Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 12:24:25
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Modelspoor Magazine 51 - september 2006  (gelezen 3556 keer)

Gert1

  • Gast
Modelspoor Magazine 51 - september 2006
« Gepost op: 31 augustus 2006, 21:45:13 »
Zoals onlangs in deze rubriek aangekondigd gaan we een aantal modelspoorbladen bespreken. Ik heb Modelspoormagazine op me genomen.

Mijn eerste kennismaking met dit blad stamt van oktober 1999. We bezochten de tweejaarlijkse beurs in Genk en daar troffen we een stand van uitgeverij Meta Media die toen net was begonnen met dit blad. Het nul-nummer (in beperkte oplage verspreid bij een aantal Belgische speciaalzaken) was al uitverkocht en het eerste reguliere nummer was zojuist verschenen.

Dat eerste nummer zag er zeer goed uit. Zo goed dat ik ter plekke mijn laatste Frankskes heb neergeteld om een abonnement af te sluiten. Ik was destijds vast een van de eerste Hollandse abonnees.  :)

Enfin, inmiddels zijn we vijftig nummers verder. Hoe staat dit blad er nu voor? Zondagmiddag zat ik gezellig met  mijn vriendin op de bank om het net verschenen nummer door te nemen. Al enkele dagen vloog een zeer vervelende vlieg door de huiskamer (als het buiten regent zijn vliegen binnen extra lastig; vreemd maar waar...). Mijn vriendin stelde voor dat ik de vlieg een doodsklap zou verkopen met Modelspoor Magazine. "Lekker zwaar, dat blad", zei ze. Daar had ze gelijk in, maar geen haar (!) op mijn hoofd die er aan dacht om dit mooie blad te beschadigen. Dus eerst maar eens door de inhoud gebladerd.

Wat meteen al opvalt is de actualiteit. Waar veel bladen duidelijk maanden eerder geschreven zijn, is MSM wél actueel. Het redactioneel gaat immers over de situatie rondom het verdwijnen van REZ als Roco-importeur voor België en Nederland. Vervolgens komt de nieuwsrubriek met daarin recent verschenen modellen. Absoluut lezenswaardig!

Daarna volgt een artikel over het maken van rotsen, maar dat heb ik overgeslagen. Op mijn modelbaan komen geen rotsen voor, maar vast interessant voor wie spoort naar het voorbeeld van een bergachtiger land.

MSM brengt natuurlijk bij voorkeur artikelen over Belgische modelbanen. In dit nummer wordt de fraaie modelbaan 'Kapelle op den Bosch' besproken. Uitstekend artikel met fraaie foto's.

Het volgende artikel is belist voor modelspoorders naar Nederlands voorbeeld de moeite waard. Het gaat namelijk over de ICE3 van Mehano.
Dat is een hot item, zoals je op dit forum wel gemerkt zult hebben.
Nu had ik al een ICE3 (die van Trix), maar na het lezen van dit artikel weet ik zeker dat Mehano voor een keertje niet aan mij verdient en dat ik het gewoon bij het Trix-model houd. Goed om te merken dat MSM kritisch durft te zijn wanneer dat nodig is!

Vervolgens worden twee tentoonstellingen in het kort besproken, namelijk die van Arlon (kende ik nog niet) en 'Eigenwijze treintjes' (zelf kortstondig geweest). Aardige verslagen.

Voor de knutselaars die zelf hun modellen willen verbeteren is het artikel over verbeterde verlichting in de Mehano reeks 51 dik de moeite waard.

Daarna volgt een artikel met als titel 'Beleggen in modelspoor' wat eigenlijk over de prijzen op eBay blijkt te gaan. Niet bijster interessant vond ik. Voor wie de prijzen van modeltreinen op internet wil bijhouden is internet zélf natuurlijk de informatiebron bij uitstek.

Het baanplan in dit nummer behelst een origineel ontwerp. Namelijk een modelbaan in cirkelvorm. Puur toevallig hebben we zeer recent op dit forum een soortgelijk origineel plan zien langskomen. Leuk artikel!

Zelf wissels bouwen is aan mij absoluut niet besteed, maar wie daarvoor gaat, kan zijn hart ophalen aan een artikel over het bouwen van Tillig-wissels. Fraai spoormateriaal van dat merk overigens.

De loctest gaat over een Piko-model naar Frans voorbeeld. Goed, informatief artikel. Ook als Franse spoorwegen niet je 'example' zijn.

MSM blinkt eigenlijk altijd uit door veel praktijk-artikelen. Deze keer wordt de bouw van een zomers diorama besproken. Aan dit artikel ben ik eerlijk gezegd nog niet toegekomen. Misschien leuk voor straks bij een glaasje wijn.  ;)

In België blijken een aantal medewerkers van het 'Märklin Info Team' hun deskundigheid nu minder merkgebonden aan te bieden in de vorm van 'De Modeltrein Academie'. Een interessant idee en een aardig artikel.

Een van mijn favoriete rubrieken (hoewel ik geen eens naar Belgisch voorbeeld spoor) is de rubriek 'Treinsamenstelling'. Daarin wordt een trein besproken en wordt per rijtuig behandeld welk(e) merk(en) er in voorzien.

Tot slot nog een artikeltje over het superen van een oude Lima-loc. Daarvoor moet je wel de ets-kunst onder de knieën hebben. Maar desalnietemin leuk om te lezen.

Al met al wederom een aangenaam nummer van dit blad. Als je belangstelling wat verder gaat dan de spoorwegen van je eigen land, dan is dit blad beslist de moeite waard. Onze Zuiderburen boffen maar!

mvg,
Gert

PS: De vlieg heb ik na het lezen van MSM in één rake klap geplet met het plaatselijke sufferdje. De vloer is gelukkig van kurk, dus de vlek was zo weg... 
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2006, 22:48:37 door Gert van den Heuvel »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2005
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 21:48:31 »
september 2005????  :P

mvg,

Matthijs

Gert1

  • Gast
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2005
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2006, 21:49:37 »
Oeps, ik word oud: ik leef in het verleden! Ik zal er meteen 2006 van maken!   :D

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2006
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2006, 21:56:54 »
stonden er in het stukje over eigenwijze treintjes nog plaatjes bij van een zeker oostgronings flutbaantje met brallend personeel?

Gert1

  • Gast
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2006
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2006, 22:02:38 »
stonden er in het stukje over eigenwijze treintjes nog plaatjes bij van een zeker oostgronings flutbaantje met brallend personeel?

Jazeker! De Belgische fotograaf heeft vast even gewacht met foto's maken totdat een zeker langharig friguur even naar de wc was!   ;)

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2006
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2006, 22:12:01 »
koel.

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2006
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2006, 22:18:29 »
Tof dat jullie Modelspoormagazine met veel intresse lezen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Modelspoor Magazine 51 - september 2006
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2006, 22:19:32 »
Gert

Mooie bespreking, ik zet de mijne er zaterdag bij  ;D