Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Frank 123
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg  (gelezen 4276 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Gepost op: 20 July 2008, 23:39:16 »
Uit De Telegraaf :

zo 20 jul 2008, 22:03

ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

DRIEBERGEN -  De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond even na acht uur een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen.

De bijna-botsing werd vermoedelijk veroorzaakt doordat een passagierstrein van Veolia richting Heerlen door een rood sein reed op het moment dat een trein richting Duitsland naderde. De treindienstleiding greep in en maande de machinist van het Veolia-voertuig tot stoppen. De andere trein kon na een korte stop de reis vervolgen.

Het treinverkeer bij Landgraaf is stilgelegd op last van de spoorwegpolitie, die zondagavond nog een onderzoek begint naar het incident. De stremming duurt in elk geval tot het einde van de dienstregeling zondag. Op het traject Heerlen-Kerkrade-Centrum worden bussen ingezet.

De twee treinen waren mogelijk frontaal met elkaar in botsing gekomen als niet was ingegrepen. De zogenoemde Heuvellandlijn is enkelspoors. Hoe de treindienstleiding het voertuig van Veolia heeft laten stoppen is niet bekend. Een woordvoerster van ProRail wilde niet verder op de zaak ingaan.

Directeur Frank van Zetten van Veolia Rail liet weten niet te begrijpen waarom de automatische trein beïnvloeding (ATB) niet heeft gewerkt. Deze automatische rem reageert op het rijden door een rood sein. “Wat er is gebeurd, roept vraagtekens op”, aldus Van Zetten.

Hij wil niet speculeren over het gebeuren maar wacht eerst het onderzoek af. Wel erkent hij dat het “erop lijkt” dat de machinist door rood is gereden. De trein van Veolia was net van station Landgraaf vertrokken. “Er was geen signaal binnengekomen dat een vertrek onveilig was”, aldus Van Zetten. “De snelheid van de vertrekkende trein was dusdanig dat die onmiddellijk kon remmen en een botsing met de Duitse trein van Heerlen naar Aken kon voorkomen”. In de trein zaten slechts enkele passagiers. Die zijn met bussen vervoerd.

Bron : De Telegraaf

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2008, 00:58:58 »
Geweldig!

-De "Heuvellandlijn" is 2 sporig. Alleen het stuk Heerlen-Kerkrade Centrum is enkelsporig.

-De treindienstleider kan via een alarmoproep danwel een reguliere oproep via de GSMR de machinist opdracht tot stoppen geven. De eerste optie lijkt me het meest logisch in dit geval.

-Meneer Frank van Zetten:(Mits de Telegraaf u juist geciteerd heeft) In u kunnen we vertrouwen hebben! De directeur van een spooronderneming weet niet dat ATB niet verhindert dat je door stoptonend sein normaal kunt vertrekken en zolang je niet harder dan 40km/h rijdt de ATB geen reden tot "ingrijpen" heeft.
ATB doet dus helemaal niets wanneer er door rood sein gereden wordt.
Wat u hier vertelt roept bij spoormensen de nodige vraagtekens op.

-Als het correct blijkt dat de Veolia trein door STS gereden is dan is er weldegelijk een signaal binnen gekomen dat vertrek onveilig was. Het betreffende sein toonde een rood licht of was, hoewel die kans uiterst gering is, gedoofd.


mvg

Sander.

www.nsrijdtverder.nl
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2008, 07:02:08 »
Denk er aan, het is wel de Telegrof hè!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2008, 10:32:02 »
Uit De Telegraaf :

zo 20 jul 2008, 22:03

ProRail voorkomt botsing treinen Limburg

DRIEBERGEN -  De treindienstleiding van ProRail heeft zondagavond even na acht uur een botsing tussen twee treinen bij het Limburgse Landgraaf op het laatste nippertje voorkomen.
Bron : De Telegraaf


Is het een heldendaad dat ProRail botsingen op het spoor voorkomt?  :o Daar zijn ze toch gewoon voor aangenomen?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2008, 11:29:45 »
Precies, doen ze ook eindelijk eens wat goed daar ::)

Grtz, Marcel

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2008, 12:39:02 »
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een vaag verhaal. De situatie ter plaatse kan ik me niet helemaal meer voor de geest halen, maar kennelijk kruisen de trein naar Aken en die naar Heerlen elkaar? Aha, volgens SporenplanOnline is het gedeelte tussen Landgraaf en Heerlen enkelsporig:

http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/hrl.gif

Dat zou het dus verklaren, maar het is wel in tegenspraak met wat Sander zo stellig beweert. Ik kan niet gaan kijken, dus ik weet het niet.

Maar goed, we wachten het onderzoek wel af, dat staat te zijner tijd op de site van de IVW.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2008, 13:30:55 »
Het verslag van Prorail verteld al erg veel.
Maar die mogen we niet zomaar kopieren. :-|
vr gr. Mark7758

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2008, 13:40:24 »
Wel raar dat dit soort berichten gewoon openbaar gemaakt worden. Wat moet Jan met de pet eigenlijk met dit soort nieuws? Borstklopperij van Prorail, na een hele reeks negatieve berichten over deze instantie?

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2008, 13:48:11 »
Citaat
Borstklopperij van Prorail, na een hele reeks negatieve berichten over deze instantie?

Precies  ;)

Grtz, Marcel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2008, 13:52:53 »
Gek genoeg vind je er op de site van ProRail zelf helemaal niks over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2008, 14:00:30 »
@NS1100: dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik het bericht las!

Op zich goed natuurlijk dat ze hun werk gedaan hebben waardoor het goed is afgelopen.
In de praktijk komen meestal alleen zaken in het nieuws als het fout gaat...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2008, 14:03:37 »
Wel raar dat dit soort berichten gewoon openbaar gemaakt worden. Wat moet Jan met de pet eigenlijk met dit soort nieuws?

De Telegrof, bewezen stemmingmaker, zal niets nalaten om het openbaar vervoer in een minder gunstig daglicht te zetten. Zolang Jan met de Pet dit nieuwsvod blijft kopen gaan ze daar nog wel even mee door.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2008, 14:40:02 »
@Peter ea

http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=landgraaf&num=20

Op deze afbeelding is station Landgraaf te zien. De beide sporen op de voorgrond zijn die richting Kerkrade. Helemaal rechts in beeld ligt het (perron)spoor richting Duitsland.

Een trein van Landgraaf richting Heerlen kan pas vertrekken als de trein naar Duitsland (uit Heerlen) voor het station naar rechts is afgetakt. Het feit dat het station zelf over 3 sporen beschikt doet er niets aan af dat de spoorlijn enkelsporig is. De ene trein moet dus wachten tot de andere "binnen" is.   
Dat bedoelde ik te zeggen.


Omdat het de Telegraaf betreft heb ik mij ook voorzichtig uitgelaten; ("mits goed geciteerd" en "als het waar is dat de Veolia trein door STS vertrokken is")

mvg

Sander.


www.nsrijdtverder.nl
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2008, 15:02:10 »
Het verslag van Prorail verteld al erg veel.
Maar die mogen we niet zomaar kopieren. :-|
Kun je wel de essentie weergeven in plaats van kopieren ?

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: ProRail voorkomt botsing treinen Limburg
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2008, 11:35:19 »
Van www.nu.nl:


 ;D ;D
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u