Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 april 2024, 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
18 april 2024, 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Uw allereerste ombouw .....  (gelezen 28216 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Uw allereerste ombouw .....
« Gepost op: 17 juli 2008, 21:32:52 »
.... heeft u die nog? Mag ook de oudste nog aanwezige zijn.

Dit was echt mijn allereerste. Net tegengekomen in een verhuisdoos.



Een Lima rangeerdinges omgecat tot heuse NS-loc met een duur gekocht potje Humbrol verf en een restantje gele smurrie van mijn vader. De kleuren leken sterk op de kleuren die Roco op de eerste 2200 had gesmeerd, dus dat moest goed zijn.
We praten 1977 daaromtrent. Overbodig om te vermelden dat het onverwoestbare locje nog steeds kan rijden.

Ik had er oorspronkelijk ook nog een pantograaf opgezet.  ;D ;D ;D

Wie volgt?
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 11:48:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2008, 21:45:05 »
Ik ben pas heel laat gaan knutselen. Heb nooit rode locs met een kwast groen gemaakt ofzo. Uiteraard wel eens een Matchbox Porsche 928 zwart als de Knight rider gekwast. Man, wat was ik daar trots op.


Dit is de eerste kitbash en spuitactie op spoorgebied.



Vooraan het knutselwerk.



Het gespoten eindresultaat met de te donkere kleur groen...
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2008, 21:46:59 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2008, 21:50:27 »
Nee, dit is al weer 2 jaar geleden denk ik. Hij moet dus over met de juiste kleur groen. Zwart en wit lukt me wel. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2008, 22:33:22 »
Wat leuk, nostalgie! Ik heb veel verzaagd, geverfd, verbrand, verherbouwd en vernietigd, maar uiteindelijk werd ik steeds handiger....
Mijn oudste nog levende project was een Engels Lima 060 dieselhok, wat een Hippel moest worden. Het was tevens mijn eerste spuitproject, geel over grijs   ;D en zo, passend ingevijlde raampjes en Fleischmann motor (top ca. 400 km/h schaalsnelheid).


Het afplakken lukte ook nog niet helemaal


Maar mijn vroegste nog bestaande poging was een Hondekop die ik eind jaren 70 gekregen had en naar mijn mening rond 1985 gereviseerd diende te worden :-|
Na 23 jaar in een doos Hondebrokken op zolder (ook een record?) ben ik dit jaar een begonnen het af te maken: ik zou nu wel die mastica wandjes gebruikt hebben :P

Bessel
RETROBAHN A.G.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2008, 22:53:30 »
Hoi,

Grappig topic.

Moest er even over nadenken wat dat ook al weer was...
Uit eindelijk kwam ik uit op dit:



Een baanschuiver onder me lima bak zetten.
Inmiddels is de baanruimer toch maar open uitgevoerd.
Met dit project wil ik ooit weer eens een keer verder gaan(moet dd-ar worden).


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2008, 05:18:49 »
Wat een leuk onderwerp :)

Dit was één van mijn eersten ombouwprojecten van alweer bijna zo'n 20 jaar geleden (wat gaat de tijd toch hard  :o):



De DB 150 114-7 waarvan het grote voorbeeld echter de dubbele onderste lampen bezat i.p.v. de enkele grote (oeps, slechte research  :))

Als basis diende de oude Roco 150 100-6 die ik er met z'n veel te grote frontramen en dubbel frontlampen die ook véééél te groot waren en de meegegoten handgrepen er niet uit vond zien.

De loc werd compleet gestript en van de dubbele lampen werden enkele gemaakt door de ondersten weg te vijlen en de gaten met plamuur te dichten. In het topsein kwam een stukje messingbuis, zodat hier het kleinere zilver omrande frontlicht ontstond (het  frontlicht dat later volledig hét eenheidssein voor de bundesbahn-voertuigen zou worden).

De reeds genoemde te grote frontramen werden opgevuld met plamuur en op maat gemaakt voor frontramen van een voor een ander project reeds gestripte Lilliput BR140.



De meegegoten handgrepen werden verwijderd en vervangen door exemplaren gemaakt van messing draadjes. De doorlopende rangeerdersgrepen en opstaptreden op de lokfronten werden verwijderd en vervangen door zelfgemaakte bouwsels van stukjes messingdraad en styreen. De contatctdozen onder de cabineramen waren niets anders dan met de nijptang afgekepen speldekoppen.
De doorgaande regengoot werden voorzichtig met schuurpapier verwijderd, echter bij de deuren en boven de ramen liet ik een restje staan.

De oceaanblauw/beige jas werd aan de hand van een RAL kleurenstaatje en een reeds bestaand o/b model op het oog met Revell verf gemixt en met een badger spuitje aangebracht.

Passende opschriften waren er niet dus maar een beetje met Mecanorma en Spieth lopen prutsen. De helft van de opschriften ontbrak en het Bundesbahn-logo was zwart met goud  :)
Een laag van die lekkere Revell kleefvernis deed het model dan uiteindelijk definitief de das om.

Waarschijnlijk om de aandacht van het slechte verfwerk af te leiden kreeg het model nog de mooie, fijnere Roco stroomafnemers.
Er werd nog wat veranderd aan de verlichting om de onderste koplampen tevens rood licht te kunnen laten uitstralen wanneer de loc solo óf aan het eind van een goederentrein zou rijden om deze op steile trajecten te duwen.



Wat was ik blij en trots toen de loc af was. Ik was de enige ter wereld met een oceaanblauw/beige 150 !, dacht ik toen, haha   :)

Rijtechnisch werd eigenlijk niets veranderd en daar reed de lok vergelijking met de huidige Roco 150-igers dan ook naar. Luid en niet echt mooi vloeiend.
Later is de loc omgebouwd tot dummy. Op de inmiddels digitale baan had de dummy altijd alle seinen wit/rood door elkaar schijnend aan.
Ik heb toen zelfs nog een functiedecodertje gekocht maar voordat deze ooit werd ingebouwd sloeg in 2005 het noodlot toe:
In een kort moment van mijn eigen onoplettendheid stortte mijn prachtwerk van weleer 1,5 m. naar beneden en het (naar achteraf bleek) inmiddels toch wel behoorlijk geteisterde, broos geworden plastic van de locomotiefkap spatte in tig stukken uiteen. Daar was geen repareren meer aan. Vaarwel 150 114-7  :'(.
Of toch niet helemaal. De techniek van de frontseinen van één loczijde dient nu als basis voor de verlichting van mijn Lima zilverling stuurstandrijtuig.
De stroomafnemers en alle andere dakonderdelen zijn weer in een ander project gegaan (DB 194 in o/b, later via MP verkocht).
Het zware 6-assige chassis is met de wel bewaard gebleven motor en tandwielen weer in ere hersteld en dient nu voor het analoog trekken van de Rococlean. Analoog omdat je met de regelaar zo lekker snel heen en weer kunt wiswassen op korte stukjes baan in het depot of in het station.
Geen gezicht zo'n rondrijdend chassis, maar ach:  het schoonmaken van de spoorstaven op deze manier werkt goed en de ziel van mijn geliefde loc doolt hiermee gewoon weer vrolijk op bekend terrein verder....  ;)

Met dit soort foto's zie je achteraf pas in hoeverre de modelbouw in het algemeen en ook de ontwikkeling van de persoonlijke eisen en vaardigheden in de afgelopen jaren niet heeft stilgestaan.
Tja, maar toch; ook al is de huidige Roco o/b 150 qua uiterlijk en rij-eigenschappen tig keer beter en  mooier; ik had de 150 114-7 graag gehouden, maarja ik heb gelukkig de foto's  :D

Groet,

Sven

 
 

   
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 05:30:58 door Sven Kerkvliet »

ReesCees

  • Gast
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2008, 08:21:26 »
Eén van mijn eerste ombouw projecten was van twee Lima's plan E een mat 46 maken door de koppen te maken van karton en daarna de vorm er in te plamuren en schuren. Helaas heb ik er geen foto's meer van......das maar goed ook want daarbij vergeleken was de Piko "uitvoering" een Philotrain ;D.

Jaren vergingen en.....

Nou nog niet eens zo lang geleden was dit mijn eerste ombouw project (decals plakken op bestaande modellen reken ik dan niet mee):


http://farm4.static.flickr.com/3253/2615911897_b87c163e24_o.jpg

Daarna dit:


http://farm4.static.flickr.com/3213/2609873337_44a5263496_o.jpg

En nog wat andere projecten die gedaan zijn en er nog aan komen...........

Kees-Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2008, 08:39:03 »
Dat was dit

(14 September 2004)
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 08:40:51 door Chris van Diesen »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2008, 08:42:28 »


Van moderne Faller touringcar naar een bus die beter in tijdperk III past.



Inmiddels hebben meer moderne Faller wagens een verouderingskuur gehad.

Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2008, 08:48:08 »
Volgensmij was mijn eerste ombouw project toen ik een jaar of 10 was ofzo. Het was geel/blauw( verkeerde kleuren in verkeerd patroon) spuiten 3 veel te korte minitrix rijtuigjes. In de jaren die daarna volgde heb ik zo veel omgebouwd dat het niet bij te houden was, volgensmij heb ik sommige modellen wel iedere 2 maanden omgebouwd. Dat ging later met h0 net zo en toen ik eenmaal op 0e zat werd alles zelfbouw, daarvan moet ik nog de nodige foto's hebben.
Ik zal dit weekend wel eens kijken wat daar tussen zit en dan laat ik wel wat zien want daar lag voormij het omslag punt tussen iedere maand wat anders en serieus bouwen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3578
  • N Spoor Freak
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2008, 16:57:55 »
Hoi,
Dit was mijn eerste ombouw 18 jaar geleden.
Zo maar op het oog een kap gemaakt voor op het onderstel van een E.Loc van OBB 1044.27 van Roco N spoor.
Het lijkt meer op een TT model ;D
En solderen kon ik ook nog niet echt :-[
Maar ja ik wou een 2200 loc in N spoor, dan toch maar een keer proberen.
Dit was het resultaat ;D ;D


Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 17:00:35 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2008, 19:08:42 »
mooi hoor ;D

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2008, 20:15:18 »
Mijn allereerste ombouw was het pimpen van de Piko ICE.
Ik was doodzenuwachtig, maar toen het klaar was, was ik dolblij.  ;D
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2008, 20:16:52 »
Nou jongens (en meisjes) schrik niet. Dit was mijn eerste "ombouw" project. CA 35 jaar geleden. Was een jaar of 10.

Voor, het bekende Fleischmann O&K locje.


En dit was erna. Een beschildering in eigen "huistijl".


Toch leuk zo'n stukje nostalgie.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Uw allereerste ombouw .....
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2008, 20:17:49 »
Uuuche...uchee......uche!!
Ik zit hier nu nog te hoesten van de stof waaruit ik de volgende kiekjes heb gevist. ;D
De eerste is een poging om een oud [goedkoop] Piko bagegerijtuig om te klooien naar de Nederlandse.Ach...het was een bagagerijtuig en hij was blauw. ;D ;)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/1scan.jpg

De tweede is van de Mat'46 op basis van 4 tussen bakken Mat 54 :-|
Deze zijn niet meer in mijn bezit. 1 onvrijwillig van eigenaar gewisseld.
De ander is is ten prooi gevallen aan de verfkwast van een kennis, die hem vervolgens alsnog sloopte  :-|
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2scan.jpg

Groet Wim.

Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...