Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Oude DDR dubbeldekkers  (gelezen 2076 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Oude DDR dubbeldekkers
« Gepost op: 26 June 2008, 21:58:28 »
Bij deze de start van een grootspoor topic over de oude DDR dubbeldeks rijtuigen. Ik probeer zo goed mogelijk de berichten uit het andere topic mee te nemen.

En_voyage schreef:
Ander vraagje: weet jij tot hoe lang die Piko-versie met schuin dak in Duitsland heeft rondgereden? Ik kon geen foto's meer tegen van die dingen na de Wende.

Groeten,

Geoffrey
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ernst-Jan schreef:
Na de wende hebben ze nog wel gereden, maar ik weet niet precies hoe lang nog. Ze reden o.a. met Coca Cola reclame.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

En_voyage schreef:
Oh ja, natuurlijk, die rode "Coca-Cola Dosen", die was ik vergeten. Die hebben inderdaad begin jaren '90 rondgetuft in het voorstadsverkeer van ik weet even niet meer welke stad (Rostock?).

Hm, misschien vind ik via Drehscheibe nog wel wat extra info.

Thanks!

Geoffrey

neudalhausenstadbahn schreef:
Citaat van: en_voyage op 25 juni 2008, 18:51:28
Ander vraagje: weet jij tot hoe lang die Piko-versie met schuin dak in Duitsland heeft rondgereden? Ik kon geen foto's meer tegen van die dingen na de Wende.

Citaat van: Spoorwegen 96 van de Alk
Ten slotte zijn met ingang van de dienstregeling 1995/96 de laatste dubbeldeksrijtuigen van de series DBuv 572, 575 en DBvqz 590 buiten dienst gesteld. Zij werdern door de DR tussen 1952 en 1971 in dienst gesteld en bestonden uit eenheden van twee, vier of vijf, waarbij de bakken onderling een Jakobs-oplegging (= gemeenschappelijk draaistel) hadden.
Later ben ik er via boeken en enkele foto op internet achter gekomen dat die 5 baks eenheden wel heel erg afwijken van de 2 en 4 baks eenheden.

Groetjes Michiel

Ernst-Jan schreef:
Die 5-delige zijn de "Gliederzüge". Daar had je 2 varianten van. De eerste variant had de overgang op de bovenverdieping zitten en kon daardoor niet gekoppeld worden met andere rijtuigen. Hier zijn speciale bagage en buffet rijtuigen voor gebouwd. Deze serie was voor het lange afstandsvervoer. Het profiel kwam overeen met de 2- en 4-delige eenheden maar ze waren langer en hadden op de kopbakken na geen deuren. De deuren zaten in aparte delen boven de draaistellen. Overigens was het prototype bagagerijtuig opgebouwd op het frame van een Italiaans bagagerijtuig (en dus in feite een Reko rijtuig).

De 2e serie had het profiel van de enkele dubbeldeksrijtuigen, had de overgang op de normale manier en kon daardoor met andere rijtuigen gekoppeld worden, was iets korter dan de 1e versie (8 ramen per bak in plaats van 9) en was ook uitgerust met een stuurstand. Deze rijtuigstammen waren meer voor het lokale vervoer bedoeld en reden onder andere op de BAR (Berliner AusenRing). Andere inzetsgebieden weet ik zo niet.

De 2- en 4-delige varianten zijn nog wel bewaard gebleven, de Gliederzüge helaas niet. Ook zijn de Gliederzüge nooit geëxporteerd, wat met de 4-delige variant wel is gebeurd (in verschillende varianten).

Ernst-Jan, heb jij foto's van die laatste 5 delige uitvoering? ik zou graag de verschillen tussen de 2 5delige treinen in beeld zien, ben daar namelijk nog niet goed genoeg mee op de hoogte.

Dat door jou genoemde bagage rijtuigen staat ook in de Umbau en Reko special van Eisenbahn Kurier.

Groetjes Michiel

En_voyage schreef:
Hmmm... leuk, al die info over de dosto's van de Reichsbahn!

Overigens kwam ik net een driedelige variant van de Gliederzug tegen die ik nog niet kende: zie hier (derde en vierde foto).

De bij de dosto's horende bagagewagen zie je bijvoorbeeld hier (eerste foto) of hier (derde foto van onderen, goed kijken). En zojuist zag ik een foto van een bagagewagen in minder goede staat, zesde foto op deze plek.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar die andere versie van de Gliederzug met normale kopeinden.

Groeten,

Geoffrey

En_voyage schreef:
@ Michiel: volgens mij heb ik een plaatje van de tweede variant gevonden, zie het forum van TT-Board bij dit draadje, klein beetje neerwaarts scrollen. Hier zie ik toch echt een Gliederzug met 8 ramen boven en een bakovergang op kopeinde op normale hoogte. Voila!

Groeten,

Geoffrey

Geoffrey, ik was al druk foto's aan het opslaan van de links die je gaf, ja dat hele oude Dubbeldeks verhaal is voor mij nog een beetje vaag. Als ik ooit een boek of special over die rijtuig stammen kan kopen dan doe ik dat direct.

Zijn er nog andere links naar websites met veel foto's van die oude DR dubbeldekkers( alle types, dus 2, (3,) 4 en de 5 delige? en ook van die enkeldeks DR rijtuigenmet midden instap en vooral de stuurstandrijtuigen zoek ik nog foto's.

Ps; als dit te veel offtopic gaat zouden we misschien een topic in de grootspoor vraagbaak kunnen openen over DDR rijtuigen, is dat een idee?

Groetjes Michiel

En_voyage schreef:
Een apart draadje voor oude DDR-dosto's is wellicht een idee.

Het dubbeldeksverhaal is ook vaag. Zo is het verhaal van de driedelige Gliederzug dat deze bakken zodanig gevoelig waren voor corrosie, dat er sets werden samengesteld uit bakken die nog wel in redelijke staat waren. Zo kon een Gliederzug dus een bak missen, of juist worden samengesteld uit het beste van een aantal sets of juist restanten.

Verder zijn de verschillen in kop bij de twee- en vierdelige oude types aanzienlijk: wel of geen stuurstand, drie ruiten (zoals de Bipa hierboven gebouwd), twee ruiten, toiletruit enzovoorts. Deze types zijn inderdaad in 1995 buiten dienst gesteld (en vandaar de referentie in Spoorwegen 1996). Ook hier was corrosie een veel voorkomend euvel.

In Duitsland zijn diverse fora waar men zich met de Dosto-familie bezig houdt, ook in model, en vormen een ware bron van informatie.

Groeten,

Geoffrey

Reel-Cees schreef:
Nou die fora heb ik nog niet gevonden. Op DSO kun je wel wat vinden door de zoekfunctie daar te gebruiken.

NB ik heb er vaak zat in gezeten in Berlijn eo

Kees-Jan

Die 2 delige DR dubbeldekkers, waren die er met en zonder stuurstand, of alleen zonder. Bijna het zelfde voor die 4 delige, klopt het dat daarvan een deel wel en een deel geen stuurstand had?

Groetjes Michiel

Ernst-Jan schreef:
De 2-delige zijn oorspronkelijk zonder stuurstand gebouwd. De 4-delige die met stuurstand zijn geleverd (lang niet allemaal) hadden maar in één kopbak een stuurstand, in de andere niet. Later (vooral na de wende) zijn de 4-delige stelletjes ingekort, vandaar dat 2-delige stelletjes met stuurstand voorkwamen, maar dit is dus niet origineel.

Overigens zie je nu in Polen ook dat 4-delige stelletjes ingekort worden tot 2- en 3-delige stelletjes.

Groetjes,

Ernst-Jan

Bij deze de info uit het oude topic, nu mijn reactie:

Ernst-Jan, bedankt voor de info, ik vraag me af of ik dan die 2tjes met stuurstand wel of niet moet bouwen. Als dat een structurele ombouw/inkort actie was zou ik zeggen ja, als het een tijdelijke nood greep was zou ik zeggen nee. Ik wil namelijk nog steeds ooit alle duitse na oorlogse stuurstandrijtuigen in model hebben.

Groetjes Michiel

NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
Re: Oude DDR dubbeldekkers
« Reactie #1 Gepost op: 28 June 2008, 13:25:44 »
Michiel;

Oorspronkelijk dus als 4-delig stelletjes, daarna zijn ze dus ingekort omdat de vervoersomvang verminderde (mensen hoefden geen 17 jaar meer te wachten op een auto  ;) ) en zo hebben ze dus tot de buitendienststelling gereden. De langste tijd dus echter als 4-delige stelletjes. Je neemt gewoon een VEB Piko stelletje bestelt bij Kuswa een ombouwsetje. Dan ben je al klaar voor wat betreft de ombouw. De Gliederzug is een ander verhaal, daar moet je de losse dubbeldekkers voor gebruiken. Overigens hebben ook de 'gewone' 4-delige dubbeldekkers met stuurstandwagens gereden, dit waren omgebouwde bagagerijtuigen.

Groetjes,

Ernst-Jan