Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Duikeend
Vandaag
om 18:21:17
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:53
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tothebeach
Vandaag
om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containeroverslag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Containeroverslag (gelezen 1436 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12445
Containeroverslag
«
Gepost op:
01 July 2008, 15:39:13 »
Het gaat bijzondergoed met de container. Zie onderstaand bericht van het Havenbedrijf Rotterdam
Goede prestaties binnenlandse terminals
01-07-2008
De ‘inland terminals’ van Tilburg, Waalwijk, Venlo en de vier terminals van de BCTN (*), hebben in 2007 zeer goed gepresteerd. Gezamenlijk behandelden ze bijna 700.000 TEU. Tilburg Barge Terminal (TBT) verwerkte 141.000 TEU, vijftig procent meer dan het voorgaande jaar. TCT Venlo ging ruim door de ‘ton’ met 112.000 TEU (+27%) railcontainers en Waalwijk wist bijna 20% meer over te slaan, tot 24.000 TEU. De BCTN-terminals noteerden een plus van 16% tot 403.000 TEU per binnenvaart.
Met samen 635.000 TEU per spoor- en binnenvaart, nemen de zeven terminals 40% van het totaal van de VITO-terminals (de vereniging van de meeste Nederlandse ‘inland terminals’) voor hun rekening.
Hoewel in Tilburg de behandeling van trucks flink toenam (+40%), deden binnenvaart en spoor het duidelijk nog beter: +57% van 63.000 naar 98.000 TEU. Tussen TBT en Rotterdam lopen er dagelijks vijf binnenvaartdiensten en één spoorshuttle. De laatste heeft een capaciteit van 80 TEU, de schepen van 32 TEU door de beperkte kanaalbreedte in de regio. Grote klanten zijn Samsung en Sony. Voor het transport naar hun op enige afstand van de terminal liggende distributiecentra moet de truck worden gebruikt. Dit verklaart ook waarom bij TBT alledrie modaliteiten flink groeiden. In Waalwijk leverde de vrachtwagen krap de helft in, maar ging 34% meer eenheden over het water. In 2006 had men nog geen spooraansluiting, maar hier wordt aan gewerkt. Andersom komt er in Venlo binnen afzienbare tijd tevens een binnenvaartterminal in bedrijf. In 2006 en 2007 beschikte men alleen over spoorcapaciteit, gevoed door wekelijks 20 treinshuttles met de ECT-zeeterminals.
Het spoorvolume van de zeven terminals bedroeg in 2007 absoluut een derde van dat van de binnenvaart en de procentuele groei van het spoor was ruim dubbel zo groot. Hierbij aangetekend dat TCT Venlo, Nederlands sterkste binnenlandse’ spoorterminal is. De toename van de binnenvaart met 30% steekt dan ook niet schril af.
vrachtwagen Spoor Binnenvaart Totaal
06 07 06 07 06 07 06 07
Tilburg 30.150 43.000 22.800 47.000 40.100 51.000 93.100 141.000
Waalwijk 3.800 2.100 16.100 21.500 19.900 23.600
Venlo 88.000 112.000 88.000 112.000
Wanssum 70.000 95.000 70.000 95.000
Den Bosch 105.000 120.000 105.000 120.000
Nijmegen 81.000 88.000 81.000 88.000
Hengelo 90.000 100.000 90.000 100.000
Totaal 110.800 159.000 402.200 485.500 547.000 679.000
+44% +18%
(Aantallen in TEU)
Met de noodzakelijke kanttekening bij de representativiteit van de cijfers van zeven terminals, is de sterke ontwikkeling van trein plus binnenvaart met +25% over de korte afstanden (100-200 km. tot de haven van Rotterdam) toch opmerkelijk. Een aantal jaren geleden oordeelden rapporten nog sceptisch over de haalbaarheid hiervan. Doelgerichte samenwerking van grote verladers met terminaloperators blijkt het verschil te kunnen maken. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Heineken in Den Bosch en straks in Alphen a/d Rijn.
Ook bij lagere cijfers voor de andere Nederlandse terminals, lijkt het er op dat de groei van de binnenvaart op de Rotterdamse zeeterminals in 2007 (+8%) te danken is aan groei van de Nederlandse “inland terminals” en het uitwisselingsverkeer (Grand Alliance) met Amsterdam en mogelijk dat met Antwerpen. Op de buitenlandse Rijnterminals bedroeg de groei een procent of vier, maar gaat het wel om een totaal van circa één miljoen TEU.
Perspectief 2008
Op de terminal in Waalwijk is in het eerste kwartaal van 2008 relatief hetzelfde aantal trucks behandeld als in het voorgaande (hele) jaar. De binnenvaart, 7000 TEU in de eerste drie maanden, zou over het gehele jaar gerekend, 30% winst kunnen boeken.
In 2008 zullen in Tilburg lokaal alledrie modaliteiten groeien, bij een groeiend aandeel van trein en binnenvaart voor het lange traject Tilburg-Rotterdam. Samsung, goed voor circa 15.000 TEU op jaarbasis, wil het truckaandeel namelijk verder terugbrengen van 30 naar 20%.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Containeroverslag