde toe!
De "giftigheid" hangt af van de samenstellende bestanddelen en de vluchtigheid, en neemt eveneens toe in genoemde volgorde. Maar alle drie zijn ongezond om in te ademen en ZEER BRANDBAAR; een vonkje van bijvoorbeeld een ventilator is al voldoende om een lucht/oplosmiddelmengsel te laten ontbranden, dus goed ventileren is ten allen tijde noodzakelijk. Ook het dragen van (wegwerp)handschoenen is zeer verstandig, want alle drie dringen ook door de huid!
Het ontvettend vermogen neemt in deze volgorde toe, en daar gaat het ons om. Geen enkele van deze oplosmiddelen bevat vettigheid en kan dus ook geen vetlaagje achterlaten. Wel neemt de agressiviteit voor kunststoffen toe, dus wees voorzichtig. Langere tijd weken is af te raden.
Gegoten kunststoffen hebben vaak een dun laagje van een wasachtige stof als gevolg van het productieproces (lossingsmiddel om het voorwerp uit de mal te krijgen). Dit laagje kan via herhaald poetsen met een lapje met wasbenzine goed verwijderd worden en is afdoende om spuitwerk voor te bereiden.
Als verdunningsmiddel voor verf komen ze alle drie in aanmerking, maar dat is afhankelijk van de samenstelling van de verf. Raadpleeg daarvoor de geschrifen van de fabrikant (staat vaak op de verpakking), of doe eerst een mengproefje met een druppeltje verf en een oplosmiddel.
Dick van der Knaap

br212

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 July 2008, 08:20:41 »
Op http://www.nproject.nl/airbrush/verf-verdunnen-grondverf-en-primer.html staat een gedeelte over verdunnen voor de airbrush. Zelf geen ervaring mee, dan alleen het verdunnen van revell verf met white spirit 50/50%.

Verdunnen met thinner heb ik nog niet eerder van gehoord = zeer agresief spul.
Mvg,
Frans

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2008, 09:38:57 »
Bedankt voor de reacties. Het is mij te doen om de ervaring van gebruikers hier met modeltreinen, niet wat algemeens. Het lijkt me nu duidelijk dat je thinner niet moet gebruiken om je verf te verdunnen voor het spuiten, want het geeft de kwalijkste dampen en kan het kunststof aantasten.

Fijne link, naar nproject, ook bruikbare info.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #6 Gepost op: 22 July 2008, 09:48:05 »
Toch gebruik ik een klein deel thinner als oplosmiddel met M600 om het korreleffect te verminderen bij matte verf.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2008, 12:57:04 »
Als je een goede rpimer hebt gebruikt, kun je alle verven, verdund met thinner ertegen kwakken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #8 Gepost op: 22 July 2008, 13:40:11 »
Uit gewoonte gebruik ik voor de gewone merken Humbrol en Revell gewoon terpentine, zowel voor de kwast als voor de simpele verfspuit, en dat gaat prima. Wasbenzine komt alleen om de hoek kijken bij speciale verfsoorten zoals van KleiNSpoor. Een hele enkele keer gebruik ik thinner, vanwege het tolueen, en dan alleen nog maar om echt dikke en/of oude verf weer bruikbaar te maken, bijvoorbeeld Molak. Terpentine gaat dan ook wel, maar dan moet je veel langer roeren en daar heb ik niet altijd zin in. Ik ken mensen met een gecompliceerde verfspuit die thinner daar het ideale schoonmaakmiddel voor vinden, maar zelf heb ik daar weinig ervaring mee.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 22 July 2008, 14:37:43 »
Hoi,

Ik gebruik alleen maar thinner.

Bart

ReesCees

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 July 2008, 15:28:37 »
Ik ook.

Om mijn spuit schoon te maken.

Mijn verf is al op dikte (dunte) dus die gaat zo in de spuit.

Kees-jan

(alleen die arcyl verf verdun ik met......thinner)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 22 July 2008, 17:43:19 »
(alleen die arcyl verf verdun ik met......thinner)
Dat doe je toch gewoon met water?

Mijn gezondheid is wel het belangrijkste, dus waar het kan zou ik niet vrijwillig thinner gebruiken.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #12 Gepost op: 22 July 2008, 20:19:16 »
Ik gebruik in eerste instantie altijd wasbenzine tenzij op de het blikje verdunnen met therpentine staat of als het met wasbenzine niet zo lekker wil.
Thinner gebruik ik zo min mogelijk en volgens mij heb ik het niet eens meer in huis, ze hebben hier voor vele miljoenen de grond gesaneerd omdat er o.a. tolueen inzat dus liever niet.

Groet Stephan.

ReesCees

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2008, 21:40:15 »
Ja Stephan, ik koop alleen nog maar verf die gelijk verdund is voor de spuit. Dat bespaart me dus een hoop gepruts..........

dit is verf op thinner basis.........................een hap,slik weg wagen ;D

Kees-Jan

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2008, 21:51:06 »
voor wat airbrushen betreft: ik verdun soms met wasbenzine en soms met terpentine. Met wasbenzine verdunde verf slaat meteen droog op t oppervlak, maar kan een wat korrelig resultaat geven, maar bij matte verf is dat natuurlijk niet echt een probleem, dus daarbij is wasbenzine een goed idee. Wel kan je spuit er een beetje van gaan dichtzitten als je veel moet spuiten, omdat de boel dus sneller droogt.
Je kunt ok met terpentine verdunnen, maar de verf blijft dan langer vloeibaar. Vloeit dus beter uit, maar droogt langzamer en je hebt meer last van zakkers. Ook wordt matte lak er minder korrelig mee, dus ook minder dof.
Thinner geeft zover ik me kan herinneren van de paar keer dat ik t gebruikte ongeveer te zelfde resultaat als wasbenzine.
Ik heb t hierbij wel steeds over dezelfde verf (humbrol, gewoon uit zo'n klein blikkie)