Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
Vreemd probleem
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:47:12
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
Vandaag
om 12:19:06
Her-(her-)beginnen
door
BartvD
Vandaag
om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 10:28:12
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS 3854
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: NS 3854 (gelezen 9866 keer)
Remco.
Offline
Berichten: 6325
NS 3854
«
Gepost op:
27 June 2008, 00:33:37 »
Ik heb dus dit apparaat nog steeds, de NS3854 van Fl*, nu is deze van mijn opa geweest en dat ding gaat dus niet weg. Maar hij moet dus digitaal worden, nou ja dat word nog wat, maar wat me meer interesseerd is, wat voor rijtuig kan hierachter? Ik wil dan het liefst er 2 rijtuigen achter hebben ofzo, als een soort van 'museum' trein dan kan ik hem nog verantwoorden op de baan.
Een Plan D is volgens mij niet de juiste of wel ? En heeft iemand ervaring met het digitaliseren van oudere fleischmann stoomloks ? Beetje te doen of niet ?
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5386
Modelspoor is emotie...
Re: NS 3854
«
Reactie #1 Gepost op:
27 June 2008, 00:57:15 »
Deze loc is een Duitse P8, als "oorlogsbuit" achtergebleven in NL. Alle Duitse locs zijn in de loop van 1947 weer terug gegaan naar Duitsland, inzet is veelal beperkt gebleven. Je kunt er, als je 'm in die periode inzet, van alles achter hangen, van donderbussen, Duitse coupérijtuigen etc. Plan D kan hier niet achter (strikt genomen), hooguit een incidentele vooroorlogse bolkop. Uiteraard kun je je ook je fantasie de vrije loop geven en er achter hangen wat je zelf leuk en mooi vind. Dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Over het digitaliseren van oudere Flm loks kan ik je niet veel vertellen. Er staat me bij dat je in ieder geval de afdekplaat van de motor moet vervangen, maar er zijn ongetwijfeld collega-modelspoorders op dit forum die wel eens met die (spreekwoordelijke) bijl hebben gehakt.
Gelogd
Tbinnebarretije…
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: NS 3854
«
Reactie #2 Gepost op:
27 June 2008, 06:43:15 »
Ok dank je Wijktrein, dan weet ik in ieder geval iets meer. Dat van de afdekplaat dat weet ik, ik ga me er eens rustig in verdiepen hoe het moet, heel lastig is het op zich niet, zodra je de stroomafname geisoleerd hebt van de rest geloof ik.
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: NS 3854
«
Reactie #3 Gepost op:
27 June 2008, 09:25:29 »
I.d.d. met name de ene koolborstelhouder van de lokmassa zien te isoleren. Verwijder dan gelijk de in serie geplaatste spoel en de parallel over de koolborstels zittende condensator.
Ik heb hier een foto van de 3852 met direkt daarachter een stalen D, de rest is onzichtbaar want het ging hier om de eerste officiële trein Eindhoven-Den Bosch-Roosendaal met veel officials en vooral veel jonge Bossche meiden op de lok
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: NS 3854
«
Reactie #4 Gepost op:
27 June 2008, 09:28:45 »
Ok louis bedankt! Goede info.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: NS 3854
«
Reactie #5 Gepost op:
27 June 2008, 10:09:25 »
De P8-en zijn nog nog wel enigszins actief geweest in Nederland. In het boek 'Stoomtractie 1944-1558' van H. van Poll staat op p. 40 de 3855 met een trein van Nederlandse en Duitse 3assige couperijtuigen. In getrokken reizigerstreinen in die tijd liepen ook vaak blokkendozen mee. Hieronder een foto van twee P8-en bij de beproeving van een herstelde brug, vermoedelijk de Maasbrug bij Hedel.
Gelogd
daan2353
Offline
Berichten: 576
009, da's pas fijn.
Re: NS 3854
«
Reactie #6 Gepost op:
27 June 2008, 10:16:08 »
Misschien heb je geluk en zit er een bühler motor in de tender. Ik weet niet of de P8 namelijk de klassieke rondmotor heeft. Fleischmann is namelijk in sommige stoomloks lang geleden al over gegaan op andere motoren. Mocht er toch een klassieke rondmotor inzitten, dan is wellicht het ombouwen naar een modeltorque motor een optie. In mijn br55 (de g8) zit eenzelfde soort motor in de tender als de modeltorque en de rijeigenschappen zijn dramatisch verbeterd.
