Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
roco
Vandaag
om 15:24:46
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 15:21:48
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Frank 123
Vandaag
om 15:21:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 14:50:13
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:36:23
Goede wensen voor 2026
door
DJV
Vandaag
om 14:33:01
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 13:42:59
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 13:32:09
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
Wies
Vandaag
om 11:52:20
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
Jos B.
Vandaag
om 11:40:33
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:14:41
Modelwensen 2026
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containeroverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Containeroverslag (gelezen 1541 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12572
Containeroverslag
«
Gepost op:
01 July 2008, 15:39:13 »
Het gaat bijzondergoed met de container. Zie onderstaand bericht van het Havenbedrijf Rotterdam
Goede prestaties binnenlandse terminals
01-07-2008
De ‘inland terminals’ van Tilburg, Waalwijk, Venlo en de vier terminals van de BCTN (*), hebben in 2007 zeer goed gepresteerd. Gezamenlijk behandelden ze bijna 700.000 TEU. Tilburg Barge Terminal (TBT) verwerkte 141.000 TEU, vijftig procent meer dan het voorgaande jaar. TCT Venlo ging ruim door de ‘ton’ met 112.000 TEU (+27%) railcontainers en Waalwijk wist bijna 20% meer over te slaan, tot 24.000 TEU. De BCTN-terminals noteerden een plus van 16% tot 403.000 TEU per binnenvaart.
Met samen 635.000 TEU per spoor- en binnenvaart, nemen de zeven terminals 40% van het totaal van de VITO-terminals (de vereniging van de meeste Nederlandse ‘inland terminals’) voor hun rekening.
Hoewel in Tilburg de behandeling van trucks flink toenam (+40%), deden binnenvaart en spoor het duidelijk nog beter: +57% van 63.000 naar 98.000 TEU. Tussen TBT en Rotterdam lopen er dagelijks vijf binnenvaartdiensten en één spoorshuttle. De laatste heeft een capaciteit van 80 TEU, de schepen van 32 TEU door de beperkte kanaalbreedte in de regio. Grote klanten zijn Samsung en Sony. Voor het transport naar hun op enige afstand van de terminal liggende distributiecentra moet de truck worden gebruikt. Dit verklaart ook waarom bij TBT alledrie modaliteiten flink groeiden. In Waalwijk leverde de vrachtwagen krap de helft in, maar ging 34% meer eenheden over het water. In 2006 had men nog geen spooraansluiting, maar hier wordt aan gewerkt. Andersom komt er in Venlo binnen afzienbare tijd tevens een binnenvaartterminal in bedrijf. In 2006 en 2007 beschikte men alleen over spoorcapaciteit, gevoed door wekelijks 20 treinshuttles met de ECT-zeeterminals.
Het spoorvolume van de zeven terminals bedroeg in 2007 absoluut een derde van dat van de binnenvaart en de procentuele groei van het spoor was ruim dubbel zo groot. Hierbij aangetekend dat TCT Venlo, Nederlands sterkste binnenlandse’ spoorterminal is. De toename van de binnenvaart met 30% steekt dan ook niet schril af.
vrachtwagen Spoor Binnenvaart Totaal
06 07 06 07 06 07 06 07
Tilburg 30.150 43.000 22.800 47.000 40.100 51.000 93.100 141.000
Waalwijk 3.800 2.100 16.100 21.500 19.900 23.600
Venlo 88.000 112.000 88.000 112.000
Wanssum 70.000 95.000 70.000 95.000
Den Bosch 105.000 120.000 105.000 120.000
Nijmegen 81.000 88.000 81.000 88.000
Hengelo 90.000 100.000 90.000 100.000
Totaal 110.800 159.000 402.200 485.500 547.000 679.000
+44% +18%
(Aantallen in TEU)
Met de noodzakelijke kanttekening bij de representativiteit van de cijfers van zeven terminals, is de sterke ontwikkeling van trein plus binnenvaart met +25% over de korte afstanden (100-200 km. tot de haven van Rotterdam) toch opmerkelijk. Een aantal jaren geleden oordeelden rapporten nog sceptisch over de haalbaarheid hiervan. Doelgerichte samenwerking van grote verladers met terminaloperators blijkt het verschil te kunnen maken. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Heineken in Den Bosch en straks in Alphen a/d Rijn.
Ook bij lagere cijfers voor de andere Nederlandse terminals, lijkt het er op dat de groei van de binnenvaart op de Rotterdamse zeeterminals in 2007 (+8%) te danken is aan groei van de Nederlandse “inland terminals” en het uitwisselingsverkeer (Grand Alliance) met Amsterdam en mogelijk dat met Antwerpen. Op de buitenlandse Rijnterminals bedroeg de groei een procent of vier, maar gaat het wel om een totaal van circa één miljoen TEU.
Perspectief 2008
Op de terminal in Waalwijk is in het eerste kwartaal van 2008 relatief hetzelfde aantal trucks behandeld als in het voorgaande (hele) jaar. De binnenvaart, 7000 TEU in de eerste drie maanden, zou over het gehele jaar gerekend, 30% winst kunnen boeken.
In 2008 zullen in Tilburg lokaal alledrie modaliteiten groeien, bij een groeiend aandeel van trein en binnenvaart voor het lange traject Tilburg-Rotterdam. Samsung, goed voor circa 15.000 TEU op jaarbasis, wil het truckaandeel namelijk verder terugbrengen van 30 naar 20%.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containeroverslag