Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49

Auteur Topic: Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)  (gelezen 22186 keer)

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)
« Gepost op: 18 July 2008, 00:14:24 »
Binnenkort krijg ik eindelijk eens de beschikking over een ruime hobbykamer in ons nieuwe huis. In de aanloop daarna ben ik al enige tijd aan het schetsen om daar het ultieme baanplan neer te leggen.

Naast modelspoorliefhebber ben ik ook een liefhebber van m.n. Schotse Whisky's. Op zoek naar een thema kwam ik dan al snel op een Schotse baan.  Na een beetje research biedt Schotland legio mogelijkheden. Vooral rond het begin van de 20e eeuw waren er tientallen (private) railoperators actief, soms maar met één lijntje, soms met behoorlijke kilometers spoor zoals de Great North of Scotland (GNSR)

Het thema voor de baan

De naam van de baan, Glen Elke en Port Yeme komt van de namen van mijn twee kinderen en de overheerlijke Glen Elgin en Port Ellen whisky's. Glen Elgin ligt in het nooden van Schotland en was een kruispunt van verschillende spoorlijnen (o.a. die van Inverness naar Aberdeen van de Great North of Schotland Railways, kortweg GNSR). Port Ellen ligt op het eiland Islay waar geen spoorlijnen aanwezig zijn, maar het is een schattig dorpje met een legendarische distilleerderij (http://www.undiscoveredscotland.co.uk/islay/portellen/index.html).

Uitgangspunten
De volgende uitgangspunten en criteria heb ik opgesteld:

• Thema: Schotland
  • Tijdperk: II / III
  • Schaal: N (Twijfel nog over Engels N 1:148 of continentaal 1:160)
  • Rails: Peko Code 55 (zonder ballast)
  • Digitaal, te koppelen met PC

Baanelementen
Al snel kom je er achter dat je toch al wel een stapel wensen hebt omtrent de invulling van de baan. Bij mij waren dit:
  • Een groot Hoofdstation
  • Een Rangeerterrein
  • Een Industriegebied
  • Een Distilleerderij
  • Een Schaduwstation
  • Een Kolenmijn

Door het grote aantal wensen is de grote ruimte toch inees behoorlijk klein. Het idee van een groot rangeerterrein volgens Amerikaans model (zoals b.v. Barstow Yard) wat ik eerst in m''n achterhoofd had toch maar laten vallen. In het Stoomtijdperk kan jhe echter niet zonder degelijke draaischijf.

Het Baanplan
Na veel passen en meten en tientallen schetsen ben ik op het volgende baanplan gekomen:

Groot formaat:http://www.mindblizzard.com/images/rr/full_track.gif

Voor de overzichtelijkheid in onderstaande variant wat terreinkenmerken, het schaduwstation en de klimspiralen weggelaten:

Groot formaat:http://www.mindblizzard.com/images/rr/visible_track.gif

Baanniveau's
Er zijn een aantal niveau;s in de baan te onderscheiden:
  • -10 cm. : Schaduwstation
  • 0 cm. : Port Yeme Harbour, Glen Elke Harbour
  • 2 cm. : East Glen Elke
  • 4 cm. : Paradebaan
  • 6 cm. : Inverness Central + Yard, Cragganmore Colliery

Feedback
Graag zou ik jullie reacties op het baanplan horen. Zitten er onmogelijkheden in?
« Laatst bewerkt op: 18 July 2008, 00:22:57 door Hans van de Burgt »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

• Offline Offline
Re: Glen Elke/Port Yeme Railroad - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2008, 00:38:17 »
Kleine aanvulling:

Hierboven zeg ik dat ik Peko rails gebruik. Het baanplan is in Wintrack gebouwd met Fleischmann Piccolo rails omdat ik met de Peko flex rails niet weet hoe ik daar in Wintrack de juiste bochten mee moet maken.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2008, 10:37:32 »
Johan,

Schotland lijkt me een erg leuk uitgangspunt voor een modelbaan. Ik heb even je baanplan bekeken en geprobeerd te doorgronden, maar het is een beetje lastig doordat de railnummers er nog bijstaan.
De keuze voor N-spoor lijkt me een goede, gezien de grootte van je ruimte.

Wat me als eerste opvalt is dat de doorstroming wat slecht zal zijn. Stukken dubbelspoor worden afgewisseld met enkelspoor en veel sporen lopen dood op kleine stationnetjes. Het enige rondje dat ik heb kunnen ontdekken is het ovaal dat volledig in het zicht ligt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het zoveel mogelijk wegwerken van bogen, zodat dezen niet in het zich liggen.

Verder mis ik op diverse plekken overloopwissels om naar het 'goede' spoor terug te keren. Op deze manier vind ik de rijmogelijkheden wat beperkt, terwijl de hoeveelheid spoor behoorlijk is.

Ik vraag me af hoe je overal bij gaat kunnen? Het voorkomt frustratie achteraf door daar nu al over na te denken.

Wat ik zou proberen te doen in die ruimte, is proberen om iets minder stations te realiseren en deze stations wat langer te maken. Ook mis ik voldoende opstelmogelijkheden in het schaduwstation. Op 2.50 x 4.00 is veel mogelijk, dus ik zou er nog even naar kijken.

Succes,

Frank
Je zou bijvoorbeeld een hondebot als uitgangspunt kunnen nemen, met daarin het hoofdstation en schaduwstation. Vervolgens kun je een en twee zijlijnen realiseren (enkelspoor) die eindigen in een compact station.

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2008, 16:59:03 »
Ik heb even je baanplan bekeken en geprobeerd te doorgronden, maar het is een beetje lastig doordat de railnummers er nog bijstaan.

In deze variant even de nummer weggelaten.

Wat me als eerste opvalt is dat de doorstroming wat slecht zal zijn. Stukken dubbelspoor worden afgewisseld met enkelspoor en veel sporen lopen dood op kleine stationnetjes. Het enige rondje dat ik heb kunnen ontdekken is het ovaal dat volledig in het zicht ligt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het zoveel mogelijk wegwerken van bogen, zodat dezen niet in het zich liggen.

Verder mis ik op diverse plekken overloopwissels om naar het 'goede' spoor terug te keren. Op deze manier vind ik de rijmogelijkheden wat beperkt, terwijl de hoeveelheid spoor behoorlijk is.

Ik vraag me af hoe je overal bij gaat kunnen? Het voorkomt frustratie achteraf door daar nu al over na te denken.

Wat ik zou proberen te doen in die ruimte, is proberen om iets minder stations te realiseren en deze stations wat langer te maken. Ook mis ik voldoende opstelmogelijkheden in het schaduwstation. Op 2.50 x 4.00 is veel mogelijk, dus ik zou er nog even naar kijken..

He Frank, bedankt voor de tips. Ik zal er mee gaan stoeien. Je hebt gelijk, het wordt allemaal een beetje proppen en het moet natuurlijk wel een beetje  doorrijden. Heb nog maar eens naar de beschikbare ruimte gekeken en in Grove lijnen een schets gemaakt van een baanplan rondom. Moet natuurlijk nader uitgewerkt worden.

Groot formaat: http://www.mindblizzard.com/images/rr/u_track.gif

Ideeen natuurlijk weer welkom.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2008, 11:50:13 »

Heb even snel wat inelkaar gekunsteld, misschien snap je zo een beetje welke kant ik op zou gaan.

MVG

Frank

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2008, 11:54:12 »
Heb even snel wat inelkaar gekunsteld, misschien snap je zo een beetje welke kant ik op zou gaan.

Ik neem aan dat je hier het Schaduwstation bedoeld tussen de twee klimspiralen? Ik zal er eens mee gaan stoeien.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2008, 11:55:50 »
Helemaal goed Johan, het is vanaf beide zijden van het station in te rijden en naar keuze kan aan de ingangszijde of aan de andere zijde uitgereden worden. (Hondebot met lusverbinding).

Groeten,

Frank

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2008, 11:52:16 »
Helemaal goed Johan, het is vanaf beide zijden van het station in te rijden en naar keuze kan aan de ingangszijde of aan de andere zijde uitgereden worden. (Hondebot met lusverbinding).