Gelogd
Deetrein
Offline
Berichten: 1657
Re: NS 3854
«
Reactie #7 Gepost op:
27 June 2008, 10:38:38 »
dramatisch verbeterd?
ik hoop drastisch, dus positief, anders is het zonde van het geld
Die bühler-motor ben ik bij de P8 alleen in de 'kuiptender' tegengekomen.
Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: NS 3854
«
Reactie #8 Gepost op:
27 June 2008, 10:45:46 »
Ik heb geen idee wat voor motor erin zit, ik zal eens gaan kijken.
Zo even opengemaakt:
En nu de vraag heb ik geluk of pech ?
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2008, 10:52:22 door Remco
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 3854
«
Reactie #9 Gepost op:
27 June 2008, 10:53:26 »
ik zou zeggen hang er een sleepje achter dat er zo onsamenhangend mogelijk uitziet. Een dichte goederenwagen bij wijze van bagagewagen, een paar donderbussen, wat duitse coupédrieassers, een duits D-treinrijtuig, een blokkendoos-mCv, een bolkop en misschien nog een ouwe blokkendoos? naar believen nog andere vooroorlogse NS-rijtuiogen toevoegen maar die moet je dan zelf bouwen ben ik bang...
Vergeet niet hier en daar wat ruioten houtkleurig te schilderen, er was geen glas beschikbaar, en de reichsbahn-logo's over te klodderen met wat NS-groen, verder bij sommige duitse bakken de duitse klassebordjes laten zitten en bij andere weer nederlandse erop zettenm, dat soort werk.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: NS 3854
«
Reactie #10 Gepost op:
27 June 2008, 11:01:42 »
Hahha dat is ook nog een goed idee ja, gewoon een allegaartje erachter vanuit de 'stoneage' het elektrieke gebeuren in rijden
Gelogd
v140
Offline
Berichten: 584
Re: NS 3854
«
Reactie #11 Gepost op:
27 June 2008, 11:07:06 »
Hallo
Deze lok is niet echt moeilijk om te bouwen
De decoder past in de lok in de vuurkist.
Die afdekplaat heet gewoon een motorschild en die moet je vervangen
kun je bestellen bij hobbyparts. Nummer heb ik even niet bij de hand maar daar kom ik nog wel achter.
De standaard motor in de P8 hoef je echt niet te vervangen, die loopt gewoon erg soepel en doet het na ombouw net nog even wat beter.
succes.
Ron
Gelogd
Gr. Ron
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: NS 3854
«
Reactie #12 Gepost op:
27 June 2008, 11:11:14 »
Hoi Ron,
Bedankt voor deze info. Ik heb de tender net open gehad en inderdaad lijkt het best redelijk te doen zoals ik het nu bekijk.
De enige reden dat ik de motor zou vervangen is omdat hij al +- 20 jaar oud is en als hij dan toch open ligt het meteen maa allemaal in 1 keer gebeurt kan zijn.
Gelogd
v140
Offline
Berichten: 584
Re: NS 3854
«
Reactie #13 Gepost op:
27 June 2008, 11:22:21 »
Hoi
Ouderdom is niet echt een isue, ik heb een e-lok van ik schat zo 40 jaar oud, een oude metalen E-10 met orginele motor omgebouwd. ander motorschild erop en hij rijdt super. Hij doet alleen niet meer mee omdat ie ten opzichte van de roco modellen van de E10 te grof is. Belangrijk is hoe de lok loopt als ie nog analoog is, is dat in orde dan is het echt niet nodig om de motor te vervangen.
Wil je het toch, kies dan een motor van modeltorque maar kijk dan goed of het type wat jij nodig hebt uberhaupt geleverd wordt. ze zijn bezig om voor de verschillende manieren waarop de standaard Fleischmann motor is gemonteerd een motor te ontwikkelen.
Als je teveel moet hakken en breken in een lok om iets passend te krijgen is dat alleen maar zonde van zo'n lok..
gr. Ron
Gelogd
Gr. Ron
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: NS 3854
«
Reactie #14 Gepost op:
27 June 2008, 12:51:12 »
Hier
vindt je een hoop info over het ombouwen en/of vervangen van Flieschmann motorschilden.
Ook
dit
overzicht kan je misschien verder helpen voor het juiste motorschild.
Verder de motor een onderhoudsbeurt geven en dan zou het je moetn lukken.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS 3854