Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 21:44:37
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:37
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37

Auteur Topic: S3/6, de grote ontbrekende…  (gelezen 184 keer)

Robert vh Prutsert

• Offline Offline
S3/6, de grote ontbrekende…
« Gepost op: Vandaag om 19:22:17 »
Wat zijn we aan het rijden? Wat zijn we niet aan het rijden, kan je beter vragen.
In mijn bescheiden verzameling tijdperk I materiaal is er een zeer bekende locomotief die schittert door afwezigheid: de S3/6 van de K.Bay.Sts.B.
Graag zou ik haar willen toevoegen aan de kudde, maar welke moet het worden?
Er zijn verschillende aanbieders en waarschijnlijk is geen van hen 100% perfect, dus waar voor te gaan..
Na mijn Ebay/Dhl-debacle met de plastic blauwe Roco variant durf ik dergelijke fragiele locs niet meer te laten verzenden. Ik vind ze overigens wel erg fraai. Worden alleen niet vaak aangeboden en zijn behoorlijk aan de prijs. Over de rijeigenschappen weet ik helaas niets.
Marklin heeft legio S3/6-en in haar programma gehad en je struikelt er werkelijk over op de verschillende verkoopsites. Ik vind deze qua gedetailleerdheid én rijeigenschappen niet meer van deze tijd. Het enige wat voor ze spreekt is een aangename(re) aanschafprijs.
De nieuwe “Hochhaxige” is weliswaar op vele fronten beter, maar daar mag je voor de exorbitante vraagprijs toch wel meer van verwachten dan ik noem onbeweeglijke schuifstangen, de ronduit lachwekkende kolenimitatie, en het standaard geluid.
Rivarossi? Liliput? Ken ze niet. Lijken me al flink wat ouder en wat ik er van afbeeldingen uit opmaak een beetje vergelijkbaar met de oudere Marklins.
De mooisten zijn in mijn ogen de MTH en Fleischmann varianten. Alleen is MTH niet zo betrouwbaar heb ik gemerkt en is inmiddels helemaal gestopt met H0 productie. Dus service kan je vergeten, heb ik ervaren. En ja, de S3/6 van Fleischmann is prachtig in haar blauwe kleed, maar strikt genomen geen representante van tijdperk I, want ondergebracht bij de Gruppenverwaltung Bayern. Tijdperk II dus en alleen daarom uitgesloten.
Lastig, lastig…
Zijn er nog meer varianten misschien?

Syb030

• Offline Offline
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: S3/6, de grote ontbrekende…
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 20:44:33 »
Als je eerst beslist welke je het mooiste vindt, kun je daarna op zoek gaan naar de beste manier om eraan te komen.

Stel dat je de donkerblauwe Roco toch de mooiste optie vindt, dan loont een rondje op de Houtense modelspoorbeurs wel de moeite. Ik loop daar vaker rond en heb bijna elke beurs wel één, of een paar gezien. Maar ik heb daarbij niet gekeken of er (verzend)schades aan zaten, en of de vaak afgebroken tenderdeurtjes er wel aan zitten. Ik weet wel dat de tenderdeurtjes zich via de vakhandel bij Roco vrij snel, betaalbaar en makkelijk laten bestellen.

En ik weet natuurlijk ook niet hoe je m technisch wilt (laten) uitrusten. Digitaal, gelijk- of wisselstroom, wel of geen geluid erin? Kortom: ben benieuwd naar de rest van de kudde waar je deze loc in wilt opnemen. Vertel nog es wat meer?

En hoe langer je kijkt, des te meer varianten van deze loc zul je ontdekken, ook in tijdperk I. Ik maakte zelf deze compilatie een tijdje terug, leuk als "zoek-de-verschillen" plaatje...

En ik weet: er zijn er nog veel meer...

----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Robert vh Prutsert

• Offline Offline
Re: S3/6, de grote ontbrekende…
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 21:21:45 »
Mooie poster voor boven je bed, Syb! ;)

Ik heb een baantje met pukkeltjes tussen de railstaven. Aansturing geschiedt digitaal en geluid en rook is geen must.

Mijn locbestand kent slechts vertegenwoordigers uit het Länderbahntijdperk. K.Bay.Sts.B., K.W.St.E., K.P.E.V. en zelfs de Pfalz Bahn rijden hier gebroederlijk naast en door elkaar.
Verschillende merken bevolken de baan en vitrine. Gewoon het standaard werk, geen exoten van kleinseriefabrikanten.
Denk aan klassiekers als een P8, T9.3, T11, T3, Pt3/6 en G8. Maar ook een Wurttembergse C en de Kittel ontbreken niet.