Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin digital mobile station door daco
Vandaag om 11:10:21
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door thevandijks
Vandaag om 11:09:47
Roco 4150 H0e ombouwen? door RBlok
Vandaag om 11:08:07
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 11:07:27
Elanowo, een Pools smalspoor baantje in H0e door spoorijzer
Vandaag om 11:03:22
Welk type decoder voor een Trix model door Quinzeedied
Vandaag om 10:48:21
Z21 newGen door RhB-Mikey
Vandaag om 10:45:39
Roco h0, NS 1200 door 1200blauw
Vandaag om 10:44:52
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Floris Dilz
Vandaag om 10:21:55
ESU Powerpack (mini) geeft kortsluiting op LokSound 5 door LJ
Vandaag om 10:05:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:55
Den Overslag & Marchan'Dix door hervé
Vandaag om 10:02:28
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 08:48:11
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:35:42
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 08:33:27
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 08:31:23
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door spoorijzer
Vandaag om 08:29:46
Yurze Ore Mine - een eerbetoon aan Carl Arendt door Lucien
Vandaag om 08:20:21
Speedbuild; "Switch'n Play" -> Minimalist Approach door tothebeach
Vandaag om 08:18:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Anton Maris
Vandaag om 08:07:54
Het einde van de Roco Glaskasten 43256 door spoorijzer
Vandaag om 07:52:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:50:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:45:28
Ibertren 237 NS rijtuig door HansQ
Vandaag om 00:19:33
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
09 February 2026, 23:30:52
Nieuw in de winkel! door KNed
09 February 2026, 23:26:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
09 February 2026, 23:25:07
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
09 February 2026, 23:23:44
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Tedo
09 February 2026, 22:29:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 February 2026, 22:21:17

Auteur Topic: Z21 newGen  (gelezen 1118 keer)

kar

• Offline Offline
Z21 newGen
« Gepost op: 25 January 2026, 16:41:23 »
In de aankondiging van 2026 staat in diverse startsets de 'Z21 START newGen' genoemd, een opvolger van de 'z21 start'. Deze heeft ingebouwde wifi en -in ieder geval aan de voorzijde- een usb-c poort zo lijkt het. Heeft iemand wellicht meer info over de vernieuwde reeks producten? Wordt er bijvoorbeeld ook een nieuwe 'zwarte Z21' centrale verwacht?

Ik ben zelf tevreden met de huidige Z21, maar ingebouwde wifi en wellicht aansluiten via USB-C ipv via ethernet zou het eea aan apparatuur en kabels kunnen verminderen dus ik ben benieuwd naar de eventuele mogelijkheden van een vernieuwde reeks.

PS ik ben bekend met de verschillen van de schrijfwijze van de z21 vs Z21, dat lijkt bij de newGen niet van toepassing te zijn afgaande op de plaatjes.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Niels64

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Z21 newGen
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2026, 10:04:57 »
Beste Kar

Ik kwam onderstaande bericht op internet tegen bij een levreancier dit geeft mogelijk wat meer duidelijkheid.
Ik zit zelf ook op meer info te wachten het apparaat lijkt mij mogelijk ook wel wat ivm de ingebouwde wifi

Z21 START newGen*

Met het nieuwe productassortiment voor 2026 vervangt ROCO de vorige starterset-besturing door de nieuwe Z21 START newGen. Hierdoor kan ROCO haar startersets tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs aanbieden.

Het bijzondere eraan is dat u en andere nieuwkomers meer keuze hebben dan ooit tevoren!

Wat was de reden voor een nieuwe generatie en wat was de feedback van onze klanten?

Te duur
    Te ingewikkeld
    De verkeerde keuze

Voor wie zijn de ROCO startersets bedoeld?

Nieuwkomers met weinig of geen ervaring in de wereld van modelspoorwegen
    Niet primair verzamelaars: er hoeft niet elk jaar een nieuwe opstelling in de sets te zitten
    Een eenvoudig en ongecompliceerd ontwerp, open systemen met diverse bedieningsmogelijkheden

Het nieuwe concept

• Een starterset voor elk budget
• Een starterset voor kernmarkten en uitbreiding hiervan in de komende jaren
• Uitbreidbaar met alle railverlengsets

Met dit volledig nieuwe startersetconcept heeft u uitgebreid de keuze!

Of het nu gaat om analoge besturing met een transformator, innovatieve besturing met de populaire Z21-app of klassieke besturing met de vertrouwde Z21 multiMAUS.

Maar dat is nog niet alles: als het om het railsysteem gaat, staan ​​alle opties open: of het nu GEOLINE is voor snelle en eenvoudige montage of ROCO LINE met ballast: ROCO biedt de juiste rails voor elk doel.

Dankzij de nieuwe Z21 START newGen met geïntegreerde wifi is installatie en aansluiting kinderspel!

Belangrijkste kenmerken:

De Z21 start newGen is een instapmodel bedieningspaneel met een bijzonder aantrekkelijke prijs:

Ga direct aan de slag met het Z21 start bedieningspaneel en een terminal naar keuze: Z21 APP, Z21 multiMaus of Z21 WLANMAUS
    X-BUS en USB-C-aansluiting
    Geen R-Bus of B-BUS; andere Z21-producten zijn beschikbaar om uw systeem uit te breiden – ga direct aan de slag zonder kabels.

Technische informatie:

Aansturing van maximaal 9.999 DCC-locomotiefdecoders
    Aansturing van maximaal 2.048 DCC-wisseldecoders
    RailCom®-ontvanger
    Software-updates via een nieuw updateportaal (meer informatie volgt)

Ingangsspanning: 12-24 V
Uitgangsspanning komt overeen met 1 V lager dan de ingangsspanning
Uitgangsstroom: max. 3 A
Analoge locomotieven: Niet aanstuurbaar
Maximaal aantal treinen: 100 voertuigen tegelijk

DCC-locomotiefdecoder
14/28/128 snelheidsstappen
F0 tot F31
POM lezen en schrijven

Het hoofdspoor en het programmeerspoor zitten op één uitgang van de Z21 start newGen, zoals bekend van de z21 Start.

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2026, 16:46:43 »
Via google vind ik een startset voor 249,90, compleet met locomotief en rails.
Verwachte leverdatum: Q3/2026. Nog even geduld dus
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2026, 16:58:57 »
Goedkope startsets zijn alleen maar toe te juichen. Je kan best beargumenteren dat de z21 start overkill is voor veel beginners. Een goedkoper (en hopelijk ook compacter) alternatief is een mooie toevoeging aan het gamma van Roco.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2026, 22:56:23 »
Citaat
Geen R-Bus of B-BUS

Dat zou wel jammer zijn, terugmelders aansluiten wordt dan lastig. Dat blijft alleen X-BUS (XpressNet) nog over, die zijn niet echt gangbaar (als ze er al zijn) en dr vraag is of dat uberhaupt werkt icm Z21 protocol/app.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 07:10:01 »
Je leest het al in het bericht:

Z21 START newGen*

Wat was de reden voor een nieuwe generatie en wat was de feedback van onze klanten?
    Te duur
    Te ingewikkeld
    De verkeerde keuze

Voor wie zijn de ROCO startersets bedoeld?
Nieuwkomers met weinig of geen ervaring in de wereld van modelspoorwegen. Niet primair verzamelaars: er hoeft niet elk jaar een nieuwe opstelling in de sets te zitten. Een eenvoudig en ongecompliceerd ontwerp, open systemen met diverse bedieningsmogelijkheden

Dan lees je precies waarom er geen terugmelderbus aanwezig is. Het KISS-principe wordt hier heel goed aangehouden. Gewoon een goede centrale met voldoende mogelijkheden voor de beginner met het aantal regelaars en de z21-app. Wil je meer? Dus met de computer rijden? Dan ben je geen beginner meer. Dan stap je over op een andere centrale zoals de zwarte Z21 of een andere centrale met terugmeldbus.

