Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52

Auteur Topic: Her-(her-)beginnen  (gelezen 1569 keer)

J. Brans

• Offline Offline
Her-(her-)beginnen
« Gepost op: 05 August 2025, 20:29:22 »
15 jaar geleden had ik het lumineuze idee om na 20 jaar niets met modelbanen gedaan te hebben, een grote baan te bouwen.
Hiervoor al van alles aangeschaft; rails, wissels, een (rode) roco maus, een s88N-sd16 terugmeld printplaat en xpressnetli kastje om via seriële poort de baan te kunnen besturen.
Helaas was er een conflict in gewenste ruimte en beschikbare ruimte en ging het hele spul weer de kast in.

Nu begint het toch weer te kriebelen en heb ik besloten om toch maar weer een baantje op te bouwen, maar kleiner en simpeler. 2x0,6m, in n-spoor, 2 parallelle ovalen, 3 station sporen en wat rangeerspoortjes.

Maar we zijn 15 jaar verder, de pc's met seriële poorten zijn bijna uitgestorven en de dcc techniek is weer verder (denk ik), dus ik moet alles weer opnieuw leren waar ik mij 15 jaar geleden op had ingelezen. Ik ben nooit iemand geweest van de droge tekst en meer iemand van eerst proberen en dan de problemen uitzoeken, daarom een beetje valsspelen en maar wat vragen stellen hier.

- Ik wil op hand (digitaal) kunnen rijden, maar ook via de pc een mogelijkheid hebben en het liefst automatisch en hand door elkaar. Is de rode multimaus in combinatie met xpressnetli/s88 nog steeds een goede manier, of is bijv. een nieuwere z21 een beter idee? Ik wil op een makkelijke manier, leuk kunnen rijden.
- Als ik het een beetje uit teken, kom ik op 15 blokken. Heeft elk blok nog steeds 3 secties nodig?

Overet

• Offline Offline
Re: Her-(her-)beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2025, 21:06:51 »
DCC is nog steeds DCC en de spulletjes zijn nog prima te gebruiken. Voor het aansluiten aan de pc bestaan verloopjes van serieel naar USB. Twee melders per blok is gangbaar.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2025, 11:33:41 »
Wanneer je een beetje recente PC gebruikt (geen laptop) dan kun je voor weinig een insteekkaartje met een RS232 connector plaatsen.
De rest van de spullen zijn zeker nog bruikbaar, ook genoemde bezetmelder (Rosoft denk ik) is ook zeker nog prima te gebruiken. Wanneer je een laptop wilt gebruiken ipv een PC zijn er meer dan voldoende alternatieven. Wanneer je de locmuis wilt blijven gebruiken en de Xpressnet bezetmelder dan kun je oa kijken naar YaMorC (gebruik ik zelf ook). Ook de Z21 van Roco is prima. Hier kun je zonder verloopjes dan gewoon mee werken.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2025, 12:02:57 »
Er zijn zat USB RS32 converters te koop. Kan dan ook gewoon op de laptop, als je wilt dan toch.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2025, 13:29:49 »
Wanneer je een laptop wilt gebruiken ipv een PC zijn er meer dan voldoende alternatieven.

@Bart, dat schrijf ik ook.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Overet

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2025, 20:24:16 »
En ik ook 😀

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2025, 21:15:19 »
Hoi,

DCC is nog steeds DCC. Er is wat meer aan "railcom"-gebeuren bij gekomen. Of je daar gelukkig van wordt is de vraag. Zelf vind ik het niet zo nodig. Maar sommige mensen zijn lui en vinden het automatisch aanmelden erg handig en leuk.

- Ik wil op hand (digitaal) kunnen rijden, maar ook via de pc een mogelijkheid hebben en het liefst automatisch en hand door elkaar. Is de rode multimaus in combinatie met xpressnetli/s88 nog steeds een goede manier,

De rode multimaus is nog steeds een goede centrale c.q. handregelaar. Je kan deze gewoon goed gebruiken. Je kan hem een update geven naar 1.05 om deze wat makkelijker te maken met het programmeren van hogere CV's. Firmware 2.0 niet doen. Dat is alleen voor gebruik in combinatie met de z21 / Z21 / z21start. Het updaten kan met een z21 / z21start of een Z21. Dat is geen probleem.

De XpressNetLi-adapter werkt met "RS232 naar USB" of USB2RS232" gewoon op een moderne PC of laptop. Dat heb ik hier ook gewoon. Je moet alleen zorgen voor een goede USB2RS232. Dan is een FDTI-chip wel het mooiste omdat daarvoor de drivers vaak al in windows aanwezig zijn.

Hier zijn de rode multimausen nog steeds favoriet om te gebruiken. Maakt niet uit of het in combi is met de roco 10764-versterker of met een witte z21. Ik heb een behoorlijk nest van die dingen en het werkt gewoon goed.

- Als ik het een beetje uit teken, kom ik op 15 blokken. Heeft elk blok nog steeds 3 secties nodig?

Drie secties zijn tegenwoordig niet echt meer nodig. Twee is gemakkelijk. Veel programma's werken tegenwoordig ook met één sectie.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 21:17:11 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

J. Brans

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 01:21:37 »
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Morgen (vandaag) krijg ik de usb-rs232 kabel (met FTDI) binnen en kan ik alvast simpel oefenen op een klein baantje.
Ik blijf dan op de multimaus.

Ik heb inderdaad een bezetmelder van rosoft, hetzelfde type als hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115251.msg3222554401#msg3222554401
Nu las ik dat rosoft gestopt is, als ik een 2e en/of 3e bezetmelder wil kopen waar zou ik dat dan kunnen doen en welk type moet ik dan nemen? Een zoektocht op internet gaf nog geen winkels voor mij of allemaal oudere links. Ik begreep dat er versies zijn voor 3 rail, 2 rail (wat ik wil) en massa of stroom detectie, maar welk type wat doet ben ik onbekend mee.

Jeroen

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 08:02:11 »
als ik een 2e en/of 3e bezetmelder wil kopen waar zou ik dat dan kunnen doen en welk type moet ik dan nemen? Een zoektocht op internet gaf nog geen winkels voor mij of allemaal oudere links.

Kies voor stroomdetectie. Dat is wat je voor 2-rail nodig hebt. Je hebt nu ook een stroomdetectieversie. Je kan eens een zoekvraagje hier op het forum zetten als je nog een rosoft wil hebben. Anders kan je gewoon kijken bij de standaard fabrikanten zoals Yamorc of uhlenbrock.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hervé

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 17:08:31 »

spraakverwarring ?
    dacht dat  PC  staat voor zowel desktop als laptop,
    (maar voor de rest ben 'k slechts een voorhistorische digi-beet)

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 17:21:35 »
spraakverwarring ? dacht dat  PC  staat voor zowel desktop als laptop,

Laptop is niet hetzelfde als PC. Al zouden veel mensen dat wel denken. Dit omdat niet veel mensen een echte "Desktop" PC hebben maar alleen een Laptop. Voor het verhaal maakt het niet uit. Een "usb naar serieel" werkt zowel op een Desktop PC als een Laptop.