Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 20:08:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: Sprinter tussenbak  (gelezen 14912 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #15 Gepost op: 09 June 2008, 23:08:11 »
Met symoba's gaat het ook.
Denkelijk toch wel goedkoper.

Klopt, Symoba is goedkoper maar met Fleischmann werkt het wel erg fijn.

Aan de constructie van de Fleischmannmodellen DB 614 en de NS SGM-0 is duidelijk te zien dat ze qua model van dezelfde generatie zijn (in 1:1 trouwens ook). Dak los afneembaar, kap uit één stuk met de vloer + interieur, de ophanging van de chassisdelen en de kopdraaistellen en de bodemplaat met koppelingen. Beide treinstellen hebben naast het motordraaistel in de ene kopbak een zelfde draaistel zonder motordelen in de andere kopbak. Wat de treinstellen ook gemeen hebben zijn identieke kopbakken qua indeling. Alleen de daken van de Sprinter verschillen onderling.



In de loop der tijd (jaren negentig) heeft Fleischmann de DB 614 onder handen genomen: de mintgroene en de Popfarbe met de moderne DB-AG-kekse verschenen met vernieuwde bodemplaten met kortkoppelingen. Bij de Sprinter zijn deze nooit aangebracht, waarschijnlijk vanwege het ontbreken van de overgang. Hoewel het City-Pendel nummer 2025 zo'n overgang juist wel weer rechtvaardigt.



Zo werkt het: het achterste deel van de bodemplaat van de Sprinter wordt afgezaagd en vervangen door die van de 614.



Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #16 Gepost op: 10 June 2008, 07:15:11 »
Is het niet makkelijker om een stukje weg te dremelen wat dezelfde vorm heeft als het slot van de kortkoppeling? Je hebt toch enkel dat v-tje nodig?
(dan hoef je geen extra rijtuig te slopen voor de mechaniek..)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #17 Gepost op: 10 June 2008, 07:26:18 »
Nee, dan kun je beter een Symoba gebruiken. Het treinstel wordt niet gesloopt, daar komen verouderde bodemplaten in die ik nog heb.

Ik heb trouwens weer nieuwe bodemplaten besteld voor de 614, deze zijn (nog) los te bestellen bij Flm.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5384
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #18 Gepost op: 10 June 2008, 08:42:31 »
Frank heeft mij ook zijn methode prijsgegeven en hij leverde mij ook twee bodemplaten van de 614 aan, bij het spuiten van de SGM bakken. Ik kan niet anders zeggen dat Frank's methode uitstekend werkt! Het is gewoon een kwestie van het stukje bodemplaat van de 614 afzagen / snijden (ik heb dat op 50mm van het einde van de bodemplaat gedaan) en hetzelfde te doen bij de SGM bodemplaat. Netjes werken levert op dat je beide stukken bodemplaat zo los in de bakconstructie van de SGM kunt leggen. Het SGM deel zit met een klein schroefje vast (dat was al zo) en het DB 614 deel schroef je op zijn plek als je het draaistel vastzet. Zijdelings zitten de bodemplaten ingeklemd in de constructie van de SGM bak, dus zullen ze ook niet gaan verschuiven of draaien.  Vastplakken van het geheel is dus ook niet nodig en dat vergemakkelijkt het alleen maar als je er ooit nog eens bij moet.

Het leuke van deze constructie is, dat als je de tussenbak en de kopbak nu met elkaar kortkoppeld, er een schitterende SGM ruimte tussen de bakken over blijft, dus groter dan bij ander NS materieel, zoals dat in het 1:1 ook het geval is. Op de kopwanden kun je nu bijvoorbeeld vouwbalgen van Lima's Mat'54 plakken, maar dan niet op elke kopwand eentje, maar per kopwand 2. Ik heb vervolgens de symoba in de tussenbak iets naar achter geplaatst (1,5mm ongeveer) en hield daarna tussen de vouwbalgen 1 mm speling over. Precies genoeg om de bogen goed te kunnen nemen.

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #19 Gepost op: 10 June 2008, 08:47:04 »
Mijn Sprinter is ook door Frank gespoten en heeft dus ook die Fleischmann mechanieken. Werkt prima.
Maar inmiddels heb ik voor derden wat Sprinters van Symoba's voorzien en eigenlijk werkt dat net zo goed. Je kunt ze zo plaatsen dat er een keurige centimeter tussenruimte ontstaat.

Eigenlijk moet een vlaflip Sprinter door Fleischmann wel van mechanieken worden voorzien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5384
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #20 Gepost op: 10 June 2008, 08:49:37 »
Eigenlijk moet een vlaflip Sprinter door Fleischmann wel van mechanieken worden voorzien.