Ik ben van 't weekend weer even aan de slag gegaan met Wintrack. Als ik de baan in deze U-opstelling bouw wil ik aan de lange zijde (rechts) eigenlijk geen substation, maar slechts een platte plaat met opbouw. Dit omdat deze voor twee ramen langs loopt :(

Heb nu aan de boven en onderzijde een schaduwstation toegevoegd. De bovenste is vanaf twee kanten benaderbaar. Het onderste schaduwstation heeft nu ook een volledige omkeer mogelijkheid.

Het volledige baanplan

Groot Formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_fulltrack.jpg

Het zichtbare deel

Groot Formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_visibletrack.jpg

De schaduwstationnen

Groot Formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_v3_subtrack.jpg

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2008, 15:04:02 »
Hoi Johan, 

Ik lees dit draadje al even stiekum mee, dus hier mijn visie:

- 2 schaduwstations; heb je die nodig? Misschien is 1 langere onder de rechterzijde een betere optie?
- 3 spiralen; is dat ideaal, en kun je dit bouwtechnisch aan? In een spiraal gaat redelijk wat lengte aan flex in, vandaar. Ook constructie technisch zijn ze best behoorlijk complex. Ik zou liever 1 spiraal gebruiken met een keerlus aan het eind, en die rechts onder het lange deel plaatsen.
- Grote station rechts; de versie die je nu hebt ontbeert in mijn ogen elke werkelijkheid. De vorm ervan die je nu getekend hebt is eigenlijk een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je eerdere versie zag er beter uit.
Ook het spoor tegen de achterkant lijkt niet mooi. ik zou het uit het zicht leggen.
- Verder valt op dat het rechtse en onderste deel vrij "star" zijn in het verloop van de sporen. Als je die delen iets vloeiender (lees niet kaarsrecht de lijnen van je tafel en ruimte volgend) zou leggen lijkt het geheel beter. Boven en links bij de haven heb je dat namelijk wel zo gedaan.

Nogmaals; mijn visie! :) Schiet me maar lek ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2008, 15:46:25 »
Ik wil er nog even aan toevoegen dat je nog steeds een 'bottleneck' bij je haven hebt. Lange treinen moeten achteruit terug, korte treinen kunnen kopmaken alvorens hun weg te vervolgen. Dit kun je wel automatiseren, maar kost tijd. Met de hand is ook een optie, maar dit kost ook tijd. Zodoende is de doorstroming van de modelbaan slecht.

Bovendien kun je niet een trein gewoon rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders aan het doen bent.

Ik wil je nog de tip meegeven om niet teveel te willen. Probeer een realistisch geheel neer te zetten, dus liever niet 8 sporen perfect parallel aan elkaar. Maar probeer het iets te beperken. Ik vind het persoonlijk het leukst als de sporen ook echt een functie hebben. Een groot station is leuk, maar als er maar sporadisch treinen stoppen misschien wel overbodig.

De kleine stationnetjes zijn leuk! Probeer daar wat meer op door te denken. Een enkelsporige hoofdbaan kan ook erg leuk zijn, maar ik zou wel kiezen voor een rondje in het sporenplan, zodat je ook eens kunt gaan zitten en gewoon kijken, of iets anders bedienen.

Wat Ronald ook al aangeeft: door minder sporen in het zicht te leggen, krijg je een realistischer en harmonischer geheel. Het is leuk als het voor de 'kijkers' een verrassing is waar de trein nu weer vandaag zal komen. Aangezien je een prachtig oppervlak hebt om de baan te realiseren en je veel wissels in je baanplan verwerkt, kun je er echt een juweeltje van maken.

Groeten en succes met ontwerpen,

Frank

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2008, 17:00:50 »
Hee Ronald, bedankt voor het meelezen.

- 2 schaduwstations; heb je die nodig? Misschien is 1 langere onder de rechterzijde een betere optie?
- 3 spiralen; is dat ideaal, en kun je dit bouwtechnisch aan? In een spiraal gaat redelijk wat lengte aan flex in, vandaar. Ook constructie technisch zijn ze best behoorlijk complex. Ik zou liever 1 spiraal gebruiken met een keerlus aan het eind, en die rechts onder het lange deel plaatsen.
Helder. Ik weet niet of ik wel twee schaduwstations / 3 klimspiralen nodig heb. Er gaat wel veel rails in zitten en ook wel een uitdaging aan mijn modelbouw-kunsten. De eerste twee verbinden het 1e substation. Deze lijkt me nog redelijk logisch.

Citaat
- Grote station rechts; de versie die je nu hebt ontbeert in mijn ogen elke werkelijkheid. De vorm ervan die je nu getekend hebt is eigenlijk een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Je eerdere versie zag er beter uit.
Ook het spoor tegen de achterkant lijkt niet mooi. ik zou het uit het zicht leggen.
Citaat
- Verder valt op dat het rechtse en onderste deel vrij "star" zijn in het verloop van de sporen. Als je die delen iets vloeiender (lees niet kaarsrecht de lijnen van je tafel en ruimte volgend) zou leggen lijkt het geheel beter. Boven en links bij de haven heb je dat namelijk wel zo gedaan.

Kan ik me in vinden. Links / Boven is het deel waar ik mee wil beginnen. Daar heb ik dus ook al het meest over nagedacht. Rechts / Onder zal wel een paar jaar verder in de uitvoering liggen.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat je nog steeds een 'bottleneck' bij je haven hebt. Lange treinen moeten achteruit terug, korte treinen kunnen kopmaken alvorens hun weg te vervolgen. Dit kun je wel automatiseren, maar kost tijd. Met de hand is ook een optie, maar dit kost ook tijd. Zodoende is de doorstroming van de modelbaan slecht.

Bovendien kun je niet een trein gewoon rondjes laten rijden, terwijl je zelf iets anders aan het doen bent.
Daar moet ik dan nog maar eens goed over nadenken ;)

Citaat
Ik wil je nog de tip meegeven om niet teveel te willen. Probeer een realistisch geheel neer te zetten, dus liever niet 8 sporen perfect parallel aan elkaar. Maar probeer het iets te beperken. Ik vind het persoonlijk het leukst als de sporen ook echt een functie hebben. Een groot station is leuk, maar als er maar sporadisch treinen stoppen misschien wel overbodig.

Wat Ronald ook al aangeeft: door minder sporen in het zicht te leggen, krijg je een realistischer en harmonischer geheel. Het is leuk als het voor de 'kijkers' een verrassing is waar de trein nu weer vandaag zal komen. Aangezien je een prachtig oppervlak hebt om de baan te realiseren en je veel wissels in je baanplan verwerkt, kun je er echt een juweeltje van maken.
Dat hoop ik ook te doen, maar 't is zoeken. In het eerste plan helemaal bovenaan een hele diepe baan waarop je ruimte hebt om een goed rangeerterrein neer te leggen, of toch maar kiezen voor een langer traject waarbij je treinen lekker kilometers kunnen vreten op een wat smallere plaat. Daardoor is het hoofdstation nu misschien ook een beetje gekunsteld. Had dit achterste spoor in 1e instantie ook geheel uit 't zicht willen leggen, maar heb toch weer geprobeerd een stukje industrie toe te voegen.

Terug naar de tekentafel en kijken of we de hoofdbaan bovenlangs ook nog in een lus kunnen verwerken.

Wederom dank voor de kritiek ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2008, 19:23:27 »
Citaat
Hee Ronald, bedankt voor het meelezen.
Dank U ;)
Citaat
Links / Boven is het deel waar ik mee wil beginnen. Daar heb ik dus ook al het meest over nagedacht. Rechts / Onder zal wel een paar jaar verder in de uitvoering liggen.
Ik zou als ik jou was zeker het hele plan klaar willen hebben eer ik begon. Anders zou je wel eens voor verassingen kunnen komen te staan.

Tip; maak een lijstje met wat je wel en niet wilt. De amerikaan John Armstrong, een baanplan goeroe (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Armstrong_(model_railroader)), noemde dat "givers en druthers". Hij bedoelde daarmee de dingen te benoemen in je plan die je wilt, maar ook moet doen. Meer een lijstje plussen en minnen met daarbij de dingen waar je niet omheen kunt.

