Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:03:49
'Volgende halte: Openluchtmuseum!' 2026. door prutser
22 April 2026, 23:21:06
Palisade Canyon door RobVille
22 April 2026, 23:10:44
Raadplaatje door eemstede
22 April 2026, 22:53:59
Projekt 083-338 door ex44
22 April 2026, 22:49:29
Ontraxs 2026 door D_Loc
22 April 2026, 22:42:07
US diorama in H0 door Frank 123
22 April 2026, 22:03:42
Bouwbeschrijving mat' 54 hondekop ElD-4 van FRIE door Rob Bennis
22 April 2026, 21:57:29
Aachenau West door wob
22 April 2026, 21:33:56
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
22 April 2026, 21:14:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pascal77
22 April 2026, 21:08:09
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
22 April 2026, 20:12:25
Anlage 2.0 door svries1
22 April 2026, 20:00:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
22 April 2026, 19:51:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
22 April 2026, 19:30:41
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 April 2026, 19:02:08
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
22 April 2026, 19:00:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald69
22 April 2026, 18:45:25
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Frans Peeters
22 April 2026, 18:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
22 April 2026, 18:11:32
Nederlandse baan: de IJsselbochtbaan door Bob11
22 April 2026, 18:03:25
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
22 April 2026, 16:51:46
Roco E94 Motor uithalen door Henk Veenstra
22 April 2026, 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 April 2026, 14:13:48
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
22 April 2026, 13:06:48
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
22 April 2026, 12:31:33
Wissel polijsten door Herb73
22 April 2026, 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
22 April 2026, 11:47:55
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
22 April 2026, 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
22 April 2026, 11:02:53

Auteur Topic: Revier Rheinbrenner (H0)  (gelezen 31808 keer)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Re: Revier Rheinbrenner (H0)
« Reactie #60 Gepost op: 22 March 2026, 10:59:51 »
Inderdaad hebben we de laatste poot van het middendeel zo uitgerust, omdat die het meeste risico heeft van "aanschoppen", hoewel die tov de plaat natuurlijk wel naar binnen staat. Tzt laat ik zien hoe het geheel is dichtgebouwd, eerst andere zaken, het leggen van rails!

Wegens gedoe met 1 van de 3 leveranciers van de achtergronden (dat verhaal komt later wel eens) de meeverhuisde rails uitgepakt. Gaat om de Roco line zonder bedding, en ik had alles gesorteerd verpakt en nu uitgestald op de middenpoot.

Zoals in de openingspost aangegeven heb ik geen baanplan en zeker geen software om dat te ontwerpen. Je mag daar anders over denken en het kan zeker een hulpmiddel zijn voor velen, ik vind het persoonlijk zonde van het geld en nog meer van de tijd. Met gewoon beginnen met leggen komen de inzichten soms vanzelf, en: Al sinds dat de handtekening voor dit huis is gezet liep ik al te fantaseren wat ik wil ;-)

Ik ben begonnen met de dubbel-sporige hoofdbaan, met uitzondering van de sporen over de brug. De hoofdbaan laat zich lastig in zijn geheel op foto's vangen, iedereen zal ook wel weten wat er wordt bedoeld. Relevante stukken bespreek ik wel als het in beeld komt.

Daarna ben ik begonnen met de sporen op de langste zijde. Hier komt het meeste spoor, de minste bebouwing en omdat het de aankomst/vertreksporen zijn met het rangeer/opstelgebeuren/depot een goed punt om daarvan als eerste de foto's te laten zien. 

Blikveld richting het depot. Van links naar rechts:
- 2 hoofsporen;
- 3 a/v-sporen voorzien van bovenleiding, daarboven 2 kopspoortjes voor e-loks;
- 3 sorteersporen met a/v-mogelijkheid, zonder bovenleiding, daarboven 2 opstelsporen voor dieselloks, het spoor wat schuin wegsteekt is de tankplaat;
- 2 sporen voor de laad/losweg.

Tussen hoofdspoor en a/v-sporen zit wat extra ruimte om een vergroende berm te realiseren. Ook al zal het met de bovenleidingsmasten het ook wel duidelijk zijn, deze sporen moeten niet "1 geheel" lijken. Overigens zal ik voor de hoofdbaan een andere kleur balast gaan gebruiken, bij mijn vorige baan ook gedaan en geeft een prima effect.
Verder zal tussen de sporen voorzien van bovenleiding en de sporen die dat niet hebben een soort dienstweg gaan lopen. Daarmee is ook optisch een onderscheid tussen "elektro" en "diesel".

