Het Nederlandse spoor is niet goed voorbereid op dreigingen als sabotage en cyberaanvallen en de stijgende vraag naar militair vervoer. Dit blijkt uit een nieuw adviesrapport dat het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) vandaag overhandigt aan demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu.Uit het rapport blijkt dat het Nederlandse spoornetwerk voor een grote uitdaging staat. Jarenlang lag de focus op efficiëntie, punctualiteit en kostenbeheersing, waarbij slecht weer en technische storingen....
Dus eigenlijk concludeerdt dit rapport dat ProRail te veel heeft gesanneerd en te weinig robuustheid heeft ingebouwd. Te weinig inhaalsporen, te veel laad en losgelegenheden opgeruimd. Daarnaast in feite te veel gecentraliseerd en te weinig ruimte voor regionaal ingrijpen bij storingen in de besturing.
Nou laten we het gezellig houden Los van of het wel of niet in dat rapport staat vindt ik wel dat Luit hier een punt heeft. Er is veel aan capaciteit weggesaneerd. Niet vreemd natuurlijk omdat niet gebruikte infrastructuur geld kost ipv oplevert, maar het gevoerde beleid wreekt zich wel nu defensie meer van het spoor gebruik wil maken.