Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

D-treinen naar/van Parijs in de jaren 70 door IJmc
Vandaag om 23:29:53
NS GZAW zandwagen (ex-usatc) door IJmc
Vandaag om 23:24:42
19 Toen door 5166
Vandaag om 23:20:55
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
Vandaag om 23:05:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:59:50
Traincontroller software gaat stoppen. door R.C.Grootveld
Vandaag om 22:32:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Dwergseinen met maximaal 2 kleuren, niet bevattende een witte lamp door Thom
Vandaag om 22:30:24
Artitec stoomlok waterkraan bewegend maken met servo. door ruudns
Vandaag om 22:18:06
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Marty
Vandaag om 22:15:39
Instelling yamorc 7010 door Dirk
Vandaag om 22:07:53
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:01:57
The Summer of 69 door gdh
Vandaag om 21:58:06
Fleischmann 734124 door bleh
Vandaag om 21:54:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:50:27
Opdracht fotowedstrijd februari, maart 2026 "Mens en trein in model" door Bob R.
Vandaag om 21:49:43
Piko Diesellok D&RGW 4000 (97456-1) + SmartDecoder XP (56500) door maartenvdb
Vandaag om 21:48:21
VERPLAATST: Piko Diesellok D&RGW 4000 (97456-1) + SmartDecoder XP (56500) door Duikeend
Vandaag om 21:15:13
Bovenleiding portaal H0 ontwerp. door weslyr
Vandaag om 21:04:41
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Charles_
Vandaag om 21:02:19
Nominatie cultuurprijs MSV Post B door Charles_
Vandaag om 20:45:20
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
Vandaag om 20:41:25
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:22:32
Piko G1206 antislipbandjes wisselen door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:57:27
Lima IRM gaat niet lekker door de bocht door Erik01
Vandaag om 19:47:38
Minibaan Visserskaai H0 door Spoor010
Vandaag om 19:30:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:14:38
schroefaansluiting op Yamorc door Ronald Halma
Vandaag om 19:04:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:27
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door WeKra
Vandaag om 18:04:54

Auteur Topic: Traincontroller software gaat stoppen.  (gelezen 3230 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Traincontroller software gaat stoppen.
« Reactie #30 Gepost op: 13 February 2026, 22:58:20 »
Plus dat Microsoft gewoon het besturingssysteem niet meer ondersteunt na x jaar en daarmee voor jou bepaalt wanneer jij een nieuwe PC moet kopen. Zet er (gratis!) Linux op en de machine kan nog jaren mee.

TBBW

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 18:39:03 »
Vind dit een beetje kort door de bocht, hij doet het toch.
Programma kost 672 euro. Daarbij koop je het programma niet. Je koopt een gebruik recht, voor een dergelijk bedrag mag je een stuk support en service verwachten. Software is namelijk niet onderhoudsvrij. Kijk wat de reactie was toen Microsoft win. 10 niet meer ondersteunde, Microsoft wordt nu gedwongen nog minstens een jaar support te leveren.

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 20:17:38 »
Citaat
Programma kost 672 euro.

Oeps..   :o

waarom zou je werkelijk zo'n bedrag uitgeven aan een besturingsprogramma terwijl er minstens 3 gratis programma's
zijn die je treintjes ook goed besturen. Wat mag dit programma dan wel als extra's hebben om dat te rechtvaardigen?

vr. groet,  Hans

Ben

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 20:39:56 »
Het is niet zo raar, je begint met brons voor €145 en gaandeweg ga je merken dat je veel dingen niet kunt. Dus hup: op naar zilver en dan gebeurt hetzelfde. Oké, dan maar Gold want dan werkt ook de draaischijf en dat kost inderdaad €672.  ;D ;)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 20:51:01 »
Geef een computer internet en je kan hem vaak afschrijven na een jaar of 5~7 Geef hem geen internet en hij gaat 2x zo lang mee.  ;D Windows updates zijn goed voor je geheugen langzaam vol maken en je computer progressief langzamer maken.

Gewoon hier PC's die 10 -15 jaar oud zijn.... Zelfs Windows 10 en internet hadden. Windows 11 draait hier ook nog gewoon op oude PC's met internet en Windows updates.... Geen enkel probleem.

Programma kost 672 euro. Daarbij koop je het programma niet. Je koopt een gebruik recht, voor een dergelijk bedrag mag je een stuk support en service verwachten. Software is namelijk niet onderhoudsvrij.

Goed, daar kan je over twisten. Hier nog een oude officiële Office 2007 aan het werk op diverse PC's. Die werken nog steeds gewoon. Heb ik nog "ondersteuning" nodig? Neuh... het programma doet hetzelfde als het nieuwste Office 365.... en werkt nog steeds heel goed. Vroeger jaren lang gewerkt met Autocad 2000 LT. Het programma kostte destijds iets van 1500 euro. Met een licentiecode. Je hoeft dat niet "online" te registreren. Dat werkte jaren later nog steeds. Verhuisde steeds mee naar een nieuwe PC. Later ging dat niet meer goed vanwege de Windows versie en je wilt bepaalde betere functies toch gaan gebruiken. Door onlineregistratie is het allemaal lastiger geworden om te blijven gebruiken. Vroeger was het met hardware dongels voor hele dure programma's zoals Autocad / Microstation of andere speciale software ook altijd al een dingetje of de juiste poort op de nieuwe computer aanwezig was.

Zoals nu lijkt willen ze er voor zorgen dat de huidige installaties blijven werken. Dat is in ieder geval iets.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 20:52:02 »
Het is niet zo raar, je begint met brons voor €145 en gaandeweg ga je merken dat je veel dingen niet kunt. Dus hup: op naar zilver en dan gebeurt hetzelfde. Oké, dan maar Gold want dan werkt ook de draaischijf en dat kost inderdaad €672.  ;D ;)

Dat is met veel programma's zo  ;D Dat is een goed verdien model. Er was zelfs een digitale centrale die dat verdienmodel had. Koop de centrale maar waar mee geadverteerd werd kon je alleen maar met de uitgebreidste pakketten doen. Dus wilde je meer dan mocht je "softwaremodules" bijkopen. Dat kostte je bijna weer de aanschafprijs van de digitale centrale. Met een hele fanatieke fans want het was de beste centrale die je kon hebben. ::)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:01:18 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

borotof

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 21:38:30 »
Tsja, veel mensen denken dat als iets maar veel geld kost het ook superieur is (en daarmee zijzelf...). Ik heb nog steeds mijn koploper/mrdirect setup draaien op oude pc's en dat gaat prima. Ik heb gelukkig geen behoefte aan 22 functies of mfx of weet ik wat en dat scheelt natuurlijk, maar m'n draaischijf doet het uitstekend  ;D

ruben derks

• NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
    • Ruben Derks
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 22:05:45 »
Oeps..   :o

waarom zou je werkelijk zo'n bedrag uitgeven aan een besturingsprogramma terwijl er minstens 3 gratis programma's
zijn die je treintjes ook goed besturen. Wat mag dit programma dan wel als extra's hebben om dat te rechtvaardigen?

Omdat de gratis programma's vaak niet voldoen aan je wensen. ik vind persoonlijk Koploper verschrikkelijk. daar zitten al 20 jaar dezelfde fouten in. Om RocRail te begrijpen heb je een afgeronde universitaire opleiding informatica nodig. Ik betaal persoonlijk graag voor een kwaliteit programma, in mijn geval WinDigipet. Bij de kostprijs verwacht ik dan ook dat nieuwe hardware ondersteund wordt, en bugs snel worden verholpen.

maar zoals eerder gezegd heeft ieder zn eigen voorkeur.
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

borotof

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 22:08:51 »
Welke fouten in koploper bedoel je ? Ik ken er eigenlijk maar 1.

Hans1963

• Offline Offline
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 22:25:32 »
Citaat
maar zoals eerder gezegd heeft ieder zn eigen voorkeur.

Ja , dat kun je wel zeggen  ;D
vr. groet,  Hans

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 22:32:16 »
Zou je reactie wel eens willen zien als je de melding krijgt dat Windows per direct er de brui aan zou geven wegens een melding van Microsoft dat ze ermee stoppen wegens de ontwikkelaars die te oud geworden zijn. OK, is een heel verschil met speelgoed software, maar evengoed niet leuk voor de gebruikers.

Dirk
Of zoals Adobe geflikt heeft:
Photoshop Elements 2021 had geen life-time licentie, maar 3 jaar.
OK, so far, so good.
Omdat ik die in 2022 had aangeschaft, liep die eind vorig jaar af.
Dus eind vorig jaar dacht ik, kom ik koop de 2025 versie.
Jammer, die werd niet meer geleverd, leveren alleen nog de 2026 versie.
Leuk, maar die draait alleen op Windows 11
Samengevat: Om met Photoshop 2026 werken dwingt Adobe mij om een nieuwe PC te kopen, terwijl de bestaande nog prima werkt.