Niet in beeld is de te realiseren koplading.

Het depot, ook zichtbaar de aansluiting met de hoofdbaan. Het spoor wat parallel aan de hoofdbaan meeloopt is een raccordement naar wat bedrijven. Om meer ruimte tussen de a/v-sporen en hoofdbaan te krijgen heb ik tussen de aansluit wissels een G1/4 gelegd.
Bij het aansluitstuk net voor het wissel van de opstelspoortjes komt nog een seinhuis te staan, uitgemeten en het past.
Dat het spoor voor de tankplaat rechtsonder schuin wegsteekt is vanwege het brandgevaar.

De andere kant, met ook weer de aansluiting naar de hoofdbaan. Hier heb ik gebruik gemaakt van halve Engelsman (hele Engelsen gedoe met hartstuk). Als je dan ook een aansluiting naar je raccordement hebt zoals hier kun je aan de andere kant (dus bij het seinhuis) geen halve Engelsman gebruiken, anders is je langste a/v-spoor niet direct te gebruiken van en naar de hoofdbaan, tenzij je fan bent van heel omslachtige rangeerbewegingen. Nu vind ik rangeren leuk, dus ga ik de halfjes wel gebruiken. Treinen vanaf de hoofdbaan lopen bij voorkeur op spoor 3 binnen met rechtstreekse verbinding naar de kopspoortjes. Bij vertrek wordt het spoor 2, dan kan de lok via 3 en het raccordementsspoor voor de trein lopen.
Treinen van de richting seinhuis lopen op 1 of 2 binnen, losse lok via 3 naar kopspoor. Vertrek via 1 of 2 na een korte zaagbeweging van de lok via 3.
(Het zal in de komende tijd met meer beelden duidelijk worden....)
Linksonder een kopspoor en 5 sporen voor de diesel. Onderste 2 apart, dan zijn lange sporen naar de koplading.

Links van bovenstaande foto. We zien de overloopwissels in de hoofdbaan, een naar links vertrekkende trein rijdt op het hoofdspoor eerst via de binnenboog en gaat hier naar het juiste spoor.
Daaronder een inrichting zoals in ons land een paar keer toegepast. Vanwege ruimtebesparing voor deze contstructie gekozen. Ik had wel een kruising, alleen die was niet het juiste aantal graden dus de zichtbare moets in allerijl worden aangeschaft.
Van rechtsboven naar linksonder is de aansluiting naar chemie- en de containerterminal. Bloktreinen kunnen vanaf de a/v-sporen met een diesel zo gemakkelijk die kant op, voor losse wagens vanaf de diesel is een rangeerbeweging nodig. Ketelstammen gaan geduwd, KLV gaat met lok voor. Dit heeft 2 redenen: Variatie met sporenplan op de middenpoot en sommige draagwagens zijn soms wat onstporingsgevoelig, met name Acme. Om dan een lange trein te gaan duwen is de goden verzoeken.
Om de symmetrie te breken heb ik van linksboven naar rechtsonder een meegebogen wissel gelegd, dit komt mooier uit met de 5 dieselsporen en ik kon een kopspoor maken voor een goederenloods.

Op het lange deel liggen dus maximaal 10 sporen:
berm -2 sporen hoofdbaan - berm - 3 sporen bovenleiding - dienstweg - 5 sporen draadloos - berm.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

• Offline Offline
  • ÖBB tp V (1985-2000)
« Reactie #61 Gepost op: 22 March 2026, 11:37:49 »
Precies, gewoon lekker rails leggen en zien hoe je uitkomt met het sporenplan.
Goeie rijlengte en mogelijkheden om te rangeren!
Gr Marco.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 23 March 2026, 08:48:14 »
Mooi sporenverloop, vooral het eerste plaatje komt heel realistisch over in mijn ogen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #63 Gepost op: 28 March 2026, 17:24:14 »
Dank! Ik hoop dat als ik de boel heb aangekleed je er nog steeds zo over denkt  ;)

Weer een stukje verder:

In de vele visioenen die ik had voor ik met de bouw begon takte aan de buitenzijde van de hoofdsporen een aansluiting af naar 2 bedienpunten. Eentje naar een soort van losweg voor onder andere hout, in het rode vlak:

Idee was om 1 wissel in de hoofbaan te leggen, en vandaar weer een vertakking naar bovenstaande en naar "De Fabriek" (daarover later meer).
Ook had ik voor de bril (die ik 's nachts dan weer niet op heb alleen is de uitdrukking nu eenmaal zo) dat het spoor naar het rode vlak in het midden van de plaat zou lopen.

Het liep anders, boogtechnisch kwam ik niet mooi uit. Verder omdat ik de hoofdsporen op onderstaand deel van de baan ook in het midden wilde hebben om gebouwen aan beide zijden van het spoor te kunnen plaatsen:

EN: Ik wilde dat als je "buiten de baan" op ooghoogte naar het spoor kijkt je een trein recht op je af kunt zien rijden, vanaf hier:

Inspiratie opgedaan te Oberwesel, als je niet de hele video wilt zien mis je een hoop, maar wat ik bedoel begint bij 6:22:

<a href="https://www.youtube.com/v/bBXRglUnUsM&amp;list=PLDmCVmdbA8QJi606yp6OTs2tclcdIBKOq" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/bBXRglUnUsM&amp;list=PLDmCVmdbA8QJi606yp6OTs2tclcdIBKOq</a>

Helaas werden het dus 2 wissels in de hoofdbaan, hier het deel naar De Fabriek. Dat volgt later, in ieder geval met stukje straatspoor.

Op het deel links van bovenstaand screenshot komen 2 bedrijven. Een goederenloods voor Kühne + Nagel, en nog een ander bedrijf. Hier kwam de niet te gebruiken kruising van voorgaande post goed van pas om meer spoorlengte te krijgen:

Linkerspoor naar de loods, rechterspoor voor wagens te plaatsen die worden uitgehaald en om onderstaande aansluiting te kunnen bedienen:

En daar gaat Kibri 9813 een plekje krijgen vanwege de laad/loskraan waar een spoortje onder past:

Betekent wel dat als beide aansluitingen worden bediend je op de stamlijn met lok tussen de wagen(s) voor beide klanten rijdt. En ook dat kwam/komt voor.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2026, 17:58:51 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!! 🇦🇹
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!! 🇦🇹
« Reactie #64 Gepost op: 28 March 2026, 21:09:18 »
Wel grappig dat gebouwtje met die halfportaalkraan. (y)
Gr Chris
🇦🇹 Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #65 Gepost op: 28 March 2026, 21:26:38 »
Kibri.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marco1044

• Offline Offline
  • ÖBB tp V (1985-2000)
« Reactie #66 Gepost op: 29 March 2026, 10:04:32 »
Dacht dat het gebouw ook in schaal N verkrijgbaar was, maar dat is een andere bedenk ik me nu…
« Laatst bewerkt op: 29 March 2026, 10:06:13 door Marco1044 »
Gr Marco.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #67 Gepost op: 30 March 2026, 09:35:58 »
Mooi dat je gewoon "in het werk" aan het leggen bent. En zo te zien met mooie resultaten. Ik vind ontwerpsoftware fijn om snel wat mogelijkheden te bieden, maar ben ook van de categorie: gewoon in het echt proberen totdat het smoelt  (y) (y)

mikeya

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 30 March 2026, 22:02:04 »
Aan de plannen zal het niet liggen  (y)
- Mike

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #69 Gepost op: 19 April 2026, 13:18:56 »
Omdat het anders wat veel foto's worden een update in 2 delen, de achtergronden zitten er op!

Het zijn achtergronden van PeArd, JoWi en een ander Duits bedrijf waarvan ik vanwege niet al te beste ervaringen als het gaat om het bestelproces en aflevering de naam niet ga noemen. Het is dat hij 2 achtergronden heeft die ik er graag hebben wilde.

3 verschillende bedrijven staat garant voor soms een niet altijd vloeiende overloop tussen de achtergronden. Dit heb ik deels gecompenseerd door bij Peard ook bomenachtergronden te bestellen en daarnaast een deel achtergrondgebouwen (halfreliëf) te plaatsen.
JoWi levert erg fraaie achtergronden, en genoeg om het hele keldergebeuren ervan te voorzien. Het is dan wel de duurste van de 3, en na wat rekenwerk en over en weer gemail kwam ik tot de conclusie dat ik het er niet voor over had. Wellicht ga ik daar ooit spijt van krijgen, en allicht is een aanpassing dan nog mogelijk, laat eerst de Postcodeloterij (ik doe mee voor de goede doelen, laat dat helder zijn ;-) ) mij eens als goed doel uitkiezen.

