Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:28:45
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 14:25:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 14:09:28
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 13:59:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 13:46:53
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:50:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28

Auteur Topic: Plan E rijtuig van Lima  (gelezen 10342 keer)

btraornsuhobcd

• Offline Offline
Re: Plan E rijtuig van Lima
« Reactie #15 Gepost op: 07 July 2008, 01:11:09 »
de ''kenners'' maken tegenwoordig ook onderscheid tussen de plan E's die met reclame bekladdert zijn en dus lijmvlekken hebben op de wanden, en de schone.. :P
Maar de prijzen komen inderdaad nooit boven de 10 euro uit per rijtuig ;D

Roelof

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 07 July 2008, 01:19:01 »
Schuurpapiertje over de lijmvlekken, Revell nr.50 erover en de reclamebanen zijn weer als nieuw.
Hetzelfde geldt voor het dak, de cirkel van het gieten wegschuren, Revell nr. 78 erover en ziet,  bijna een egaal dak.

Groet, Ronald.

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 July 2008, 02:51:02 »
Die van mij stammen nog uit het gulden tijdperk.

Fl. 165,28  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 07 July 2008, 07:17:09 »
Fl. 165,28  ;D

Ja ik wou net vragen hoeveel cm lang de Lima's in guldens zouden zijn tov de artitec's in euro's? (ik sla door ,ik ga werken..........).

Kees-jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 July 2008, 09:19:04 »
Komkom, zo slecht zien ze er niet uit hoor.. Op de meeste modelbanen rijden de treinen op een armlengte of meer afstand van diegene die er naar kijkt. Ook rijdt men slechts zelden op rangeersnelheid.
10km/h is ongeveer 3cm/s in 1:87, dus bij een 120km/h schaalsnelheid rijdt de modeltrein 12x3 = 36 cm per seconde, dat zijn 2 railstukken van Trix. Wie ziet er op een 100cm afstand bij zo'n vaartje nog het verschil tussen een artitec rijtuig en een lima plan E ?

Wie niet, zou ik zeggen. Kom op zeg. Juist het verschil tussen Lima en Artitec plan E is ook op topsnelheid nog goed waarneembaar. Nog los van het feit dat juist hoge snelheden op modelbanen weinig voorkomen, tenzij je de treinen alleen maar rondjes laat tollen.

Overigens hou ik het tot nu toe lekker bij Mastica.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #20 Gepost op: 07 July 2008, 12:30:31 »
@Henk, de bak onder de rijtuigen is lichtgrijs en iets groter bij artitec, de ramen zijn ingezet waardoor de wanddikte niet zo opvalt en het dak is lichtgrijs. Dat is hetgeen wat opvalt als je beide in dezelfde trein voorbij ziet rijden op enige afstand en op snelheid. Ondanks dat blijft de Lima ook onmiskenbaar een plan E die je direct herkent.

Ieder moet het voor zichzelf maar weten, Artitec, LS models en welke merken er nog meer high end schaalmodellen op de markt brengen zouden geen goede boterham kunnen verdienen als iedereen er hetzelfde over dacht, maar ik zie een belgische 5900 uit de playtime serie van Roco, een wat oudere 1600 van Roco en een groot plastic station op een kale houten plank. Daartussen plan E's van Lima en die vallen niet uit de toon op die foto.

Het gaat om het totaalplaatje. Een baan met heel veel filigrane details, schitterende bovenleidingsmasten (gothische bogen oid) handgemaakte bomen en artitec huisjes, kortom een showbaan waar heel veel tijd en geld in zit, dan moet je idd de artitec rijtuigen gebruiken.

Als je zo'n baan niet hebt, het overige materieel ook niet zo hypergedetaileerd is en je voorlopig beide niet zult hebben zijn de Lima plan E's echt zo gek niet. Tenzij je in Yerseke woont, want daar moet je meer en beter hebben dan de rest.. ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 July 2008, 16:27:19 »
@Henk, de bak onder de rijtuigen is lichtgrijs en iets groter bij artitec, de ramen zijn ingezet waardoor de wanddikte niet zo opvalt en het dak is lichtgrijs. Dat is hetgeen wat opvalt als je beide in dezelfde trein voorbij ziet rijden op enige afstand en op snelheid. Ondanks dat blijft de Lima ook onmiskenbaar een plan E die je direct herkent.

Ieder moet het voor zichzelf maar weten, Artitec, LS models en welke merken er nog meer high end schaalmodellen op de markt brengen zouden geen goede boterham kunnen verdienen als iedereen er hetzelfde over dacht, maar ik zie een belgische 5900 uit de playtime serie van Roco, een wat oudere 1600 van Roco en een groot plastic station op een kale houten plank. Daartussen plan E's van Lima en die vallen niet uit de toon op die foto.

Het gaat om het totaalplaatje. Een baan met heel veel filigrane details, schitterende bovenleidingsmasten (gothische bogen oid) handgemaakte bomen en artitec huisjes, kortom een showbaan waar heel veel tijd en geld in zit, dan moet je idd de artitec rijtuigen gebruiken.

Als je zo'n baan niet hebt, het overige materieel ook niet zo hypergedetaileerd is en je voorlopig beide niet zult hebben zijn de Lima plan E's echt zo gek niet. Tenzij je in Yerseke woont, want daar moet je meer en beter hebben dan de rest.. ;D

Je vergeet de koppelafstand Daan en ook het verschil in lengte blijft onmiskenbaar, ook al rijdt de trein op TGV-snelheid.  ;)

Je redenering klopt helemaal Daan, maar Lima plan E is echt helemaal aan het andere einde van de schaal. Zelfs toen ze in de jaren zestig op de markt kwamen, werden ze al eenvoudig gevonden, omdat tegen die tijd ingezette vensters toch wel regel waren geworden. Het moet al een heel eenvoudige baan zijn, willen de Lima's in het totaalplaatje passen. Zoals op de foto inderdaad, hoewel een oude Roco 1600 of een Hamo 1100 toch beter ogen dan Lima plan E. Er werden niet voor niets al bijna 30 jaar geleden upgradesetjes voor uitgebracht.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2008, 16:29:30 door henk »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #22 Gepost op: 07 July 2008, 16:41:15 »

Overigens hou ik het tot nu toe lekker bij Mastica.  ;D

Nou heb ik toevallig, om eens uit te proberen ter vervanging (van jawel: de Lima plan E's) een setje van 4 mastica kits onderweg, zijn die een beetje redelijk in elkaar te zetten? Ik neem aan dat er geen koppelingen e.d. aan zitten, dus dat wordt een rondje symoba's shoppen, of zit er wel een NEM houder aan?

Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #23 Gepost op: 07 July 2008, 19:07:39 »
Er is niets simpelers dan een Mastica Plan E in elkaar zetten, al moet je misschien eerst even de bodemplaat rechtbuigen. En er valt me op dat de normaal meegeleverde malletjes om de beide zijwanden op de juiste afstand uit elkaar te houden er [tegenwoordig ?] niet altijd bij zitten. Het enige dat misschien lastig kan zijn is het monteren van de remblokken.
Maar de valkuilen: apart interieur aanschaffen, apart gewicht toevoegen en apart koppelingen bedenken. Dan verf en opschriften enz. Het eindresultaat is fraai en kan de bocht door. Maar omdat er aan Plan E niet overdreven veel details zitten is het verschil tussen een Mastica en een opgeknapte Lima niet zo groot dat je het laatste maar moet laten.
Groeten.

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #24 Gepost op: 07 July 2008, 19:37:55 »
Dus het komt hier op neer  , wil ik met een blauwe 1100 lok  rijden koop dan een paar Plan E rijtuigen aan van artitec want die van lima die zijn niet correct.

Erik-Jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 July 2008, 21:32:15 »
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten Erik-Jan. Het hangt er helemaal van af hoeveel waarde je hecht aan detailering, van de financiële mogelijkheden en wat al niet. De Roco 1100 is een fraai model dat volgens mij beter bij Artitec past dan bij Lima. Maar veel mensen hebben jaren lol gehad van hun 1100 met Lima rijtuigen. Ze kosten momenteel in ieder geval zowat niets en dat is ook een overweging.

@Bessel
Mastica's laten zich eenvoudig in elkaar zetten, maar ze moeten ook worden gespoten. Het kleurenschema van een tijdperk 3 plan E is natuurlijk niet erg ingewikkeld, maar biezen vergt oefening. Kortkoppelmechaniek moet je er nog bij kopen.
Ik vind Mastica toch wel fraaier dan Lima JoJo. Met name de ingezette vensters zijn een hele verbetering.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #26 Gepost op: 08 July 2008, 08:30:18 »
Dank voor de tips heren, ik moet de mastica's nog binnenkrijgen maar denk dat ik er wel uitkom. Spuiten lukt me wel en symoba's dremel ik er wel onder, dat is bij de Lima IC rijtuigen ook gelukt :). Alleen de opschriften zal ik idd op de beurs moeten zoeken, misschien van Kleinspoor.
Voor mij was de reden om Mastica's te proberen vooral het verschil in de raampartijen, dan vallen ze niet meer zo uit de toon bij Roco en Fleischmann.
Artitec ben ik nog niet aan toe, gezin met 3 dure kinderen ;D
RETROBAHN A.G.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 08 July 2008, 08:54:56 »
KleiNSpoor heeft al heel lang opschriften voor plan E rijtuigen in het assortiment.
Eerst even kortkoppelmechanismen goed bekijken voor je ze aanschaft. Om de een of andere reden wilden grote Symoba's niet passen als ik me goed herrinner.

Hier trouwens een heel aardig draadje over de bouw van Mastica. Blijkt dat ik zelf wel eens Ribu en kleine Symoba's heb gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2008, 09:05:13 door henk »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #28 Gepost op: 08 July 2008, 09:45:10 »
Beste Henk,
Bedankt voor de link! Alles waar ik rekening mee moet houden (dakraampjes postrijtuig en zo) staat er netjes bij. Ik heb ook nog ergens een bakje Ribu's dus dat moet wel lukken zo ;D

Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.