Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 13:06:42
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 12:59:07
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 12:56:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 11:42:51
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
  

Auteur Topic: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?  (gelezen 1070 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 10:28:25 »
Tikfoutje? OPW moet het zijn.

Mazzel in Helmstedt op 1 september 1976: de afwijkende 118 059-5 met Vollsichtkanzel. Een reguliere 118 erachter. De twee bemanningen (jawel, twee man per loc tegen het weglopen) maakten gebaren dat ik niet mocht fotograferen. Uiteraard niets van aangetrokken, we waren immers niet in hun 'Heilstaat'.
 


Even later stopte er een trein uit Hannover en daar stapte een zeer bekende Westduitser uit: SPD-coryfee en voormalig Bundeskanzler Willy Brandt (de man in het lichte colbert rechts). In die tijd was bewaking gelukkig nog niet (zo) nodig. Natuurlijk snel op de sluiterknop gedrukt.



Geweldig, die foto's... en twee man per loc, die elkaar in de gaten moesten houden. Tenzij ze allebei weg wilden uit de DDR  ???...
Groet, Herb73

J1971

  • Online Online
  • Berichten: 19
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 10:48:34 »
Geweldig, die foto's... en twee man per loc, die elkaar in de gaten moesten houden. Tenzij ze allebei weg wilden uit de DDR  ???...

Prachtige foto's inderdaad!



spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5658
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 10:55:48 »
Weer iets geleerd en mijn excuses aan Falkenberg: it is I who stand corrected ;)

Die twee man: best kans dat eentje niet eens wist hoe een loc te besturen. In ieder geval was er bij voorkeur een trouw aanhanger van de SED en eventueel ook Stasi-medewerker bij. Eerder had men vaak het idee dat het aanwijzen voor deze ritten naar de BRD van een getrouwde machinist (liefst met kinderen) een garantie vormde tegen achterblijven in het Westen. Er zijn echter ook ongelukkige huwelijken ...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:01:37 door spoorzeven »
Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5137
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 10:56:21 »
Vraag: was die 2 man per lok voor oost-west verkeer standaard? Denk dat de Stasi genoeg over je wist om je leven (of dat van de achterblijvers) sowieso zuur te maken, en die 2e man kon je denk ik toch niet tacklen als je het plots op een lopen zette. Of was het wellicht omdat deze bewuste 118 experimenteel was?

Op veel foto's zie je er maar 1, bijv de eerdere beelden uit Hof. In dit verband ook leuk: https://www.stummiforum.de/t64703f20-DDR-Loks-an-westlichen-Grenzbahnh-fen.html
Blijkbaar selecteerden ze ook ideologisch bevlogen types ;)

Bij bijv FS was 2 man per lok ook lange tijd standaard... Altijd begrepen dat dat een vakbond/ bureaucratisch ding was.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5658
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 11:03:11 »
Klopt, bij de BR op dat eiland ten westen van ons hebben ze de 'stoker' ok na afschaffen van de stoomtractie nog lang gehandhaafd.
Groet, Frank

J1971

  • Online Online
  • Berichten: 19
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 12:47:19 »
Veel treinen die uit West-Berlijn kwamen (Transitzüge) werden door West-Berlijnse machinisten gereden, die dus in dienst waren van de Reichsbahn. Die hadden natuurlijk niet de behoefte om in Helmstedt te vluchten.

Interzonenzüge hadden meestal Oost-Duitse machinisten, die streng waren geselecteerd op hun overtuigingen en die bij voorkeur ook sterke bindingen hadden met 'thuis'. Vrouw, kinderen, familie enzovoort. En die mensen hielden elkaar nog eens in 't oog, net als bij de DDR-grenssoldaten die tijdens hun controles aan de westkant van de grens liepen.

DR-loks werden trouwens niet bevoorraad in DB-stations. Ze namen altijd genoeg water en kolen of diesel mee om terug te kunnen. Reden: de DDR wilde geen deviezen besteden aan West-Duitse brandstof.

J1971

  • Online Online
  • Berichten: 19
Re: Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 13:06:42 »
En als aanvulling over wat er soms aan vreemde combinaties mogelijk was: in 1988 was het ICE-prototype twee dagen te bezichtigen in het Technikmuseum in West-Berlijn. Hij was gekoppeld met een BR 218 die als energieleverancier diende, maar die de trein niet zelfstandig over DDR-grondgebied mocht slepen. Dat gebeurde achter een DR-lok:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10993492,10994574#msg-10994574

In de jaren '70 stond ook de eerste Baureihe 403 (dat Lufthansa-treinstel) op een tentoonstelling in West-Berlijn. Die is dus eveneens over DDR-gebied gesleept. En de Franse CC 40108 stond in 1973 op de beurs in Leipzig, is achter een BR 118 van de DR daarheen gesleept, en weer terug.

Hier trouwens een mooie foto van een DR-diesel in het West-Duitse Büchen:
https://spm-bilder.de/DR-132063-1024709.jpg