Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
g-j
Vandaag
om 19:22:03
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 19:16:36
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:21
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Frank 123
Vandaag
om 19:02:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
Vandaag
om 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 18:56:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:56:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:29:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 18:05:12
Raadplaatje
door
mdjr78
Vandaag
om 18:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:50:31
Modelspoorbaan van Einte
door
Paul1969
Vandaag
om 17:36:22
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
henk
Vandaag
om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ben
Vandaag
om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ?
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling
door
1200blauw
Vandaag
om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:24:25
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:57:57
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:56:52
Kato ETA 515
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:46:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Oriënt Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oriënt Express (gelezen 4092 keer)
modelspotter
Gast
Oriënt Express
«
Gepost op:
05 June 2008, 15:51:09 »
Ter herinnering...
Het is vandaag 5 juni exact 125 jaar geleden dat de enige echte Oriënt Express begon te rijden tussen Parijs en Konstantinopel (voorheen Byzantium, Stambul en nu Istanbul). Maar tussen Roemenië en Turkije diende nog de boot te worden gebruikt. Pas in 1888 kon worden doorgereden. Deze Oriënt Express werd opgeheven in 1939.
Een van de vele opvolgers van de Oriënt Express, de Direct Oriënt, bestaande uit normale rijtuigen en slechts één slaaprijtuig (vier maal per week) van het type Ub, de 3824 (UICnr.: 71 87 71 40 617-7) reed op 19 mei 1977 voor het laatst van Parijs naar Istanbul.
De rijtuigen van de Direct Oriënt voor Griekenland en Turkije gingen in Belgrado over op Marmara Express.
Nadien bleef de Direct Oriënt gewoon rijden tussen Parijs en Boekarest en ook met een slaaprijtuig van de CIWL.
Doorgaande rijtuigen van West Europa naar Istanbul of Athene zijn er niet meer, maar je kan er met de trein nog steeds komen.
Voor > 15-6-2008:
www.spoorinfo.nl/images/drgl2008a.jpg
en
www.spoorinfo.nl/images/drgl2008b.jpg
In model is het een ratjetoe, de in de zomernieuwtjes van "Mätrix" aangekondigde Oriënt Express bestaat uit rijtuigen die daar nimmer in hebben gereden en uit exemplaren die pure fantasie zijn... jammer. Een kans om iets betaalbaars moois uit te brengen is voorbij. Iets moderners als de Ub (ex-Y) is er ook al niet meer, Jouef had er ooit een, weliswaar een Y, in het programma.
Modelspotter
Modelspotter
Gelogd
ingeblikte woestijnkikker
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Oriënt Express
«
Reactie #1 Gepost op:
07 June 2008, 10:41:46 »
Kijk dat is nou mooie informatie
Toevallig ken ik iemand die de orient express in model heeft. Maar als je hem in model wilt hebben moet je eens bij Hornby gaan kijken, alleen wel 1 nadeel die zijn niet op 1:87 maar zijn die van Lima dan wel mooi
Gelogd
Groeten van de Ingeblikte Woestijnkikker
modelspotter
Gast
Re: Oriënt Express
«
Reactie #2 Gepost op:
07 June 2008, 11:18:59 »
Wat bij Hornby (Rivarossi) is verschenen heeft niets te maken met de oorspronkelijke Oriënt Express of de treinen na 1945 zoals de Arlberg Oriënt of Direct Oriënt.
Wat is uitgebracht is de trein van James Sherwood, de Venice Simplon Oriënt Express, de toeristische trein van nu. Maar daar valt ook het een en ander over te zeggen, onder andere zijn de kleuren van de daken niet juist.
Kijk bij:
www.wagons-lits.de
en dan bij: Die Welt der Modelleisenbahnen
en verder: Rivarossi HR 4010, 4020 'Simplon-Orient-Express'
*************
Tenslotte wat commentaar op de Ostende-Wien Ex.:
*************
Rivarossi (Hornby) hat als Neuheit für 2007 den Ostende-Wien-Expreß angekündigt.
HR4031 bestehend aus D, WR, WL (WR + WL in blau-creme?)
HR4032 bestehend aus 3x WL
HR4033 WP (Type Flèche d'Or)
Bei Bahnorama gibt es schon ein paar Bilder dazu:
http://www.bahnorama.ch/catalog/
Auf die letztendlichen Abweichungen darf man wie beim S.O.E. gespannt sein.
*************
Kommentar dazu:
*************
Das darf doch nicht wahr sein, sind die komplett wahnsinnig geworden bei Hornby/Rivarossi??? WL-Lx und WR in blau-crème?
Was soll der Unsinn?
Für alle neugierigen Leser hier, die sich nicht so auskennen: So etwas gab es beim Vorbild nie! Das ist schlimmerer Nonsens, als wir es von bisherigen Modellnachbildungen gewohnt sind...
*************
Das ist wohl die Hornby-methode:
* Die alten Rivarossi-formen verwenden.
* Mehr oder weniger phantasievoll lackieren. Auf genaue farbtöne bzw. wortlaut der aufschrift kommts nicht an.
* Schließlich zuglaufschilder eines beliebigen interessant klingenden zuglaufs aufdrucken. Ob die wagen jemals darin gelaufen sind, ist egal.
* Darauf vertrauen, dass es sowieso gekauft wird, denn es gibt zur zeit nichts anderes auf dem markt.
*************
Wenn man Geld von Nöten hat, macht man jeden Blödsinn! Und dieses stinkt nicht! Als ich die Wagenreihung las . . .
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 07 June 2008, 11:37:40 door modelspotter. Reden: Aanvullingen
»
Gelogd
Thowra
Offline
Berichten: 2578
Re: Oriënt Express
«
Reactie #3 Gepost op:
07 June 2008, 13:20:15 »
Dat van die daken. Het lijkt er op of Rivarossi 2 uitvoeringen daarin heeft. Het beige en met wit dak.
Als je naar beneden scrolt zijn de andere uitvoeringen te zien. Zie:
http://www.suter-meggen.ch/HO%20Netto/hornby/sortiment/rivarossi_ciwl.htm
Ik meen in 1995 of 1996 dat de Simplon Orient Express Nederland kwam vergezellen.
Heb nog even gekeken en jawel in 1996. In dit draadje enkele foto's van bovengenoemde rijtuigen gespot op Watergraafsmeer.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5514.0
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 07 June 2008, 13:26:47 door Thowra
»
Gelogd
We're all riders on this train.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Oriënt Express