Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)  (gelezen 18815 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #45 Gepost op: 12 October 2006, 21:57:31 »
Ik zal het morgen eens aan mijn pa vragen.... en ik heb net nog een kenner gebeld en zijn antwoordapparaat ingesproken. Kan even duren; hij is nog al reislustig. In iedergeval is er een weer foto van de WL.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2006, 22:02:28 door Arnold »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #46 Gepost op: 13 October 2006, 11:02:58 »
Arnold, Martijn,

Bedankt voor het plaatsen van de kleurenfoto!

Martijn, in de jaren '70 heeft er idd een blokkendoosrijtuig van de spoorwegpolitie gestaan in Zwolle, namelijk rijtuig 984 0 500 (ex mCD 9416). In het boek 'Elektrische treinen in Nederland', deel 1, staat een foto van dat rijtuig in 1975. Ik zie op de foto alleen geen emblemen, waarschijnlijk zijn deze na 1975 aangebracht?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #47 Gepost op: 05 November 2006, 16:30:11 »
Ik kwam nog een plaatje van de WR 4256 tegen in Wagons-Lits outfit en twee interieurfoto's: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/wr4255-4264.jpg

Overigens stelt het bijschrift bij de foto's dat op bladzijde 201 van het boek "Österreichische Personenwaggons, Wien, 1982" meer technische gegevens van deze serie te vinden zijn. Heeft iemand toevallig dit boek in de kast staan en wil hij/zij deze informatie plaatsen of in een privémail aan mij toesturen?

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Dennis

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #48 Gepost op: 05 November 2006, 21:22:57 »
Hallo,

In mijn jacht naar bruikbare foto`s van de 1008 (zie ander topic) kwam ik deze foto tegen.

Volgens mij is dit het rijtuig waar dit topic overgaat.
Of heb ik het mis.

http://home.hccnet.nl/mjej.jacobs/E1008huib.jpg

Groeten,
Dennis


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #49 Gepost op: 05 November 2006, 22:02:37 »
Dennis,

Helaas. Het is niet een van de rijtuigen waar het in dit draadje over gaat. Op de foto in je bericht is een rijtuig te zien in de 'klassieke' CIWL-kleuren. De rijtuigen WL 4259 en 4264 hebben juist een kleurstelling die hiervan afwijkt.

Aangezien de foto is gemaakt in Voerendaal en de trein enkele Franse Corail-rijtuigen bevat denk ik dat de foto een van de Intercity-Plus treinen uit eind jaren '70 toont. Deze treinen bestonden uit Corail-rijtuigen en een CIWL-restauratierijtuig. De rijtuigen plan E en W betekenen overigens wel een aantasting van het beoogde comfort....

Dat het om een internationale trein gaat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zowel de beide rijtuigen plan E als het rijtuig plan W2 zijn namelijk uitsluitend bedoeld voor binnenlands verkeer.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #50 Gepost op: 06 November 2006, 01:43:38 »
Aangezien de foto is gemaakt in Voerendaal en de trein enkele Franse Corail-rijtuigen bevat denk ik dat de foto een van de Intercity-Plus treinen uit eind jaren '70 toont. Deze treinen bestonden uit Corail-rijtuigen en een CIWL-restauratierijtuig. De rijtuigen plan E en W betekenen overigens wel een aantasting van het beoogde comfort....

Dat was een overbrengingsrit, bestaande uit ledig materieel tussen Heerlen en Maastricht. Wat men moest overbrengen bracht men dan samen in deze ledig-materieeltrein, dus Corail, CIWL-restauratierijtuig, plan E en plan W dwars door elkaar). Periode 1978-1981, vlak voor de instroom van ICR. Loc: wat men voorhanden had (1100, 1200, 1300, in zeldzame gevallen 1500). In Benelux Rail 2 uit begin jaren '80 (1982) staat een foto van een 1500 tussen Heerlen en Valkenburg met Corail, plan E en W aan de haak voor zo'n overbrengingsrit. Ook leuk om in model na te bootsen.

arjen

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #51 Gepost op: 07 November 2006, 07:35:59 »

Overigens stelt het bijschrift bij de foto's dat op bladzijde 201 van het boek "Österreichische Personenwaggons, Wien, 1982" meer technische gegevens van deze serie te vinden zijn. Heeft iemand toevallig dit boek in de kast staan en wil hij/zij deze informatie plaatsen of in een privémail aan mij toesturen?


De foto uit dat boek heb je een paar maanden geleden al gehad. De 'technische gegevens' beperken zich tot het bijschrift bij die foto. Zijnde een opmerking over de gelaste bouwwijze en eentje over de constructie van de draaistellen, met de bladveren aan de binnenkant van het raamwerk (dus onzichtbaar)

Arjen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #52 Gepost op: 07 November 2006, 08:31:33 »
Arjen,

Ik maakte uit de tekst op dat er meer informatie zou zijn, maardat is dus niet het geval.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #53 Gepost op: 07 November 2006, 20:21:47 »
Martijn,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's :D. Heb ik nu ook een idee hoe de binnenkant eruit zag. Ook weet ik nu iets beter hoe de kasten aan het onderstel eruit zagen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

modelspotter

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #54 Gepost op: 26 January 2007, 19:10:12 »
Zie nu pas dit onderwerp.
Heeft iemand nog een tekening nodig, ik kan ze leveren tegen kopie, envelop en portikosten.
Overigens heb ik alle tekeningen van de CIWL vanaf 1905  tot 1990. Dus niet na einde TEN en begin van alle verbouwingen MUs, MUn, AB30, AB32.
Modelspotter
Nb. Tekeningen slechts voor eigen gebruik ivm copyright CIWL/Accor.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2007, 19:26:35 door modelspotter »