Ronald,Ik had een vergelijkbaar probleem met enkele recente (DCC sound) Roco locs, al is het ene ratelen het andere niet, dus pin me er niet op vast...Na veel experimenteren bleek het een gebrek aan smering in de tandwielen. Door Roco wordt vet geadviseerd bij worm- en tandwieloverbrengingen, maar mijn ervaring is (inmiddels) dat het vet zich niet verspreidt. Ik hoopte eerst nog van wel, Roco heeft het immers over "speciaal vet" en het kost een lieve duit, maar helaas, niet dus.
Hoi Ronald,Waar heb je precies rubber gestopt en hoe dik?Thx.Ivo
Na veel experimenteren bleek het een gebrek aan smering in de tandwielen. Door Roco wordt vet geadviseerd bij worm- en tandwieloverbrengingen, maar mijn ervaring is (inmiddels) dat het vet zich niet verspreidt. Ik hoopte eerst nog van wel, Roco heeft het immers over "speciaal vet" en het kost een lieve duit, maar helaas, niet dus.Uiteindelijk heb ik mijn toevlucht gezocht tot het aloude drupje naaimachine olie, na eerst zo veel mogelijk vet te hebben verwijderd...
Ik ben nu toevallig met een roco plan-T bezig die erg vervuild was, eerst de hele aandrijving schoon gemaakt met wasbenzine en daarna alles gesmeerd met trix vet wat ik had, nou dat was een drama de aandrijving liep voor geen meter meer!
Tandwiel merk je direct en wat jij beschrijft is het m.i. geen kapot tandwiel.
Roco, Piko, Marklin, Trix, Rivarossi...... allen hebben een min of meer éénduidig voorschrift t.a.v. olie (draaipunten) en vet (tandwielkasten). Waarom dan een andere waarheid verkondigen en zeggen dat dat beter werkt?
Dat schreef ik direct al: