Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 01:04:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
  

Auteur Topic: Harmelen 1962  (gelezen 2236 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Harmelen 1962
« Gepost op: 04 September 2006, 21:59:52 »
Dit is misschien een beetje een rare vraag, maar ik ben benieuwd naar het materieel dat betrokken was bij de treinramp nabij Harmelen, op 8 januari 1962. Deze pagina geeft erg veel informatie:

http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/harmelen.html

De trein naar Amsterdam bestond kennelijk uit Mat. '46 tweetje 297 en een Mat. '54 viertje. Is het bekend welk viertje dit was?

De rijtuignummers van de sneltrein naar Rotterdam zijn redelijk goed terug te vinden op de site van Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl) en is voor een groot deel Plan E, maar de serie B5xxx kan ik zo snel niet terugvinden. Nico Spilt schrijft dat het hier om Blokkendoosrijtuigen gaat. Is daar misschien elders wat meer over te vinden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

chefdegare

  • Gast
Re: Harmelen 1962
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2006, 22:29:24 »
B 5xxx is inderdaad Blokkendoosmaterieel.

Chef de Gare, da's Frans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
Re: Harmelen 1962
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2006, 22:43:22 »
 Hallo,
 Er was geen Mat '54 bij betrokken,dat weet ik zeker.
Volgens het boek ''Spoorwegongevallen in Nederland'' ,pag 144 was het volgende mat. erbij betrokken:
Lok 1131, B5710, A6544, RD6969, B6614, B6691, B6604, B5238, B6695,AB7361, B5830, B5237.
 En van Mat 46 de ELD4 700 en de ELD2 297.
 Vriendelijke groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Harmelen 1962
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2006, 23:00:59 »
AH, oké. Ik dacht dat het nummer '700' te rond was, aangezien de ELD4 de 600-serie was en er minder dan 100 van gebouwd zijn, 64 volgens Wikipedia.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Harmelen 1962
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2006, 23:21:15 »
AH, oké. Ik dacht dat het nummer '700' te rond was, aangezien de ELD4 de 600-serie was en er minder dan 100 van gebouwd zijn, 64 volgens Wikipedia.

De nummering van de 65 viertjes van Mat '46 was als volgt: 641-705. Dit omdat er ook andere 600'en waren, namelijk Mat '36 601-637. Oorspronkelijk drietjes, en vanaf de 1942 vieren. Daarom dat de Hondekopvieren begonnen met 711. Het was een krap opgezet nummerschema.