Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door ex44
20 December 2025, 23:19:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
20 December 2025, 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
20 December 2025, 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
20 December 2025, 13:56:02
  

Auteur Topic: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal  (gelezen 7069 keer)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #15 Gepost op: 04 September 2006, 12:44:42 »
Tja, slecht verlicht, weinig info (3 beeldschermen waarvan er 1 of 2 defect zijn en waar altijd een stoot mensen omheen staan zodat je niet zelf eens rustig aan de beurt komt), echt in het verdomhoekje van het museum.

Dat is inderdaad de "modelspoorzolder" van het NSM.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #16 Gepost op: 04 September 2006, 13:11:32 »
Het Nederlands Spoorwegmuseum dat is toch niet geschikt meer voor spoorliefhebbers ? :'(
Vooral het inmetselen van  de Loc CC 1622 Bergkoningin & de NS 6317
is erg triest.... >:(
Vr. groeten,
Bob

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #17 Gepost op: 04 September 2006, 13:33:24 »
Ha naamgenoot,

Zie het NSM vooral als een medium om meer spoorliefhebbers te kweken. De liefde voor de technisch inhoudelijke kant komt later wel (en zal inderdaad elders gevoed moeten worden).

De verbetering zit vooral in wereld 4 waar het materieel nu droog staat. Nadeel is wel dat jan en alleman er aankomt en onbezonnen mee omgaat. Aan alles wordt getrokken en gepeuterd waardoord de slijtage navenant is.

Ik troost me maar met de gedachten dat met de revenuen van de huidige (aanzienlijke) bezoekersaantallen het onderhoud en restauratie van ander spoorwegmaterieel wordt bekostigd.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #18 Gepost op: 04 September 2006, 13:40:37 »
uhm ja, ben trouwens benieuwd of die SS-bak die ze uit roemenië gehaald hebben nou nog opgeknapt wordt. Anders hadden ze m net zo goed in roemenië kunnen laten, door het klimaat daar zou ie het daar beter uithouden dan hier, buiten in weer en wind.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #19 Gepost op: 04 September 2006, 13:43:27 »
En dat heeft het nooit gehad, plek voor al het matrieel...
Daarom is het ook een wisselcollectie,
van tijd tot tijd verdwijnt er wat en komt er wat bij.
[...]
Door ruimte en werkzaamheden aan rollend matrieel is het niet altijd mogelijk om al het matrieel in het NSM te show te hebben.



Dat weet ik wel, maar sinds de verbouwing is er nog minder plek dan voorheen en dan nog. Als je de 6300 goed wil bekijken moet je toch een keer of zes in de rij gaan staan en in zo'n bakje langs de loc scheuren. Heb je bij elkaar toch zeker 20 seconden zuivere kijktijd, voor zover er in het schemerdonker wat valt te zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerard

  • Gast
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #20 Gepost op: 04 September 2006, 13:46:34 »
Klopt, maar ik denk niet dat Robbert dat bedoelde. Ik denk dat hij die modelspoorbaan bedoelde die vroeger "boven" over de tentoonstelling in het oude museum liep.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #21 Gepost op: 04 September 2006, 13:47:37 »
Nee, dat citaat komt nog van voor de modeltreintjesdiscussie.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #22 Gepost op: 05 September 2006, 01:10:19 »
Dat weet ik wel, maar sinds de verbouwing is er nog minder plek dan voorheen en dan nog. Als je de 6300 goed wil bekijken moet je toch een keer of zes in de rij gaan staan en in zo'n bakje langs de loc scheuren. Heb je bij elkaar toch zeker 20 seconden zuivere kijktijd, voor zover er in het schemerdonker wat valt te zien.
Nee klopt, daar moet ik je gelijk in geven dat dat een doodzonde is..
Maargoed citaat van Paul van Vlijmen directeur
"De collectie is voor eeuwig, de wijze van presenteren wijzigt echter nogweleens...."
Samengevat, tot over 10 jaar...   ;)
De verbetering zit vooral in wereld 4 waar het materieel nu droog staat. Nadeel is wel dat jan en alleman er aankomt en onbezonnen mee omgaat. Aan alles wordt getrokken en gepeuterd waardoord de slijtage navenant is.

Ik troost me maar met de gedachten dat met de revenuen van de huidige (aanzienlijke) bezoekersaantallen het onderhoud en restauratie van ander spoorwegmaterieel wordt bekostigd.

Zoals het materieel nu erbij staat,
is het echt niet slechter dan vroeger, wat je zelf al zegt, het staat nu droog en overdekt... Vroeger half onder overkappingen en tochtig...

Dat Jan en Alleman eraan zit, was in het oude NSM echter net zo...
Sterker nog, daar stond matrieel langs perrons, en was het maken van kassen ed nog makkelijker dan nu een deel zonder perrons...

En correct opgevat, die bezoekers brengen geld in het laatje...  ;)

Het modelbaan aspect is iets wat overigens nogsteeds uitgebreid dient te worden.
uhm ja, ben trouwens benieuwd of die SS-bak die ze uit roemenië gehaald hebben nou nog opgeknapt wordt. Anders hadden ze m net zo goed in roemenië kunnen laten, door het klimaat daar zou ie het daar beter uithouden dan hier, buiten in weer en wind.
Het NSM is een museum wat de geschiedenis van Spoorwegen door de jaren heen weergeeft...
Die bagagewagen waar je het over hebt,
heeft in deze staat wel degelijk een waarde binnen het NSM in dit opzicht.

Het is een zichtbaar gevolg van een zeer belangrijke periode in de spoorweggeschiedenis, WOII...
Een tijdperk dat aangeeft, dat het bij de spoorwegen door de jaren niet altijd even voorspoedig liep, iets waar de rest van de collectie geen blijk van geeft.

Persoonlijk denk ik dat de bagage wagen in deze staat daar een waarde toevoegd aan het NSM...
En geloof me, het zal nooit zover komen dat de wagen door zijn assen zal zakken, er word echt wel naar gekeken.

Inprinciepe moet je een NSM ook niet met en museumstichting vergelijken.
Een museum stichting geeft veeal een indruk van de werking van een spoorwegbedrijf in een verleden. Het NSM een indruk van de geschiedenis ervan.
Iets wat dicht bij mekaar ligt, maar toch zeker verschilt...
« Laatst bewerkt op: 05 September 2006, 01:18:48 door Thom »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: wat voor treinen heeft het spoorwegmuseum in utrecht allemaal
« Reactie #23 Gepost op: 05 September 2006, 21:55:30 »
Ik blijf het een vreemde keuze vinden. Het is een unieke wagen, die bovendien mooi staat bij de houten C8c en de 326. En al laten ze m dan niet door de assen zakken, beter wordt ie heus niet van dat buiten staan. Wil je een wagen laten zien zoals ie uit het oostblok terugkwam en die ook zo laten rotten haal dan die stalen D uit koscierzyna, van die dingen zijn er toch genoeg en die bak geeft wel een fraai beeld van gaarheid (ben er een paar weken geleden nog gaan kijken, zie hier: http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/Polen/IMG_6345.jpg )
Maar ja, das slechts mijn geblaat vanaf de zijlijn... In H0 staat m'n SS drieas-D in elk geval wel strak in de lak en zo, maar das wel iets minder werk natuurlijk ;)