Afijn, daar kom jij zeker uit!
Citaat
Wederom dank voor de kritiek ;D
Graag gedaan! ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2008, 19:45:55 »
Dank U ;)Ik zou als ik jou was zeker het hele plan klaar willen hebben eer ik begon. Anders zou je wel eens voor verassingen kunnen komen te staan.

Pcies, vandaar de noeste Wintrack arbeit. Alleen, als je ergen aan begint, moet je toch ergens beginnen. Ik bedoel, je hebt niet in één keer de hele baan voor ogen en er een beeld bij. Stukje bij beetje begint het plan vorm te krijgen en door te oefenen met Wintrack krijg ik langzamerhand een beetje het gevoel van wat er op de baan past. Langzaam ga je dan het landschap invullen a.d.h.v. foto's enzo.

Dan komt de volgende fase en kraakt de hele preisergemeenschap 't plan weer af omdat 't niet handig is  ;D (vat het niet zwaar op, juist dankbaar voor de opmerkingen).

Goed, laat ik dan ondertussen ook maar proberen stukje bij beetje het beeld van de baan te beschrijven... Wederom beginnen we links boven:

FASE 1: PORT YEME
We beginnen met de bouw van de baan aan de linkerkant. De eerste fase is de realisatie van het dorpje Port Yeme, gebaseerd op het dorpje Port Ellen op het eiland Islay. Er komt een kopstation met twee sporen, aan weerszijden voorzien van een perron. Een derde spoor loopt er vlak naast aan de havenkade. Aan de andere kant van het station bevindt zich de aanlegsteiger voor de veerboot en de vuurtoren.

Vanuit het station buigt een dubbelspoor, langs de baai zich af naar rechts. Dit is het hoofdspoor dat over de gehele baan zal lopen. Een kleine aftakking is een enkelsporig lijntje naar de Port Yeme Distillery. Daarnaast is er een dubbelspoor dat naar links (de achterkant van de baan) loopt en uitmondt in de klimspiraal. Een enkelsporige aftakking gaat bergopwaarts naar Cragganmore Colliery.

Vereiste Elementen:
•   Haven met aanlegpunt voor veerboot
•   Kopstation
•   Spoorkade
•   Port Yeme Distillery
•   Dorpje

Optionele Elementen
•   Vuurtoren

Sfeerbeelden:

Port Ellen Haven

Port Ellen Dorpsaanzicht

Port Ellen Distilleerderij

Port Ellen Vuurtoren

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2008, 23:04:03 »

Omdat ik toch bij het thema van mijn Schotse baan wil blijven vooral even gekeken naar de grote Schotse stations. Het valt mij op dat veel Schotse hoofdstations (zoals o.a. Aberdeen en Inverness) kopstations een sporenplan in de vorm van een Dubai achtige palmboom hebben. De 60 tot 80 cm. die ik heb aan plaatoppervlak laat dat niet helemaal toe, en er moet een doorstroom mogelijkheid blijven.

Hier volgt dan een nieuwe poging:

Afbeelding: Huidig sporenplan en rechts het sporenplan van Inverness Station. Groot formaat: http://i346.photobucket.com/albums/p402/jvermij/Ballasten/Baanplannen/gepyr_Mainstation-v4.jpg

In dit plan komt de hoofdlijn vanaf het noorden binnen en steekt deze bij het station in zuidoostelijke richting over naar de rechterkant van de plaat. Daar draait deze om vervolgens via een brug naar de module linksonder verder te lopen op weg naar het volgende station. Anderzijds loopt het hoofdspoor recht door naar het zuiden, waarbij het langzaam afloopt om ondergronds een strakke bocht te maken om de lus naar het noorden weer in te zetten die ook ondergronds loopt.

Langs deze twee hoofdaders bevinden zich nog een aantal opstelsporen en perronnetjes voor nevenlijntjes. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar "im Großen und Ganzen" spreekt deze setup mij wel aan. Wat is jullie gedachte? Is het mogelijk om op deze breedte er nog wat meer van de Schotse Palm in te krijgen?

Thomas

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2008, 19:50:18 »
Als je langs het rechtse spoor naar beneden toe rijdt, de bocht neemt, dan kan je nooit het eerste spoor verlaten, misschien voor het station nog een wissel op dat spoor leggen.