Ik zal proberen om een voorzet te geven om een draadje aan een rail te solderen.1. Neem een soldeerbout met voldoende vermogen om de rail heet te krijgen. Ik denk aan 25W of meer. Koop soldeertin met flux dat geschikt is voor elektro, het wordt bijv. bij de DHZ of anders bij de elektronicazaak verkocht. Zorg ervoor dat je een bakje met een natte spons klaar hebt staan om de soldeer tip af en toe schoon te vegen.
Succes heb je alleen als het object schoon (daarvoor is de flux die in de soldeer zit) en heet genoeg is. Desnoods ontvet je het van te voren. Gebruik nooit S39.2. Zet de soldeerbout alleen aan als je moet solderen. Zodra je klaar bent zet je hem uit, anders wordt de soldeertip ongelooflijk smerig.
3. Laat de bout warm worden, zodat het tin gemakkelijk smelt. Vertin de soldeertip, na hem even over de natte spons schoon gewreven te hebben.... Om te voorkomen dat je plastic bielzen smelten kun je een metalen knijper op de rail zetten, vlak (1 of 2 cm) naast de plek waar je soldeert. Die neemt dan de ergste hitte weg voor het plastic.
Op de website van nproject staat wat mij betreft nuttige informatie. Je zou eens op de volgende link kunnen klikken: http://www.nproject.nl/modelspoor/solderen-van-rails.html