Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:45
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
  

Auteur Topic: NS 3502 van zwart naar groen  (gelezen 13308 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2025, 10:04:14 »
Liliput heeft 2 modellen van deze Zwitserse loc: Liliput 10740 en Liliput L131999.
De eerste is tamelijk grof met een allerverschrikkelijkst soort motor, alleen bruikbaar als statisch model!
Liliput L131999 is het model van deze 'Goudvink' genoemde loc, dat hier verder wordt besproken.
Het is mogelijk om, als de Nederlandse versie van deze loc niet te vinden is, een Zwitserse
Liliput L131980 te vernederlandsen (dat deed NS indertijd toch ook!)
De importeur heeft indertijd een serie zwarte NS 3500-en omgespoten tot de groene variant.
 Ik heb ook zo'n zwarte en (zelf) groen gespoten Liliput 3500.
Dit aardig gedetailleerde model heeft van huis uit wel enkele manco's:
1- Het aandrijf-tandwiel raakt gauw beschadigd; dat kun je vervangen door een messing exemplaar van de Poolse firma
https://shop.kkpmo.com/
  Gearwheel Pinion M0.4 / 15teeth OD 6,8mm  material:brass MO58 *1 gearweehl width (T) in mm:2,5 drill / hole (D) in mm:3,0
Dat vereist behoorlijk verregaande demontage maar met voorzichtigheid, een heel kleine schroevendraaier, een drupje secondenlijm
 en een pincet is het te doen.
2-De frontseinen worden aangelicht door één centraal geplaatste led, die in een complex schema ná iets te grote weerstanden is geplaatst.
Deze frontseinen zijn daarom nauwelijks te zien, terwijl de achterlampen wél prima oplichten.
Het is mij nog niet gelukt om deze combinatie van smd-weerstanden zo te wijzigen dat de led beter oplicht.
Na een erg lastige boor-operatie is de lichtgeleider ook wel te vervangen door 2 smd-leds met haardunne toevoerdraden:
de seinen kunnen zo uiteraard wél mooi oplichten.
3-In de tender is met wat moeite plaats voor een ESU sounddecoder+ sugarcube speaker. Je kunt in de Esu-bibliotheek zoeken naar een enigszins gelijkende sound.
François

« Laatst bewerkt op: 23 September 2025, 10:06:39 door 008200 »

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 288
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2025, 12:23:31 »

2-De frontseinen worden aangelicht door één centraal geplaatste led, die in een complex schema ná iets te grote weerstanden is geplaatst.
Deze frontseinen zijn daarom nauwelijks te zien, terwijl de achterlampen wél prima oplichten.
Het is mij nog niet gelukt om deze combinatie van smd-weerstanden zo te wijzigen dat de led beter oplicht.
François



Zwitserse versie heeft 2 leds parallel in het vooronder.
1e naar bovengerichte led t.b.v. topverlichting via lichtgeleider (lantaarn zit tegen de rookdeur)
2e naar onder gerichte led t.b.v. de op de bufferbalk gemonteerde lantaarns.

De NL versie heeft geen lichtende top lantaarn.
Bachman heeft de print aangepast voor het gebruik van 1 led t.b.v. de frontverlichting.
De lichtgeleider is verwijderd echter de led naar boven is blijven zitten waardoor de lichtopbrengst is gehalveerd.
In het vooronder zit een kort printje die makkelijk is te verwijderen en verwijder daar het ledje welke naar boven gericht is
Of vervang op het printje R5 & R6 door 2 x 1Kohm



Greetz Caspar

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2025, 13:13:55 »

".....vervang op het printje R5 & R6 door 2 x 1 Kohm"

