Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Vergelijken Fleischmann Profi met Roco geoLINE  (gelezen 5573 keer)

santerdam

• Offline Offline
Vergelijken Fleischmann Profi met Roco geoLINE
« Gepost op: 16 June 2008, 15:07:57 »
In eerste instantie was mijn plan om mijn nieuw aan te leggen H0-baan te maken met Fleischmann Profi. De laatste tijd kom ik steeds meer Roco geoLine tegen. Op de Roco website staat een aardig verhaal en de downloadbare pdf geeft meer informatie. Het lijkt allemaal goed doordacht en fraai ontworpen. De prijzen van Roco zijn allemaal net iets 'vriendelijker'.

- Heeft iemand ervaring met deze rails en kan mij iets meer vertellen over de (kwaliteits-) verschillen ?
- Het assortiment railsstukken bij Profi is veel uitgebreider dan geoLINE. Ervaar je hierdoor beperkingen ?
- Geeft de geoLINE geometrie voldoende speelruimte of heb je vaak de behoefte de zaag te hanteren ? Met name bij bogen. Het valt me op dat die alleen in 30 graden geleverd worden.

(Het is niet mijn bedoeling een heilige oorlog over merken/favorieten te beginnen)

Groeten,

Sander

manuelspot

• Gast
Re: Vergelijken Fleischmann Profi met Roco geoLINE
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2008, 15:17:29 »
Ik verkoop bij mij in de winkel veel Roco GeoLine rails. Op zich is het een hele goede rails alleen het heeft beperkingen anl het gaat om boogstralen en soorten wissels. Dit komt ook doordat deze rails pas net op de markt is en daardoor nog niet een zo groot arsotiment is. Langzaam kotm er wel steeds meer GeoLine soorten wissels en rails op de markt.

Als het gaat om de Fleichmann Profi rails. Dan moet ik zeggen dat deze rails het meetse verkocht wordt. Gewoon omdat het een goede rails is met een mooi compleet programma aan wissels en bochten. De rails vind ik persoonlijk er ook wat mooier uit zijn dan de Roco GeoLine. Maar smaken mogen verschillen.

Kortom beide rails zijn heeel erg goed alleen omdat de Roco GeoLine nog wat korter op de markt is dit railprograma nog niet zo uitgebreid en zit je soms aan wat beprerkingen.

Manuel

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2008, 15:27:49 »
Het is jammer dat iemand anders dan de huidige eigenaar van Roco met het Roco Line aan de haal ging. Ik vind het Geoline ronduit afschuwelijk, alleen Märklin met zijn C en M-rails is bedenkelijker.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2008, 15:40:21 »
Ik hou het ook echt op Rocoline zonder bedding (gewoon te verkrijgen) en de beste rails in zijn prijsklasse.

Bij Railz ligt ruim 2 km van deze rails, en het is niet stuk te krijgen (als je gaat uitrekenen hoe vaak een wisseltong heeft geschakeld in een jaar....)

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2008, 15:48:51 »
Jawel, maar het hangt er een beetje af wat Sander wil.

Als je zo natuurgetrouw mogelijke rails wil, dan altijd zonder bedding en zo laag mogelijk profiel nemen. De beddingen van profi of Geoline lijken bij nadere bestudering niet eens op het grote voorbeeld. Met Rocoline of Tillig en een zelf aangebrachte bedding, kan het veel mooier.

Als je voor het gemak van een kant-en-klare bedding gaat, dan zou ik de rails eens in een goede winkel gaan vergelijken. Persoonlijk vind ik de profi rails behoorlijk grof met grote stenen, te korte bielzen en een grof railprofiel. Geoline of de Trix C-rails is dan net iets fijner.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2008, 16:05:23 »

De Profirail is toch 2,5 mm hoogte rail, en ROCO Geoline is 2,1 mm railhoogte en een veel slanker profiel.

Persoonlijk had ik zeer goede ervaringen met de ROCO rail met zachte bedding er was op een eenvoudige manier een erg mooi realistisch beeld van te krijgen, ik denk dat je met Geoline dat ook kan. De geluidreductie van deze rails is fijn als je ze met elastische materialen plakt, bijv. dubbelzijdig foam- of tapijt tape of boekbinderslijm.

