Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 21:46:09
Dat overkomt mij niet.
door
MOVisser
Vandaag
om 21:43:59
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:37:27
Göhrener Viaduct
door
Duikeend
Vandaag
om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
NS 1700 transfers
door
Olaf
Vandaag
om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
BR 52 met condenstender
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BR 52 met condenstender (gelezen 4945 keer)
amber
Offline
Berichten: 651
BR 52 met condenstender
«
Gepost op:
28 June 2008, 23:29:11 »
Als het goed is komt binnenkort de br52 met condenstender hier binnen. Dat deze loc bestaan heeft, bewijzen enkele foto´s die ik tegen kom op het 3rail forum. En als ik goed ingelicht ben, werd het water dat vrij komt met het stomen weer hergebruikt waardoor er langere ritten mogelijk waren. Maar wie heeft er nog meer informatie over deze loc? War heeft ie gereden? Wat hing er meestal achter? En ook wanneer?
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #1 Gepost op:
28 June 2008, 23:38:08 »
De Br52 met condenstender zijn gebouwd voor de russische vlaktes waar niet overal water kon worden genomen. De stoom wordt inderdaad gecondenseerd tot water waardoor men langer kon rijden zonder water te nemen. Ze reden daar met van alles, op het eind werd alles wat kon rijden ingezet om de spullen westwaarts te krijgen, dus condens 52'ers met treinen overspoeld met soldaten kan dus zonder problemen.
Na de oorlog hebben de meeste condens 52'ers een normale tender gekregen bij de DB. Voor zover ik weet zijn de Locs die in de sovjetzone van Duitsland zijn achtergebleven naar de sovjetunie afgevoerd (samen met talloze andere 52'ers die later ook in Polen, Tsjechoslowakije en zelfs Korea zijn terechtgekomen). In Duitsland waren de condenslocs namelijk duur in onderhoud en waren ze niet nodig omdat op voldoende plekken water kon worden genomen.
Dit is in ieder geval wat ik er zo van weet
.
Groetjes,
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
Lokpaint
Gast
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #2 Gepost op:
28 June 2008, 23:46:57 »
Yep,
sommige tenders werden gebruikt om bij fabrieken stoom te condenseren. Dit waren voornamelijk de 4-assige tenders.
De 5-assige tenders zijn weer naar goederenwagens omgebouwd. (Soort ertswagen).
Kijk ook eens hier
www.kondenslok.de
Bart
Gelogd
amber
Offline
Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #3 Gepost op:
29 June 2008, 00:35:29 »
Dus heel realistisch is een condensloc br52 niet op n baan eind 60/begin 70? Dan maken we er een museumloc van...Zit aan n sleep tankwagons te denken. Mar da nog n sleep vr br50..
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #4 Gepost op:
30 June 2008, 17:49:16 »
Uh, nee, niet echt. Condenstenderlocs hebben volgens mij tot maximaal een paar jaar na de oorlog gereden. Sowieso was de BR52 in West-Duitsland al verleden tijd in 1962. In 't oosten hebben ze het langer volgehouden, hoewel dat meestal Reko's waren. BR 50 is wat dat betreft universeler.
Gelogd
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1354
PTR
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2008, 19:22:02 »
Nou, de Ty2 in Polen waren echt geen Rekolocs hoor, die waren er alleen in de DDR
. De Ty2 heeft het tot het stoomeinde in Polen volgehouden en dat was in 1991. Enkele exemplaren zijn nog steeds in dienst als museumloc.
In joegoslavië (weet zo niet welk deel van het voormalige land) reden een paar jaar geleden nog 52'ers bij kolenmijnen, of dat nog steeds zo is weet ik zo niet.
De locs in Noord-Korea hebben overigens daar niet gereden naar het schijnt (deze zijn door de CCCP gedoneerd aan dit land).
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
amber
Offline
Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #6 Gepost op:
30 June 2008, 20:24:53 »
Ach, t gaat mij ook niet om precies 100% realistisch te zijn. Een beetje fwijken kan geen kwad. En zo kan je dus een DR BR17 voorbij zien komen. Of de vliegende Hamburger in tijdperk2 stijl. Gewoon omdat ik het een mooie trein vind. Maar het blijft hoofdzakelijk tijdperk3/4... En, op 1 e-loc na, geheel stoom en diesel!
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #7 Gepost op:
01 July 2008, 19:44:11 »
Ik doelde ook op Oost-Duitsland
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11644
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #8 Gepost op:
06 July 2008, 20:50:00 »
Het Duetsches Dampflok Museum heeft een condenstender in de collectie:
http://www.dampflokmuseum.de/index.php?seite=museum&sub=exponate
(doorscrollen naar het kopje 'sonstige')
Met een beetje fantasie kun je jouw exemplaar dus zelfs als museumlocomotief inzetten
Eelco
Gelogd
amber
Offline
Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #9 Gepost op:
06 July 2008, 22:36:08 »
Alleen is de mijne n 5 asser (in totaal) en zit ie vast aan de loc. Ach, tis nog steeds mijn baan. Als er ooit iemand moeilijk doet, dan zeg ik wel dat het museummaterieel is, net als de vliegende hamburger uit tijdperk2
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #10 Gepost op:
07 July 2008, 16:27:35 »
Tenders zitten altijd vast aan de loc hoor
alleen deze tender is verbouwd tot gewone wagen, en ze zullen wel geen zin/tijd/geld hebben gehad 'm terug te bouwen om achter hun 52'er te hangen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
BR 52 met condenstender