Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorzeven
Vandaag om 14:17:39
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 14:03:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
  

Auteur Topic: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.  (gelezen 3196 keer)

ronnie

  • Gast
Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Gepost op: 03 September 2006, 14:37:08 »
hallo mede-(ont)spoorders, ;D

Kunne jullie mij vertellen hoeveel 1e en 2e klasse rijtuigen er mee rijden in een intercitystam van de NS?

Maakt het nog uit of t ICK of IC+ of gewone IC rijtuigen zijn?

Is er in elke stam een BDK rijtuig aanwezig?


Bedankt voor het beantwoorden en nog een fijne zondag!

ronnie

  • Gast
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2006, 14:51:06 »
Oh, ja en is er dan nog een bepaalde volgorde, b.v. eerst een 1e klasse dan 2 2eklassen, weer een 1e klasse en dan een bdk rijtuig?

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2006, 15:26:42 »
Niet dat ik voor moderator wil spelen nog verbeteren hoor... Maar deze site bevat ook een 'Grootspoor vraagbaak' (dat zo dus verkeerd is gespeld)

pep ;D ;D ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 03 September 2006, 16:41:32 door Peppi. Reden: Grammatica »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2006, 16:35:25 »
Eh, Peppi... als je dan toch over taal gaat klagen, gebruik dan geen zelfstandig gebruik van een aanwijzend voornaamwoord waar dat niet mag. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2006, 16:41:57 »
tja ach... ;D
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

ronnie

  • Gast
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2006, 16:48:51 »
leuk dit taalgebeuren hierboven , maar nog steeds geen aanwijzing over de hoeveelheid wat ik op mn baan moet plaatsen.......

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2006, 16:51:56 »
Wel, het zou handig zijn om aan te geven in welk tijdperk je rijdt. IC+, bijvoorbeeld, bestaat niet meer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ronnie

  • Gast
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2006, 16:54:08 »
ik heb gewone ic's, ic+ en ick's
Ik zit niet zo in een tijdperk.

Maakt dat uit dan?
Kan het voor alle 3 de rijtuigen aangegeven worden hoe een stam opgebouwd is in de werkelijkheid?

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2006, 17:01:41 »
IC+:

Min of meer vaste samenstelling, werkdagen 3xA, BKD, 7xB en weekend 2xA, BKD, 6xB. Eventueel een gedeklasseerde normale ICR-A (10-77 608 als ik het goed heb) ter vervanging van een IC+-B. Er bestonden overigens meerdere typen 1e en 2e klasse IC+, maar in model is daar tot nog toe nooit onderscheid in gemaakt, dus dat laat ik nu ook maar even voor wat het is.

ICR:

Van alles mogelijk, in de jaren '80 begonnen met een standaardsamenstelling A+BKD+B+B, kortstondig ook wel A+BKD+BKD+B. Later steeds verder uitgebreid met versterkingsrijtuigen en uiteindelijk geëindigd in zoiets als 3xA+BKD+7xB. Combinaties met ICRm, ICK, DDM-1, etc. waren er daarbij ook.

ICK:

Eerst gemengde inzet met alle aanwezige rijtuigen (ICR, ICRm, K4, DDM-1 rijtuigen voor IC-verkeer, etc), later alleen in volledige ICK-treinen. Een alleen uit ICK bestaande trein bevatte eerst ongeveer 3xA, 1xBD en 7xB in deze volgorde; inmiddels is een systeem in gebruik waardoor de 1e klas over de trein wordt verspreid en de samenstelling vaker zou moeten kloppen en ziet het er normaal gesproken zo uit:

B A B B A B B BD B A B

waarbij B+A+B en B+BD-rijtuigen zijn geformeerd tot vaste stammen (stamnummer is op de buitenkant aangebracht), zie ook http://somda.nl/www/files/dgrinfo/NSR_ICK.pdf.

Groet,
Julius

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2006, 17:09:13 »
Kijk, naar mijn weten hebben IC+ en ICK nooit samen in één trein gereden. Dus dan is je vraag al onmogelijk te beantwoorden. Doorgaans zie je volgens mij iets van drie eerste klasserijtuigen per stam van twaalf, maar een combinatie van IC+, ICR en ICK zal in het echt zo zeldzaam zijn geweest, als 'ie al bestaan heeft, dat een eerste klasse meer of minder ook weinig uit zal maken.

Ik laat het aan mijn meer ter zake kundige collega's om de treinsamenstellingen aan te geven, hoewel even zoeken met de zoekfunctie linksboven waarschijnlijk al wat resultaten op zou leveren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

arjen

  • Gast
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2006, 21:39:02 »
Een paar losse IC+-rijtuigen hebben het erg lang uitgehouden, maar ik kan me inderdaad niet herinneren dat ik ze ooit in combinatie met ICK heb gezien. Wel met de voorlopers daarvan, zijnde gehuurde DB-rijtuigen in DB-kleuren. De meest bizarre samenstelling die ik ooit heb zien langskomen was de 1837 (rood!) + zes DB-rijtuigen (2x AB in ozeanblau/beige en 4xB in IC-lichtgrijs met rood/lila band, als ik het me goed herinner) en de BKD uit de IC+-stam er ergens tussenin. Trein Den Haag CS-Eindhoven (of verder), helaas had ik mijn fototoestel niet bij me  :'(

MAAR OM OP DE VRAAG TERUG TE KOMEN: bij NS is gemiddeld een op de drie of vier rijtuigen een A. En er zit normaal gesproken één BKD in de trein. Maar zoals eerder in dit draadje al opgemerkt: de exacte samenstellingen wisselen minstens eens in de paar jaar.

Arjen.

ronnie

  • Gast
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2006, 21:39:24 »
Hartelijk bedankt allemaal voor de antwoorden.

In de praktijk zou dit op een modelbaan betekenen:

 1 1e klas rijtuig, 3 2eklas rijtuigen en 1 bkd.

dan zijn er 5 rijtuigen wat toch een beetje de max is.

Hoe zien jullie dit?


arjen

  • Gast
Re: Hoeveelheid 1e en 2e klasse rijtuigen.
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2006, 19:08:08 »
Lijkt me prima. Twee in plaats van drie 2e klasrijtuigen kan ook. In de jaren tachtig was een vierrijtuigtrein ICR (dus A+B+B+BKD) niet echt zeldzaam, bijvoorbeeld op Amsterdam-Vlissingen in de stille uurtjes. De eerste ICR-treinen op Den Haag-Venlo, eind 1980/begin 1981, waren A+B+B+A, omdat de BKD's nog niet waren afgeleverd. Een van de A's was dan voorzien van papiertjes '2e klasse' en een paar keer per dag reed er een stalen D uit de jaren dertig mee als bagageruimte. Pas later zijn de getrokken treinen standaard veel langer geworden; de ICK's hebben volgens mij nooit in korte treinen gereden. 

Arjen.