Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Feriendorf (h0, 290x220cm)  (gelezen 1140 keer)

treintjesgek

• Offline Offline
Feriendorf (h0, 290x220cm)
« Gepost op: 14 April 2026, 17:36:54 »
Hallo

Feriendorf is een (relatief) klein kopstation liggend buiten de bebouwde kom aan een enkelsporige zijlijn. Het is gelegen in een heuvelachtig en bosrijk gebied en veel families brengen er hun vakantie door om te wandelen.

Het reizigersvervoer is hoofdzakelijk het domein van de railbus met een twee uur interval (aankomst kwart voor het uur, vertrek op het hele uur).

Een spoordag in Feriendorf

Het is kwart voor acht in de avond als de laatste railbus van de dag vanuit Untererdingen Feriendorf binnenloopt op spoor 1. Terwijl en enkele reizigers uitstapt schakelt de machinist de motor uit waarna de deuren sluit en op slot doet. Hij zal vanavond in de kleine slaapkamer in het stationsgebouw overnachten.

Om vijf uur in de ochtend gaat de wekker af, de machinist neemt een snelle douche, maakt een thermosfles met koffie en gaat naar de railbus. Onderweg loopt hij langs het kaartjesloket in het stationsgebouw en heeft een snelle babbel met de stationschef die ook vroeg uit de veren moest. Daarna snel door naar de railbus waar de eerste reizigers al staan te wachten. Deuren van het slot en daarna kan de motor gestart worden. Met nog vijf minuten speling komen nog een paar reizigers aan en om zes uur zet de trein zich in beweging naar het ongeveer 20 km verder gelegen Untererdingen.

De rest van de dag is voor de railbus in een twee-uurs dienst.

Om half negen loopt een goerentrein getrokken door een V60 en bestaande uit een gesloten goederenwagen en een lange open goederenwagen Feriendorf binnen op spoor 2. De machinist heeft gezelschap van een rangeerder die de lokomotief loskopelt van de wagons. De lokomotief loopt vervolgens via spoor 1a en spoor 1 om en koppelt aan de andere kant van de goederenwagens. Vervolgens worden de twee goederenwagons op de juiste sporen (3 en 4) gezet, tot ergernis van auto bestuurders, motorrijders, fietsers and voetgangers omdat de slagbomen van de overweg voor het rangeerwerk gesloten zijn. Als laatste worden twee lege oliewagens opgepikt van de olie- en kolenhandel (spoor 2a) en wacht de goederentrein op spoor 2 voor vertrek. De machinist en de rangeerder hebben tijd voor een bakje koffie in de stationsrestauratie.

Om kwart voor tien loopt een railbus binnen die om tien uur weer vertrekt naar Untererdingen; vijftien minuten later vertrekt ook de goederentrein naar Untererdingen.

Om half zes loopt een nieuwe goederentrein binnen op spoor 2 met slechts één kolenwagen. De lokomotief wordt afgekoppeld en loopt naar spoor 1a. De machinist en de rangeerder moeten vervolgens wachten totdat railbus aankomt (kwart voor zes) en vetrekt (zes uur) voordat de lokomotief via spoor 1 en de overweg kan rangeren. Dus tijd voor een snelle hap in de restauratie.

Na het vertrek van de railbus gaat de lokomotief eerst richting overweg om de twee goederenwagons op te halen die naar spoor 2 worden gedrukt. De kolenwagon wordt weer aangekoppeld en naar de olie- en kolenhandel gedrukt alwaar de kolenwagen wordt afgekoppeld. Daarna gaat de goederentrein weer naar spoor 2 en vertrekt om zeven uur naar Untererdingen.

Om kwart voor acht komt de laatste railbus binnen en blijft overnachten.

Op vrijdag en zondag wordt de reizigerstrein van "twaalf uur" verzorgd door een V100 en zilverlingen (V100/ABn/BDn) voor vakantiegangers. In de vakantie periode worden deze nog versterk met een extra Bn achter de lokomotief; om dit mogelijk te maken wordt de trein geduwd van Untererdingen naar Feriendorf en is er de mogelijkheid om een lokomotief plus Bn op te stellen op het eind van het spoor voor de zilverlingen; er is dan wel een extra lokomotief nodig.

Sporenplan
Hoewel ik meestal ontwerp met xtrkcad is dit gedaan in SCARM zodat ik een beetje een idee kon krijgen hoe het er uit zal zien; het nadeel van SCARM is dat het vele malen moeilijker lijkt om wisselstaten tussen parallele sporen te creëren. Dit was verder een oefening hoe ver ik kon komen met de gratis versie van SCARM. Het bovenste been is Feriendorf, het onderste been Untererdingen. Het ontwerp ligt langs 3 zijden van van een kamer van 290x220cm. Een klein probleem is de diepte van het boventste been; een mogelijke oplossing is om het stationsplein opklapbaar te maken (scharnieren links).
Gebruikt spoor material is Peco code 75; de wissels zijn de medium wissels (lengte ongeveer 20cm).

Feriendorf

De sporen van Feriendorf zijn al beschreven in het bovenstaande verhaal.

Untererdingen

Het schaduwstation heeft een spoor voor de railbus (11) en een spoor voor de zilverlingen (7); dit laatste eindigt in twee kopsporen zodat een lokomotief met de optionele Bn kan worden opgesteld op dpoor 2 en een losse lokomotief op spoor 1. Spoor 7 is voor aankomende en vertrekken goederentreinen; de lokomotief kan omlopen via de sporen 3 en 10. De overige sporen zijn beschikbaar voor het samenstellen van goederentreinen en het opstellen van een extra lokomotief en goederenwagons zodat er wat variatie mogelijk is.

Commentaar welkom.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Feriendorf (h0, 290x220cm)
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2026, 09:25:35 »
Allereerst, een mooi doordacht geheel, inclusief het verhaal. Petje af  (y) (y).

Een paar kleine gedachtes van mijn zijde:
1. Het station oogt nu wat statisch, doordat het toch parallel aan de rand van de modelbaan ligt. Als je dit iets meer onder een hoek legt, geeft dat meer dynamiek en oogt het natuurlijker.
2. Is het een idee om aan de rechterzijde van het station een opstelspoor te plaatsen? Dat maakt het rangeren dynamisch (je moet dan bv omlopen of steken om dat spoor te bedienen) je kan er bv een andere loc kwijt om kop te maken. Dat verhoogt het "speelelement"
3. In je schaduwstation heb je nu veel wissels liggen. Dat is misschien wat overkill (maar better safe then sorry).

Leuk plan!

Groeten,
Rogier

treintjesgek

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 April 2026, 11:24:40 »
Allereerst, een mooi doordacht geheel, inclusief het verhaal. Petje af  (y) (y).
Bedankt; en bedankt voor de opmerkingen en het meedenken  (y)

Ik zal nog eens gaan puzzelen :D

1. Het station oogt nu wat statisch, doordat het toch parallel aan de rand van de modelbaan ligt. Als je dit iets meer onder een hoek legt, geeft dat meer dynamiek en oogt het natuurlijker.
Ik ben bang dat draaien extra ruimte gaat kosten; het ontwerp is voor een lokomotief (V100 of V160) met 3 personenwagen van 303 mm (dus zo'n 110cm). Dat is gedeeltelijk mogelijk door de boog aan de rechterkant wat krapper te maken.

2. Is het een idee om aan de rechterzijde van het station een opstelspoor te plaatsen? Dat maakt het rangeren dynamisch (je moet dan bv omlopen of steken om dat spoor te bedienen) je kan er bv een andere loc kwijt om kop te maken. Dat verhoogt het "speelelement"
Het idee van een extra lok staat me niet zo aan omdat ik denk dat het niet zo past bij wat ik in gedachten heb (een klein station, enigszins vergane glorie ;) ). Maar bedankt voor het meedenken.

Ik weet niet goed hoe (maar daar hoef je je verder geen zorgen over te maken ;). Het tweede wissel (van rechts gezien) kan een dubbel kruiswissel worden of er kan een extra wissel voor het eerste wissel; dat komt dan waarschijnlijk wel in de overweg te liggen (hetgeen in de werkelijkheid zeer waarschijnlijk niet het geval is). Het zou dan zoiets worden; voor de plek tussen de straat en het spoor kan dan nog wat bedacht worden of de goederenloods kan verplaatst worden.

3. In je schaduwstation heb je nu veel wissels liggen. Dat is misschien wat overkill (maar better safe then sorry).
Daar was ik me van bewust. Aangezien dit allemaal slechts een idee is ALS de ruimte ooit beschikbaar komt kunnen de details later beter ingevuld worden.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #3 Gepost op: 16 April 2026, 12:30:42 »
Citaat
Bedankt; en bedankt voor de opmerkingen en het meedenken  (y)

Graag gedaan, dat maakt het forum zo leuk en nuttig.  (y)

Citaat
k ben bang dat draaien extra ruimte gaat kosten; het ontwerp is voor een lokomotief (V100 of V160) met 3 personenwagen van 303 mm (dus zo'n 110cm). Dat is gedeeltelijk mogelijk door de boog aan de rechterkant wat krapper te maken.

In principe levert diagonaal meer ruimte op, vanwege de stelling van Pythagoras. Maar ik snap dat dat in de praktijk soms lastiger werkt. Ik ben beniewd!

Citaat
Ik weet niet goed hoe (maar daar hoef je je verder geen zorgen over te maken ;). Het tweede wissel (van rechts gezien) kan een dubbel kruiswissel worden of er kan een extra wissel voor het eerste wissel; dat komt dan waarschijnlijk wel in de overweg te liggen (hetgeen in de werkelijkheid zeer waarschijnlijk niet het geval is). Het zou dan zoiets worden; voor de plek tussen de straat en het spoor kan dan nog wat bedacht worden of de goederenloods kan verplaatst worden.

Ik zou inderdaad geen wissel leggen in de overweg. Je kan voor een Engels wissel kiezen (of dubbel kruiswissel zoals t ook wel heel), maar ik weet niet of die veel gebruikt werden in de dagelijkse praktijk. Alternatief zou zijn om de verhoogde kop/zijlading de andere kant op te leggen (dus met een rechts wissel aan te sluiten ipv het linkse wissel nu). Dan kom je richting de boerderij uit. Maar.... het blijft jouw plan uiteraard  (y)

Citaat
Aangezien dit allemaal slechts een idee is ALS de ruimte ooit beschikbaar komt kunnen de details later beter ingevuld worden.
Slim. Misschien ook goed om eerst wat te leggen en later pas bv vast te leggen als je tevreden bent.

Succes!

Groeten,
Rogier

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 16 April 2026, 12:42:46 »
Tof ontwerp. Lekker groen en waarschijnlijk leuke doorkijkjes.

De diepte van het Feriendorf is wel een dingetje. Bij het spoor kan je misschien nog wel komen, maar daar achter niet meer. Je zult iets van een oplossing moeten vinden, om af en toe bij de achterzijde te komen, al is het maar om schoon te maken. Stof valt overal en voor je het weet is het grijs.

Een ander ding is de voorzijde. Het effect van bomen aan de voorzijde is prachtig. Langs de straat, tussen de bomen door de treinen het station in- en uit zien rijden. Je blokkeert wel gelijk je arm, om juist die wagons weer te hersporen die het anders nooit doen. En ik hoop dat je koppelingen en ook zodanig goed doen, dat ze altijd aankoppelen. Ontkoppelen is minder van belang, want je wilt ze ook weer weg hebben. Ik heb er geen oplossing voor. Het zou kunnen helpen als dit deel van de baan van twee zijden bereikbaar is. Maar iets zegt me dat dit niet het geval is.

Voor het schaduwstation zou ik, als je toch nog geen definitieve plannen hebt, eerst dan kiezen voor een schuifbak of een losse cassette. Misschien iets meer gedoe in het begin met het rijden, maar het scheelt nu in tijd en plannen. Uit ervaring weet ik, dat als plannen lang blijven liggen, ze ook meer en meer veranderen.

Maar het thema is leuk en ontspannen. Leuk uitgedacht, het station oogt overtuigend en het nodigt zeker uit voor een vakantie.

Groet,
Michel