Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:46:30
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 13:37:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 12:23:22
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54

Auteur Topic: Diorama Memburg Klütjenfelderkai  (gelezen 1542 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
« Gepost op: 27 November 2025, 12:47:22 »

Beide van onlinestreet.de

Ik ben met een diorama begonnen wat al een jaar of 2 in de planning zit. Deze komt in een apart model wijnkist waardoor het een echte kijkdoos word. Ik bouw een stukje droog gevallen haven en na Spoor Groep Zuid afgelopen weekend weet ik dat het bouwpakket wat ik als basis voor de gebouwen wil gebruiken ook hiervoor bruikbaar is omdat iemand anders het zelfde bouwpakket aan het bouwen was. Dat was net even de motivatie en inzicht die ik nodig had om hiermee te beginnen.

Ik heb ooit in mijn wereld het gebied rond de Norddeich en de eilanden Norderney en Juist heringericht om daar de dingen in te verwerken die rond de kust moesten. Het vaste land heb ik min of meer in het patroon van een aantal wadplaten door getrokken de waddenzee in. Het eiland Juist heb ik vergroot door de Kachelotplaat en het eiland Memmert erbij te trekken en dat werden dan gelijk 2 nieuwe plaatsen Kachelot en Memburg. Opzoek naar een locatie voor dit diorama heb ik een beetje rond gekeken en Memburg van een passende afsluitbare haven voorzien waar het diorama onderdeel van is. Door de zeewering van de havenmond hoeft de kade van mijn diorama niet zo hoog te worden maar kan het wel bij eb droog vallen want dat is specifiek wat ik een keer wil bouwen. Dat heb ik al een jaar of 20 terug in een boek of tijdschrift op foto's gezien en zit sinds die tijd in m'n hoofd.

Voor ik de bodem van de haven kan maken zal ik moeten zorgen dat de bootjes klaar zijn zodat die gelijk in en op de natte bodem kunnen. De voorraad basis bootjes/sloepen die ik heb om mee te werken is niet echt voldoende dus ik zal nog wat bij moeten kopen en/of maken.

Ik ben begonnen met een mdf plaat van een andere wijnkist, wat stukken foamboard en karton.

Er moet wat ledverlichting in de deksel komen links en rechts van de opening, hoe ik dat ga doen weet ik nog niet want mijn standaard ledstrips hebben te weinig leds en passen niet. Het zou zo maar strook met losse leds kunnen worden.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Diorama Memburg Klütjenfelderkai
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2025, 13:45:21 »
Ik ben met de bootjes begonnen, 3 kleintjes zijn zover af dat ze geschilderd kunnen worden en ik ben met de grootste begonnen maar verder als voorbereidend werk ben ik daar nog niet gekomen.

Het gele bootje heeft een dekzeil gekregen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2025, 00:06:23 »
Ik heb vanmorgen een kleine 200 voorbeeld foto's van vissersboten van internet geplukt en ben daarna verder gegaan met het opbouwen van het grootste schip. Daarna ben ik er de rest van de dag niet meer aan toe gekomen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 00:48:53 »
Met een deel van de bootjes werkte het niet lullen maar bouwen vrij goed, maar bij andere een stuk minder. Ik loop bij de bouw van die dingen tegen 2 problemen aan; of ik weet niet wat ik er mee wil/moet, of ik begin aardig maar moet vervolgens langer op het droger van lijm wachten waar ik geen geduld voor heb omdat ik dan tijden niks kan doen. Bij 1 boot daarom de geplande wanden maar gelaten voor wat het is en nieuwe wanden gaan maken en met secondelijm gaan lijmen. Dat werkt met hier en daar hulp van vocht om de lijm snel te laten pakken vrij aardig maar vervolgens weet ik daarna nog niet hoe ik verder moet omdat ik niet in de flow kom en de inspiratie niet naar iets tastbaars krijg omgezet. Daarom vandaag ook maar eens wat aan het diorama zelf gaan doen in de hoop dat dat wel gaat lopen en de rest vlot trekt. Ondertussen zijn de eerste bootjes wel al gespoten maar verder ben ik nog niet met schilderen begonnen. Vooral omdat ik voor m'n gevoel nog een te kort lontje en geen geduld had om er aan te beginnen zonder ze te verkloten.

Ik heb de kade en de pier verder opgehoogd met foamboard. Inmiddels hebben ze ook de nodige lagen primer gekregen zodat morgen of vrijdag het behang voor de steenstructuur er op kan.

Ondertussen omdat het niet liep mezelf ook de vraag gesteld "wat zou ik nu willen doen/waar heb ik zin in" maar daar had ik geen passend antwoord op. Had ik dat wel gehad dan was ik gaan doen wat ik wilde doen, want dat is dan meestal de beste optie.

Groetjes Michiel

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:03:21 »
Ontdek dit draadje nu pas. Ik vind dit echt een heel gaaf project. Mooi, al die compleet zelfgebouwde bootjes.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 13:35:20 »
Dankje Sven.

Ik was vanmorgen veel te vroeg wakker van de spierschokken maar m'n handen bleven rustig genoeg om werkbaar te zijn dus ben ik met het diorama verder gegaan. Ik heb het behang er op gelijmd en 2 trappen gemaakt/geplaatst. Verder had ik het verzoek gekregen iets met archeologie te doen. Dat leek me wel passen op het uiteinde van de pier, dus daar in stappen een flink gat gemaakt. Die heb ik met zand weer half dicht gegooid en daarna met steentjes wat muren er in gemaakt. Het vlak er omheen heb ik ingekwast met een verf/houtlijm mix en daar zand in gestrooid voor een oude fijne stenen bestrating. Als het allemaal droog is moet alles geschilderd worden.

Groetjes Michiel