Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:11:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:06:10
Welke winkel voert deze merken? door hmmglaser
Vandaag om 17:05:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
LIMA IRM Cardanassen door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 16:03:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje  (gelezen 31009 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2006, 23:06:01 »
*off topic* de 1000'en zijn nooit geel/grijs geweest ...

Noch de DE-1, noch de DE-5, noch de 2801, noch het electrisch stroomlijnmaterieel van voor de oorlog...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #16 Gepost op: 15 July 2006, 01:13:57 »
Ik zou nog wel de luchthappers op het dak verplaatsen, op de foto die je
geplaatst hebt kloppen deze niet.
En de kano´s waar de pantograaf op geplaatst wordt moet verder naar de kopwand toe.(11 mm .op het dak gemeten)
Heb je ook al enig idee hoe je het treinstel gaat motoriseren, orgineel
Lima is niet echt wat.

Rob

Rob,

De dakventilatoren moeten inderdaad nog aangepast worden, ben ik nog niet aan toe gekomen .... evenals het opnieuw aanbrengen van de bekabeling op het dak.

Ten opzichte van de tekening die ik heb lijken de kano's wat te klein, voor wat de afstand betreft kom ik, als ik jouw 11mm neem, 1 hele mm te kort ... dus dat valt wel mee ;)

Ik ga gebruik maken van een motor en draaistel van een Roco BR 212, maar ik heb behoudens het opmeten van de maat, daar nog geen tijd in gestoken.

Heb ik nog een vraag, wat voor raampjes heb jij gebruikt voor het keukengedeelte ? Ik heb al zo'n Mastica Hondekop raampje (vierkant) geprobeerd, maar dan hou ik links/rechts, onder en boven net iets teveel ruimte over tov de wand .....

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 15 July 2006, 01:15:48 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #17 Gepost op: 15 July 2006, 21:18:20 »
Hallo,
Ik ben na aanleiding van deze draad ook begonnen met het bouwen van een mat'46 viertje .Er is 1 verschil: die van mij haal ik uit een resin mat '46 tweetjes welke nog redelijk vers zijn gegoten,wat de bewerkelijkheid niet echt ten goede komt. :(
Had in het railhobby archief gezien dat in RH 4 uit 88 op blz 40 een "bouwverslag" moet staan. Ben er nog niet aan toegekomen om deze uitgave op te zoeken.  :-[
Zal t.z.t. het een en ander  aan fotomatriaal plaatsen,indien gewenst.

groeten maar weer
Wim. ;D
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #18 Gepost op: 15 July 2006, 22:50:13 »
Wim,

ben erg benieuwd, dus foto's zeker welkom. Ik heb het Railhobby nummer ook niet opgezocht. Ik heb de plaatjes op de site van Gerard vd Weerd gebruikt als referentie materiaal.

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #19 Gepost op: 15 July 2006, 23:28:07 »
Marco,

Als ik de bakken na het verzagen een beetje toonbaar heb gemaakt,zal ik er wat kiekjes van maken. Heb nu ongeveer drie kappen plamuurklaar.
[ Ck--b--CDk ]
Heb je al een oplossing gevonden voor het 'keukenraam'probleem? ;)

En ik maakte  ook al gebruik van de site van Gerard v/d Weerd.
Eigenlijk verwacht ik in dat RH artikel niet zo heel erg veel info, zal meer een schets wezen[wat ik mij er zo van herinner].

vr.gr. Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

143 001-6

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #20 Gepost op: 15 July 2006, 23:43:54 »
Het keukenraamprobleem(dubbele woordwaarde!) is makkelijk op te lossen.
Als het goed is heb je voldoende raampjes over,(als je tenminste 3 treinstellen verzaagd), je zaagt 2 raampjes door, de onderste helft groter dan de bovenste helft.
Dit is wel even precies werk want het moet wel goed recht.
Deze beide stukjes lijm je op elkaar, en klaar!
Zo heb ik het gedaan en het past precies.

Rob

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #21 Gepost op: 16 July 2006, 00:00:12 »
je zaagt 2 raampjes door, de onderste helft groter dan de bovenste helft.

Ik neem aan dat je het raampje verticaal doorzaagt ? (bij teruglezen snap ik nu wat je bedoelt te zeggen ....) ;)

Tja, deze optie was wel bij me opgekomen, maar meteen weer van tafel omdat ik het idee had dat je dan een niet te verwijderen naad zou zien ... blijkbaar niet dus ...

Das mooi, kan ik dat eerst fixen voordat ik de C op maat ga maken en inelkaar lijmen ... dit weekend wordt toch nog 'vruchtbaar' !

Overigens staat de B nu in de plamuur ....

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 16 July 2006, 00:11:31 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #22 Gepost op: 16 July 2006, 00:08:51 »
Heb je al een oplossing gevonden voor het 'keukenraam'probleem? ;)

Eigenlijk verwacht ik in dat RH artikel niet zo heel erg veel info, zal meer een schets wezen[wat ik mij er zo van herinner].

Het keukenraam lijkt te zijn opgelost, zie boven, die twee ramen zijn morgen als eerste aan de beurt.

Wat het artikel betreft, ik had voldoende info van de site van Gerard om te starten met puzzelen. Ik heb met een tekenprogramma stukken uit de tekeningen genomen en daar nieuwe bakken van opgebouwd. Kostte me een avondje puzzelen. Overigens kwam ik er later achter dat ik iets teveel verzaagd heb, ik had het iets efficienter kunnen doen.

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2006, 01:23:22 »
Om de wanden op maat te maken gebruik ik de raampjes als passtukje, tot je opeens merkt twee raampjes niet passen.

Bij nader onderzoek blijkt dat de Ck twee afdelingen heeft waar de ramen iets verder uit elkaar staan dan bij de rest van de 3e klasse afdelingen. Het zijn de twee compartimenten direct achter de cabine ... 2 x 1690 mm ipv de 1590 mm die bij de andere 3e klasse afdelingen gebruikt wordt ....

Lima is hier dus bewonderingswaardig nauwkeurig bezig geweest ;) Het heeft bij mij geen grote gevolgen, twee wanden (die tegenoverelkaar liggen) van de CDk krijgen een extra snede zodat ruimte tussen de drie ramen even groot is.



Links zie je het verschil, rechts het 'overlappende raam'.

Alweer een fijn leermoment ....

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 16 July 2006, 01:29:48 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

wiedijk

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #24 Gepost op: 14 August 2006, 12:41:47 »
Omdat ik onder de rubriek 'Ombouw' geen topic over dit onderwerp kon vinden had ik afgelopen vrijdag zélf één opgezet, in een reactie kreeg ik een draadje aangereikt naar deze.
Ook ik ben aan het snijden en plakken geslagen, maar om daar 3 complete sets tweetjes voor aan te schaffen zoals in het artikel '3 maal 2 is 4' in het maartnr.1995 van RailMagazine werd gedaan ging me iets te ver, het idee heeft me echter nooit losgelaten. Tot ik onlangs op twee achtereenvolgende edities Eurospoor genoeg kappen op de kop kon tikken met dito draaistelombouwen, toen kon ik los. Mijn bijkomende probleem is nu wél dat ik zelf de onderstellen in elkaar moet zetten.
Voor wat de motorisering betreft, ik heb goede ervaring met de BB's van Piet Peetoom (GM&S), misschien niet de goedkoopste oplossing, maar wel een mooie. Die nemen bovendien geen interieurruimte in.
Het artikel in de RH kan ik me ook herinneren, alleen was die gebaseerd op de Hondekop-4 en daarvan zijn de bakken te breed t.o.v. de lengte. Bovendien is het plaatwerk van de originele Lima Mat '46 dunner dan dat van de Hondekop en de Masticawandjes, reden waarom ik niet voor ombouw vanuit die basis gekozen heb. De hoogte van de wandjes is ook verschillend, reden te meer om geen Masticastukjes in de mat'46 toe te passen, dan moet je ze bijsnijden voor de correcte hoogte.
Het probleem van de wandlengte en de raamindeling in de Cr herken ik, daar heb ik zelf ook mee zitten worstelen. Extra snijden moest ik zowiezo want ik had 4 BCDk's en 2 Ck's en kwam dan ook stukjes wand met 3e klasramen tekort. Het breedteverschil met die voor de 2e klas is 2,5 mm, ik heb dat opgelost door van stukjes wand met 2e klasramen deze ongeveer halfweg de ramen (verticaal) door te snijden en aan de ene kant 1,5 mm weg te halen en aan de andere kant 1 mm. Daarna weer aan elkaar plakken en je hebt de juiste raambreedte. De keukenraampjes heb ik op soortgelijke wijze uit de raampjes van de bagageafdeling gehaald: 2 daarvan zodanig asymmetrisch doorsnijden dat je aan elkaar geplakt de juiste breedte krijgt. In mijn geval betekent dit dat de wand van de keukenkant van de Cr uit maar liefst 11 stukjes is opgebouwd......... Ik heb voor de stevigheid een strook plastic plaat van 0,25 mm dikte van Evergreen achter de smalle strookjes wand geplakt.
Ik laat het hier even bij, kom er vast nog wel op terug!
 

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2006, 20:59:29 »
En? Hoe staat het hiermee? :)

- Peter (die net het boek 'Hondekoppen en Muizeneuzen' voor kerstmis heeft gehad)
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #26 Gepost op: 01 January 2007, 23:11:38 »
Het ombouwartiekel in Railhobby over de Mat46-4 is van de hand van Gerard van der Weerd/Peter Wijshake. Het gaat over Lima ombouw, maar het principe blijft gelijk.-SK
« Laatst bewerkt op: 02 January 2007, 10:51:37 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2007, 02:33:52 »
Welke trouwens? Het enige over Mat. '46 dat ik uit Railhobby (of was het nou Railmagazine?) kan herinneren betrof een dubbeldekker...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2007, 09:59:08 »
www:railhobby.nl  knop register ;D

ps, nog een heel goed gezond en spoors 2007

SK

(RH 88-4 blz 40--43 )Aanbevelen mag ik de RH niet meer, maar deze wil ik toch graag onder de aandacht brengen-sk))
« Laatst bewerkt op: 02 January 2007, 11:02:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - Mat'46 - viertje
« Reactie #29 Gepost op: 02 March 2007, 21:00:16 »
Kan een van de mensen die al een 4tje gebouwd hebben uit Lima Mat '46 stellen mij vertellen wat de meest efficiënte manier is om te zagen?

Ik heb nu twee complete stellen, maar volgens mij kom ik dan sowieso tekort en moet ik er nog een Bk/Ck bak bij hebben...

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw