Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 12:53:36
3,51° ofzoiets 😉 door Biessendorf
Vandaag om 12:53:07
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)  (gelezen 12682 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #30 Gepost op: 04 juli 2008, 21:03:46 »
of live steam loks besturen met dcc ?

OpenDCC fan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #31 Gepost op: 04 juli 2008, 21:48:38 »
@ Klaas,

In het Digit 5 boek staat nog een schakelingetje met printontwerp voor een zogenaamde servopulser. Met 2 weerstandjes, 3 condensatoren een TUN, een potmeter en een SN 74121 kun je de servo alle kanten uitsturen. Gaat het om 2 standen van een wissel, dan vervang je volgens mij de potmeter door 2 weerstandjes, die je met een omschakelaar schakelt. Zelfde effect voor  minimale kosten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #32 Gepost op: 04 juli 2008, 22:13:33 »
Dat zou mooi zijn. Blijft een servo staan op zijn bereikte punt? Heb je dus maar 1 printje nodig om alle servo's aan te sturen, over verschillende schakelaars?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #33 Gepost op: 04 juli 2008, 22:44:18 »
Citaat van: stig
...Blijft een servo staan op zijn bereikte punt? ...

Yep, zelfs op 2 manieren:

Puls laten staan: Servo werkt actief externe veranderingen tegen.
Puls weg laten vallen: Servo is extern te draaien, maar houdt initieel zijn positie.

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #34 Gepost op: 04 juli 2008, 22:36:04 »
@Ivo, de boeken Digit 4 en Digit 5 zijn hier aanwezig in de bibliotheek, maar ze staan in het magazijn. En aangezien ik op het moment geen lid van de bieb ben kan ik er niet bij komen.
Ze hebben wel een nieuwer boek van dezelfde schrijver (Stuurman, toepasselijke naam), dat wel in de courante collectie zit, maar dat is op het moment uitgeleend. Wordt dus even wachten tot iemand het uit heeft.

@Karst, ik zat me inderdaad ook af te vragen wat een servo doet als de stuurpuls helemaal wegvalt. Maar hij blijft dan kennelijk staan waar hij stond.

Nog een vraagje: hoe kritisch is de herhalingstijd van de stuurpuls? Die is nominaal 20ms, maar snapt hij het nog als dat b.v. 18 of 22ms wordt?
Verder ga ik maar gewoon een paar van die dingen bestellen om er al spelend enig gevoel voor te krijgen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #35 Gepost op: 04 juli 2008, 23:15:36 »
Hoi,

herhalingsfrequentie is niet kritisch +- 10 % is wel ok.

Grtzz en suc6 met knutselen,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #36 Gepost op: 06 juli 2008, 21:33:23 »
Beste Klaas,

Mijn windows werkt niet optimaal en nu wil mijn scanner het niet doen. Anders had ik je even een plaatje gestuurd. De servopulser van Digit 5 lijkt veel op de schakeling gepubliceerd in de recente Elektuur.

De herhalingsfrequentie is niet onbelangrijk, maar helemaal niet kritisch en in de praktijk vaak veel meer dan 10%. Dat is af te leiden uit het PPM (puls-positie modulatie) principe voor radiografische afstandbesturing, die tegenwoordig vaak vervangen is door PCM (puls code modulatie). De pulstrein van een radiobesturing wordt opgebouwd uit de pulsen voor elke servo in het systeem (ook wel kanalen genoemd, verwarring alom, want het gaat niet om zendkanalen) en een vaste resetpauze. Ook de puls wordt vaak gevolgd door een vaste pauze. De herhalingsfrequentie wordt grotendeels bepaald door het aantal 'kanalen'. Er zijn besturingen met 2 kanalen en 8. Je ziet dat vaak de stelsnelheid van servo's wezenlijk afneemt met installaties met meer kanalen. Dit was de techniek uit de jaren 70. Door vergaande computerisering zijn de coders voor dergelijke besturingen veel slimmer en veelzijdiger geworden, waardoor dit soort effecten worden bestreden.
Dit is vast niet elektronisch verantwoord opgeschreven, maar zo heb ik het altijd begrepen.

Voor het stellen van wissels geldt misschien een hele andere vraag. Als je een servopulser maakt, die je kunt omschakelen tussen de ene en de andere uiterste stand van de wissel, kun je misschien door de herhalingsfrequentie van de pulsen instelbaar te maken en daarmee de snelheid van omzetten beïnvloeden. Maar waarschijnlijk zou het beter zijn de pulslengte langzamer of sneller richting de eindtoestand te laten veranderen. Kortom een schakeling met een processor wint aan instelmogelijkheden tov een om te schakelen servopulser.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #37 Gepost op: 07 juli 2008, 00:16:42 »
Ivo, bedankt voor de moeite.
Maar ik heb juist vanavond, in mijn luie stoel met een schrijfblok op schoot, een schakeling zitten ontwerpen waarvan ik denk dat het gaat werken.
De schakeling in Elektuur heeft als nadeel dat je de servo moet verstellen door aan een potmeter te draaien. Dat werkt natuurlijk niet als je een wissel moet verzetten, en vooral niet als je dat semi-automatisch wilt doen.

De schakeling die ik nu heb bedacht heeft de volgende eigenschappen: met een ingaande stuurspanning (1- of 2-draads) kies je tussen een hoge en een lage instelspanning. Als je omschakelt loopt de instelspanning met een instelbare snelheid om van de hoge naar de lage waarde, of andersom. En die instelspanning op zijn beurt bepaalt weer de lengte van de stuurpuls die naar de servo gaat.
Ik kan dus de uiterste linkse stand, de uiterst rechtse stand, en de omloopsnelheid daartussen instellen.

Qua instelmogelijkheden dus ongeveer hetzelfde als de schakeling die Conrad op de markt brengt, maar dan geheel in hardware. Ik ben het met je eens dat je met een processor meer instelmogelijkheden hebt, maar ik heb daar nog nooit mee gewerkt, en ik heb ook geen zin meer om me daar nog in te verdiepen.

Intussen heb ik ook een handjevol van die goedkope servo's besteld, en als die binnen zijn ga ik eens aan het experimenteren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #38 Gepost op: 18 juli 2008, 19:22:34 »
Na een paar uurtjes knutselen is mijn schakeling gebouwd en heb ik een servo laten bewegen.
Maar het is nog niet helemaal perfect. Ik kan de linker en rechter eindstand instellen, en de omloopsnelheid. Maar op de een of andere manier is de schakeling niet stabiel, want soms staat de servo rond een eindstand heen en weer te jutteren.
Verder valt het me op dat zo'n servo heel sterk is, maar dat hij ook wel wat stroom lust, ongeveer 0,5A tijdens het omlopen. En als je probeert hem tegen te houden, dan wordt het nog een beetje meer.

Ik moet er nog eens over nadenken of ik wel op deze weg doorga. Zit te overwegen om de hele servo-elektronica er uit te slopen, en het ding puur in te zetten als motor met tandwieloverbrenging.
En dan ben ik er nog niet, want er moeten ook nog een paar contacten op. Een wisselcontact om het puntstuk om te polen, en nog een wisselcontact om aan de baanbesturing terug te melden dat het wissel is omgelopen. Maar was dit hele draadje daar niet om begonnen?

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #39 Gepost op: 18 juli 2008, 19:34:20 »
Citaat
want soms staat de servo rond een eindstand heen en weer te jutteren.

bekend probleem, had ik ook met mijn Atmel sturing. Oorzaak zit hem in niet stabiel zijn van die stuurpuls... 0,05 seconde korter / langer gaf / geeft gezwabber... Oplossing was uit zetten van die puls zodra servo in positie is...  Dat ie dan niet meer 'bekrachtigd' is is niet zo'n probleem, er moet toch aardig wat mechanische kracht uitgeoefend worden om dat ding te verstellen, alhoewel dat weer sterk merk/type gebonden is (lees prijs van zo'n ding).

Citaat
En als je probeert hem tegen te houden, dan wordt het nog een beetje meer.

Nog enger, als je met scoop kijkt zie je de voedingsspanning in zulke gevallen behoorlijk dippen... De servo hakt er gewoon in...  Leek wel een bergetappe die voedingsspanning...

Citaat
en ik heb ook geen zin meer om me daar nog in te verdiepen

Je weet niet wat je mist  ;D Geen moeilijk gedoe met logische IC's, gewoon wat code en hoppa  ;D

Robert
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2008, 19:37:15 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #40 Gepost op: 18 juli 2008, 19:38:53 »
Terugmeldcontacten kun je natuurlijk gemakkelijk ergens aan de buitenkant maken door een nokover een schakelaar te laten lopen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #41 Gepost op: 18 juli 2008, 19:45:54 »
Je weet niet wat je mist  ;D Geen moeilijk gedoe met logische IC's, gewoon wat code en hoppa  ;D

Jaja, dat ken ik. In een ander draadje stelde een clubgenoot dat ook zo simpel voor. Maar toen ik hem deze week op de club daar een beetje over aan het doorzagen was bleek het toch wel wat meer voeten in de aarde te hebben.
Jullie doen net of het een kwestie is van een boodschappenbriefje schrijven, dat vouw je op en schuif je vervolgens door de brievenbus die in de zijkant van zo'n PIC of Atmel zit. Daarbinnen zit een kaboutertje,en die voert je opdrachten uit.
Forget it. Als je het echt praktisch wilt gaan uitvoeren, dan heb je een heleboel kennis nodig, en ook nog wat apparatuur die de gemiddelde hardewarenelektrotechneut niet in huis heeft. En daar heb ik dus allemaal geen zin meer in. Ik doe het wel op mijn ouderwetse hardewarenelektrotechneuteneigenwijze.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #42 Gepost op: 18 juli 2008, 19:49:12 »
Terugmeldcontacten kun je natuurlijk gemakkelijk ergens aan de buitenkant maken door een nokover een schakelaar te laten lopen.

Zo ver was ik ook al.  ;)  Maar maak dat "gemakkelijk" nou eens praktisch. Met andere woorden, laat eens een prentje zien van een methode om dat degelijk te maken, en dan zonder dat me dat een hele dag per aandrijving kost.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #43 Gepost op: 18 juli 2008, 19:51:33 »
Zoiets als ik laatst in de RM zag, die draaibrug van Eric van Garderen(?)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Uhlenbrock Servo's en Servo dekoder (67800)
« Reactie #44 Gepost op: 18 juli 2008, 19:55:54 »
Citaat
hardewarenelektrotechneuteneigenwijze

Das een mooie voor Scrabbel...   ;D

Citaat
Daarbinnen zit een kaboutertje,en die voert je opdrachten uit.

En die zijn af en toe lui, doen ze niks of niet datgene wat je wil, zit je weer te kijken  ;D

Ach, 't is net wat je gewend bent... Zo heeft ieder zijn eigen voorliefde om iets op te lossen..

Robert

MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...