Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 12:53:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Wat spoor 1 brouwsels door Dave.......
Vandaag om 12:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:07:11
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:35:36
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Roco 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 11:18:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 10:29:32
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23

Auteur Topic: digitale keerlus dr 400 van digirails  (gelezen 7571 keer)

tod

• Offline Offline
Re: digitale keerlus dr 400 van digirails
« Reactie #15 Gepost op: 16 June 2008, 14:56:34 »
beste mensen,
ik volg dit onderwerp al een hele tijd en wel om twee reden
a) ik heb al 4 jaar zonder ook maar een enkel probleem een keerlus in mijn digitale tuinbaan liggen met om problemen te voorkomen een LGB keerlusdecoder;
b) in mijn ho-baan komen nog twee keerlussen (zijn nog niet operationeel).

In eerste instantie was ik van plan om een keerlusdecoder te kopen van een bekend merk.
Gelet alle opmerkingen twijfel ik nu wat te kopen en overweeg ik om gewoon mijn LGB decoder, op perslot rij ik buiten en binnen op 18 V (ik weet LGB  tegenwoordig met 24 V en HO dig met 16 V werkt , maar met de IB gaat 18 V ook prima, al zit ik op de grens van de IB. Ik ken vele LGB'ers die met de IB rijden) maar even binnen in te zetten als test.

Heb ik dan geen problemen dan zou er keuze genoeg zijn, zo nietdan zie ik wel verder.
Oja, ik kan ook nog een keerlusdecoder van de club tijdelijk lenen, dan weet ik weer meer.
Maar ik zie wel.
In ieder geval dank voor jullie discussie
Interessant.
Ton

br212

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 June 2008, 08:47:38 »
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html#dcc vondt ik ook nog een korte beschrijving van de keerlus zonder kortsluiting. Zelfbouw is dus zo te lezen niet meer noodzakelijk aangezien het apparaatje gewoon te koop is.

Zelf gebruik ik een lenz keerlus module die practisch goed werkt. Nu zou ik wellicht de andere oplossing kiezen, maar zoals aangegeven werkt die goed dus zie ik geen reden om die te vervangen.
Mvg,
Frans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 17 June 2008, 10:02:23 »
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/oplossingen-voor-keerlus-problemen-met-de-modelbaan.html#dcc vondt ik ook nog een korte beschrijving van de keerlus zonder kortsluiting. Zelfbouw is dus zo te lezen niet meer noodzakelijk aangezien het apparaatje gewoon te koop is.

Leuk br212, maar dat is dus de ultieme keerlus, en als je opgelet had, dan is er al verteld dat deze kant en klaar beschikbaar is. ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

PeterR

• Offline Offline
  • Wanna play?
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2008, 17:00:31 »
Ik heb vandaag ook mijn digirails keerlus aangesloten, en ik krijg ook een kortsluiting.
Op de keerlusmodule zit een potmeter, maar ik heb het idee dat die weinig soelaas biedt.
Hoe is die kortsluiting te verhelpen. (en niet aankomen met die Funky keerlus, want dat is de vraag niet.)
Ik rijd met Roco Multimaus.
Hierbij een schematische weergave van hoe ik de module heb geplaatst.
(zoals het hoort uiteraard.)
Ik heb beide spoorstaven geisoleerd.
Wel heb ik de keerlusmodule bevestigd aan twee spoorstukken die direct aan elkaar gekoppeld zijn (met uiteraard isolerende railasjes er tussen.)
Ik krijg als de Multimaus aanstaat geen kortsluiting.
Echter zodra een lok de geisoleerde raillassen op één punt passeert dan krijg ik sluiting, terwijl wanneer de andere geisoleerde raillassen gepasseerd worden ik geen sluiting krijg. Ik heb vanaf beide kanten er overheen gereden, maar ik blijf het alleen houden op het punt waar de rails geisoleerd is, en waar de module direct op aangesloten zit.
Zou dit enige invloed hebben misschien?

Alsvast bedankt voor een hopelijk oplossend antwoord.
Groeten,
PeterR
Twee man achter de spits en dan Tutti Frutti

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2008, 17:31:59 »
PeterR, een oplossend antwoord kan ik je niet geven, rekenig houdend met je uitdrukkelijke wens niet met de Funcky oplossing aan te komen.

Dus beperk ik me tot het verklaren wat jij ziet. De keerlus-module schakelt de spanning om. In één van de twee richtingen staat het goed als je het geisoleerde keerlus gebied binnenkomt. Dat verklaart waarom je in één richting wel een probleem ziet en in de andere richting niet. Het had net zo toevallig de andere kant kunnen zijn.

Als je over de isolatie rijdt, dan staan de voorste stroomafnemende wielen in het geisoleerde gebied, de achterste stroomafnemende wielen in het rechtstreeks aangesloten gebied. De Digirails keerlusschakeling heeft hiervoor geen aparte voorziening in de vorm van een "overgangsgebied". En reageert niet voldoende op het feit dat jouw loc een soort "brug" over de isolatie vormt.

Op jouw uitdrukkelijk verzoek zal ik niet de juiste oplossing vermelden.

Sander.

ReesCees

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2008, 17:59:44 »
Ter aanvulling van Sander:

De module zou gewoon de kortsluiting moeten detecteren bij het "kortsluiting" maken van de eerste as en dan gelijk moeten ompolen. Een brug naar de tweede as is dan helemaal niet meer relevant want de spoorstaven binnen en buiten de lus zijn op dat punt namelijk dan gelijk.

Je fout zit ws in een niet goed geïsoleerde railstaaf of gewoon in de module.

Meet alles nog een keer na en zet de potmeter eerst eens de ene kant op en test dan en vervolgens helemaal de andere kant op en test dan nog een keer.

En rij niet met een trein die langer is dan je geïsoleerde sectie.

Als je zeker bent van de isolatie en de test met de potmeter negatief hebt uitgevoerd wordt het ws tijd voor een andere keerlusmodule.

NB in je tekening zie ik geen keerlus overigens!

Kees-Jan

PeterR

• Offline Offline
  • Wanna play?
« Reactie #21 Gepost op: 13 July 2008, 00:06:46 »
Dat je geen keer'lus' ziet komt doordat het een hele grote keer lus is, en ik besloten heb om maar een klein gedeelte te laten ompolen. In mijn optiek hoeft niet de hele lus omgepoold te worden, maar een klein gedeelte, en bereik je daarmee hetzelfde effect als het ompolen van de hele keerlus (keerlus bevat o.a. ook een schaduwstation)
Het geisoleerde gedeelte zal goed geisoleerd moeten zijn, anders zou mijn Multimaus namelijk al meteen een kortsluiting moeten geven.
Dat idee van de 'brug' wat geopperd is lijkt mij inderdaad ook het probleem te vormen. De voorste wielen zijn namelijk al over het geisoleerde gedeelte heen voordat de kortsluiting optreedt. Ik weet niet of daar iets aan te doen is.
Als niemand mij een idee kan opperen, dan zal ik mij misschien toch moeten gaan wagen aan de Funky-oplossing. Wel zonde van de aanschaf van de digirails module.
Dus als iemand nog een oplossing weet?

Groeten,
PeterR

ReesCees

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 13 July 2008, 00:11:16 »
Heb je nou al aan die potmeter gedraaid en hem eerst helemaal de ene kant op gezet en daarna helemaal de andere kant op?

Het geïsoleerde stuk moet MINIMAAL een treinlengte lang zijn.

Je laatste opmerking is mi de beste die je maakt!

Kees-Jan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2008, 00:21:39 »
PeterR, als jouw isolatie-stuk zo kort is, dat de loc er "als een brug" over heen kan staan, dan bespaar je de kosten/moeite een andere oplossing te zoeken. Overdenk dan je zonden en zoek een andere oplossing - zoals bijvoorbeeld een langer geisoleerd stuk rails. (Minimaal je langste trein plus een toegift)
En zeer warschijnlijk had je een betere aanschaf kunnen doen, maar dat wist je waarschijnlijk zelf al lang.

Sander
« Laatst bewerkt op: 13 July 2008, 00:23:54 door santerdam »

PeterR

• Offline Offline
  • Wanna play?
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2008, 02:30:30 »
Jullie moet niet alles héél letterlijk nemen.  ;)
Ik heb het geisoleerde stuk ruim 2 meter lang. Dus  dat is wel in orde.
Ben verder niet in staat geweest om het potmetertje alle hoeken te laten zien, maar dat zal ik nog even gaan proberen, morgen ofzo...

Groeten,
PeterR

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2008, 03:09:59 »
PeterR, natuurlijk nemen we niet alles héél letterlijk "Twee man achter de spits en dan Tutti Frutti". Dat doe jij ook niet, neem eens even rustig de tijd om aan de Tutti Frutti te draaien. Probeer het morgen nog eens op dit forum - de aanhouder wint !

Sander

Modeltrein Online

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 July 2008, 13:11:24 »
Allen,

Het moet mij van het hart dat het som erg zwaar tafelen is met vragen over bepaalde onderwerpen :

Iemand stelt een vraag over een bestaande keerlus oplossing en wil graag hulp bij die oplossing.

Een eerste reactie is: "wat wel werk is de keerlus oplossing van Funcky" , Helaas de vraag was niet of er een alternatief was.
Vervolgens wordt in bijna alle reacties gewezen op de oplossing van funcky alsof dat de enige juiste oplossing is.

Mijn advies: ACCEPTEER NU EENS DAT ANDEREN EEN ANDERE KEUS HEBBEN GEMAAKT VOOR HUN KEERLUS PROBLEEM en laat in je reactie niet elke keer blijken dat je het niet met die keus eens bent, en vindt dat er maar een oplossing is.

Dat geef veel prettigere berichten en we gaan weer terug naar de werkelijke vraag en antwoord/oplossing.

Groeten,

Bert

« Laatst bewerkt op: 13 July 2008, 13:15:17 door bert ramselaar »

RobE

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2008, 15:25:20 »
Hallo Dick en Peter,

Het is heel eenvoudig.

De Digirails keerlus schakeling werkt op basis van kortsluiting.
Dat is niet erg maar dat mag natuurlijk niet te lang duren.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je voeding heeeel snel afschakelt nog voordat de Digirails schakeling in werking treedt.
In dat geval moet je of je voeding aanpassen (tijd van afschakelen) of overstappen op een keerlus module die niet op basis werkt van kortsluiting.

Zelf heb ik drie keerlussen volgens het Funcky (Wim Ros) principe en die werken uitstekend.

Voor mijn dealer heb ik op zijn verzoek de Digirails keerlusschakeling uitgeprobeerd en ook deze werkt goed.

Ik gebruikt MRdirect en daar is duur van de kortsluittijd netjes in te stellen.

Groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 14 July 2008, 01:04:10 door RobE »
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

ReesCees

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 13 July 2008, 16:38:03 »
Tis warm weer Bert  ;) toch?

Volgens mij weet PeterR zelf zijn mannetje wel te staan en als je je er aan stoort gebruik dan het moderator knopje of lees alleen mee.

Voorlopig gaat Peter nog een mogelijkheid proberen om de boel aan de gang te krijgen.

Ik ga een biertje pakken 8)

Kees-jan