Voor jouw informatie: De X-BUS is niet bedoeld als terugmeldbus. Die is / was primair bedoeld voor het aansluiten van rijregelaars en andere interfaces. Bij Lenz is nog altijd de RS-bus aanwezig  als terugmeldbus en bij Roco was altijd de R-bus de terugmeldbus.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 08:29:31 »
Als ik dit stukje lees:

Citaat
Een eenvoudig en ongecompliceerd ontwerp, open systemen met diverse bedieningsmogelijkheden

Dan ben ik benieuwd wat er onder open wordt verstaan. Dan zou je toch moeten kunnen uitbreiden met bv enige vorm van bezetmelders?

Groeten,
Rogier

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 08:56:21 »
Dan ben ik benieuwd wat er onder open wordt verstaan. Dan zou je toch moeten kunnen uitbreiden met bv enige vorm van bezetmelders?

Waarom bezetmelders? De Nieuwe Z21 NewGen is bedoeld als beginnersentrale. Dus iemand die niet veel nodig heeft. Zie het maar als een opvolger van de Multimaus met de 10764 versterker. Daar zat ook geen terugmelding op. Wel een versterkeraansluiting, dat dan wel. Voor de rest is het een X-bus. Dus je kan iedere handregelaar aansluiten die de X-bus ondersteund of iedere app die overweg kan met het XpressNet-protocol voor wlan. Of je kan zelf aan de gang. Het XpressNet protocol is vrij beschikbaar en omschreven. Er zijn zat Arduino- en andere voor andere chips oplossingen met betrekking tot de X-bus op internet te vinden. Dat is "gewoon" open.  :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:26:57 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 09:25:57 »
Omdat anders de mogelijkheden voor de toekomst toch wel beperkt zijn. Ook hier wordt daar (naar mijn idee) wel naar gerefereerd:

Citaat
andere Z21-producten zijn beschikbaar om uw systeem uit te breiden

Maar misschien is dat ook via Wifi ipv via een bus?

Groeten,
Rogier

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 09:27:15 »
Ik zie al de eerste startsetjes online:

https://modeltreinwinkel.nl/roco-5110011-h0-z21-start-newgen-starterset-multimaus-geoline-br-218.html

Dat lijkt een beetje op de oude Multimuis kastjes?

Groeten,
Rogier

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 09:37:54 »
Omdat anders de mogelijkheden voor de toekomst toch wel beperkt zijn. Ook hier wordt daar (naar mijn idee) wel naar gerefereerd:

Ze noemen op de website z21.eu ook alle wissel- en seindecoders "Z21 switch DECODER" en "Z21 signal DECODER". Dan is het uitbreiden met "Z21"-spul  :) Het is echt bedoeld als beginnerscentrale. Als je alles "Z21" noemt wat Roco nu doet krijg je vanzelf dat mensen bij uitbreiden eerder naar een "Z21-product" zullen grijpen dan naar een ander merk. Het zou wel eens niet goed kunnen samenwerken. Dat zie je tegenwoordig bij heel veel markten.

Dat lijkt een beetje op de oude Multimuis kastjes?

Nee, dat lijkt meer een photoshop-afbeelding. Ziet er uit als een standaard witte z21start met andere opschriften en één aansluiting minder aan de voorzijde. Kijk maar eens naar de Roco 10764 kastjes, die zien er echt anders uit.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:39:55 door Ronaldk »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 09:40:39 »
Citaat
    Te duur
    Te ingewikkeld
    De verkeerde keuze
Ik vraag me echt oprecht af waar dit vandaan komt.

Je kon vroeger toch startsets met z21 en een bekabelde muis krijgen voor weinig? z21 was altijd al lekker goedkoop.
Multimausen vind je ook voor €60.- op beurzen.

En waar zal ingewikkeld vandaan komen? Je plugt je multimaus in en je kan gaan. Je hoeft in principe niks aan een z21 te configureren. Ik heb verscheidene regelaars in mijn handen gehad, imo is de multimaus erg gebruikersvriendelijk. Die App bedient ook fijn en geeft je de mogelijkheid om bezetmelders te tonen.

