Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Roco N EC/IC rijtuigen  (gelezen 6135 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Roco N EC/IC rijtuigen
« Gepost op: 18 juni 2008, 00:19:19 »
Hallo,

Ik werk sinds een 1/2 jaar op de 5e verdieping van een kantoorgebouw met uitzicht op het emplacement van station Amersfoort, dus met uitzicht op het grote voorbeeld.     :D
Nou zie ik daar 2 tot 3 keer per dag een sleep Duitse wit/rode (streep) 'tandpasta' EC/IC rijtuigen voorbijkomen met een 1700 of 1800 ervoor, volgens mij de internationale trein naar Amsterdam.
Dat stammetje wil ik als NS en aanverwante verzamelaar dus graag samenstellen maar de passende rijtijgen van Fleischmann vind ik een beetje duur (bijvoorbeeld nummer 8611, met 40 Euro adviesprijs).
Dus ik was zeer verheugd om te zien dat Roco voor de helft van die prijs een viertal modellen heeft uitgebracht (nummers 24479 tot en met 24482).
Maar ik zie wel een aantal verschillen tussen de Fleischmann en Roco rijtuigen, bijvoorbeeld de opschriften, zie:
http://www.fleischmann.de/images/products/big/8611.jpg?PHPSESSID=a02d8b92fca38eddeb7f92a164c4722c
en:
http://www.roco.co.at/index.php?id=141&Anfangsposition=36&artikelnummer=24479

Dus ik heb nu een paar vragen voor de experts op gebied van Duitse rijtuigen onder jullie:    ???
- Wat voor rijtuigen zie ik in Amersfoort voorbijkomen, misschien weet ook iemand de samenstelling van die trein (aantal 1e klas, 2e klas, typen)?
- Lijken de Roco rijtuigen erop of zijn de Fleischmann beter gelijkend?
- Waaruit bestaan de verschillen tussen de beide merken en de rijtuigen binnen hetzelfde merk onderling?

Alvast bedankt voor de informatie,
groeten,
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 00:24:00 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2008, 08:43:17 »
Hoi Hans, het verschil tussen de beide rijtuigen is eigenlijk klein, en het verschil zit hem in de kopwanden van het rijtuig. Het fleischmann rijtuig is druk dicht gemaakt om druk golven in tunnels op hogesnelheidslijnen aan te kunnen. Het roco rijtuig heeft nog de originele buisbalgen en sluitseinen in de kopwand.

Het fleischmann rijtuig is een Avmz108( type aanduiding vanaf 2005), ex 107, ex. Avmz207.
Het roco rijtuig is een Avmz207, en als ik m'n boeken goed begrijp moet dat type in 2005 aangepast zijn tot Avmz108, dus de roco uitvoering rijd als het goed niet meer rond.

Nu naar de treinen Schiphol-Berlin en Amsterdam Centraal-Szczecin Glowny deze bestaan in de dienstregeling 2008 uit de volgende rijtuigen*;
Bpmz294/295( ex. 291 t/m 293)
Bpmz294/295( ex. 291 t/m 293)
Bpmz294/295( ex. 291 t/m 293)
Bpmz294/295( ex. 291 t/m 293)
Bpmdz295.?(ex. Bpmdz293.8 )
Bpmdz295.?(ex. Bpmdz293.8 )
Bvmsz186(ex. Bvmsz185)
ARkimbz266(ex. ARkimbz262)
Avmz of dit standaard een Avmz108 of 109 is weet ik niet, want ik zie die trein zelden, dus dat laat ik even aan anderen over.

*treinsamenstelling volgens www.fernbahn.de

De type aanduidingen staan in de katalogussen van de modelspoor fabriekanten bij de modellen.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 09:10:03 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2008, 09:02:42 »
Hallo Hans,

Jouw vraag is al eens eerder voorbij gekomen op dit forum, alleen dan voor H0. Zie dit draadje. In RailMagazine 254 heeft een artikel over deze trein, IC144, gestaan. In deze bronnen kun je de samenstelling terugvinden.

De beide rijtuigen die je noemt, zijn in principe niet geheel conform de werkelijkheid wanneer je kijkt naar de samenstelling van de trein tussen Schiphol en Berlijn/Stettin die jij dagelijks voorbij ziet komen. Zo ontbreken de electronische koersdisplays (al kun je die zelf misschien met transfers aanbrengen).

Met name de rijtuigen van Roco zijn omgeschilderde Eurofima-rijtuigen die niet helemaal kloppen met het voorbeeld. Het gaat om een  eenvoudige kleurvariant (volgens mij zelfs in China geproduceerd en in elkaar gezet in Oostenrijk - toch nog Made in Austria). Hierdoor kan de prijs wel lekker laag blijven en zijn deze rijtuigen dus een aantrekkelijke manier om je trein mee te vullen.

Het rijtuig van Fleischmann vind ik persoonlijk beter lijken op wat je tegenkomt in de IC naar Berlijn. De balgen en deuren zijn van het moderne type en de totaalindruk komt naar mijn idee meer overeen met de rijtuigen die je op de foto's in het eerder genoemde draadje kunt zien dan het Roco-rijtuig. Echter, DB is creatief qua inzet van rijtuigen en toen ik vorig jaar met deze trein naar Berlijn reed, bestond de trein uit types met zowel nieuwe als oude balgen en deuren. Staar je dus niet blind op deze kenmerken. De hogere prijs van het Fleischmann-rijtuig komt wellicht door het feit dat deze rijtuigen nog wel echt in Duitsland worden geproduceerd. Met de recente overname door dezelfde moedermaatschappij als waar Roco onder valt, zal wellicht toekomstige productie deels oostwaarts worden uitbesteed.

De vraag is dus vooral waar jij prioriteit aan hecht: een trein met een lager prijskaartje of een zo juist mogelijke benadering van de werkelijkheid. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Gezien het feit dat de Roco's praktisch de helft van de prijs van de Fleischmanns kosten, kan ik me heel goed voorstellen dat je die optie kiest. Het gaat er om of jij die trein dan goed genoeg vindt lijken.

Je kunt overigens niet helemaal aan Fleischmann ontkomen, want volgens mij heeft Roco niet het Bistro-rijtuig uit de trein in N uitgebracht. Je kunt je dan afvragen of een mengeling van Roco- en Fleischmann-rijtuigen wel een bevredigend resultaat oplevert, vooral omdat ze allemaal die 'tandpasta'-livrei hebben en je hoogstwaarschijnlijk kleurverschil gaat zien tussen de merken. Is op zich niet erg, in het echt zijn ook geen twee rijtuigen hetzelfde. Ga eens kijken bij je treinenboer of je die mix acceptabel vindt. Jij moet er immers tevreden mee zijn en wat de buurman zegt, zal je een zorg wezen...  ;D

Succes met het maken van een keuze!

Groeten,

Geoffrey

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2008, 09:09:58 »

Avmz of dit standaard een Avmz108 of 109 is weet ik niet, want ik zie die trein zelden, dus dat laat ik even aan anderen over.


Voor wat het waard is: RailMagazine 254 geeft aan dat het de Avmz 109.5 betreft. Ik heb geen idee welke fabrikant die uitbrengt in N. Ik weet ook zo 1-2-3 de uiterlijke verschillen niet met de Avmz 108.

Maar we kunnen dus stellen dat het type van Roco uiteindelijk is omgebouwd naar het type van Fleischmann en dat je eerstgenoemde dus niet meer tegen zou moeten komen in de IC144.

Gr. Geoffrey

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2008, 09:45:22 »
Je kunt overigens niet helemaal aan Fleischmann ontkomen, want volgens mij heeft Roco niet het Bistro-rijtuig uit de trein in N uitgebracht. Je kunt je dan afvragen of een mengeling van Roco- en Fleischmann-rijtuigen wel een bevredigend resultaat oplevert, ...

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een combinatie van Roco en Fleischmann rijtuigen niet heel geweldig is. Binnen een stam rijtuigen probeer ik daarom zo veel mogelijk rijtuigen van één merk te gebruiken. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de combinatie met Minitrix rijtuigen.

Er zijn eigenlijk twee problemen. Ten eerste komen de rijtuigen gewoon anders over. Als de ene trein bijvoorbeeld uit Roco rijtuigen bestaat en de andere uit Fleischmann rijtuigen, dan zien beide treinen er gewoon goed uit (en kunnen deze ook gerust op dezelfde modelspoorbaan rondrijden). Hang je nu echter Roco en Fleischmann rijtuigen in dezelfde trein, dan valt het ineens veel meer op dat de rijtuigen anders zijn. Ik kan niet heel goed uitleggen wat dan precies het verschil is, maar ik vind/vond dit storend.

Dit wordt nog versterkt door het tweede probleem: de hoogte van de rijtuigen. Fleischmann staat redelijk hoog op z'n wielen, terwijl Roco juist heel netjes laag is (en Minitrix zit daar tussen). Eigenlijk is de hoogte van Roco iets mooier (naar mijn idee), maar in combinatie valt het op dat de hoogte verschilt. Het dak van Roco rijtuigen ligt dan zichtbaar lager dan dat van Fleischmann rijtuigen.

Ik heb zelf een EC met Zwitserse rijtuigen van Minitrix, maar Minitrix heeft helaas geen geschikt restauratie-rijtuig. Ik heb toen eerst een rijtuig van Fleischmann in deze trein gehangen, maar dit vond ik geen succes. Nu hangt er een Mitropa restauratie-rijtuig van Roco tussen wat er naar mijn idee veel beter uitziet, maar nog steeds is wel te zien dat dit ene rijtuig 'anders' is en lager ligt. Gelukkig is het wel zo dat de SBB restauratie-rijtuigen in het echt ook anders zijn dan de EC-rijtuigen.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2008, 09:55:46 »
er staat NU een FLM setje van 4 op MP...

http://link.marktplaats.nl/175102068

...
OpenDCC fan

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2008, 10:41:01 »
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een combinatie van Roco en Fleischmann rijtuigen niet heel geweldig is. Binnen een stam rijtuigen probeer ik daarom zo veel mogelijk rijtuigen van één merk te gebruiken. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de combinatie met Minitrix rijtuigen.

Klopt, ik heb dezelfde ervaringen als jij: totaalindruk, kleur en hoogte.

Ik ben zelf nogal verslingerd aan de oranje Eurofima-rijtuigen en het verzamelen van die wagens met logo's van diverse maatschappijen in N-spoor is een poosje een hobby geweest (een mens moet wat). Als gevolg hiervan heb ik rijtuigen van diverse merken.

Even snel een treintje samengesteld uit wat ik het snelst kon vinden en inderdaad, hoogteverschil. Links Roco, rechts Ibertren:


De totaalindruk in een trein is dan als volgt:


De hogere daken van de Ibertrens vallen op. Kleurverschil valt nog wel mee, overigens.

Overigens komen ook bij hetzelfde merk verschillen voor: de Roco op de onderste foto vooraan heeft nog meedraaiende schorten onder de deuren, terwijl bij het derde rijtuig (amper zichtbaar) de deuren gewoon in hun geheel zijn weergegeven. Nette update dus.

Gr. Geoffrey

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2008, 11:22:05 »
Voor wat het waard is: RailMagazine 254 geeft aan dat het de Avmz 109.5 betreft. Ik heb geen idee welke fabrikant die uitbrengt in N. Ik weet ook zo 1-2-3 de uiterlijke verschillen niet met de Avmz 108.

Gr. Geoffrey
Dit is een Avmz109, ex. Avmz111

Dit is een Avmz108, ex.107/207.

De verschillen lijken me over duidelijk, de Avmz108 stamt uit de eurofima familie waar de Avmz109 als uit 1962 stamt.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2008, 11:27:22 »
Aha, ik had niet door dat de Avmz 109.5 afstamt van de Avmz 111, ik vermoedde juist een verbouwing van Avmz 108. Ik moet toch maar eens een boekje kopen met al die Duitse rijtuigtypes vanaf 1950.

't Lijkt warempel wel wiskunde...

Gr. Geoffrey

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2008, 12:34:31 »
Geramond brengt om de zoveel jaar een wagenboekje op poketformaat uit, de laatste stamt uit 2006 en is op Köln hbf in de boekenwinkel nog op voorraad zag ik zondag.

Verder heeft Eisenbahn Kurier een wagen special uitgebracht in 1997 met een overzicht van wat er toen allemaal was. Ze hebben ook een special over 26.4m rijtuigen volgensmij nr74. en vorig jaar kwam er een special uit over Umbau en Reko wagens, nr8?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2008, 23:56:37 »
Hallo allemaal,

Op basis van het bovenstaande heb ik nog wat zitten zoeken en kom voor mijn stammetje op de volgende samenstelling:
  5 x Roco 24480   (als DB EC/IC 2e klas Bpmz294/295 en Bpmdz295)
  1 x Roco 24481   (als DB EC/IC 2e klas Bvmsz186)
  1 x Minitrix 15830   (als DB EC/IC 1e klas, BordBistro ARkimbz266)
  1 x Roco 24479   (als DB EC/IC 1e klas Avmz108/109)

Ik ben geen perfectionist dus ik vind de Roco rijtuigen goed genoeg gelijkend en ik vind 8 rijtuigen ook wel lang en kostbaar genoeg...     :)
Volgens mij heeft Roco nooit een BordBistro in N uitgebracht, correct me if I'm wrong, de Minitrix is nog goed te krijgen via Ebay enzo.
Nog zo'n nieuwe Minitrix 1800 ervoor en het kan er best mee door als de trein Schiphol-Berlin of Amsterdam Centraal-Szczecin Glowny vind ik!

Bedankt iedereen,
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2008, 00:50:34 »
Hans die roco 24479 is een Avmz207, te herkennen aan de zweckschuifdeuren en de normale buisbalgen en ouderwetse sluitseinen.

De daar uit verbouwde Avmz107, nu Avmz108 heeft daar in tegen drukdichte balgen en kleine vierkante sluitseinen op de hoeken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2008, 01:01:30 »
Hi Michiel,

Inderdaad, dat begreep ik uit de eerdere bijdragen, de Roco 24479 is de 'oude' uitvoering met andere balgen enzo.
Maar zoals ik al zei, ik ben geen perfectionist dus ik maak me daar wat minder druk om!

Bedankt voor je reactie,    :D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2008, 11:48:17 »
Maar zoals ik al zei, ik ben geen perfectionist dus ik maak me daar wat minder druk om!

Precies, jij moet uiteindelijk kiezen. Heel veel plezier met het bij elkaar verzamelen en in elkaar zetten van je stammetje! Laat het eindresultaat nog eens zien als je klaar bent. Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, zo'n 'tandpasta-trein' in schaal N.  ;)

Groeten,

Geoffrey

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Roco N EC/IC rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2008, 22:59:56 »
Om nog even het voorbeeld van die IC Schiphol-Hannover-berlin te laten zien, hier een link naar een filmpje van vanmiddag.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.