Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12

Auteur Topic: Wat zien ik? Een tram in Grunning?  (gelezen 17904 keer)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Gepost op: 08 June 2008, 23:47:57 »
Hallo allen,

Gisteren was ik fijn een dagje met m'n vriendin een dagje uit in Groningen. Even geen spoorhobby, maar moderne kunst in het Gronings Museum.

Na het eten liepen we nog een rondje via de Grote Markt en tot onze verrassing zagen we dat er plots een heuse tram was afgeleverd. Da's geinig!

Eerste opmerking van mijn vriendin: "Goh, wat lijkt'ie veel op die karren die bij ons in Den Haag rijden..." En inderdaad: het ìs er eentje die in Den Haag rondrijdt. De frisse groene kleurtjes waren gewoon over de Randstadrail-livrei heen geplakt:

Kennelijk moet Groningen dus worden opgewarmd voor de tram. Maar of dat met deze wagens zal gaan lukken... in Den Haag zien we ze vaker naast dan op de rails.  ;D Desondanks wel geinig, een Haagse tram in Grunninger land. Nou maar voor de Groningers hopen dat ze geen ideeën krijgen om Randstadrail ècht zover door te trekken. Maar ja, bij de HTM weet je 't nooit.

Groeten,

Geoffrey

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2008, 01:30:41 »
Er zijn plannen voor een tramlijn in Groningen. Het presieze weet ik er niet van, dus moet helaas de bron schuldig blijven.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2008, 01:52:34 »
Er zijn plannen om 'weer' trams in Groningen stad te gaan laten rijden. De bron ben ik ook vergeten. En wanneer de vorige tram-episode was? Kwait nait.
Ik heb al een trein

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2008, 03:06:21 »
Op zich wel een lofwaardig streven van de HTM. Gewoon proberen die vonkendozen alsnog in Groningen te slijten.

De heren Jacobse en van Es zouden zeggen "Ergens in Zuid-Holland een bakkie voor heul weinig op de kop hebt kunnen tikken." en dat spul verkopen we aan wethouder wethouder Tjolk Hekking ........

Zie Nostalgie op Youtube

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2008, 08:10:43 »
En de eerste link in Google is een pagina die zich tegen de tram keert:

http://www.tramgroningen.nl/

Wel grappig, dat plaatje bovenaan: een Plan V met wat waarschijnlijk Groningse huizen zijn op de achtergrond. TRAM! Niet een trein. :)

Iets verderop doen ze het ietsje beter, met het lightrail-treintje van Gouda naar Alphen. Nog steeds te groot, maar in ieder geval geen Plan V of Hondekop of een 4800 tons goederentrein.

Ik heb ze even een mailtje gestuurd. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2008, 08:45:13 »
waar kun je om zeuren ;D

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2008, 08:48:34 »
Staat er nou serieus RandstadRail op?

Dat zijn ze toch behoorlijk de weg kwijt lijkt mij  :-|.
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

amber

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2008, 09:31:45 »
De tram zou onveilig zijn. Om vervolgens een hele rij met ongelukken te laten zien. Botsing met auto op overweg (tram kan moeilijk uitwijken lijkt mij), fietser die diep in gedachten was zag tram over het hoofd (tram kan nog steeds moeilijk uitwijken). Maar dat is natuurlijk allemaal de schuld van de tram....

Kheb trouwens nooit geweten dat een tram meer trillingen zou veroorzaken dan al die bussen en vrachtwagens bij mekaar.... Lijkt mij dat het aantal trillingen verdwijnt met n tram, juist omdat het aantale bussen (en met vrachttrams ook het aantal vrachtwagens) kunt verminderen.

Overigens heeft de stad Groningen het wel mooi geregeld met de auto´s. Die zie je namelijk zelden in de binnenstad.In tegenstelling tot n stad als Utrecht...

Naar wat ik begrepen heb willen ze beginnen met een tramlijn van Centraal Station naarUniversiteitsterein Zernike. Die kan je om de stad heen leggen, maardoor de stad is een stuk korter.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2008, 09:39:08 »
http://www.tramgroningen.nl/
Leuk kaartje bij de geluidsoverlast op die site, maar of je een tram nou kan vergelijken met een sneltrein die 125 km/u gaat op 25 meter afstand?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2008, 10:35:10 »
De tram zou onveilig zijn. Om vervolgens een hele rij met ongelukken te laten zien. Botsing met auto op overweg (tram kan moeilijk uitwijken lijkt mij), fietser die diep in gedachten was zag tram over het hoofd (tram kan nog steeds moeilijk uitwijken). Maar dat is natuurlijk allemaal de schuld van de tram....

Schuldvraag is niet zo boeiend bij dit soort beslissingen. Trams zijn relatief vaak bij ernstige ongelukken betrokken. Het lijkt me niet verkeerd indien dat feit bij de overweging wordt betrokken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2008, 10:41:08 »
Om alles te weten te komen, over de herintreding van de Regiotram in Groningen ga naar    www.regiotram.nl

Er zal eerst een Tram gaan rijden van het station CS naar de universiteit en hogescholen terrein Zernike.

1910 opheffing paardentram en opening van de eerste 3 elektrische tramlijnen.

1 oktober 1913 wordt de lijn Groningen-Roden-Leek-Drachten geopend

1 juni 1915 krijgt de stad een vierde elektrische tramlijn

1918 de paardentramdienst Groningen-Zuidlaren wordt gestaakt en vervangen door de bus.

20 april 1921 gemeentetram Helpman-Haren die spoedig wordt verlengd  naar het hoofdstation en naar station De Punt.