Dat resulteert dan in 500 ohm; waarom zet Liliput daar 2 parallelle weerstanden i.p.v. meteen de juiste?
Ik heb zelf een weerstand van 500 Ohm eroverheen gezet (parallel 2x2k en 1x 0,5k ) zodat het resulteert in 0,33k.
En het is mij een raadsel wat die weerstanden R1 en R2 (elk 220Ohm) doen, die staan parallel aan de seinverlichting tussen blauw en resp. wit en geel.
En ook R3 en R4 staan gezellig parallel de stroom te begrenzen.
Had Liliput teveel SMD-weerstanden in de verkeerde weerstandswaarde?
D3 en D4 halen elk een beetje spanning weg van de Leds van de seinverlichting. Zal vast wel doordacht zijn, ....
Wat een raar schema....met een bijna onwerkzame frontverlichting als resultaat!
François
« Laatst bewerkt op: 23 September 2025, 13:17:09 door 008200 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2025, 13:52:55 »
Bij mij zie je bij aansturing door de decoder alleen de lantaarns branden als ik vrijwel alle lampen in de kamer uit doe. Maar, de LED brandt wel vrij fel.

Zal er tzt nog eens naar kijken.

mvg,
Ivo

*

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 288
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2025, 14:56:38 »
@ 008200

Waarom 1K?
        Mijn mening, standaardisering,  1led 1K / 2led /2K
        Hoef je je nooit af te vragen "wat zit er in"

En het is mij een raadsel wat die weerstanden R1 en R2 (elk 220Ohm) doen
       Die is 220K, deze ontladen de condensators C1 C2.

v.w.b. R3 en R4, dit pas ik al jaren standaard toe.
       Deze beveiligen de blauwe plusdraad t.b.v. de verlichting tegen kortsluiting ongeacht waar op de lok
       PS, niet toepasbaar wanneer rookgenerator, Elec koppeling e.t.c. op dezelfde aansluiting.

Hielp die 500 Ohm?

@ Ivo,

Was bij de mijne ook het geval. 1 van de twee leds, nl die voor de 2 bufferlampen (led naar onderzijde) was defect. Door strooilicht van de naar bovengerichte led, was er nog wat zichtbaar.


« Laatst bewerkt op: 23 September 2025, 15:00:21 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #20 Gepost op: 23 September 2025, 15:47:48 »
@Mar-Cas
Dank voor je toelichting ,  een en ander is me in ieder geval iets duidelijker geworden.
Het plaatsen van de extra parallelweerstand van 0,5kOhm, om de frontseinen eenvoudig wat op te peppen,
helpt een beetje maar niet voldoende. Een weerstand toevoegen vond ik makkelijker dan wat weghalen.
Blijft dat Liliput hier een mooie loc heeft geproduceerd met 2 duidelijke manco's:
het te snel slijtende tandwiel en de niet goed oplichtende frontseinen.
François

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #21 Gepost op: 23 September 2025, 19:58:17 »
@ Ivo,

Was bij de mijne ook het geval. 1 van de twee leds, nl die voor de 2 bufferlampen (led naar onderzijde) was defect. Door strooilicht van de naar bovengerichte led, was er nog wat zichtbaar.

Bij het uit elkaar halen heb ik voor maar één gezien en ik dacht dat die wel brandde tussen de lichtgeleiders. Maar als het er 2 moeten zijn zal ik deze nog maar een keer uit elkaar halen. Is wel lastig, want doordat ik leidingen in het machinistenhuis heb gestoken, moet de ketel en het huis tegelijk omhoog. De ketel met 2 schroeven, maar het machinistenhuis zit vast met 4 kunststof nokjes. Zal er wel wat op verzinnen.

Stukje knutselwerk aan de 3502:



Aan de achterkant van de tender heb ik een aantal dingen aangepast. De gereedschapskist moet aan de achterkant vlak zijn. Om die reden heb ik de Zwitserse lantaarns verwijderd en de lichtgeleiders weggehaald en de gaten dichtgeplamuurd en geschuurd. Vervolgens heb ik boven de buffers seinijzers aangebracht. Ik vermoed dat deze niet helemaal de goede soort zijn: de bodemplaat moet breder. Dan in het midden bovenaan zit een uitstulping en daar moet ook een seinijzer. Maar ik zag het niet zitten die uitstulping netjes weg te halen, omdat ik dan het kunststof relief onvermijdelijk ga beschadigen: er zitten klinknagels, een rand en een gebogen bovenrand. Op de hoeken achter heb ik vrij hoog sluitseinijzers aangebracht. Schroefkoppeling moet er nog aan, NS buffers zijn geplaatst en de gaten voor de luchtslangen moet ik nog dichtplamuren. Er zit er bij de NS vaak maar één (links) en de gaten zitten ook niet op de juiste hoogte. Verder is het hier een prima model.

Lichtgele nummering is van afwrijfvel van Philotrain. Beetje combineren van losse cijfers. Uiteindelijk was ik pas na de derde keer tevreden. Daarvoor 2 keer met tape er weer afgehaald.

Cijfers:

1: sluiseinijzers
2. seinijzers
3. gladde achterkant
4. NS buffers

Ook heb ik er een echte kolenlaag ingelegd en vastgelijmd en in de tender zit nu ook een loksound.



Vergelijking kolenlaag met de originele Liliput.


« Laatst bewerkt op: 23 September 2025, 19:59:49 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #22 Gepost op: 23 September 2025, 22:09:18 »
Die kolen zijn een hele verbetering.
Als je dat uitstulpinkje zwart verft heeft het dan wat weg van een seinijzer?

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #23 Gepost op: 24 September 2025, 09:52:35 »
Is wel een idee. Zal eens kijken.

mvg,
Ivo

*

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Online Online
  • Berichten: 1210
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #24 Gepost op: 24 September 2025, 12:01:35 »
Ik ga eerdaags die van mij ook maar eens opsnorren
De enige zekerheid die ik heb is dat die ergens in huis ligt in onderdelen 🤔
Maar ik geloof dat deze loc alleen voor sneltreinen stond?
Dus niet voor goederenvervoer.
Ik blijf je volgen mooi resultaat in ieder geval.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #25 Gepost op: 24 September 2025, 21:31:11 »
Toch wel Klusser: kijk op de dubbelpagina 92 en 93 van het eerder genoemde boek en je ziet een 3500 II voor een goederentrein op een viaduct in Rotterdam.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #26 Gepost op: 24 September 2025, 21:53:59 »
Volgende foto:



Hier zie je een aantal aanpassingen die ik heb gemaakt. Bij (1) zie je de bediening van de blazer vanaf de handrail die blijkbaar vanuit het machinistenhuis draaibaar is, omdat er een hevel aan die handrail zit met een stang schuin naar boven die vervolgens een stang bovenop de ketel kan draaien met de bediening van de blazer vlak achter de schoorsteen. Ik had de hevels en de stang beschadigd bij het demonteren van de ketel en daarom deze nieuw gemaakt. Het geheel moet er wel af, want anders is het lastig spuiten.

Bij (2) heb ik een cirkel gezet om de ketelklepkast (althans dat denk ik dat het is, die op afstand zit van de ketel. Wat hier nog ontbreekt is een soort kastje tussen deze ketelklepkast en de ketel zelf. In dat kastje zit een hendel waarmee je waarschijnlijk de watervoeding naar de ketel kunt aan- of uitzetten. Dit kastje met de hevel zit niet op het Liliput model, maar ik denk dat ik dit nog een keer ga maken uit twee stukjes styreen, die tussen klepkast en ketel valt met een metalen draadje erin als hendel.  Dit deze ketelklepkast brak bij mij ook af, maar was met het boren van een gaatje in de ketel en een gaatje in de ketelklepkast met een metalen draadje goed te repareren. Voor de messing leiding naar het machinistenhuis heb ik de kunststof stang vervangen door messing draad en op de juiste plek en recht gelegd. Deze stang is vanaf het machinistenhuis strak langs de ketel gelegd tot de zandleidingen is met 2 dunne handrailhouders gemaakt van heel dun messing draad in de ketel vastgezet. Bij de zandleidingen buigt de stoomleiding een beetje naar buiten om dan recht zonder verdere houders aan te sluiten aan de ketelklepkast.

Bij (3) zie je een fout in het (mijn) model.  Het trapje boven de stoomleiding zit te hoog en moet op de 3502 hier onder de stoomleiding zitten. Dit is niet op alle 3500en zo. Dus voor sommige nummers is het goed en voor de 3502 fout.

