Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 12:45:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:42:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Wisselwachter
Vandaag om 12:38:25
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 12:36:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:59:12
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 11:49:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:27:27
Kato ETA 515 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:55:40
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 10:29:01
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
  

Auteur Topic: Watjes  (gelezen 93870 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Watjes
« Reactie #165 Gepost op: 26 April 2009, 22:23:11 »
Doe maar 2, een 1tje en een 2tje. Als we dan ook een buffel bewaren, kunnen we nog leuke combo's maken! :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Watjes
« Reactie #166 Gepost op: 26 April 2009, 23:29:25 »
De 3101-3119 waren wel de allerlaatste motorrijtuigen van de NS en daarmee sloten ze een hele lange traditie en evolutie af van ééntjes bij de NS. Van benzine-mechanische motorwagens, via de Ome Ceesjes, omBC, Blauwe Engel naar Wadloper.

De hoop op een Poolse terughaalactie t.z.t. deel ik van ganser harte, maar dan zullen er wel initiatieven moeten worden genomen.

"Het verschil tussen dromen en doen is het hebben van een plan".

Allerhande vage plannetjes in het verleden om tot Wadloper-reddingsclubs te komen hebben tot niets geleid en de met ons belastinggeld aangeschafte DH's worden nu door NSFS voor een leuk bedragje aan het buitenland verkocht. Het is een vreemde wereld....

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 26 April 2009, 23:45:14 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Watjes
« Reactie #167 Gepost op: 27 April 2009, 12:49:43 »
Het geneuzel over niet bewaren van een DH is wel erg flauw.
Het feit dat ze alleen in het Noorden 25jr gereden hebben is uniek natuurlijk.
Het was een gezichts bepalend beeld voor het Noorden en alleen daar hebben ze dienst gereden dus was het destemeer reden genoeg om er 1 in de collectie op te nemen omdat ze alleen daar hebben gereden aldus F.Hupkes destijds.

1 stichting failliet verklaard door een oplichter.
1 stichting die niet van de grond kwam door te veel wanbeleid.

NSM was redding voor 1 DH1!!
Greetz:Menno

There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Watjes
« Reactie #168 Gepost op: 27 April 2009, 13:19:45 »
Nee hoor, er waren meer partijen die afspraken hadden met NSF. Mocht het NSM niets gedaan hebben, waren er nog een eentje en een tweetje bewaard gebleven.
Maar alleen als het NSM niets had gedaan....
« Laatst bewerkt op: 28 April 2009, 08:13:34 door Peter Korsten »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Watjes
« Reactie #169 Gepost op: 27 April 2009, 14:50:37 »
@ Tjabbe Tjibsma:
Het gaat om de 2 ZGN Stichtingen die hier in het Noorden des lands rondwaarden destijd.
De 1e is failliet gegaan omdat 1 vd 2 compagnions de ander liet zitten met een lege kas en een schuld van hier tot Tokio.
De 2e is nooit echt vd grond gekomen door wan-beleid.
Of hier op dit moment een 3e rondwaard weet ik niet.
Dus ik praat alleen over het Noorden des lands waar activieteiten zijn geweest en zijn geflopt.
NSF heb ik me nooit in verdiept of die wel of niet.....
Van het NSM wist ik de plannen al een geruime tijd, alleen helaas gaat het voor hun niet door om een DH1 te verkrijgen ondanks alle inspanningen die door hun verricht zijn.

Ook wel belangrijk om aan te geven feitje is:
Waren de Wadjes er niet geweest dan waren de Noordelijke nevenlijnen in de jaren '70 al Historie geweest, en het Noorden in een nog verder isolement geraakt dan waar we nu weer uit proberen te komen.
De Wadjes zijn dusdanig van Historisch belang, en dan met name zeker voor het Noorden!!


Story so far:
This sucks a lot!!

Een latere poging om iets hier weer opnieuw heen te halen voordat iets nostalgisch weer verloren gaat juich ik toe  (y)

Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 14:54:01 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Watjes
« Reactie #170 Gepost op: 27 April 2009, 16:17:23 »
Ik weet niet waarom je die stichtingen er bij haalt, want daar heb ik het helemaal niet over gehad.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2009, 08:13:59 door Peter Korsten »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Watjes
« Reactie #171 Gepost op: 27 April 2009, 18:45:29 »
@ Tjabbe Tjibsma:
Kijk het zit nl zo; er waren een aantal Verenigingen/Stichtingen(de floppers) en NSF( wist ik dus niet) en het NSM.
Daar word hier ook het meest over gesproken en dan met name de laatste is veel besproken.
Die 1e 2 kaart ik even als re-minder aan die er ook mee bezig waren.....nou ja....AHUM.....

Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Watjes
« Reactie #172 Gepost op: 27 April 2009, 19:33:25 »
Ik denk dat het in het kort hier om draait
De treinen zijn van de NSFS, niet van de NS.
De NS kan wel een wadloper toezeggen aan het NSM, maar zoals hierboven al staat, ze zijn niet van de NS.
De NSFS, wel eigenaar, is een bedrijf.
Doel van een bedrijf is winst maken.
En zij denken, waarom een wadloper weggeven, als we ze ook kunnen verkopen.
Weg geven betekent geen ( of heel weinig) geld.
Verkopen levert meer op.
Ik meende ergens eens op te hebben gevangen dat een wadloper ééntje iets van 30.000 moest kosten
Maar ik weet niet meer waar ik dat heb gelezen of gehoord dus een bron kan ik niet geven.
Mischien speelt Europeesche aanbesteding ook nog mee.
Kort samengevat, het draait om geld.
Harm

Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze wel geld.
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Watjes
« Reactie #173 Gepost op: 27 April 2009, 20:14:50 »
Menno, ja, wij kunnen ook lezen, maar daar doelde Tjabbe niet op, zoals hij zelf al schreef.

Maar we kunnen t.z.t. altijd nog zien of het de moeite waard is een stelletje uit het land der Zloty's terug te halen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Watjes
« Reactie #174 Gepost op: 27 April 2009, 20:32:40 »
Dan zou ik nu vast maar beginnen met verkenningen aangaande transport, toelating, mogelijkheid om een stel terug te halen, reservedelen, stalling, exploitatie, ATB-NG etc.
Er wordt veel gepraat, tijd voor daden?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Watjes
« Reactie #175 Gepost op: 27 April 2009, 21:26:47 »
Nee hoor, er waren meer partijen die afspraken hadden met NSF. Mocht het NSM niets gedaan hebben, waren er nog een eentje en een tweetje bewaard gebleven.
Maar alleen als het NSM niets had gedaan....
Nee, maar zolang NSFS gewoon helemaal geen stel wil weg geven en de zooi gewoon verkoopt, is het gewoon sluß voor het bewaren van een DH...

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Watjes
« Reactie #176 Gepost op: 27 April 2009, 22:20:09 »
Zoals we bovenstaand al vastgesteld hadden.....
« Laatst bewerkt op: 28 April 2009, 08:15:19 door Peter Korsten »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Watjes
« Reactie #177 Gepost op: 27 April 2009, 22:35:48 »
Kennelijk is het spul nog niet aan het einde van zijn latijn. Dan kan een trein mijns inziens beter in een reguliere dienstregeling rijden dan ergens in een loods wachten tot er misschien ooit geld komt voor een opknapbeurt.

NSFS is dacht ik onderdeel van NS-holding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Watjes
« Reactie #178 Gepost op: 28 April 2009, 08:26:15 »
Het feit dat ze alleen in het Noorden 25jr gereden hebben is uniek natuurlijk.
Het was een gezichts bepalend beeld voor het Noorden en alleen daar hebben ze dienst gereden dus was het destemeer reden genoeg om er 1 in de collectie op te nemen omdat ze alleen daar hebben gereden aldus F.Hupkes destijds.

Tja, maar de SS 1100/NS 6200 is 45 jaar lang gezichtsbepalend geweest voor Limburg en is van onschatbare waarde geweest na de oorlog om heel Nederland van kolen te voorzien. En hoeveel zijn er daar van bewaard gebleven?

Nogmaals, je kunt niet alles bewaren en hoewel de Wadloper inderdaad historisch gezien belangrijk is geweest voor Noord-Nederland, jouw mening wordt niet weinig gekleurd door het feit dat je daar vandaan komt...

En het NSM zal haar beperkingen hebben als het gaat om het budget te besteden, dat moet je ook niet uitvlakken.

Maar goed, ze worden nog niet met sloop bedreigd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Railhopper.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Watjes
« Reactie #179 Gepost op: 28 April 2009, 14:38:14 »
@ iedereen: Of ik hier nou uit het Noorden weg kom of niet dat maakt geen fluit uit.
Sterker nog zou zou ik ook voor ander matrieel opspatten.
Ik was ook een groot voorstander om de TEE hier heen te halen en die heeft nog nooit hier ook maar 1 slag in het Noorden gereden!!!!

Jammer dat er weer zo slecht geluisterd & gereageerd word.
Wilde alleen maar mijn visie hier over duidelijk maken met de Stichtingen die ik ken (even buiten de NSF om dan waar ik de plannen niet eens van wist) en aangeven.Dat er zo heftig op gereageerd zou worden had ik niet verwacht.

Dat de NSFS heeft nou eenmaal dit besluit genomen klaar ende über aus THE END!!

Maar gauw een actie op touw zetten voor het behoud van.....over een paar jaar!!!!  ;)  ;D  :P  (y)

Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!