Op 1 april 1922 wordt de lijn Winsum-Zoutkamp in gebruik genomen

31 maart 1924 besluit de raad geen tramlijk aan te leggen naar de Oranjebuurt en buslijnen te gaan exploiteren.

1926 vervanging van de tramlijnen 2 en 4 door buslijnen

op 26 juni 1929 wordt de Woldjerspoorlijn feestelijk geopend

op 1 juli 1929 wordt de tramlijn Groningen-Paterswolde-Eelde een busdienst

op 2 oktober 1938 opheffing spoorlijn Winsum-Zoutkamp

op 1 augustus 1939 wordt tramlijn 5 opgeheven

1943 opheffing van de Woldjerspoorlijn

1948 opheffing personenvervoer Drachtster tram

op 13 december 1949 worden de twee laatste Groninger Tramlijnen, lijn 1 en 3 opgeheven

1987 opheffing van de spoorlijn Groningen-Roden-Leek-Drachten

1995 Eerste plan RegioTram geopperd

2007 Instelling project RegioTram

en vaststelling in het zelfde jaar notitie De eerste lijn moet raak zijn.

5,6 en 7 juni RegioTram manifestatie in de Martinikerk.

Uiteindelijk moet de tram gaan rijden naar het voetbalstadion Euroborg
maar ook naar Assen en Winsum zie daarvoor de site

www.regiotram.nl

Dirk Bolt

foto van de omgestickerde tram 4025 van de HTM op de Grote Markt

Foto van Bert Peihak.

« Laatst bewerkt op: 09 June 2008, 10:59:08 door Dirk Bolt »

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2008, 11:58:43 »
Och, misschien hebben die Grunningse tegenstanders wel een beetje gelijk hoor. Het was nota bene dezelfde wagen die op 9 mei jl. in onzachte aanraking kwam met een stadsbus van de HTM... de 4025 heeft dus al een aardige staat van dienst.  ;)

Groeten,

Geoffrey

-edit: link werkt nu wel!-
« Laatst bewerkt op: 09 June 2008, 15:00:14 door en_voyage »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2008, 12:35:05 »
Hmm, Geoffrey, volgens mij wil je die link fixen.

Te lezen valt dat 75% van de bezoekers met de auto naar Groningen komt. Sowieso, met de olieprijs die echt niet lager zal worden (en zelfs accijnsverlaging zou slechts uitstel zijn; bovendien is het nog steeds te goedkoop om energie te verkwisten) en de emissienormen die Nederland maar niet schijnt te kunnen halen (zouden al die snelwegen daar iets mee te maken hebben?) is het geen gek idee om iets aan hoogwaardig openbaar vervoer te doen. Elektrisch aangedreven, wel te verstaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #13 Gepost op: 09 June 2008, 13:42:07 »
Er is zeker een kentering te bespeuren. Utrecht en Nijmegen onderzoeken ook de mogelijkheden voor een stadstram. Ik kan me herinneren dat nog niet zo heel erg lang geleden een tram absoluut een vies woord was in het Utrechtse. En wie had twintig jaar geleden de wederopstanding van de tram in Frankrijk kunnen voorzien?

En net wat Peter zegt: met alle verkeersinfarcten in de grote steden moeten er simpelweg andere oplossingen worden gezocht. Een tram is mijns inziens schoner en efficiënter dan een bus: hij verstookt geen diesel en er passen meer mensen in. Natuurlijk rijdt een tram ook op electriciteit die soms uit kolen- of gascentrales komt, maar ik kan me indenken dat één grote centrale 'schoner' is dan allemaal aparte, inefficiënt met energie omspringende dieselmotoren van een vloot stadsbussen.

Blijft wellicht nog de prijs: om mensen echt uit de auto te krijgen, zouden de steden misschien meer moeite moeten stoppen in goedkoper OV dan in wetgeving om slurp-auto's of roetbrakers uit de binnenstad te weren. Bijvoorbeeld met een aanmerkelijk voordeel via de gemeentelijke belastingen: heb je meer dan drie maanden een OV-abonnement gekocht, dan krijg je het jaar er op evenredig korting op de aanslag. Volgens mij is dit sneller te implementeren dan allerhande wetgeving en mensen worden zichtbaar beloond voor hun gedrag. Daarnaast helpt misschien een campagne om het OV 'hip' te maken, zodat het vanuit sociaal oogpunt eigenlijk 'not done' is om binnen de stad nog langer de auto te pakken.

Voorlopig volg ik de ontwikkelingen in Utrecht, Nijmegen en Groningen dan ook op de voet.

Gr. Geoffrey

amber

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 June 2008, 13:58:01 »
Sprekende over Utrecht: alsze daar echt ietsaan willen doen,moeten ze eerst maar eens het bestaande trace beter gaan onderhouden!

Overigens is mijn visie voor deze stad behoorlijk ingrijpend. In de oude binnenstad geen ekel motorvoertuig meer toestaan. Vervoer van personen en goederen d.m.v. de tram. Deze rijdt dan van CS naar grote transferia aan de rand van de stad, zoals nu bv bij Westraven het geval is. Transferia voorzien van een goede infrastructuur. Op andere plaatsen maak je dan de overslagcentra voor het goederenverkeer. Het enige gemotoriseerde verkeer is dan alleen voor hulpverleners.  Goedkoop dan wel gratis OV.

Gevolg: geen verkeersopstoppingen in en door de stad. Schonere lucht door het ontbreken van zwaar vervuilend vrachtverkeer en de files in de stad. Tevens worden de monumentale panden dan minder hard aangetast en minder snel smerig.

Maar goed...dat is slechts mij visie op het verkeersprobleem in Utrecht. Ook een beetje met de liefde voor de oude binenstad en de heimwee naar n stadstram in gedachten  ;)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.