Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: helligspercentage dalende lijn.  (gelezen 3422 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
helligspercentage dalende lijn.
« Gepost op: 22 June 2008, 22:29:02 »
Als je eenspoor hebt dat enkel dalt (en waarover treinen dus nooit zullen klimmen) is het dan ook beter om je aan de 3% regel te houden? Omhoog is logisch ivm trekkracht en slijtage va de loc, maar hoe zit als ie alleen naar beneden gaat? Is 5% dan ook haalbaar? Of remt ie dan zo hard op de motor dat t ook niet goed meer is?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2008, 22:40:49 »
iets meer kan volgens mij geen kwaad.
een getrokken trein remd de motor allen af.
dalend zal een trein alleen de lok maar helpen.
dit betekend dus minder belasting voor de motor.
moet natuurlijk niet te steil dalen.

tinus.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2008, 22:44:58 »
Maar mocht je nou toch de trein een keer om willen draaien, dan kan dat niet meer!

ReesCees

  • Gast
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2008, 22:56:50 »
Beusi heeft een punt!

Meer dan het stijgingspercentage zou ik ook niet nemen.

Zet voor de grap een 15 rijtuigen in een spiraal naar beneden!

Wat zou er gebeuren denk je?

Kees-Jan

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2008, 23:24:08 »
Maar mocht je nou toch de trein een keer om willen draaien, dan kan dat niet meer!

Hoe bedoel je dat? De trein zal de helling nooit op gaan. Of bedoel je de loc achter?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2008, 23:30:40 »
Waarschijnlijk heeft hij ergens anders een of meer stijgende sporen om weer op hetzelfde niveau uit te komen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #6 Gepost op: 22 June 2008, 23:36:27 »
het gaat om een aftakking. Om onderlangs te kunnen kruisen, moet een deel dalen. Hier zl dus nooit op gestegen worden. Vanaf de andere kant zal de lijn wel (maximaal) 3% stijgen, omdat ik dan niet onder het andere spoor door hoef. Is het zo een beetje duidelijk? Het gaat dus echt om de dalende lijn.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #7 Gepost op: 22 June 2008, 23:52:09 »
In het echt is steil dalen een groter probleem als steil steigen, als ik naar de steilste Duitse spoorlijn kijk, het bekende Boppard-Emmelshausen, worden daar juist treinen met minimaal 2 onafhankelijke remsystemen en 2 machinisten ingezet omdat er bij zo'n afdaling geen ruimte is voor foutjes.

Dus ja de stijging van je spoorlijn is niet zo spannend, de snelheid bij een steile daling onder controle houden des te meer.

Dus ja zowel helling op als helling af geld, als je alles zomaar wil laten rijden moet je het stijgingspercentage berperken. Als je echt een bepaald voorbeeld naboots kan het dus ook steiler als dat voorbeeld ook steiler is.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2008, 00:17:14 »
Als je locs met asb'tjes hebt, kun je gerust zo hard dalen. Zonder willen de wagens je loc wel voortduwen, ook als je de loc stil zet. Slijtage aan je motor hoef je je geen zorgen om te maken. De electromotor is een prima rem overigens.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2008, 01:43:59 »
Stig, als je digitaal werkt en je hebt een locdecoder met cruise-control dan heb je zelfs een geregelde ABS. De decoder zal de motor minder vermogen aanbieden naarmate de wagons meer gaan duwen.

Het is nog niet zo, dat de decoder vermogen gaat terugleveren aan het spoornet.

Dat gebeurt wel in het grootspoor. Recent was daarover een aardige reportage op Bahn.tv. : 1 dalende trein kan tot 30-40 % van het nodige vermogen voor een klimmende trein terugleveren aan het net. Dienstregelingen worden daarop specifiek ingedeeld in Zuid Duitsland- de stroomvoorziening is daar regionaal geregeld vanuit Karlsruhe.

MRP_Peter

  • Gast
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #10 Gepost op: 23 June 2008, 02:00:04 »
Het een en ander werkt wel als je een 'directe' overbrenging hebt op de assen van de lok (tandwiel op tandwiel).
Echter, sommige (de meeste wel) loks hebben een wormwiel op tandwiel overbrenging en daar gaat het dus niet mee, er is wel ietwat ruimte, maar bij te steil dalen zal de lok met 'horten en stoten' van de helling afrijden indien de lok een flink aantal wagons achter zich heeft hangen, dit hangt ook af van de hellinglengte.
Het zal op rechte stukken niet zo'n groot probleem zijn, wel in de bogen(ontsporingen e.d.)

Met vriendelijke groet,

Peter.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #11 Gepost op: 23 June 2008, 02:24:26 »
Daar gaat het niet om (recuperatie ed. en de cruise control in digi bedrijf), misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dat 15 rijtuigen een stilstaande loc zonder asb'tjes zo naar beneden kan duwen, schuiven dus eigenlijk. Vooral in schaal N zal dit probleem sneller ontstaan door de relatief lage locgewichten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #12 Gepost op: 23 June 2008, 08:46:13 »
Nou er is een veel groter probleem wat ik al eerder schreef.

Met een daling die te stijl is zal de eerste wagen achter de lok in de bocht door het gewicht van de rest van de trein uit de rails gedrukt gaan worden.

Dit heb ik zelf getest op mijn baan.

Oppassen met te stijl dalen en bochten dus.

Kees-Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #13 Gepost op: 23 June 2008, 09:32:53 »
Ik heb, om ruimte te winnen, ook gehobbiet met verschillende hellingspercentages: ik daal nu met 5%, maar wel met remweerstanden (ik rij analoog) anders vliegt de boel inderdaad de bocht uit onderaan de helling.
Gaat nu perfect, ook met langere treinen.
Bessel
RETROBAHN A.G.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: helligspercentage dalende lijn.
« Reactie #14 Gepost op: 23 June 2008, 13:30:18 »
Kees-Jan slaat  hier de spijker op de  kop.  Het  losse gewicht van de sleep kan inderdaad  voor spectaculaire  toestanden zorgen met veel schade tot  gevolg.

Voorste wagen worden door de druk gewoon eruit geduwd, zeker als  je bvb gecombineerd met zware HAg  metalen wagons  zit in combi met  licht kunststof rijtuigen !

Peter
Petdig1