Als je voor perfectionisme gaat, kan hele fijne steenkorrel en inbedden mooier worden maar pas op met de wissels etc.

Zo heeft ieder zijn wens en bepaalt daardoor zijn grens,
van perfectionisme, wat een mooie hobby,
Federico

erwin janssens

• Offline Offline
  • Mol-Cargo is under construction
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2008, 16:07:51 »
Henk mag ik je even tegenspreken i.v.m de grofheid van de bedding?? :)

Fleischmann Profi- rails, volledig ingebedt met Woodland steentjes.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2008, 16:12:14 »
Henk, mij 'denkwereld' is als volgt ontstaan.
- Eerst was er enige voorkeur voor Fleischmann (40 jaar geleden al mee gespeeld).
- Daarna volgde mijn voorkeur voor Profi als de betere rails van Fl*.
- En tenslotte keek ik naar geoLINE omdat ik zag dat de best wel aardig geprijsde startersets van Roco met die rails zijn uitgerust.  Nadat ik wat meer over deze rails gelezen had, ontstond mijn vraag in dit draadje.

Achterliggende gedachte is ook een beetje, dat ik te zijner tijd de geoLINE naar een schaduwstation kan 'promoveren' als het minder fraai oogt.
Mocht de geoLINE wel goed bevallen, dan kan ik er gewoon mee doorgaan.

Maar in beide gevallen heb ik nog steeds een aardige kickoff gehad met die starterset.  (Of wellicht meteen twee sets)

Sander

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2008, 16:14:32 »
Buiten de aversie die ik heb tegen prefab bedding, vind ik de rasterkeuze van Geoline verschrikkelijk. Bij Rocoline kun je standaard op 61.6mm spoorafstand (hart-hart) komen, wat m.i. eigenlijk bij dubbelspoor al te veel is, bij Geoline is dat al opgelopen tot 76mm. Dan de wissels: bij Rocoline buigen de standaard wissels 15 graden af, bij Geoline is dat al 20 graden. Ik weet niet eens of ze (al) slankere wissels in het program hebben, waar je bij Rocoline ook 10 graden wissels kunt krijgen. Ik denk dat ook Flm profi op betere rasterafstanden zit en meer mogelijkheden biedt. Wil je per sé prefab bedding dan zou ik voor Flm gaan, wil je dat niet dan zou ik voor Rocoline gaan. Daarnaast denk ik ook dat je ff rekening moet gaan houden met wat voor wielen je gaat rijden. Als dat RP25 is, kun je bij Rocoline inzetstukken voor je wisselpuntstukken krijgen, bij Geoline volgens mij niet en Flm durf ik ff niks van te zeggen.
Tot slot: realisme is ook belangrijk bij railhoogte, zoals Henk al schreef. Geoline/Rocoline beiden 2.1mm, Flm 2.5mm (niet echt natuurgetrouw). Je kunt trouwens ook nog code 75 rail krijgen (Peco) met 1.9mm, wat zeer waarschijnlijk met oudere wielsetjes eerder problemen geeft.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 June 2008, 16:22:10 »
Henk mag ik je even tegenspreken i.v.m de grofheid van de bedding?? :)

Fleischmann Profi- rails, volledig ingebedt met Woodland steentjes.

Erwin, het ziet er mooi uit. Zo te zien ben je een prima modelbouwer.
Vandaar dat je met Rocoline of Tillig een nog beter resultaat had bereikt.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 June 2008, 16:28:51 »
Het plezierigst vind ik Roco line met bedding. Maar helaas.... het wordt niet meer gemaakt.  Voordeel van deze rails is/was dat de wisselaandrijvingen gewoon onder de wissels geplaatst kunnen worden en dat is vooral handig met dubbele diagonale wisselstraten. Bovendien zijn zichtbare wisselaandrijvingen niet erg fraai.

Nu werk ik dus met Roco line zonder bedding als aanvulling op de rails met bedding die ik al had. Verder denk ik voor de zichtbare gedeelte verder te gaan met Tillig.

Roco geoline is inderdaad afgrijselijk. Alleen al hoe het in de handen ligt; ik moet oppassen dat ik mijn vingers er niet aan snijdt.