Ik heb even je baanplan bekeken en geprobeerd te doorgronden, maar het is een beetje lastig doordat de railnummers er nog bijstaan.
Wat me als eerste opvalt is dat de doorstroming wat slecht zal zijn. Stukken dubbelspoor worden afgewisseld met enkelspoor en veel sporen lopen dood op kleine stationnetjes. Het enige rondje dat ik heb kunnen ontdekken is het ovaal dat volledig in het zicht ligt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het zoveel mogelijk wegwerken van bogen, zodat dezen niet in het zich liggen.Verder mis ik op diverse plekken overloopwissels om naar het 'goede' spoor terug te keren. Op deze manier vind ik de rijmogelijkheden wat beperkt, terwijl de hoeveelheid spoor behoorlijk is.Ik vraag me af hoe je overal bij gaat kunnen? Het voorkomt frustratie achteraf door daar nu al over na te denken.Wat ik zou proberen te doen in die ruimte, is proberen om iets minder stations te realiseren en deze stations wat langer te maken. Ook mis ik voldoende opstelmogelijkheden in het schaduwstation. Op 2.50 x 4.00 is veel mogelijk, dus ik zou er nog even naar kijken..
Heb even snel wat inelkaar gekunsteld, misschien snap je zo een beetje welke kant ik op zou gaan.
Helemaal goed Johan, het is vanaf beide zijden van het station in te rijden en naar keuze kan aan de ingangszijde of aan de andere zijde uitgereden worden. (Hondebot met lusverbinding).
- 2 schaduwstations; heb je die nodig? Misschien is 1 langere onder de rechterzijde een betere optie?- 3 spiralen; is dat ideaal, en kun je dit bouwtechnisch aan? In een spiraal gaat redelijk wat lengte aan flex in, vandaar. Ook constructie technisch zijn ze best behoorlijk complex. Ik zou liever 1 spiraal gebruiken met een keerlus aan het eind, en die rechts onder het lange deel plaatsen.
- Grote station rechts; de versie die je nu hebt ontbeert in mijn ogen elke werkelijkheid. De vorm ervan die je nu getekend hebt is eigenlijk een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je eerdere versie zag er beter uit.Ook het spoor tegen de achterkant lijkt niet mooi. ik zou het uit het zicht leggen.
- Verder valt op dat het rechtse en onderste deel vrij "star" zijn in het verloop van de sporen. Als je die delen iets vloeiender (lees niet kaarsrecht de lijnen van je tafel en ruimte volgend) zou leggen lijkt het geheel beter. Boven en links bij de haven heb je dat namelijk wel zo gedaan.
Ik wil er nog even aan toevoegen dat je nog steeds een 'bottleneck' bij je haven hebt. Lange treinen moeten achteruit terug, korte treinen kunnen kopmaken alvorens hun weg te vervolgen. Dit kun je wel automatiseren, maar kost tijd. Met de hand is ook een optie, maar dit kost ook tijd. Zodoende is de doorstroming van de modelbaan slecht.Bovendien kun je niet een trein gewoon rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders aan het doen bent.
Ik wil je nog de tip meegeven om niet teveel te willen. Probeer een realistisch geheel neer te zetten, dus liever niet 8 sporen perfect parallel aan elkaar. Maar probeer het iets te beperken. Ik vind het persoonlijk het leukst als de sporen ook echt een functie hebben. Een groot station is leuk, maar als er maar sporadisch treinen stoppen misschien wel overbodig.Wat Ronald ook al aangeeft: door minder sporen in het zicht te leggen, krijg je een realistischer en harmonischer geheel. Het is leuk als het voor de 'kijkers' een verrassing is waar de trein nu weer vandaag zal komen. Aangezien je een prachtig oppervlak hebt om de baan te realiseren en je veel wissels in je baanplan verwerkt, kun je er echt een juweeltje van maken.
Hee Ronald, bedankt voor het meelezen.
Links / Boven is het deel waar ik mee wil beginnen. Daar heb ik dus ook al het meest over nagedacht. Rechts / Onder zal wel een paar jaar verder in de uitvoering liggen.
Wederom dank voor de kritiek
Dank U ;)Ik zou als ik jou was zeker het hele plan klaar willen hebben eer ik begon. Anders zou je wel eens voor verassingen kunnen komen te staan.