Ja Henk, dat zou wel moeten, maar dan had Fleischmann het ook al bij de CityPendel moeten doen. Stel 2025 is uit de tweede serie en heeft altijd al vouwbalgen gehad.

Hopelijk komt het bij de SGMm nu wel goed.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #21 Gepost op: 10 June 2008, 09:35:19 »
Mijn Sprinter is ook door Frank gespoten

Met blauwe banen van Boeffelt... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #22 Gepost op: 10 June 2008, 09:49:55 »
Eigenlijk is het nog iets complexer. Ik heb een tussenbak van Maestro, twee kopbakken van Mispoes en reclamebanen van Boeffelt.
Techniek is dan weer van mezelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

F€rry

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #23 Gepost op: 10 June 2008, 17:30:43 »
Bedankt Mispoes! :D die foto's maken het allemaal een stuk duidelijk voor mij.

Even nog een vraagje.  :-[
Via hobbyparts is de bodemplaat (artnr. 304438), de kuku-Deischel (artnr. 385008) en een richtfeder (artnr. 764016) los te bestellen. Als ik alles van hierboven 2x bestel is het goed?

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #24 Gepost op: 10 June 2008, 17:36:14 »
Dat klinkt zeer bekend. ;D

Ik weet niet precies wat de nummers zijn want dat zoekt de winkelier altijd voor mij uit. Alles 2x ja.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #25 Gepost op: 22 November 2008, 20:06:00 »
Hoi,

Toch deze oude koe maar weer eens uit de sloot halen omdat ik nu eindelijk pas eens serieus aan dit projectje ben begonnen.

Mijn probleem is hoe de verf op te brengen?

Ik heb een potje KleiNSspoor zijdeglans voor het geel op de bak zelf en NS-grijs voor de deuren. Heb nog geen ervaring met spuiten.  :-X :-[

Moet ik eerste de transfers aanbrengen en dan zijdeglans erover en dan als laatste de deuren apart doen? Of kan ik het grijs voor de deuren ook eerst doen? En wat voor apparaat kan ik gebruiken; een airbrush is volgens mij nog vrij prijzig voor als je een keertje wilt spuiten...?

Of kan ik het grijs van de deuren ook gewoon met een klein kwastje doen?

Ik heb trouwens ook nog een spuitbus met matte acryl vernis staan; zou ik die ook kunnen gebruiken ipv. KleiNSpoor zijdeglans?

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen.


Groetjes,

Bart
« Laatst bewerkt op: 22 November 2008, 20:09:44 door Bart Klaver »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #26 Gepost op: 23 November 2008, 10:25:12 »
Een airbrush hoeft niet zo duur te zijn. Natuurlijk is er een verband tussen de resultaten die je kunt bereiken en de prijs van de airbrush, maar als beginner kun je dat waarschijnlijk nog niet bereiken, dus dan kun je net zo goed beginnen met een eenvoudig model.

Een compressor is over het algemeen vrij prijzig. Maar daarvoor in de plaats kun je beginnen met een bus met samengeperste lucht. Dat werkt redelijk goed, hoewel niet zo goed als een compressor en je moet opletten dat de luchtdruk niet constant blijft en dan de buitenkant van de bus erg afkoelt, tot onder het vriespunt.

Een spuitbus met verf werkt over het algemeen een stuk simpeler. Zelf gebruik ik die voor de primer.

Transfers breng je altijd als laatste aan; daarna moet er een laag vernis overheen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2008, 10:34:20 »
Ah, en het is het beste om eerste de lichte kleuren en daarna pas de donkere kleuren aan te brengen. Dus eerst de bak, daarna de deuren afplakken en met grijs er overheen, daarna de transfers en tenslotte de vernis.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2008, 11:00:44 »
Als het alleen om dit stel gaat, dan is zo'n beginsetje van bijvoorbeeld Revell ook bruikbaar. Bevat een eenvoudige spuit en een busje lucht. Bij dit model gaat het alleen om vlakken en dan werkt zo'n eenvoudige spuit goed genoeg. Kost een paar tientjes.

Je zou je zelfs tot spuitbusjes kunnen beperken. Tamiya Gunship Grey voor het grijs en Humbrol 135 voor de blanke lak. Dan niet alleen de deuren grijs spuiten, maar ook het dak, kopwandjes, bodemplaat en draaistellen even dezelfde kleur grijs geven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
Re: Sprinter tussenbak
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2008, 15:37:46 »
Oke, bedankt.

Ik denk dus dat ik eerst ga proberen m'n deuren mooi grijs te krijgen (heb ik al afgeplakt) en vervolgens de transfers opplakken en dan met de vernisspuitbus eroverheen.