Bij 4 zie je de luchtpomp en de stoomleiding die de luchtpomp aandrijft. Dit hoort zoals in het Liliput model niet een gekromde leiding te zijn die ergens zoek raakt bij het machinistenhuis, maar loopt achter de luchtpomp langs en voor het machinistenhuis gebogen naar boven en gaat vervolgens naast de voorruit hat machinistenhuis in.
Overigens let op de hoogte positie van de luchtpomp. Deze zit meer of minder verzonken in de voetplaat en voor de 3502 zit deze iets te diep, terwijl bij andere nummers dit wel de juiste positie is.

Bij het uit elkaar halen van het model was ook de zandleiding die naar voren loopt afgebroken en die heb ik nieuw gemaakt uit messing en achter de handrail met een busje verbonden met het kunststof deel.

Wat ik nog moet verbeteren is het zwart schilderen van de aansluiting vanaf de zanddom naar de leidingen en het zwart schilderen van de voet van de veiligheden. Ook missen op de voetplaat naast de rookkast nog wat appendages zoals bijvoorbeeld de installatie voor de smeerleidingen. Ik heb geen goed plaatje hiervan gezien, maar je vindt ze wel terug. Het Liliput model heeft ze ook niet. Op deze foto en andere zie je ook dat de wielen bepaald geen RP 25 of nog beter zijn, want die zijn echte pizzasnijders. Is wel een beetje jammer vooral van het voorloop draaistel. Je kunt de beschermhuls van de zuigerstang zo niet monteren, terwijl daar met RP 25 wel ruimte voor zou zijn. Ook dit is misschien een klusje voor later.

Voor de loop van de stoomleidingen naar de ketelklepkast:





Tot zover.




mvg,
Ivo

*

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Online Online
  • Berichten: 1210
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #27 Gepost op: 24 September 2025, 22:19:13 »
Nou Ivo, dan wordt de mijne de trekkracht voor de veetrein.
Moet het nog wel even opsnorren dan en opbouwen.
Dank je voor de info👍
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 869
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #28 Gepost op: 25 September 2025, 14:35:24 »
Ivo,

Excuses je had de beugels voor de bovenleiding wel op je vizier alsmede de spoiler (goed te zien op pagina 147&83). Wel zie je dat er verschil in zit hoe dit gebeurd op pagina 83.

Had je ook gedacht aan de aangebrachte rugschotten in de cabine? (pg 147, 139,129)

MVg,

Adriaan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 3502 van zwart naar groen
« Reactie #29 Gepost op: 25 September 2025, 17:04:25 »
Die rugschotten heb ik gemist. Je hebt wel gelijk: die zouden er nog in moeten. Op de door jou aangehaalde pag 83 lijken die op de 3513 toch weer niet te zitten, of staat de machinist in de weg om het goed te zien. Ik heb de spoiler niet aangebracht, omdat ik zo snel niet wist hoe ik die goed zou kunnen maken. De beugel is een koud kunstje en ik had inderdaad gezien dat de 3513 een plaat onder de kap heeft op pag 83. Ik heb de foto op pag 129 (mis? of ge)bruikt als argument dat de loks wel reden met beugel, maar zonder spoiler en ook zonder de plaat die zichtbaar is bij de 3513 op pagina 83. In Zwitserse versie heb ik de beugel nooit gezien. Maar de foto op blz 129 is van 1947 en de foto's die ik met name heb gevolgd voor de 3502 zijn die van pagina's 118 en 137 voor een rechter en linker kant van de 3502 van de jaren 1949 en 1950. Op beide laatste had de 3502 wél een spoiler....  En ook op beide foto's toch weer een verschillende rookkastdeur (aantal grendels is anders in 1949 en 1950  ;D ). Daarbij mist de rookkastdeur op pagina 137 een handwiel in het midden en die zit er op pagina 118 wel. Bent u er nog? Ik heb ik weet niet hoe vaak alle foto's met elkaar vergeleken en er lijkt in de korte tijd dat ze dienst hebben gedaan in NL heel veel te zijn verbouwd.
mvg,
Ivo

*