Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 16:54:01
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:42:25
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 16:39:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:49
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
  

Auteur Topic: Duits transport, waar in NL?  (gelezen 277 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11727
    • Mijn fotoarchief
Duits transport, waar in NL?
« Gepost op: Vandaag om 13:50:24 »
Een foto van een Duits militair transport, tijdens een korte pauze waarbij een der militairen een hapje eet:





Gekocht omdat de bovenleiding en de seinen in de achtergrond volgens mij duidelijk Nederlands zijn. Maar waar kan deze foto zijn genomen? Viersporig, bovenleiding, deel van het middennet?

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Mijn fotosite
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 14:26:04 »
Meer dan het middennet was in die tijd nog niet geëlectrificeerd, de Hofpleinlijn en de NH-lijnen daargelaten. De treinen staan duidelijk aan de kant op een zijspoor, want je ziet in de verte de overloopwissels. De seinen lijken ex-HSM, gezien hun vorm. Dan zou het aan de Gooilijn moeten zijn.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1452
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 14:30:48 »
Het is volgens mij geen doorgaande viersporige lijn, maar slechts twee doorgaande sporen en twee wachtsporen van een emplacement of evt een intakkende spoorlijn.
Tussen de seinen is het verdere verloop van de bvl-portalen te zien.

Zo te zien is er maar één overloopspoor van de twee linker sporen naar de twee hoofdsporen. Een doorgaande intakkende spoorlijn is zodoende minder waarschijnlijk.

Links boven de linker trein lijkt nog een stuk van een portaal "Aanraken der draden levensgevaarlijk" te zien.

Hier is een kaartje uit 1940 met de toenmalige stand van zaken mbt elektrificatie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatie_van_spoorlijnen_in_Nederland#/media/Bestand:HUA-163413-Afbeelding_van_een_kaart_met_een_gedeelte_van_het_spoorwegnet_van_de_N.S._met_daarop_aangegeven_de_tot_dan_toe_ge%C3%ABlectrificeerde_baanvakken,_de_in_aanleg_zijnde_electrificaties_en_de_situaties_van_de_.jpg

Wilde gok: Nieuwerkerk a/d IJssel (intakken Ceintuurbaan vanaf DP) of Breukelen???

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 14:33:46 »
Lunetten misschien?
vr gr. Mark7758

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Mijn fotosite
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 14:39:28 »
Mij bekruipt een Elst-gevoel en dan aan de noordzijde richting Arnhem. Trein die net via Kranenburg uit Duitsland is gekomen en op weg is naar Deelen (puur speculatie ;-) )
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2933
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 14:41:31 »
Wilde gok: Nieuwerkerk a/d IJssel (intakken Ceintuurbaan vanaf DP) of Breukelen???
Het malle is dat ik om heel andere redenen òòk bij Nieuwerkerk a/d IJssel uitkwam. Ik meen rechts een dijkje te zien, waar de overweg op een soort coupure lijkt uit te komen. Dat zou kunnen duiden op water in de buurt en dat lijkt daar het geval. Alleen de ligging van die overweg op Topotijdreis heb ik nog niet kunnen vinden. Er is teveel bebouwing in die buurt. Dat mis ik op de foto.

Ik ben nu hier aan het zoeken.


Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3642
    • Flickr
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 14:48:49 »
Ik ben er behoorlijk zeker van dat dit Lunetten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Mijn fotosite
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 14:56:17 »
Ik denk dat je gelijk hebt, Sicco (en Mark):

https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLn.htm

Zelfs het huisje links aan het eind van het spoor is nog op de foto's van Lunetten te zien aan het spoor richting Culemborg. Ook de plaatsing van de twee seinen wijst sterk naar Lunetten.

Aanvulling van Topotijdreis:



De rode lijn is dan de weg die we op de foto zien. Ook het bosje aan de rechterkant klopt met de foto en als je goed kijkt zie je ook het weggetje dat even parallel aan het spoor loopt op de Duitse foto.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:01:01 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1452
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 15:01:32 »
Het malle is dat ik om heel andere redenen òòk bij Nieuwerkerk a/d IJssel uitkwam. Ik meen rechts een dijkje te zien, waar de overweg op een soort coupure lijkt uit te komen. Dat zou kunnen duiden op water in de buurt en dat lijkt daar het geval. Alleen de ligging van die overweg op Topotijdreis heb ik nog niet kunnen vinden. Er is teveel bebouwing in die buurt. Dat mis ik op de foto.

Ik ben nu hier aan het zoeken.

Nieuwerkerk is wrs alweer te ver van de intakking verwijderd.
De aansluiting lag meer zuidwestelijk ter hoogte van het Kralingse Veer bij de Oostkade, nu IJsselmondselaan.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2933
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Duits transport, waar in NL?
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 16:01:02 »
Ik denk dat Mark / Sicco cs het bij het rechte eind heeft. Het Topotijdreiskaartje van Carlo vind ik behoorlijk overtuigend en ook de foto's op Klassieke Beveiliging lijken ermee overeen te stemmen. Die lijken genomen door een fotograaf staand op de overweg (die er kennelijk beslist nog was in 1974 - even verder gekeken op Topotijdreis - ook is het sporenverloop in 1974 beter getekend).
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:05:18 door 1200blauw »