Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 80 stoomloc, Roco 04114 C door Deetrein
Vandaag om 02:03:23
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door Biesje
Vandaag om 01:32:30
Projekt 083-338 door ArjanB
Vandaag om 00:44:37
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door hervé
Vandaag om 00:02:12
Raadplaatje door grossraumwagen
28 April 2026, 23:59:50
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
28 April 2026, 23:28:40
Welke systemen voor een verse start? door reinderlf
28 April 2026, 23:25:11
Baanplan Fleischman H0 Profirails DB door HeVe01
28 April 2026, 22:57:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 April 2026, 22:32:27
Een baantje in de Limburgse heuvels door SuperSylvester
28 April 2026, 22:30:15
Fleischmann 4230 koppelingen/verlichting vraagje door henk
28 April 2026, 22:10:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
28 April 2026, 21:39:02
Smalspoor op eiland Rugen door Reeks77
28 April 2026, 21:29:33
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 April 2026, 21:25:19
DR4088LN hoe pius en min aansluiten door Klaas Zondervan
28 April 2026, 21:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
28 April 2026, 20:56:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Sven
28 April 2026, 20:52:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door AB 7216
28 April 2026, 20:51:44
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 April 2026, 20:50:06
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door Ploeger
28 April 2026, 20:49:14
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
28 April 2026, 20:34:57
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door 741230
28 April 2026, 20:26:40
Au bord de la Cèze door defender
28 April 2026, 20:19:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 April 2026, 19:59:26
Line-up foto's van modellen door defender
28 April 2026, 19:36:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
28 April 2026, 19:35:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Duikeend
28 April 2026, 18:54:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
28 April 2026, 18:22:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Daan Knoben
28 April 2026, 17:03:00
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
28 April 2026, 16:59:33

Auteur Topic: Welke systemen voor een verse start?  (gelezen 1245 keer)

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
Welke systemen voor een verse start?
« Gepost op: 26 April 2026, 20:38:39 »
Hallo allemaal,

Ik ben opgegroeid in het analoge tijdperk met Marklin H0 en heb een jaar of 15 geleden het een en ander met Engels Spoor N materieel gefröbeld met wat kleine modulebaantjes en diorama's. Mijn laatste post op dit forum dateert alweer van 2013 zie ik  ::) Na een lange tijd afwezigheid in de modelspoorhobby wil ik weer opnieuw beginnen — dit keer met een frisse, goed doordachte aanpak vanaf de basis. Ik richt me op schaal N, met vooral Brits materieel (o.a. Graham Farish en Dapol) en Peco Code 55 rails.

Mijn plan is een modulaire baan (geschikt voor zowel thuisgebruik als beursopstellingen), met een combinatie van doorgaand verkeer, station en rangeerwerk. Technisch wil ik het deze keer meteen goed neerzetten, vooral op het gebied van digitalisering en automatisering.

Hier in het forum zie ik wel veel draadjes over specifieke systemen, maar veel mensen stappen denk ik gefaseerd over, of hebben al jaren hetzelfde programma. Maar als je nu helemaal opnieuw zou beginnen, waar zou jij je dan op richten?

* Welk DCC-systeem is momenteel een verstandige keuze om mee te starten én later uit te breiden? (bijv. Roco Z21, Uhlenbrock Intellibox, andere opties?)
* Wat zijn jullie ervaringen met besturingssoftware zoals JMRI, Rocrail of (de inmiddels oudere) Koploper?
* Welke combinatie van centrale + software werkt in de praktijk het meest stabiel en toekomstbestendig?
* Zijn er specifieke aandachtspunten bij Brits N-materieel (Dapol/Farish) in combinatie met DCC?
* Hoe pakken jullie detectie en blokbeveiliging aan bij een modulaire baan?

Ik ben vooral op zoek naar een systeem dat:

* betrouwbaar is
* goed schaalbaar is (van thuis naar grotere opstelling)
* geschikt is voor automatisering
* en niet binnen een paar jaar alweer “achterhaald” voelt

Alle ervaringen, valkuilen en aanbevelingen zijn welkom — juist ook van mensen die recent opnieuw zijn begonnen.

Alvast bedankt!
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Sylvester

• Zwitserse fantasie baan met HoM van Bemo
  • Offline Offline
Re: Welke systemen voor een verse start?
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2026, 22:21:10 »
Hi Johan, zelf bestuur ik de modelspoorbaan m.b.v Dinamo en iTrain. Dinamo heeft het voordeel dat het modulair is, eenvoudig uit te breiden en je kan analoog en digitaal door elkaar rijden op dezelfde spoorbaan. Nadeel kan zijn dat als je met iTrain gaat besturen je altijd een PC of een laptop er aan moet hangen. Maar er zullen vast wel meer antwoorden komen.  ;D ;D
Groet Sylvester
Ik gebruik iTrain i.c.m. Dinamo, 11 x TM44 en 4x OC32. Eberle Plc 511 S. Linux mint cinnamon.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2026, 10:05:29 »
Johan,

Als je een beetje verdiept in dit forum, zul je een berg aan informatie over de diverse systemen die de forumleden gebruiken, vinden. Elk systeem heeft z'n voor- en nadelen en die worden dan ook uitvoerig besproken. Belangrijk vind ik zelf, dat je meteen aan de gang kunt gaan met het testen van de modelbaan. Wanneer je kiest voor een ECoS centrale, heb je volgens mij best een goede instap. Deze centrale voldoet aan al je eisen en is al jaren op de wereldmarkt, wat je voor andere merken niet altijd kan zeggen. Diepgaande technische kennis is geen voorwaarde, wel even je verdiepen in de handleiding. Diverse moderne software ondersteunt deze centrale. Wat niet onbelangrijk is, dat je met deze centrale ook twee bedieningspanelen hebt om treinen aan te sturen waardoor je niet meteen aan een PC / laptop gebonden bent. Ook de transformator is bij de prijs inbegrepen, hetgeen bij sommige andere merken niet het geval is. Bij mij functioneert deze centrale al vele jaren zonder problemen. Bij andere systemen heb ik vaak zo mijn twijfels. In de loop der tijd zijn er diverse systemen zomaar "verdwenen". Ook moet je vaak allerlei configuratieschermen doorlopen om iets draaiende te krijgen. Dat niet iedereen de vragen in de configuratie begrijpt, zie je terug in allerlei topics. Eindeloze discussies! Ik denk dat je op deze manier als instapper meteen aan de gang kan gaan en stap voor stap de benodigde kennis kan opdoen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 27 April 2026, 10:29:32 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2026, 14:05:39 »
z21 met Wlan package.

Goedkoop, degelijk. Ze hebben een goede app waarop je je layout kan maken compleet met rijweg opties.

Je kan multimausen gebruiken, bedraad en onbestaand.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Steven Loosman

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2026, 15:36:01 »
Als je de baan mee wilt nemen naar beurzen, is het ook handig om een RaspberryPI in te bouwen. Moderne besturingssoftware zoals Itrain kan draaien op RaspOS. Dan heb je geen losse computers/laptops nodig. Zelf gebruik ik op de vaste baan en met diorama’s de centrale van YaMoRC YD7110. Een robuust apparaat met veel mogelijkheden. Een andere centrale en iets goedkopere optie is Railbox, waar hier op het forum ook over is geschreven.
Fan van Yamorc en OC32

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2026, 16:16:19 »
Ik sluit me aan bij Sylvester. Ik zou voor spoor N zeker voor Dinamo gaan omdat dit een hybride systeem is waardoor je ook analoge loks kunt inzetten. M.a.w. je hoeft niet steeds een decoder in te bouwen.

Als je zoekt op het forum vind je hier genoeg discussies over.

Zelf ben ik ook sinds kort op Dinamo en iTrain overgestapt en zit volop in de experimenteer fase. Laat je anders eens informeren door Martin van Domburg Train Support. Hij heeft veel kennis van diverse digitale systemen.

//Arthur

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2026, 17:12:41 »
* betrouwbaar is
* goed schaalbaar is (van thuis naar grotere opstelling)
* geschikt is voor automatisering
* en niet binnen een paar jaar alweer “achterhaald” voelt

Alle ervaringen, valkuilen en aanbevelingen zijn welkom — juist ook van mensen die recent opnieuw zijn begonnen.

Begin maar eens met een z21start. Dan kan je in ieder geval goed starten met Digitaal rijden. Dan leer je het een en ander hoe het werkt. Niet meteen alles willen. Wil je meer? Dan kan je altijd kijken of je de centrale blijft gebruiken door bijvoorbeeld de ontgrendelcode voor de netwerkpoort aanschaffen. Dan kan je daarmee ook via de computer besturen. Je kan dan ook kijken naar de juiste terugmelding e.d. Over een paar jaar is weer een nieuwere versie van een centrale. Voor de software: Tegenwoordig is bijvoorbeeld iTrain en Rocrail vrij gebruikelijk.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2026, 17:14:06 »
Hoi Johan,
Ik heb ervaring met verschillende merken centrales, zoals DCC-EX (goedkoop, op basis van Arduino), ESU Ecos II, Roco Z21, Yamorc YD7001 en de Railbox RB1110-mini. In alle gevallen gebruik ik Rocrail als software.
Om met dat laatste te beginnen: ik gebruik deze software nu 14 jaar en ben er heel tevreden mee. De ondersteuning via het forum is super en als iemand een goed idee heeft kan dat vrij snel geïmplementeerd worden. Kijk maar eens op mijn Youtube kanaal voor een eerste indruk.
Het is gratis, met alle functionaliteit die je nodig hebt om handmatig of automatisch te rijden. Voor €12,- per jaar, om het project te steunen, krijg je een support key met een aantal extra's zoals het gebruik van een app, scripts en een WLANMaus, ook als je geen Z21/z21 hebt.

De keuze voor een centrale vind ik heel persoonlijk. Ik ben, voor mijn grote baan, begonnen met een Tams Mastercontrol (niet meer leverbaar) met 3 boosters maar later overgestapt op een ESU Ecos met 1 extra booster, voornamelijk vanwege de bediening op het scherm en de 2 grote draaiknoppen. Ondanks dat dit met Rocrail ook kan vind ik dat zo af en toe toch wel handig.
De overige centrales in mijn lijstje hebben dit niet, maar die hebben weer andere opties zoals Loconet of Xpresnet aansluitingen.

Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar op zaterdag 14 november heb je Houten digitaal in de Expo Houten. De gelegenheid om je te laten informeren.
Op zaterdag 17 oktober organiseert DTS zijn jaarlijkse digitale infodag in Ermelo.
Of wordt lid van de HCC!m, de interessegroep modelbaanautomatisering van de HCC. We komen ongeveer 6 keer per jaar bij elkaar in Soest, waaronder aanstaande zaterdag 2 mei.

Succes met kiezen.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2026, 17:16:22 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2026, 21:05:05 »
Iedereen alvast bedankt voor jullie gedachten.

Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar op zaterdag 14 november heb je Houten digitaal in de Expo Houten. De gelegenheid om je te laten informeren.
Op zaterdag 17 oktober organiseert DTS zijn jaarlijkse digitale infodag in Ermelo.
Of wordt lid van de HCC!m, de interessegroep modelbaanautomatisering van de HCC. We komen ongeveer 6 keer per jaar bij elkaar in Soest, waaronder aanstaande zaterdag 2 mei.

Ik heb niet veel haast. Ben nog een verbouwing aan het afronden en daarna kan ik beginnen  ;D Ik ben me dus wat aan het oriënteren. Het kan ook zijn dat ik het railplan even op de lange baan schuif en eerst maar weer eens ga fröbelen met wat module achtige scenery bouw.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 April 2026, 21:30:22 »
antwoord/reactie "4" vind ik een goede.

maar eigenlijk is een goede rails keuze belangrijker. Laat ik het zo zeggen, een centrale is makkelijker te verwisselen dan een wissel. 
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/vznx2Lxm8fvhCNKe6

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 April 2026, 21:49:37 »
maar eigenlijk is een goede rails keuze belangrijker. Laat ik het zo zeggen, een centrale is makkelijker te verwisselen dan een wissel.

Ik wil eigenlijk Peco 55. Heb daar al e.e.a. van liggen, maar te weinig wissels voor wat ik wil. Dan heb ik er nog een stuk of 30 nodig en dat is wel een rib uit je lijf. Vind de thuiscommissie niet heel fijn aangezien ik al een flinke zak met knaken in de verbouwing van ons huis heb gestopt.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2026, 11:33:46 »
dat lijkt mij de beste keus, de Peco 55. en wissels zijn niet duur. Je moet ze gewoon een voor een kopen.

en op prutsvlog heb ik een hele mooie duidelijke uitleg gezien over raspberry en de yamorc centrale.

geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/vznx2Lxm8fvhCNKe6

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2026, 20:27:54 »
Ik denk zelf dat de topic starter eerst goed nadenken wat hij wil en verwacht van een besturingssysteem.
Ik zie allerlei adviezen voorbij komen van voor de beginner maar ook voor de meer gevorderde bestuurder.
Mvg Mark

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #13 Gepost op: 28 April 2026, 23:25:11 »
Hi Johan,

Om nog even wat in de mix te gooien, ik weet niet of elektronica voor jou een deel is van de hobby of een noodzakelijk kwaad.

Mocht het deel zijn van de hobby dan hebben onze Engelse collega's van MERG nog het CBUS/VCLB systeem. Ze ontwikkelen allemaal bouwpakketjes die je zelf makkelijk in elkaar kan zetten, heb er zelf onlangs een paar gebouwd. Groot voordeel van dit systeem icm. een modulaire baan is dat er ook combinatie modules zijn met zowel ingangen en uitgangen, en bijvoorbeeld met 1 module een aantal melders inlezen sein lampen aansturen en wissel servo's besturen. Voor het bus systeem zelf heb je 4 draden nodig en dan nog 2 voor DCC, ben je met 6 draden van module naar module klaar.

CBUS heeft ook een eigen centrale en handregelaar, maar je kan het systeem ook alleen gebruiken voor melders/seinen/wissels en een andere centrale gebruiken.

Je kan het CBUS systeem ook helemaal configureren, evt. zelf een bedienings paneel bouwen met knoppen en lampjes die rijwegen schakelen etc. (je hebt alleen een PC nodig om het in te stellen, daarna kan het zonder draaien.)

Mocht je software aansturing willen dan kan CBUS gebruikt worden icm. JMRI en RocRail (en mn eigen Traintastic), iTrain/Koploper ondersteunen CBUS niet voor zover ik weet.

Wat betreft de keuze van een DCC centrale is de basis vraag denk ik "hoe wil je gaan rijden", een ESU ECoS is een mooi apparaat, als je em vervolgens alleen gebruikt als doorgeefluik omdat je met software rijd is het wel duur ;)

Groeten,
Reinder