Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door R1954
Vandaag om 18:37:42
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Keska
Vandaag om 18:33:03
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 18:30:50
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Keska
Vandaag om 18:27:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:09
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
Roco AC modellen door 1200blauw
Vandaag om 17:39:43
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57

Auteur Topic: Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.  (gelezen 1011 keer)

Ronald A.

• Offline Offline
Onlangs een nieuwe Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound kunnen kopen.
Ja, de loc is al lang geleden uitgekomen, maar er was er nog één op voorraad bij mijn reguliere winkelier....

Thuis even rustig de eerste rondjes ingereden, en reed prima, alle Sound en lichtfuncties werkten prima. (Roco Z21 centrale).

Vanavond op de club even gereden, en dat ging aanvankelijk ook goed. (Wij hebben een ECOS centrale)
Er waren wel even wat glitches op de baan, maar overig materieel van anderen reed uiteindelijk weer prima, evenals mijn Roco 2400 later.

Maar de Trix loc reageerde op één deel van het spoor geheel niet (waar de eerdere gltiches dus waren), maar op een ander deel van het spoor werkte alles weer prima. Héél apart.

Maar op enig moment was het ook op het stukje spoor waar ik eerder nog wel contact had, ineens geheel einde oefening, geen geluid, geen licht, niks.

Loc thuis op de baan gezet, ook geheel dood!

Daarna op programmeerspoortje even proberen wat CV's uit te lezen, te beginnen met het adres.
Hele tijd een groen lampje (Z21 zoekt dan contact met decoder), maar uiteindelijk was er niks uit te lezen.
Loc nog steeds dood. Ook overige CV's niet uit te lezen. Dus de vrees voor een overleden decoder begon op te komen.....

Vervolgens maar even op een analoog spoortje met gewone trafo (dat heb ik gelukkig nog...) de loc geprobeerd of hij analoog nog wel iets deed.

En jawel, keurig licht aan, en liep als een zonnetje..... Beide kanten op, verlichting keurig wisselend met rijrichting.

Oké, de motor en het licht dus nog oke, en dus ook de stroomafname.

Vervolgens toch nog maar weer even op de digitale baan gezet, en jawel, loc weer compleet tot leven en alles doet het weer!!
Geluid, licht, rijden, allemaal weer als vanouds op het eerder ingestelde adres.

Heel mooi dat alles het weer doet en de decoder dus niet was overleden, maar vraag mij wel af hoe dit kan, en of meer mensen dit eens gehad hebben met een Trix loc. Want dit is wel heel erg apart vind ik!

Hoe kan het dat even analoog bedrijf de loc dus kennelijk weer "digitaal wakker" heeft gemaakt?

Ik heb nog garantie uiteraard, maar omdat alles het nu weer doet, lijkt alles weer oke.

Maar blijf wel heel erg benieuwd naar de oorzaak en of dit op enig moment dus weer kan gaan optreden.

Kortom, waar zou dit aan gelegen kunnen hebben??

Ben

• Online Online
Re: Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2025, 05:57:51 »
Er zit een MFX/DCC decoder in en dat geeft nogal eens problemen met aanmelden op een MFX centrale zoals een Ecos. De decoder wordt dan doof. Je kunt dit oplossen door even analoog te gaan rijden en dat is precies wat je thuis gedaan hebt.

Je kunt het voorkomen door MFX in de decoder "uit" te zetten waardoor je alleen DCC kan rijden. Dat gaat prima met een niet MFX centrale zoals je Z21 door in CV50 de waarde 6 te schrijven.

Gr, Ben.

Ronald A.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2025, 09:06:13 »
Heel erg bedankt Ben! Super, dan weet ik de oorzaak en ga ik even genoemde CV waarde veranderen.

Groeten, Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2025, 11:12:25 »
Tijdje terug ook gehad met een Esu Loksound. Geprogrammeerd in een Ecos en op mijn Lenz totaal niet benaderbaar. En idd met een kleine handeling weer aanspreekbaar.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2025, 23:23:39 »
Ga er niet te snel van uit dat MFX het probleem is.
Er zijn diverse topic op verschillende forums dat matrix 1200 sound modellen zijn gaan henelen na gebruik op een Ecos.
Het zou mij niks verbazen dat het met spanning en frequenties die de Ecos uitstuurt heeft te maken.
Mvg Mark

Ronald A.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2025, 23:38:05 »
Beste Mark,

Dank voor de waarschuwing.

Ik zal in ieder geval de hierboven genoemde CV waarde aanpassen om de MFX uitgeschakeld te hebben en het dan weer eens proberen op de clubbaan.
Wie weet biedt dat toch uitkomst.
Hij heeft aanvankelijk ook gewoon prima een ronde gereden, al was dat dan niet lang.
Maar we hadden ook wat andere issues op de baan.
Dus een beetje lastig aan te geven waar het dan precies is misgegaan is tussen mijn loc en de centrale.

Märklin zelf geeft nergens aan dat de loc niet compatible zou zijn met ESU EcoS centrales. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet alsnog iets mis kan gaan, zeker gegeven hetgeen jij zegt.
De loc is gemaakt voor specifiek een gelijkstroom baan en DCC, dan mag je er toch vanuit gaan dat het dan ook gewoon probleemloos werkt.

Ik heb ook Trix koplopers met sound over onze baan zien rijden en voor zover ik weet ging dat gewoon probleemloos.
Maar daar zit misschien weer net een andere decoder in, geen idee.

Volgende week maar eens kijken na de CV50 aanpassing.

Gr. Ronald.

Ben

• Online Online

Bij het minst geringste probleem is van alle protocollen MFX het eerst wat uit valt: dove decoder. Als op DCC gereden wordt is er geen probleem, niet met de Ecos en niet met de Z21. Dan ligt het voor de hand MFX uit te zetten.

Bahn-AG

• Offline Offline
Er zijn diverse topic op verschillende forums dat matrix 1200 sound modellen zijn gaan henelen na gebruik op een Ecos.
Het zou mij niks verbazen dat het met spanning en frequenties die de Ecos uitstuurt heeft te maken.

Zonder links naar die topics zuig je dit ter plekke uit je duim.

Maar voor gebruik op clubbanen zou ik MFX zoals Ben zegt uitschakelen. MFX is leuk in een "veilige" omgeving.

Bart

Ronald A.

• Offline Offline
Heb inmiddels CV50 volgens het advies van Ben aangepast.

Dit was de oorspronkelijke setting van CV50

En dit met waarde 6 zoals ik hem nu heb staan.

De loc rijdt in deze laatste setting keurig DCC op mijn gelijkstroombaan, en ook analoog rijdt hij nog met trafo.

Volgende week dus de beproeving op de clubbaan met de ESU EcoS centrale....

Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen!

Ben

• Online Online
 (y)