Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Marc tramt
Vandaag om 09:21:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door V200-G2000
Vandaag om 08:37:42
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 08:06:49
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 07:16:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
  

Auteur Topic: Roco BR189 van railion  (gelezen 23818 keer)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #30 Gepost op: 30 July 2008, 23:53:29 »
Sander, dat verandert inderdaad de zaak. Die 2mm meer geeft waarschijnlijk net die speling die je nodig hebt, met de vaste vork gaat het falikant mis in R3 en R4 bochten (zelfs in een gecombineerde R5/R6 bocht ging het fout). Dus heb ik maar een koppelwagen bedacht  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #31 Gepost op: 07 August 2008, 23:12:57 »
Grootste mankement is de koppelinghouder, die is wel draaibaar uitgevoerd maar expandeert bij het zijwaarts bewegen niet, waardoor met kortkoppelingen als Flm Profi en Roco vork in bochten de buffers in elkaar grijpen en de hap eruit loopt. Ik heb het hier opgelost door het ding een vaste koppelwagen te geven die zijn frontbuffers nu mist...  :(

Leuk, Piko had het een aantal jaren geleden precies zo opgelost op hun demobaantje in Keulen. 1e ketelwagen achter de lok zonder buffers.

Ik kan de oplossing van Sander 100% bevestigen, heb het zelf toegepast op Piko 185, Taurus en 189. Kan ook met de Roco 40287, dit is de versie met de 'oude' Roco kortkoppeling. Deze is net iets langer dan een niet in hoogte verstelbare koppeling en dit is genoeg om het probleem met de Piko loks op te lossen. Als kop is de Fleischmann art. nr. 6570 ook hierin te gebruiken, voor als je met Fleischmann Profikoppelingen rijdt.

Overigens, naast Piko hebben ook sommige Mehano, Lima en Trix loks dit nodig. En voor de Trix 6400/G1206 varianten is de hoogteverstelling wel erg handig, de koppelingsschachten hiervan hangen een beetje scheef naar beneden. Viagra helpt niet, dit wel.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #32 Gepost op: 12 August 2008, 12:56:03 »
Ik heb waarschijnlijk zelf het probleem gevonden.

In het Roco model dat uit werd gebracht vlak voordat Roco faliet ging zit een totaal andere motor als wat we van Roco gewend zijn.
De motor is iets smaller en zit best wel losjes in het chassis.
Daardoor trilt de loc ook zo bij hoge toerentallen.

Ik ga m straks openmaken en de motor vastzetten.
Als dat niet helpt dan zet ik er de zelfde motor in als wat in de NS 1600 zit, en volgens de onderdelenlijst bij de loc hoort deze er ook in te zitten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #33 Gepost op: 12 August 2008, 13:34:11 »
Bedoel je dat er in de Roco BR 189 een verkeerde motor zit  ???

Ik heb de nieuwste BR 189 van Railion DB logistics. Deze bromt enorm en niet te vergelijkem met bijv. de BR 146.2.

De Zwitserse versie maakt hetzelfde bromgeluid, dus moet aan het type aandrijving liggen. Zal er zelf ook nog eens even naar kijken.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #34 Gepost op: 12 August 2008, 13:41:23 »
Eigenlijk zit er ook een verkeerde motor in.

En waarschijnlijk valt dit ook goed te verklaren.

Toen roco in zwaar weer verkeerde hadden ze motoren nodig, maar hun standaardmotor was waarschijnlijk te duur.
Dus hebben ze dit type aangeschaft hiervoor.

Ik denk dat alle loc's 189 voor het faliesement hier last van hebben.
Of dat nu met de nieuwe loc's ook zo is, dat weet ik niet
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #35 Gepost op: 12 August 2008, 13:50:03 »
Het probleem van buffers die in elkaar blijven haken door koppelingen, waardoor de trein uit de baan komt is simpel op te lossen door er andere koppleingen onder te zetten. Het gaat hier om roco koppelingen.

Ik heb dat ook gehad en hier rijden ze allemaal met buffers.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #36 Gepost op: 12 August 2008, 14:14:05 »
Ik heb een nieuwe versie met Railion Logistics logo, ook die van mij produceert relatief veel brommend geluid. Maar hij zit wel in een modern doosje zonder kijkvenster, dus die van mij is van na het bijna failisement.
Ik heb hem nagekeken en ik kon geen andere oorzaak vinden als dat het gewoon in de motor zit.

Ik heb geen problemen met de koppelingen, die van mij heeft FLM 6515 koppelingen.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 12 August 2008, 14:57:55 door Petertrein81 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #37 Gepost op: 12 August 2008, 14:30:19 »
Als ik het goed begrepen heb heeft alleen de piko problemen met de koppeling.

De roco heet verstelbare buffers.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #38 Gepost op: 12 August 2008, 14:54:58 »
Foutje van mij. :-[

Maar hoe bedoel je verstelbare buffers? Ik heb dat bij mijn lok eigenlijk nog niet kunnen ontdekken, ik heb wel een set onderdeeltjes voor bij de buffers voor in de vitrine erbij. Maar die gebruik ik niet omdat hij bij mij gewoon rijdt voor zijn brood.

Groet Petertrein81,

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #39 Gepost op: 12 August 2008, 14:59:13 »
Ik heb een nieuwe versie met Railion Logistics logo, ook die van mij produceert relatief veel brommend geluid. Maar hij zit wel in een modern doosje zonder kijkvenster, dus die van mij is van na het bijna failisement.
Ik heb hem nagkeken en ik kon geen andere oorzaak vinden als dat het gewoon in de motor zit.

Ik heb geen problemen met de koppelingen, die van mij heeft FLM 6515 koppelingen.

Dat is dezelfde versie als ik heb  ;) Technisch is er volgens mij echter weinig aan gebeurd. De SBB tegenhanger die ik had was uit 2006 en de onderstellen waren technisch exact gelijk. Het geluid helaas ook  :-|

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #40 Gepost op: 12 August 2008, 15:14:30 »
Het ei van columbus jongens.

Hier komt ie.

Ik heb net de motor gewisselt.
Er zit nu een motor in van een Roco NS 1600

En weet je wat voor geluid er nu klinkt??

Het al-oude vertrouwde Roco gezoem, Heerlijk zacht.

Wat een opluchting zeg, pfff
« Laatst bewerkt op: 12 August 2008, 15:16:01 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #41 Gepost op: 12 August 2008, 19:24:24 »
Das goed nieuws, maar welke motor is dat en hoe kom je eraan?

Ik heb hier helaas geen Roco 1600 liggen  :-| die als donor kan fungeren, dus als iemand nog een motor over heeft..........

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #42 Gepost op: 12 August 2008, 19:34:49 »
Het artikelnummer van de motor staat ook in een onderdelenblad wat bij de 1600 zit.
En die kun je gewoon bij je handelaar bestellen.
Je moet bij het monteren wel even kijken of het past, want ik heb een stukje van de as moeten zagen.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #43 Gepost op: 12 August 2008, 19:35:45 »
Das ook een oplossing.
Ik heb wel een 1600 maar die is al zo'n 22 jaar oud en het motortje maakt nog iets meer herrie als de Br 189 maakt dus das geen optie. Ik denk dat ik me nog wel een keer achter mijn hoofd ga krabben voor een goede oplossing.
Bovendien wil ik mijn 1600 absoluut niet kwijt, ondanks zijn herrie.

Groet Petertrein81,

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Roco BR189 van railion
« Reactie #44 Gepost op: 12 August 2008, 19:38:36 »
Kun je dat artikelnummer hier niet even plaatsen??

Ik heb namelijk geen 1600 en dus geen onderdelenblad  ;)

Gaan we eens kijken wat zo'n motor kost  ;D

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper