Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: IB oververhit??  (gelezen 2381 keer)

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
IB oververhit??
« Gepost op: 09 July 2008, 12:25:52 »
Zojuist kreeg ik in het schermpje van mij IB de melding dat deze oververhit was, echter heb ik er niets mee gedaan. Alleen "opgestart" om te gaan rijden, maar zover kwam ik niet.

Ik heb er een 16V 70VA trafo aanhangen voor de voeding. Kan dit veel kwaad of betekend dit einde van de IB? Na enig afkoelen start hij weer op en na een tijdje dezelfde melding  :'(
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: IB oververhit??
« Reactie #1 Gepost op: 09 July 2008, 12:28:17 »
Wat gebeurt er als je de hele baan even loskoppelt ?
- nog steeds de melding = probleem in de IB
- geen melding meer = probleem (kortsluiting) ergens op de baan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: IB oververhit??
« Reactie #2 Gepost op: 09 July 2008, 12:54:36 »
Dan zal er ergens op je baan een kortsluiting zijn, en als dat zo is, dan is je bedrading niet goed aangesloten op je baan. Dan is er sprake van een te grote overgangs weerstand, waardoor de kortsluit detectie van de IB niet juist kan reageren.

Bedrading van de baan los zoals Santerdam ook al aangaf, en kijken wat er dan gebeurd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: IB oververhit??
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2008, 10:40:40 »
Spanning van de baan gehaald en de IB doet rustig zijn werk (op het programmeerspoor) wordt ook niet meer warm (oververhit) Ik zal dus de bedrading onder de baan moeten gaan controleren :(
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: IB oververhit??
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2008, 11:19:13 »
Wouter,

Misschien is er wel iets ontspoort, zal daar eerst eens naar kijken.
Maar het kijken naar en beter aansluiten van de railspanning dus op meerdere plaatsen vanaf een voldoende dikke centrale voedings draad zal inderdaad geen kwaad kunnen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: IB oververhit??
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2008, 11:37:16 »
Op 1 lok na staat alles ernaast op het moment, dus dat zal het probleem niet zijn. Ik zal inderdaad de railspanning moeten verbeteren, deze zitten nu nog met dunno draadjes vast (op proef) Dikke draden heb ik inmiddels wel liggen.

Bedankt  :)
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: IB oververhit??
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2008, 11:58:38 »
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: IB oververhit??
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2008, 12:05:49 »
Wouter, ik vermoed dat je een nieuwe baan hebt gelegd. Heb je al eens gekeken of er niet gewoon een keerlus-kortsluiting in de baan zit.

Dunne draadjes kunnen wel een knelpunt zijn, maar dat manifesteert zich dan veelal niet als kortsluiting.

Sander

Lokpaint

  • Gast
Re: IB oververhit??
« Reactie #8 Gepost op: 11 July 2008, 13:06:34 »
Hoi,

@ Wouter//Of heb je misschien nog hele oude software in de IB.

Oververhitting was bij de eerste softwareversie namelijk ook een probleem.

Bart
« Laatst bewerkt op: 11 July 2008, 13:09:24 door Lokpaint »

Lokpaint

  • Gast
Re: IB oververhit??
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2008, 13:08:57 »
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito

Wat moet je dan opnieuw instellen?

Je kunt de IB zodanig instellen dat deze alles onthoud. (menu-mode-startmodus loks-lokdata+snelheid).

Bart

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: IB oververhit??
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2008, 13:31:18 »
Hallo Lokpaint
Ik ben wel niets kwijt op de ib maar ik moet wel altijd de nrs van de locs op de ib inbrengen vooraleer ze opnieuw kunnen aangestuurd worden.
n.b. ik ben nog steeds een beginner.
Dito







Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: IB oververhit??
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2008, 13:57:17 »
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito

Bij een kortsluiting moet de IB daar onmiddellijk op reageren middels een kortsluitmelding. Dat doet hij als het goed is binnen enkele millisecondes.
Doet de IB dat niet dan is er sprake van onjuiste bedrading. Of de baan is op te weinig punten aangesloten. Gevolg door de vele raillassen ontstaat er een te grote overgangsweerstand, die dan de veroorzaker is van het niet uitschakelen bij kortsluiting, dus als alles op de juiste manier is aangesloten, dan heb jij niet eens de tijd om de spanning er zelf af te halen, dan heeft de IB dat al voor je gedaan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net