Dat ze WiFi onboard doen, vind ik wel goed. Het enige lastige bij een z21 was die Freischaltcode gebruiken... die ene keer, maar ook dat is goed gedocumenteerd + winkels doen dat meestal wel voor je.

En verkeerde keuze? Je hebt bedrade multimausen, draaloze multimausen en je heb een heel erg goede app.

Dat er een aansluiting voor R-bus who cares, als je dat niet snapt en niet wilt, gebruik je hem toch lekker niet. Wat is er nou ingewikkeld aan een ding wat je niet gebruikt? En een B-bus gebruik je ook pas als je hem nodig heb. Het is nou niet echt bepaald rocket science om een B-Bus booster toe te voegen.

En daarbij komt. Het ding heeft ook nog motorola protocol, dus ook voor 3-railers is dat ding gewoon een goede keuze

NewGen is leuk, maar dus totaal niet toekomst gericht. Booster uitbreidingen, hoewel mogelijk, zijn er niet makkelijker op geworden. En ook maar iets automatiseren ooit? uitgesloten.  Wil je een keer die terugmelders gebruiken voor in de Z21 app? uitgesloten.

Ik denk dat 9 op de 10 kopers nu alsnog eindigen met een z21 een paar jaar later.

Ik vind het een gemisde kans.

En ze hebben een hele slechte naam gekozen. Op mijn vorige week gebruikten ze ook new gen en next gen. Maar wat als ze over 10 jaar met weer een 'new' opvolger komen, hoe gaat die dan heten  ::)  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 09:55:29 »
Nee, dat lijkt meer een photoshop-afbeelding. Ziet er uit als een standaard witte z21start met andere opschriften en één aansluiting minder aan de voorzijde. Kijk maar eens naar de Roco 10764 kastjes, die zien er echt anders uit.
Het lijkt erop dat het kastje uit het (povere) screenshot wel wat kleiner is dan de standaard z21 start. In dit screenshot is de breedte van het kastje ca. 10x de breedte van de UTP-aansluiting. De z21 Start is ca. 14x zo breedt als een UTP-aansluiting. Dus op basis daarvan zou je denken dat het kastje wat compacter is. Wat zeker voor wat kleinere baantjes mooi meegenomen is.

NewGen is leuk, maar dus totaal niet toekomst gericht. Booster uitbreidingen, hoewel mogelijk, zijn er niet makkelijker op geworden. En ook maar iets automatiseren ooit? uitgesloten.  Wil je een keer die terugmelders gebruiken voor in de Z21 app? uitgesloten.

Ik denk dat 9 op de 10 kopers nu alsnog eindigen met een z21 een paar jaar later.
Ik kan me niet voorstellen dat 9 op de 10 digitale rijders ook werkt met detectie, laat staan met boosters.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 10:05:38 »

Het is een beginnerscentrale. Niet bedoeld voor geautomatiseerde baantjes. Gewoon lekker aan de gang met een baantje. Dat is voor 80-90% van de mensen voldoende die beginnen met modeltreintjes. Iedereen wordt gek gemaakt met "automatisch" rijden als de heilige graal van een modelbaan. Dat is het echt niet. Om later een nieuwe centrale te kopen is ook niet verkeerd.

Zie het maar als net je rijbewijs halen: Je begint ook niet meteen in de nieuwste en uitgebreidste wagen. as later komt er een andere auto bijvoorbeeld een grotere station of SUV omdat er opeens een partner en kinderen in het leven komen. Daarvoor was een kleine hatchback meer als voldoende. Ook zijn het vaak in het begin de goedkopere auto's niet te duur want dat kunnen ze niet betalen. Pas later komen de duurdere wagens. Al dan niet via een leaseconstructie.

Wat Roco nu doet is slim. Gewoon een simpele centrale voor beginners en mensen die niet veel nodig hebben. Helemaal top voor simpele tentoonstellingsbaantjes bijvoorbeeld.

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Online Online
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 10:45:39 »
Ronaldk daar ben ik ook mee eens gewoon een simpele centrale voor iedereen en vooral kleine baantjes daar heb je geen dure centrale voor nodig met allerlei toeters en bellen die je toch niet gebruikt.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies