Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:57:46
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 16:28:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:26
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 15:49:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: restauratie/buffet wagon  (gelezen 3489 keer)

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
restauratie/buffet wagon
« Gepost op: 22 June 2008, 13:56:14 »
In een ander draadje heb ik het gehad over de wagons die ik ga 'verbouwen' .
Het zijn wagons van Jeouf en natuurlijk zeer onnatuurlijk van uitstraling.
Ik heb ze op de kop getikt via MP.De koppelingen moesten worden vervangen.Dat is gebeurt.
Het zijn drie wagons,waarvan eentje zijn nieuwe functie als restauratie/buffet wagon krijgt.
Hierbij moeten enkele ramen dichtgemaakt worden.

Allereerst heb ik de wagons gedemonteerd van buffers enz.(was toch al niet veel).
Daarna opgeschuurd met P1000 waterproof.Vervolgens zijn de bakken in een watergedragen primer gezet,met een schuimrollertje.
Vandaag heb ik 1 wagon er tussenuit gehaald en achter de openingen van de vensters een plastic plaatje geplakt.Dit om te voorkomen dat de plamuur verdwijnt.
De plamuur die ik gebruik is een epoxy 2-componentenplamuur van Suzex..
Nu is dit vrij snel droog(goede temperatuur en luchtvochtigheid).Ik kan de een fijnplamuur er op zetten om de enige oneffenheden weg te werken.

De wagons komen in de kleur van Rheingold,donkerblauuw dus.
Maargoed,hier komen wat foto's.
groetjes Marcel.





als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2008, 19:43:53 »
Euhm, waarom de ramen niet met styreen dicht gezet? Nu heb je een joekel van een plamuurvulling.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2008, 20:18:23 »
Hoi Stig,
dat is inderdaad ook een oplossing.Maar gezien de ervaring met deze werkwijze (vorige modelbouwwerken en beroepsmatig) heb ik er voor gekozen om deze elastische epoxyplamuur te gebruiken.
Het blijft perfekt zitten en het wordt mijn inziens strakker dan als ik er een plaat styreen in plak.
Ook dan zou ik moeten plamuren.De kans op scheurtjes is ff wat groter.Nu is het 1 dichte massa die de boel goed bij elkaar houd.
Zo heeft ieder z'n eigen werkwijze.
groetjes Marcel.
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2916
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2008, 21:59:42 »
Hoi Marcel, ga jij de wagens alleen omschilderen of ook verder verbouwen om er Duitse rjituigen van te maken?

Als ik die franse bakken zo even bekijk zou je eigenlijk het hele dak glad moeten maken. De schortplaten tussen de draaistellen moeten uit bouwen, die zijn bij de rijtuigen die jij er van wilt maken namelijk groter als bij de modellen die je nu hebt.
Verder zou je eens kunnen kijken of je die opgegoten horisontale randjes op de deuren kan verwijderen.

En je schrijft, dat je de rijtuigen rijtuigen donkerblauw maakt maar als het de rheingold kleur moet worden neem ik aan dat je donkerblauw/beige bedoelt. Andere kleuren van Rheingold huisstijl waren de standaard TEE huisstijl rood/beige en de rheingold huisstijl uit de jaren 80 rood/beige met oranje bies.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2008, 22:28:25 »
Michiel,het is inderdaad de bedoeling om er Duits materieel van te maken.
Aangezien ik een beginner ben,vraag ik me af wat schortplaten zijn.Ik heb geen idee wat dat zijn of is.
Ik merk wel dat ik ontzettend veel moet leren omtrent allerlei benamingen van locs en rijtuigen.
Maar dat komt met de tijd wel.Voordat ik begon met RC modelbouw wist ik ook niets van die hobby.Nu wel natuurlijk.
De horizontale lijn op de deuren zal ik verwijderen.
Is het qua uiterlijk ook mooi om aan weerszijde van de deuren,stangetjes te maken????

Uiteraard bedoel ik donkerblauw/creme.Ik heb nog twee rijtuigen,waarvan 1 met een panoramadak,en daar ga ik de kleuren zelf mengen.Een voorbeeld heb ik al dus.
Meer tips en opmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom bij dit 'groentje' op spoormodelbouw.

ik hoor het wel,
groetjes Marcel.
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2916
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2008, 23:16:10 »
Marcel; Schortplaten zijn plaatwerk wat gebruikt word om materieel meer gestroomlijnd te maken. Zo zit het bij rijtuigen onder de rijtuig bak voor alle apperatuur die onder de rijtuigbakken hangt. Veel Duitse rijtuigen hebben schortplaten tussen de draaistellen, hier zie je een foto van een Avmz111 zoals die jij wil maken maar dan in het rood/beige. Je ziet daar heel duidelijk de schortplaten, het rode plaatwerk onder de rijtuigbak tussen de draaistellen.

Bij jou franse rijtuigen kan je zien dat ze maar een klein stukje onder de rijtuig bak uitsteken terwijl dat bij zo'n Duitse Avmz er veel verder er onder uitsteekt.

Wat ik trouwens eerder nog vergat is dat jou rijtuigbakken net als het rijtuig in de link recht dak einden hebben terwijl de rijtuigen die in de blauw/beige Rheingold huisstijl gereden hebben afgeronde dak einden hadden. Die rechte dak einden zijn namelijk pas een paar jaar later gekomen bij de rijtuigen die toen afgeleverd werden. Hier zie je rijtuigen met rechte dak einden( links en in het midden) en een rijtuig met een afgerond/bol dak eind (helemaal recht) zoals jou rijtuigen ook moeten krijgen als je het heel realistisch wilt doen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2008, 06:55:10 »
Michiel.
Ik ben weer wat wijzer geworden omtrent de schortplaten.Ik zal kijken of ik daar wat aan kan doen.
En de daken van de rijtuigen...............ik heb hier twee rijtuigen van de Rheingold staan en die hebben allebei rechte dakeinden.
En wat je PB betreft,ik zal het goed in mijn hoofd proppen.Ik zal daar zeker op terug komen.Helemaal geweldig!!!!!!!!!
gr Marcel.
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2916
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2008, 10:06:59 »
Dan zijn die rijtuigen die jij hebt niet uit het blauw/beige tijdperk of de fabrikant heeft verkeerde modellen gebruikt, maar het is de vraag of je dat wat uit maakt ;)

Hier nog wat linkjes naar tekeningetjes van de rijtuigen die in die trein zaten:
AD4üm-62
Ap4üm-62, 63, later Apmz121
Av4üm-62, 63, later Avmz111
WR4üm-62

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2008, 18:08:30 »
Ik ga er dan vanuit dat de fabrikant (lima) de verkeerde wagons genomen heeft om ze in de Rheingold serie te spuiten.
Ik ga een wagon ter handen nemen en kijken of ik de daken kan veranderen.
Dankjewel voor de tekeningetjes,Michiel!

groetjes Marcel.
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2008, 21:49:46 »
Ik heb de daken nog eens bekeken en ik hou het maar zoals ze zijn.Ik moet dan teveel wegslijpen en opvullen.Ben dan bang dat de wagons 'topzwaar' worden door de verandering.

Vanavond ben ik bezig geweest met het zelf mengen van de donkerblauwe kleur.Ik heb een voorbeeld van de kleur,dus dat was niet zo moeilijk.
Daarna naar zolder vertrokken om ze te spuiten.
Afgeplakt met 'goudtape' van 3M,superspul.Mooie strakke lijnen krijg je ermee.
Daarna gespoten met een compressor van ruim 20 jaar oud en een beginnerssetje van Revell van ruim 17 jaar oud.
De verf 50/50 verdunt met wasbenzine en spuiten maar.

Hieronder wat foto's van de primer op waterbasis die ik gebruik op mijn modellen.
De compressor die wel een hoop lawaai maakt,maarje ,het buurjochie hier maakt ook lawaai met z'n brommer.
Ondertussen kan ik de vensters voorzien van glas.Bij sommige raampjes komen er jaloezien voor.Gewoon fijne strakke krasjes maken in het plexiglas en je hebt jaloezien.Daarvan komt ook nog een foto.
groetjes Marcel.


als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

Rottierood

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #10 Gepost op: 07 July 2008, 19:39:04 »
Ik ben ondertussen weer even wat verder met de wagons.Gespoten in de kleuren van de Rheingold serie.
Let wel,het zal volgens een hoop kenners niet exact de wagons zijn die op deze manier rondrijden.
Het is dan ook voor het eerst dat ik een ombouw maak van treinen.Voorheen deed ik dat met RC trucks.
Maar het resultaat is er niet minder om.
Hier enkele foto's van het feit waar het om gaat.



De wagon op de laatste foto was een SNCF rijtuig.Ook gestript en omgebouwt tot een Rheingold wagon.
In totaal heb ik nu 4 'nieuwe' wagons erbij.In z'n totaal zijn het er 6 stuks.De andere twee zijn bestaande wagons van Lima.

gr Marcel.
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

ReesCees

  • Gast
Re: restauratie/buffet wagon
« Reactie #11 Gepost op: 07 July 2008, 19:48:17 »
Mooi Spuitwerk Marcel!

Kees-Jan