Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: Ratelende Minitrix MaK locjes  (gelezen 6550 keer)

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
Ratelende Minitrix MaK locjes
« Gepost op: 17 June 2008, 12:54:32 »
Beste mede-forumleden,

Ik heb twee MaK locjes van Minitrix (zowel een korte als een langere uitvoering), maar beide locs maken tijden het rijden een ratelend geluid. Het ratelen is afhankelijk van de snelheid en gebeurt in beide richtingen (maar in de ene richting is het wel iets luider dan in de andere). Verder rijden beide locjes echt perfect, maar dit ratelen irriteert me een beetje.

Ik heb de locjes al eens open gemaakt om te kijken of ik kan ontdekken wat het probleem is, maar ik heb niets kunnen ontdekken. Het is in ieder geval niet het ratelen over raillassen ofzo (dat heb ik natuurlijk al gecontroleerd). Heeft iemand ditzelfde probleem en/of kent iemand hier een oplossing voor?

Groeten, Marcel

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
Re: Ratelende Minitrix MaK locjes
« Reactie #1 Gepost op: 17 June 2008, 13:25:29 »
Mist er toevallig een of meerdere antislipbandjes?

Erik

Frits Westers

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 June 2008, 13:31:37 »
Hallo,

Een bekend euvel bij Minitrix nieuwe generatie treinen. De tandwieltjes op de assen breken door midden.
De ICE, Ram en 6400 modellen en niet te vergeten de Taurus hebben er last van.
De nieuwe Ram is al uitgebracht met messing tandwielen en jij kunt je lokjes inleveren bij een Marklin Store dan worden de asjes kostenloos vervangen.
Tenminste bij de marklin Store in Groningen heb ik vorige week van 4 treinen waaronder de bovengenoemde treinen ingeleverd en waar ik bij stond hebben ze met Keuterman gebeld.

Hoelang ik op mijn asjes moet wachten is nog niet bekend maar ze worden vervangen. Kostenloos.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 June 2008, 14:08:06 »
Hmm, fijn. Beide locs komen al ratelend uit het doosje. Dan moeten de tandwielen dus al gebroken zijn voordat ik de locjes uit het doosje heb gehaald. Ik vind dit wel een beetje bedroevend: ik heb de laatste tijd twee locs en een aantal ketelwagens van Minitrix gekocht, en beide locs ratelen en van de (zeven) ketelwagens lopen er drie zwaar.

Helaas heb ik beide locjes (en de zwaar lopende ketelwagens) echter op vakantie gekocht, dus teruggaan naar de winkel voor reparatie is niet echt een optie (lees: duurder dan de locjes). Mijn 'vaste' modelspoorwinkel hier in de buurt kan me ook niet helpen, omdat deze (na onenigheid met Märklin) gestopt is met Märklin/Trix. Misschien dus maar even contact opnemen met de fabrikant/importeur...
« Laatst bewerkt op: 17 June 2008, 14:09:50 door Talent (BR643) »

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2008, 18:22:05 »
OK, net even een asje uit m'n MaK locje gehaald. Het lijkt inderdaad alsof er een klein barstje in het tandwiel van deze as zit. Dit locje is echter al uit 2003, dus garantie kan ik waarschijnlijk vergeten. Ik zal Keuterman een mailtje sturen om nieuwe asjes voor de twee locs te bestellen.

Gaat het alleen om de tandwieltjes op deze asjes? Of hebben de andere tandwieltjes in de draaistellen ook dit probleem?

Ben benieuwd hoe lang ik mag gaan wachten op nieuwe asjes...

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #5 Gepost op: 17 June 2008, 19:03:11 »
Hoi,

In principe betreft het alleen de tandwieltjes die om dat asje zitten, er zijn echter ook gevallen bekend waarbij het rijden met de kapotte tandwieltje het binnen het draaistel liggende tandwiel hebben beschadigd (bij de ICE3).

Wat betreft het mailen. Stuur eerst eens een mail naar Märklin-NL met de vraag wat hun idee/standpunt is over dit probleem. Niet geschoten altijd mis, het kan misschien een hoop geld schelen. Als daar niets uitkomt kan je altijd nog naar keuterman mailen (kost je vermoedelijk €10,- per nieuw asje)

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 June 2008, 19:36:03 »
Wat :o 10 euro per asje? Dat is 40 euro per loc! Ik zal eerst inderdaad 'ns naar Märklin mailen (dat is dus Keuterman, voor Nederland). Het is duidelijk dat het hier een productie-/ontwerpfout betreft en dus ga ik er even vanuit dat hier een coulance regeling voor bestaat.

Als ik nieuwe asjes moet gaan kopen, dan verdwijnen de MaK locjes helaas uit mijn verzameling, en komen daar ook geen Minitrix locjes meer bij.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2008, 19:48:31 »
Hoi,

Ik had meteen keuterman gemaild voor m'n ICE3 en dan vliegen gelijk de €€€€€€ je om de oren. Je kan het proberen maar ik denk dat er een vergelijkbare reactie volgt.

Robert

edit: Check ook even dit draadje op 1zu160.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2008, 19:55:34 door Robert_N-Nm »

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2008, 22:13:36 »
Robert,

Kun jij me aangeven naar welk adres ik dan zou moeten mailen? Als ik op de websites van Märklin en/of Minitrix kijk bij de contactgegevens voor ondersteuning, dan staat daar wel een adres @marklin.nl of @trix.nl, maar daar staat als naam dhr. G. Keuterman bij. Volgens mij is dat namelijk de importeur van Märklin/Trix en dus wat jij noemt "Märklin-NL".

Als ik het mis heb, hoor ik dat natuurlijk graag...

Groeten, Marcel

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2008, 23:01:22 »
Verdorie begint het gesodemieter met slechte kwaliteit nu ook al bij Minitrix, het wordt langzamerhand een grote puinzooi daar bij Märklin.
Het is dan toch ook logisch dat mensen geen vertrouwen meer hebben in dit merk.
Toen ik begon met Märklin in 1992 waren ze nog tot en met degelijk, maar toen de heer Top aftrad werd het zienderogen slechter bij de firma.
Dat doet mij pijn, ik was zo'n grote fan van Märklin geworden, maar wat stellen ze me de laatste twee jaar teleur.
Het echte verzamelen is bij mij begonnen met Minitrix elektrik en Arnold Rapido, en wat waren ze goed allebei Minitrix en Arnold, en later ook Roco op een hele grote N baan van ons reden de treinen uren achtereen, ze moesten zo nu en dan even geolied worden en dat was het.
Nu komen ze al kapot uit de doosjes dus, wat jammer, gelukkig zijn de spoor Z locjes nog aardig goed.
Ik houd mijn hart vast voor LGB, zou het de kwaliteit evenaren van de "echte" LGB, ik begin steeds meer te twijfelen.
Ik koop geen H0 meer erbij van Märklin daar ik ze gewoon niet meer van een goede kwaliteit vindt, ik koop liever een uit een oude verzameling van een aantal jaren geleden.
Ach en rijproblemen heb ik niet meer als verzamelaar, ze blijven in hun doosje of staan in de vitrines.
En dat is maar goed ook als ik hier al die verhalen hoor over de loopeigenschappen en storingen.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 17 June 2008, 23:04:27 door Dirk Bolt »

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2008, 08:11:58 »
Ik zou van deze subpagina op de marklin website gewoon direct het bovenste tel.nummer nemen en contact opnemen met oosterhout. Het is in mijn ogen meer dan een technische vraag, het gaat ook om hoe het bedrijf hiermee wil omgaan. En nee heb je en ja kan je krijgen.

Robert

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2008, 11:31:19 »
Inmiddels contact gehad met Keuterman. Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden:
 1. Opsturen voor reparatie en dan afwachten wat de kosten zijn (en of dit eventueel coulance is).
 2. Nieuwe asjes bestellen en zelf monteren. De asjes kosten 1,49 euro per stuk.

Voor de prijs van de asjes verwees de heer Keuterman naar de Duitse Märklin site waar van elk onderdeel te prijs en leverbaarheid te vinden is. Ik denk dat ik maar voor de optie van zelf nieuwe asjes monteren ga. Voor 5,96 euro per lokje (plus verzendkosten) is het probleem dan opgelost.

Groeten, Marcel

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2008, 13:04:41 »
Leuk om te lezen dat ze het toch weer voor elkaar krijgen om een produktie fout te laten betalen door de klant. Taktisch weer goed gespeeld. 8)

Succes,

Erik

Robert_N-Nm

• Offline Offline
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #13 Gepost op: 30 June 2008, 13:09:59 »
Oh, dat valt dan eigenlijk nog wel mee. De ICE 3 assen waren echt de hoofdprijs.

Robert

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 June 2008, 14:26:39 »
Leuk om te lezen dat ze het toch weer voor elkaar krijgen om een produktie fout te laten betalen door de klant. Taktisch weer goed gespeeld.

Op zich heb je daar gelijk in, maar ik wil dat toch een beetje nuanceren.
In zijn e-mail schrijft de heer Keuterman dat ik de loks kan opsturen, zodat zij de reparatie uitvoeren. Indien de loks binnen garantie vallen, hoef ik natuurlijk niets te betalen, behalve de verzendkosten om die loks daar te krijgen. Voor verzekerde verzending is dat 7,95 euro. In mijn geval is de garantie op minimaal één van de loks echter al verlopen. Van de andere lok kan ik het bonnetje helaas niet vinden (waarschijnlijk kwijt geraakt tijdens de verhuizing ofzo). Als ik de loks opstuur, dan zal bekeken worden of ze onder coulance kunnen worden gerepareerd. Hij kan/wil hier echter geen uitspraak over doen voordat zij de loks ontvangen hebben.

Nu is de keuze dus aan mij.
Als ik de loks opstuur, ben ik in ieder geval 7,95 euro kwijt aan verzendkosten. Daarna moet ik afwachten hoe lang het duurt voordat de loks gerepareerd zijn. Als het probleem dan niet onder coulance wordt opgelost, komen daar kosten voor de onderdelen en arbeidsloon bij. Ik zou dan kunnen proberen om dat bedrag alsnog terug te krijgen, omdat het hier duidelijk om materiaal- of produktiefouten gaat, maar dat kost me weer een hoop tijd en moeite. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik er met die 7,95 euro vanaf ben en dat ik m'n loks snel weer gerepareerd terug krijg.
Als ik gewoon de asjes bestel en zelf monteer (zo moeilijk is dat niet), dan kost me dat 5,96 euro per lok (plus een klein bedrag aan verzendkosten). Ik hoef de loks dan niet op te sturen en ben ze dus ook niet weet-ik-hoe-lang kwijt. Bovendien loop ik niet het risico om uiteindelijk nog veel meer te moeten betalen, omdat men er voor kiest "een produktie fout te laten betalen door de klant."

Natuurlijk had ik ook liever gezien dat ik de loks op hun kosten kon opsturen en dat het sowieso onder coulance gerepareerd zou worden, maar of dat nou een reële verwachting is? Als het hier echt om 10 euro per as ging, zoals Robert noemde, dan zou ik er zeker niet voor kiezen om die kosten zelf maar te dragen, maar voor dit bedrag houd ik m'n lokjes liever thuis en vervang ik zelf wel even die assen.

Groeten, Marcel
« Laatst bewerkt op: 30 June 2008, 14:29:26 door Talent (BR643) »