Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)  (gelezen 18809 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Gepost op: 03 September 2006, 12:53:58 »
Hallo,

Wie heeft foto's en/of tekeningen van de hierbovenstaande rijtuigen? Op de site www.nicospilt.com staat een foto van de 5184 8850 001-9. Dit is naast de foto van de 5184 8850 002-7 in het boekje 'De stalen getrokken rijtuigen der NS'. de enige foto die ik ken van deze rijtuigen. Het waren rijtuigen die in 1970 door de NS zijn gehuurd.

(hopelijk worden jullie niet gek van mijn gezeur over niet-al-te-bekende rijtuigtypes ;D)
Ook dit type rijtuig wil ik na gaan bouwen. (hoe kan het ook anders ;))

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dennis

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2006, 15:49:03 »
Hallo,


Ook ben een tijdje op zoek geweest naar info over deze rijtuigen.
Ik ben toen niet echt veel te weten gekomen.

Ik volg dit draadje op de voet.

Groeten,
Dennis

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2006, 22:50:04 »
Tja...

Ik heb er twee foto's van.

Een in een rijdende, internationale trein (88-50 001, 8 augustus 1970); een als vaste localiteit op een station (Zwolle, meen ik).

Overigens heeft Kleinbahn (dus niet Klein Modellbahn) in Oostenrijk een verkort model gemaakt (of maakt het nog).
Dat model is moeilijk als basis te gebruiken: de CIWL-aanduidingen zijn allemaal driedimensionaal meegegoten en moeten dus weggekrabd worden.

Ooit heeft in RailHobby (een van de eerste jaren) een beschrijving van de ombouw van de wagon tot NS-model gestaan. Voor zover ik me kan herinneren werd het een redelijk model (van een, volgens mij, overigens lelijke, in een vreemde soort mat-blauw gespoten, wagon).

Geef me even tijd en de plaatjes volgen Het eerst genoemde plaatje kan ik vinden, het tweede wordt wat moeilijker.

Chef de Gare, da's Frans

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2006, 23:04:37 »
Dat model is moeilijk als basis te gebruiken: de CIWL-aanduidingen zijn allemaal driedimensionaal meegegoten en moeten dus weggekrabd worden.

Op zich is zoiets te doen, als je maar een heel scherp hobbymes, 400/600/800 schuurpapier en veel geduld hebt. Over hoeveel logo's gaat het trouwens?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2006, 23:15:51 »
Stel je een gewoon CIWL-rijtuig voor.

Alle plaatjes, tekst is dus meegegoten (erhabener Text, zoals dat in het Duits heet).

Je kunt het inderdaad wegkrijgen. Ik wilde alleen maar waarschuwen.

Als ik m'n foto's plaats, maak ik ook een plaatje van het Kleinbahnrijtuig (dat heb ik - onverbouwd).

Chef de Gare, da's Frans
« Laatst bewerkt op: 04 September 2006, 20:41:21 door Chef de Gare, da's Frans »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2006, 12:27:22 »
Chef de Gare,

Als je foto's wil plaatsen: graag!  :D

Als basis wil ik trouwens een Jouef-rijtuig gaan gebruiken. Een SNCF type (volgens mij type Y zo uit m'n hoofd).

Weet jij -of iemand anders- ook de lengte van deze rijtuigen?

Groeten,
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2006, 20:44:24 »
Ik doe m'n best die plaatjes dinsdag te plaatsen.
Lukt dat niet, dan wordt het pas na de 18e sept.

Overigens is de Jouef model Y geen goede basis: verkort en duidelijk een CIWL-wagon.
De bedoelde NS-rijtuigen zien er echt Duits-Oostenrijks uit. Echt anders dan de Jouef CIWL's.

Chef de Gare, da's Frans

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2006, 17:46:28 »
Chef de Gare,

Het model wat ik ga gebruiken is een ander type Y, namelijk deze:
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/5706.jpg

(Bron: www.nsinmodel.com)

Maarten

PS: gaat het nog lukken vandaag met de foto's?
(ik wil je niet opjagen, maar ben zooo nieuwsgierig ;D)
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2006, 21:20:28 »
Hier een foto van de WR 4255. Welliswaar niet de 4259 of 4265, maar wel uit de zelfde serie (WR 4255-4264).

http://home.zonnet.nl/m.haman/WR4255.jpg

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #9 Gepost op: 05 September 2006, 21:40:11 »
Het dak van die Y klopt aardig met die CIWL-keet hoor... De rest is tamelijk onbelangrijk omdat wanden en zo makkelijk genoeg zelf te maken zijn. (mijn 3de klasse-ovaalramer heeft ook een jouef-dak, van zo'n ouwe CIWL-bak. Rest is best zelf te doen)
Desnoods om aan de goede lengte te komen twee van die Y-bakken kopen (voor 't geld hoef je het niet te laten  ;D ), daken eraf zagen en uit die 2 daken 1 lange maken. Voor m'n ovaalramer vond ik dat niet de moeite dus die is nu in de lengte 1:92,7. Nog net iets beter dan de marklin-1:93-bakken  ;D ;D

chefdegare

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #10 Gepost op: 05 September 2006, 23:13:59 »
Citaat
PS: gaat het nog lukken vandaag met de foto's?
(ik wil je niet opjagen, maar ben zooo nieuwsgierig

Jammer, jammer.
Het lukte niet vandaag met de foto's.
Zsm. na 20 sept lukt het wel.

Overigens de foto (+ negatief) van de vaste localiteit in Zwolle (Spoorwegpolitie) kan ik nergens meer vinden.

Ik maak dus de foto in de rijdende trein beschikbaar en maak foto's van de Kleinbahnwagon beschikbaar.

Stuur eens een uitvraag op dit forum naar de eerste jaargangen van Railhobby toen ze dit rijtuig onderhanden namen. Het is een artikel in een reeks over CIWL en CIWL-verbouwingen en 'pimpen'.
Voor zover ik me kan herinneren staan er ook 1:1-foto's bij.

Excuses dus, Chef de Gare, da's Frans




Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2006, 18:19:13 »
Martijn,

Bedankt voor de foto! Weet jij (of iemand anders) ook wat de lengte van deze rijtuigen was?

Het Jouef-rijtuig wat ik als basis ga gebruiken (trouwens met plan K-opschriften ;D) is 27 cm. Als deze 1:87 zou zijn, zou het 28,25 cm moeten zijn (voor een rijtuig type Y).
Citaat
(voor 't geld hoef je het niet te laten   ),
Is helemaal waar Floris, die Jouef-rijtuigen kosten maar een paar Euro op de beurs in Houten. 't is iets meer werk, maar dan heb ik wel een rijtuig wat 1:87 is.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

arjen

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #12 Gepost op: 06 September 2006, 19:06:42 »
23,000 meter. Dat Jouefrijtuig is dus iets te lang.
(Overlast, als het goed is, heb je mail...)

Arjen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #13 Gepost op: 06 September 2006, 20:06:03 »
Stuur eens een uitvraag op dit forum naar de eerste jaargangen van Railhobby toen ze dit rijtuig onderhanden namen. Het is een artikel in een reeks over CIWL en CIWL-verbouwingen en 'pimpen'.
Voor zover ik me kan herinneren staan er ook 1:1-foto's bij.

Ik ken een serie artikelen van de hand van Otto Dijkstra uit begin jaren '80 in Railhobby:
- Hotels op rails (1). Jaargang 1981, nr 3, blz 112-115
- Hotels op rails (2). Jaargang 1981, nr 5, blz 208-211
- Hotels op rails (3/1). Jaargang 1981, nr 10, blz 380-385
- Hotels op rails (3/2). Jaargang 1982, nr 1, blz 8-13
- Hotels op rails (4/1). Jaargang 1982, nr 4, blz 180-183
- Hotels op rails (4/2). Jaargang 1982, nr 11, blz 468-473

Alleen deel 4/2 gaat in op de rijtuigen 4259 en 4264 en bevat een foto van de 4259 in Zwolle uit november 1978. In dit artikel staat ook een foto van het Kleinbahn model dat Frans noemt. Dit model stelt rijtuig 4255 voor met draaistellen type Görlitz. Het catalogusnummer van het sterk verkorte rijtuig is 386.

Foto van de Ebay-site:

En voor wie het rijtuig wil aanschaffen: klik klik

Volgens de inhoudsopgave van Railhobby heeft er in 1990 een artikel gestaan met de titel "Portret van het WL-restauratierijtuig" (nr 11, blz 20 ev.) Ik heb het artikel niet, dus of hier nog ingegaan wordt op een van beide WR's weet ik niet.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl
« Laatst bewerkt op: 22 May 2007, 21:25:12 door Peter Korsten. Reden: URL ingekort. »

Dennis

  • Gast
Re: Rijtuig WL 4259 en 4264 (later 5184 8850 001-9 en 5184 8850 002-7)
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2006, 20:35:01 »
23,000 meter. Dat Jouefrijtuig is dus iets te lang.
(Overlast, als het goed is, heb je mail...)

Arjen.

Hallo Arjen,

Mag ik ook meedelen in jouw keenis.
Ben ook zeer geinteresseerd in dit rijtuig.

Groeten,
Dennis