Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: Klein stukje spoor na wissel  (gelezen 417 keer)

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Klein stukje spoor na wissel
« Gepost op: Vandaag om 12:51:56 »
Ik kijk vaak ritten vanaf de bok op Youtube omdat ik als een blok in slaap van van het achtegrondgeluid (ik zou om die reden ook nooit machinist kunnen worden  ;D ). Wat me opvalt is dat er, zeker in Duitsland, heel veel kleine stukjes spoor liggen na een wissel met daarop een stootblok. Deze lijken nergens naartoe te leiden of geleid te hebben, want ook bij nieuwe trajecten komt dit voor.

Voorbeeldje is deze video op 28:59h. Waarvoor dient dit?

Floris
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 12:57:38 »
opstelspoortje lokomotief of voor rangeerwerk
Greetings,salutations,groetjes,

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 13:00:49 »
Misschien niet het juiste voorbeeld gebruikt in de video, maar er voorbeelden te vinden die meteen na de wissel een stootblok hebben staan, daar past geen locomotief op. Zal nog eens even kijken of ik een beter voorbeeld kan vinden.

Maar dank voor het meekijken/-denken!
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8539
  • Spoor N
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 13:01:41 »
Veiligheidskopjes voor als een trein door een rood sein rijdt, deze komt dan niet op de hoofdbaan.

opstelspoortje lokomotief of voor rangeerwerk
::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 477
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 13:14:07 »
Ik heb laatst ergens gezien, geen idee meer waar, dat het kan dienen als gecontroleerd de trein laten afleiden van het hoofdspoor.

Zeker als de kans bestaat dat je buurt van een station of rangeerterrein een trein in tegenovergestelde richting kan komen... en de machinist niet oplet.
De wissel staat dan standaard naar het spoortje met stootblok gericht en pas als het echt veilig is gaat de wissel om.
Ik denk onder het mom van: liever een trein de wei in dan een frontale botsing.

Je zie ook wel op afstand bestuurbare ontspoorders. Een beetje met hetzelfde doel.
Het is wel een ferme ingreep die in de praktijk wel niet zovaal zal voorkomen.
Veel wordt nu elektronisch beveiligd en afgeremd bij gevaar.

mvg.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 13:23:14 »
Volgens diverse berichten (ook op dit forum) is een dergelijk spoortje bij het ongeval tijdens een overbrengingsrit van de ICNG in Duitsland ook gebruikt toen de trein niet in staat was (voldoende) te remmen. Verderop op het traject stond een stoptrein

https://www.mz.de/mitteldeutschland/sachsen-anhalt/zugungluck-in-der-borde-diesellok-ist-entgleist-und-uberschlagt-sich-1716793
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:24:45 door Quinzeedied »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 647
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 13:47:00 »
Ik herinner me zo'n spoor tussen Rotterdam en Schiedam-Rotterdam West.
Te kort zelfs voor locomotor!
Hieronder te zien op website Sporenplan.nl


Twee keer zelfs.
Een vlak na Delfshavensche Schiebruggen, aftakking Spaanse Polder en bij de aftakking naar Schiedam - kolen.
Vrindelijke groet.

R.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 13:52:51 »
Een dergelijk spoortje is onderdeel van wat men in Duitsland een "Durchrutschweg" noemt. Door het verdwijnen van veel Seinhuizen in Duitsland met de uitrol van ESTW techniek zijn er minder ogen op het spoor aanwezig. Om de capaciteit van het spoor te verhogen, maar ook de snelheid van vrijmelding van rijwegen te verbeteren zijn er steeds meer Flankenschutz wissels gebouwd waar ze vroeger niet lagen. Zo kan een trein in dat spoor binnenrijden met 40 of 60 km/h terwijl er naast een trein van het andere spoor kan vertrekken zonder dat de Durchrutschweg van de eerste trein de uitrit van de andere blokkeert.

dirkjan