De achtergronden geven toch wel een fraai resultaat. Ik heb zat modelbanen gezien (en was er ook zelf ooit aan schuldig) met als achtergrond een wit gestucte muur. Het is ook ieders keuze, ik heb in mijn vorige huis aan 1 zijde achtergronden gebruikt en het heeft een zekere dieptewerking. Ja, het is statisch, ja, je hebt een overgang tussen papier en de muur, ja, er zit ergens een oneffenheid, en ja, die condensatiestreep (of is het nou een chemtrail) van dat vliegtuig blijft hangen zo lang de achtergrond daar zit en most of all: Als je in de hoeken kijkt zie je de Naden. En ik ben te onhandig om een gebogen achterplaat te maken , dus heb ik geprobeerd de rechte hoek met een losse plaat een beetje weg te werken.  Voor de CO2-compensatie voor het bouwen van de modelbaan dien ik honderden bomen te planten, die komen met name in de hoeken dan.

Er komt nog wat detailwerk om bepaalde randjes weg te werken en plooien glad te strijken, voor nu de eerste beelden:

Hier was de keuze OF een gebouw met een gek hoekje er in OF er een stukje tussenuit halen, met als resultaat een wat "harde" overgang. Omdat het op een gedeelte is verder van het centrale middendeel af hiervoor gekozen, eerste optie was toch te storend.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 19 April 2026, 13:30:07 »

Hier was de keuze OF een gebouw met een gek hoekje er in OF er een stukje tussenuit halen, met als resultaat een wat "harde" overgang.

Niet zo fraai vind ik, een derde mogelijkheid was een ronde achterwand. Ook op andere plekken heb je die mogelijkheid.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #71 Gepost op: 19 April 2026, 13:38:08 »
Helaas ontbeer ik daarbij de skills die jij wel hebt  :-\

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 19 April 2026, 14:02:14 »
Zo moeilijk is dat nou ook weer niet, je moet er alleen even de tijd voor nemen. Het komt soms over alsof je best wat haast hebt met dit project?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 19 April 2026, 14:24:14 »
Plaatje 3mm mdf kun je gemakkelijk rond zetten, zeker in de hoek van een muur.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #74 Gepost op: 19 April 2026, 18:37:42 »
Iets om mee te oefenen, goede tip  (y)

@Sikko: Ik snap je opmerking. Inderdaad wil ik weer gewoon kunnen rijden, meer een rijder dan bouwer. Bouwtechnisch ligt de lat bij mij ook lager dan wat anderen laten zien. Wat ik daarentegen niet wil is na jaren nog steeds tegen houtwerk aankijken en het doen met een half functionerende modelbaan.
Voor mijn materieel ontwikkel ik een omloop, en hou ik bij hoe vaak ik met mijn loks en wagens rijd. Was het eerder nog 4 keer per jaar een paar rondjes, dat haalde ik de afgelopen jaren niet, laatste jaar (2024) met moeite 3 keer. Dan ga ik niet eerst jaren lopen "bouwen" voordat ik weer aan de slag kan, voeg daarbij een van nature aanwezig ongeduld bij en je hebt een iets beter beeld ;-).
En ik ken mezelf: Als ik eenmaal kan rijden is het bouwen nagenoeg over. Dus wil ik eerst een (voor mij) acceptabele detailleringsgraad, uit eerdere ervaringen blijkt dat ik dan later nog wel eens wat wil aanpassen.

Het deel wat ik typte in de openingspost klopt dan nog steeds:
"Verwacht geen kwalitatief hoogstaande modelbouw. Anderen kunnen dat veel beter. En: Al doende leert men, best kans dat ik later iets ga aanpassen/verbeteren wat ik in de komende tijd ga maken. Hopelijk wonen we hier nog een hele poos, en als je je baan later nog iets kunt optimaliseren lijkt me dat alleen maar prima.
Daarbij: Ik heb bij vlagen een redelijk druk leven. Met modeltreinen rijden is een deel van mijn ontspanning. Modelbouwen minder."

En als je dan ook nog wel eens langs het spoor wilt staan (in positieve zin) om hopelijk anderen en mezelf uiteindelijk te verblijden met YouTube-flimpjes: Het is geen verplichting, toch ook weer fijn om te doen, en toch ook weer hobby.