Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Falkenberg
Vandaag om 18:03:28
Post II Baarn van Magica-Miniatura door Eric B
Vandaag om 18:02:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 17:47:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
Vandaag om 17:43:21
Kurk-Rubber of Kurk? door Goosie
Vandaag om 17:41:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:06
PB Models, ICR-rijtuigen door Hammondman
Vandaag om 16:56:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 16:49:03
Modelbaan station Brussel-Luxemburg anno 1920-1930 (schaal N) door Michiel VL
Vandaag om 16:48:57
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 15:46:33
Reeks 21 en 27 door Rsd1000
Vandaag om 15:27:59
Issue met PIKO 4.1 programmeren door 008200
Vandaag om 15:21:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Dick55
Vandaag om 15:16:18
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:58:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:28:53
Viessmann 4700/4701/4702 vs 4500/4501/4502 door Rolf S
Vandaag om 13:35:32
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:46:32
Vitrineplankje door Huibert
Vandaag om 12:46:16
Rheinburg, TP V/VI door puntenglijder
Vandaag om 12:37:37
Lemke 2026 H0 & N (Hobbytrain, LSM, Mehano) door Rick
Vandaag om 11:42:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 11:27:34
Polderbaan(tje) 0,3m2 door hervé
Vandaag om 11:06:14
Nieuw Boek :Het sein staat op rood. door Arjan6511
Vandaag om 11:01:09
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 10:37:03
Vr 13 februari Nao ’t Zuuje Express door Seinhuis
Vandaag om 10:21:10
Welke decoder is dit? door VAM65
Vandaag om 10:10:35
Linux driver voor Uhlenbrock 63120 door Waalspoor
Vandaag om 10:08:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 09:33:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 00:04:01
Openen Piko 1100 "botsneus" door Peter J K
06 February 2026, 23:34:42

Auteur Topic: Post II Baarn van Magica-Miniatura  (gelezen 141 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Post II Baarn van Magica-Miniatura
« Gepost op: Vandaag om 16:26:07 »
Zoals we (bijna) allemaal weten is Huib Maaskant een kei in modelbouwen en heeft op diverse fronten z'n sporen al verdiend. Een jaar of wat geleden is hij gestart met een eigen bedrijf voor de modelbouwers onder de naam 'Magica Miniatura'. Recent heeft hij onder deze firmanaam een kit van een overwegpost uitgebracht, waarvan het grote voorbeeld ooit stond bij de overweg vlak bij het station. Hij heeft 'm zelf ontworpen en geproduceerd (ja, hij heeft inmiddels ook een professionele vlaklaser staan waar in eigen beheer karton, MDF en harboard gelaserd kunnen worden.)

De foto van het kitje in 1:87 zoals dat te vinden is op de site van MagicaMiniatura.com

Afijn, om een kort verhaal lang te maken: hij appte me of ik dit kitje eens wilde bouwen om uit te proberen en daar zei ik geen nee tegen. Ik ken Huib al heel lang en weet dat ie alleen maar met dingen o de proppen komt als ze helemaal okee zijn. Twee dagen later lag er een doosje in de bus en ben ik gaan bouwen. Een gefragmenteerd fotoverslag vind je hieronder:

Het zakje met daarin alle onderdelen van de kit.

Work in progress. Na eerst uitgebreid de kit bekeken - en de bouwbeschrijving gelezen te hebben maar eens begonnen met het uitsnijden van de bovenste twee rijen met wand-delen uit het gelaserde harsboard. Een scapel is echt een onmisbaar attribuut bij het lossen van onderdelen in een laserkit, dus: aanrader!!

De binnenste twee delen van de vier wanden zitten op elkaar gelijmd met de speciale laserkitlijm ('Laser-cut kit glue' van 'DeLuxe Materials uit Ierland. Huib heeft dit in z'n shop te koop). Te zien is dat er al de nodige diepte ontstaat. Overigens is het wel kneiter-nauwkeurig werken want een halve milimeter verschuiven beteket straks dat je de hoeken extra moet gaan plamuren... (sprak hij...).

Het dak bestaat uit een aparte construcite waarbij op de dragende dakplaat eerst vier steuntjes gelijmd worden. Ik heb het verder net ff anders gedaan dan in de bouwbeschrijving: ik het de vier dakdeeltjes eerst alle vier aan elkaar gelijmd, aten dragen , toe nog een keer de naden extra voorzien van een lijmlaagje aan de binnen- en buitenkant. Na het drogen waar nodig wat geplamuurd met polyesterplamuur van Alabastine (geweldig spul!!). Dit ook weer laten drogen en daar met schuurpapier korrel 400 en 1500 (om en om op een latje met schuimtape geplakt) voorzichtig mee gaan schuren over de geplamuurde delentot het gewenste resultaat.

De wanddelen en ook de steenpartijen gespoten met acrylverf (in mijn geval Vallejo, want heb ik hier staan), de voegen tussen de stene heb ik na drogen van de verf voorzien van voegenpasta van Anita decor.

Als alles danin elkaar zit blijkt dat ik toch nóg preciezer moet zijn, dus de naadjes op de hoeken kregen wat vulling met plamuur, waarna weer schuren en uiteindelijk aflakken met groene verf.

Het leek me wel aardig om in dat donkele hok een lichtje te laten schijnen. Ik had nog wat bedrade miniledjes liggen en heb er een tegen het plafond geplakt. De draadjes heb door een stukje krimkous geleid tegen de achterwand. Bij 12 volt brandt ie veel te fel dus dat wordt nog wat finetunen met een extra/ ander weerstandje er bij. Oh, en ik moet ook nog even het seinhuisinterieur van Artitec bestellen, wat deze post beschikte zeker over de handle-inrichting voor het bedienen van de wissels en de overwegbomen.

En ja, een verhipte leuk kitje van Huib wat echt mooi staat bij een Nederlandse overweg. Lekker te bouwen ook. Alleen met de lijm is het oppassen geblazen, want je moet wel na ieder gebruik de naald weer openmaken met het pennetje. Doe je dat niet, dat wordt het een gang naar een wastafel om die naald weer schoon te spoelen. Tip voor de fabrikant om toch een extra naald mee te leveren in plaats die zuinige ene naald. Kortom: denk je aan een bewaakte overweg, dan is deze post een hele mooie voor je overwegwachter in 1:87.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:07:36 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Peter J K

• Offline Offline
Re: Post II Baarn van Magica-Miniatura
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 17:00:28 »
Ziet er goed uit, Rob. Nu nog een interieurtje, want met het licht aan ziet het er wel heel leeg uit.

Ik zag overigens van de week, dat Huib ook een prutsvlog over dit modelletje heeft gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Post II Baarn van Magica-Miniatura
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 18:02:45 »
Lekker bezig Rob en jouw verhaal met plaatjes is een mooie aanvulling op het door door Peter gememoreerde vlog van Huub zelf.

Één opmerking, het is harsboard en geen hardboard, ik dacht dat eerst ook te horen in de vlog, maar na goed gekeken en nog 2 keer geluisterd te hebben concludeerde ik dat het harsboard is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.